Permalänk

Hur logga in på routern?

Jag skulle vilja ändra SSID och lite annat på mitt trådlösa nätverk, men jag kommer inte åt routern!

Jag kör Windows 7 ultra 64-bit, har Bredbandsbolaget, och routern är en Inteno Xavi x6546. Jag kollade runt på Bredbandsbolagets site, och hittade en guide som visade hur man gör i Windows XP (yes, really): man ställer in datorns IP till statiskt 192.168.1.2, net mask 255.255.255.0, och sen anger man IP 192.168.1.1 i browsern. Då ska man komma till routern. Men det gör jag inte, jag får "connection time out".

Missar jag något? Är det något som man ska göra annorlunda i Windows 7? Tips & förslag mottages med tacksamhet.

(Kan nämna att jag bootat om efter att ha satt IP, och jag har kollat med ipconfig att datorns ip verkligen är 192.168.1.2)

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag skulle vilja ändra SSID och lite annat på mitt trådlösa nätverk, men jag kommer inte åt routern!

Jag kör Windows 7 ultra 64-bit, har Bredbandsbolaget, och routern är en Inteno Xavi x6546. Jag kollade runt på Bredbandsbolagets site, och hittade en guide som visade hur man gör i Windows XP (yes, really): man ställer in datorns IP till statiskt 192.168.1.2, net mask 255.255.255.0, och sen anger man IP 192.168.1.1 i browsern. Då ska man komma till routern. Men det gör jag inte, jag får "connection time out".

Missar jag något? Är det något som man ska göra annorlunda i Windows 7? Tips & förslag mottages med tacksamhet.

(Kan nämna att jag bootat om efter att ha satt IP, och jag har kollat med ipconfig att datorns ip verkligen är 192.168.1.2)

vilken webbläsare ? testa alla explorer, firefox, chrome. inga adblocker eller andra addons installerade ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag skulle vilja ändra SSID och lite annat på mitt trådlösa nätverk, men jag kommer inte åt routern!

Jag kör Windows 7 ultra 64-bit, har Bredbandsbolaget, och routern är en Inteno Xavi x6546. Jag kollade runt på Bredbandsbolagets site, och hittade en guide som visade hur man gör i Windows XP (yes, really): man ställer in datorns IP till statiskt 192.168.1.2, net mask 255.255.255.0, och sen anger man IP 192.168.1.1 i browsern. Då ska man komma till routern. Men det gör jag inte, jag får "connection time out".

Missar jag något? Är det något som man ska göra annorlunda i Windows 7? Tips & förslag mottages med tacksamhet.

(Kan nämna att jag bootat om efter att ha satt IP, och jag har kollat med ipconfig att datorns ip verkligen är 192.168.1.2)

Tjenare! Vad har du för router? Testa 192.168.0.1 sen har du en netgear-router så brukar det vara routerlogin.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag skulle vilja ändra SSID och lite annat på mitt trådlösa nätverk, men jag kommer inte åt routern!

Jag kör Windows 7 ultra 64-bit, har Bredbandsbolaget, och routern är en Inteno Xavi x6546. Jag kollade runt på Bredbandsbolagets site, och hittade en guide som visade hur man gör i Windows XP (yes, really): man ställer in datorns IP till statiskt 192.168.1.2, net mask 255.255.255.0, och sen anger man IP 192.168.1.1 i browsern. Då ska man komma till routern. Men det gör jag inte, jag får "connection time out".

Missar jag något? Är det något som man ska göra annorlunda i Windows 7? Tips & förslag mottages med tacksamhet.

(Kan nämna att jag bootat om efter att ha satt IP, och jag har kollat med ipconfig att datorns ip verkligen är 192.168.1.2)

Det stämmer. Du har samma router från stenåldern som jag har. Det du måste göra är att ändra anslutningen och sätta fast adress (då kommer du inte kunna komma in på internet) men in i routern. Väl inne där är den skitdålig.
Mitt tips är att koppla in en egen router och be bredbandsbolaget stänga av router funktionen i ditt modem.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Skrivet av Nollan:

Det stämmer. Du har samma router från stenåldern som jag har.

Inget skämt. Det sitter en klisterlapp på den att den är "uppdaterad 2007"!

Citat:

Det du måste göra är att ändra anslutningen och sätta fast adress (då kommer du inte kunna komma in på internet) men in i routern.

Det är just det - jag kommer inte in trots att jag satt fast adress.

