Permalänk

Hur mycket W ska jag skaffa?

Tjena!

Har nyss köpt ett Gigabyte GeForce GTX 760 till min dator och har nu börjat uppleva att datorn fryser vid slumpmässiga tillfällen. har sökt runt på nätet och tror att problemet ligger i mitt PSU som bara är på 550w.

Mina specs är som följer:
- Intel i7 860 2.8Ghz (uppklockad till 3.1Ghz, tror jag)
- Corsair Vengeance 16Gb 1600MHZ
- MSi P55-CD53
och så grafikkortet såklart.

Då undrar jag hur mycket tror ni är tillräckligt att skaffa i watts på Nätagg för att lösa problemet?

MVH

Fredrik G

Permalänk
Medlem

Osannolikt att det är nätaggregatet. Ta och testa stabiliteten på datorn i Prime95 och Memtest först och främst. Mest troligt att processorn eller minnet inte är stabila eller helt enkelt windows-installationen som börjat ge upp.

Permalänk
Jubileumsmästare

Som ovan. 550W räcker och blir över.

Permalänk

Vore agget för klent så skulle datorn krascha när du tex. drar igång ett tungt benchmark eller spel.

Fryser den bara eller får du nån bluescreen? Om du får blue screen, vilken felkod får du?

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Vore agget för klent så skulle datorn krascha när du tex. drar igång ett tungt benchmark eller spel.

Fryser den bara eller får du nån bluescreen? Om du får blue screen, vilken felkod får du?

Den fryser bara. ingen blåskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikGlad:

Den fryser bara. ingen blåskärm.

Märke/modell på agget?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Märke/modell på agget?

Corsair Powersupply 550w Black. står det på specen jag har från komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikGlad:

Corsair Powersupply 550w Black. står det på specen jag har från komplett.

Ok, bör inte vara något problem med ett GTX760.

Börja med att rensa ut gamla drivrutiner för grafikkort med hjälp av display driver uninstaller & sen kör du in fräscha drivrutiner igen.
http://www.guru3d.com/files_details/display_driver_uninstalle...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Ok, bör inte vara något problem med ett GTX760.

Börja med att rensa ut gamla drivrutiner för grafikkort med hjälp av display driver uninstaller & sen kör du in fräscha drivrutiner igen.
http://www.guru3d.com/files_details/display_driver_uninstalle...

Sorry för sent svar. Men jag rensade datorn på alla drivers med det programmet och installerade om för mitt 760. och nu har datorn inte crashat på ett helt dygn! Innan kunde jag vara på den i högst 4 timmar utan att den frös. TACK så enormt mycket för hjälpen!

Permalänk

Och bara sådär kom en ny frysning. efter 2 dagar utan frysningar...

BUMP

Permalänk
Desk Master

detta kan vara allt från cpu till psu/ram etc. Kör 24 timmar memtest 86+, kolla cache på cpu, sen loadtest för cpu. efter detta kolla firmware på ssd, kolla hddn på samma gång.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikGlad:

Och bara sådär kom en ny frysning. efter 2 dagar utan frysningar...

BUMP

Vad får du för felkod på dina BSOD's? Är det alltid samma?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vad får du för felkod på dina BSOD's? Är det alltid samma?

får ingen BSOD, den bara fryser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikGlad:

får ingen BSOD, den bara fryser.

Började frysningarna uppstå efter du pluggad in ditt nya grafikkort? Om ja, testa med ett annat i 24h och Prime95, funkar det så har du problemet där. Hårdvarufel på kortet alltså, för jag antar att du har senaste drivarna osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FredrikGlad:

får ingen BSOD, den bara fryser.

Några ställen du kan kolla efter felmeddelanden är Eventloggen och Reliability Monitor i kontrollpanelen. Särskilt den senare brukar vara ganska bra på att tala om vad som kan ha gått fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Har även GTX760, bör inte vara något problem med ett GTX760.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Minnen eller disken antagligen

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Håller att testa datorn med Prime95 just nu. Ser vad det säger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får du frys vid speciella tillfällen? Prova att slå av hårdvaruacc i din browser. Har själv haft problem med det.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Får du frys vid speciella tillfällen? Prova att slå av hårdvaruacc i din browser. Har själv haft problem med det.

inga speciella tillfällen alls, helt slumpmässiga frysningar.

hur gör jag en hårdvaruacc?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat dina Händelseloggar och Tillförlitlighetsövervakaren (som det så fint heter på svenska) eller du bara struntar i vissa tips? Den senare är nog smartast, för om den visar något slipper du sitta och leta manuellt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikGlad:

inga speciella tillfällen alls, helt slumpmässiga frysningar.

hur gör jag en hårdvaruacc?

Prova att ställa av i din browser (Firefox? Chrome?) och se om det hjälper.

Ett test iaf.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max