Hittade denna tråd: https://www.flashback.org/t1253696

(Med tanke på hur uråldrig routern är kan det rentav vara samma j-vla router! )

Ska nu testa att fabriksåterställa routern.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Har annan isp men vet dem använder samma, för det första fattar jag inte varför du måste sätta statisk ip, för har "routern" dhcp på så kommer din dator hamla i samma nät som routern, skulle det vara att dhcp inte är på så ja då måste du ställa in det, då är det ju IP-adress,subnet & gateway.

Öppnar du upp cmd och skriver ipconfig efter du tagit bort den ip du satte själv. Får du då t.ex 10.10.10.2 som ip så har routern 10.10.10.1 som du då skriver in i valfri webbläsare eller Explorer fönster så kommer du rätt, MEN eftersom det nu är en router du fått från dem (mest troligen) så har dem troligen konfigurerat den åt dig och då har dem ändrat admin och lösenord från standard mest troligen, gjorde den isp jag har när vi hade iptelefoni. Är så fallet får du helt enkelt ringa till dem och säga att du vill ha lösenordet

Permalänk

Näpp. Det funkade inte.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Näpp. Det funkade inte.

Kan du klistra in en bild på CMD efter du skrivit in ipconfig? för det jag skrev ovan vet jag fungerar då jag gjorde så när jag skulle hjälpa föreningen där jag bor med att få igång deras iptelefoni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Näpp. Det funkade inte.

Har du testat denna länken? Jag vet att jag testade med detta och det fungerade.

http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/hardstalla_ka...

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Koppla ur wanporten på gatewayen och starta om den och datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Rekordmedlem

Nån skulle kunna ha ändrat adressen till admininterfacet, gör då en reset av Xavin och prova sedan att logga in enligt guiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Nollan:

Har du testat denna länken? Jag vet att jag testade med detta och det fungerade.

Japp. Får aldrig kontakt med routern, så jag får aldrig skriva in username & password.

Skrivet av Juggernawt:

Koppla ur wanporten på gatewayen och starta om den och datorn.

Skrivet av mrqaffe:

Nån skulle kunna ha ändrat adressen till admininterfacet, gör då en reset av Xavin och prova sedan att logga in enligt guiden.

Gjort & gjort. Den totalvägrar.

Funkar det att koppla in en router om jag köper en för egna pengar? Det här felet gör mig lite nervös, och en router kostar ju inte så mycket.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Japp. Får aldrig kontakt med routern, så jag får aldrig skriva in username & password.

Gjort & gjort. Den totalvägrar.

Funkar det att koppla in en router om jag köper en för egna pengar? Det här felet gör mig lite nervös, och en router kostar ju inte så mycket.

Ingen brandvägg på datorn som kan ligga och blockera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Japp. Får aldrig kontakt med routern, så jag får aldrig skriva in username & password.

Gjort & gjort. Den totalvägrar.

Funkar det att koppla in en router om jag köper en för egna pengar? Det här felet gör mig lite nervös, och en router kostar ju inte så mycket.

Ja, det är mitt tips. Köp en egen router och ring till BBB för att be dem stänga av router funktionen i deras modemrouter. Då ska allt fungera som vanligt.
Själv byter jag till telia snart. Trött på BBBs skit
Hoppas du löser det

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Japp. Får aldrig kontakt med routern, så jag får aldrig skriva in username & password.

Gjort & gjort. Den totalvägrar.

Funkar det att koppla in en router om jag köper en för egna pengar? Det här felet gör mig lite nervös, och en router kostar ju inte så mycket.

Jag har skrivit en fusklapp från när jag pratade med supporten på BBB.

Sätt fast IP på din datoranslutning till routern. IP ska vara 192.168.1.2

Sedan loggar du in som vanligt via webläsaren på ip: 192.168.0.1

User
User

Kommer du in ?

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Ang ditt problem så kommer du inte in genom att ange 192.168.1.1 i webläsaren så kan man stänga av funktionen "user-login" i modemn. Det betyder i praktiken att man endast kan logga in genom wan interfacet (din publika IP-adress). Det finns operatörer som stänger av user-login eller begränsar funktioner så att "icke-kunniga" användare inte skall ställa till med bekymmet. Men över lag om du inte har IP-telefoni så håll dig så långt borta från Inteno/Xavi som du kan och helt enkelt skaffa eget modem med router på sidan så du har separat modem och router. Det är något som du får stå för själv men ca 500 - 1000 kr beroende på vad du väljer för något är en billig summa för att slippa deras skit....

Jag har aldrig jobbat på BBB men jag har jobbat på en operatör som har Inteno/Xavi om vart annat och de fungerar som de fungerar....

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |