Datorn startar inte snabb hjälp önskas

Permalänk

Datorn startar inte snabb hjälp önskas

Detta är mitt första inlägg och jag hoppas det hamnar rätt

Jag har en sån här dator: http://www.netonnet.se/art/oaotoaooo...o/166235.7180/

Som jag inte använt på länge pga att jag blev av med strömsladden.Hittade den idag och lampan vid strömmen lyser när jag kopplar in den men när jag trycker på start knappen så händer det inte mer än att F11 och F12 lyser rött i några sekunder.

Vad kan vara fel? Säkert nåt lätt men inte alltid så lätt att vara oteknisk tjej

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kolla om det kommer någon ström från nätaggregatet först. Eller kan batteriet vara så urladdat så inte datorn fungerar? Men bärbara datorer brukar fungera fastän batteriet är kass bara laddaren/nätaggregatet är inkopplat. Enklast kolla Du nätaggregatet med en voltmeter. Har Du ingen så gå till en radioverkstad och få den kollad. Eller om Du kan låna nätaggregatet från en annan dator och testa med. Kolla bara att det är rätt spänning och samma kontakt. Dom brukar vara på 20V. Några volt skillnad gör inget. Är det inte laddningen som fattas får Du nog ta hjälp av leverantörens verkstad.

Permalänk
Medlem

Om den har varit utan ström länge så är nog batteriet helt tomt. Det krävs lite kräm för att starta upp datorn, så testa med att låta strömkabeln vara inkopplad en stund innan du trycker på startknappen

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Skrivet av LucaBoo:

Om den har varit utan ström länge så är nog batteriet helt tomt. Det krävs lite kräm för att starta upp datorn, så testa med att låta strömkabeln vara inkopplad en stund innan du trycker på startknappen

Tack för hjälpen, ja det är ju fullt möjligt då den varit ur bruk så länge. Har iaf inte funkat efter 10 min men låter strömkabeln sitta i så får vi se vad som händer. Det lyser blått direkt, vid där man kopplar in strömkabeln men växlar sen till rött

Permalänk
Medlem

Rött brukar betyda att laddning pågår, så ge det nå'n halvtimme åtminstone innan startförsök så ska det nog gå. (*håller tummarna*)

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Skrivet av LucaBoo:

Rött brukar betyda att laddning pågår, så ge det nå'n halvtimme åtminstone innan startförsök så ska det nog gå. (*håller tummarna*)

Tack snälla

Permalänk

Händer fortfarande ingenting, lyser bara rött precis där strömkabeln går in.

Permalänk
Mattecoach

1. Koppla ur batteriet och ev. enheter du har anslutna till datorn (USB) samt laddaren
2. Håll inne Power-knappen ca 15 sekunder
3. Koppla in laddaren (ej batteriet) och försök starta datorn. Lyssna efter fläktar som går igång och kolla om dioderna (vid Num Lock och Caps Lock) lyser.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

1. Koppla ur batteriet och ev. enheter du har anslutna till datorn (USB) samt laddaren
2. Håll inne Power-knappen ca 15 sekunder
3. Koppla in laddaren (ej batteriet) och försök starta datorn. Lyssna efter fläktar som går igång och kolla om dioderna (vid Num Lock och Caps Lock) lyser.

Funkar inte, det enda som händer är som sagt att det lyser rött vid strömkabeln och F11 och F12 knapparna lyser rött i några sek när jag trycker på startknappen. Om datorn varit helt död så borde den väl inte ens lysa vid strömkabeln?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Blackrose1:

Funkar inte, det enda som händer är som sagt att det lyser rött vid strömkabeln och F11 och F12 knapparna lyser rött i några sek när jag trycker på startknappen. Om datorn varit helt död så borde den väl inte ens lysa vid strömkabeln?

Jo, det kan lysa även om datorn är död. Om lampan lyser där bara man kopplar in ström så betyder inte det att moderkortet fungerar, t.ex. Jag skulle rekommendera att du skickar in den på felsökning, ev. besöker butiken där du köpte den och berättar om felet.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Jag tror att du får ännu fler bra svar här. Välkommen till SweClockers!

Permalänk

Läget är nu följande: Lampan vid strömkabeln lyser blått hela tiden och inte som tidigare från blått till rött men inget händer fortf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackrose1:

Läget är nu följande: Lampan vid strömkabeln lyser blått hela tiden och inte som tidigare från blått till rött men inget händer fortf

Skulle tro att batteriet är laddat nu. En in i h-e dum fråga det här, men du håller väl inte startknappen nedtryckt en längre stund när du försöker få igång datorn?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Skrivet av LucaBoo:

Skulle tro att batteriet är laddat nu. En in i h-e dum fråga det här, men du håller väl inte startknappen nedtryckt en längre stund när du försöker få igång datorn?

Nej det gör jag inte

Permalänk
Medlem

Har du testat starta datorn med enbart laddarsladden inkopplat, alltså batteriet urkopplat? Prova det och kolla om datorn startar alls.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Har du testat starta datorn med enbart laddarsladden inkopplat, alltså batteriet urkopplat? Prova det och kolla om datorn startar alls.

Testat händer ingenting så det är väl bara att inse att den inte funkar. Blev bara konfunderad då det lyste blått, sen rött och jag fick höra att rött oftast beror på att den laddar. Så när den sen övergick till bara blått så prövade jag att starta men nada.. som sagt.. bara F11 och F12 lyser rött i max 4 sek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackrose1:

Testat händer ingenting så det är väl bara att inse att den inte funkar. Blev bara konfunderad då det lyste blått, sen rött och jag fick höra att rött oftast beror på att den laddar. Så när den sen övergick till bara blått så prövade jag att starta men nada.. som sagt.. bara F11 och F12 lyser rött i max 4 sek

Skärm och sånt startar inte alls alltså?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackrose1:

Detta är mitt första inlägg och jag hoppas det hamnar rätt

Jag har en sån här dator: http://www.netonnet.se/art/oaotoaooo...o/166235.7180/

Som jag inte använt på länge pga att jag blev av med strömsladden.Hittade den idag och lampan vid strömmen lyser när jag kopplar in den men när jag trycker på start knappen så händer det inte mer än att F11 och F12 lyser rött i några sekunder.

Vad kan vara fel? Säkert nåt lätt men inte alltid så lätt att vara oteknisk tjej

hur lång tid tar det innan datorn startar?

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Skärm och sånt startar inte alls alltså?

Nej det enda som händer är att lampan vid strömkabeln tänds i blått och inte rött längre

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

hur lång tid tar det innan datorn startar?

Den startar inte. Bara kopplar till när jag sätter i strömkabeln

Permalänk
Medlem

pröva som jag gjorde, hade samma fel förutom att inga tangenterlyste som du säger, jag slog till lite lätt under min laptop och sen pröva starta och då ville den hoppa i gång. inte hänt igen efter den lila klappen. pröva skadar ju inte

Visa signatur

NZXT H440| Gigabyte G1.Sniper Z97| i7 4770k| 16GB RAM RipSaw 2133 | R9 290 tri-x | Corsair rm750w | seagate 2Tb | Windows 7 Ultimate 64| Samsung evo ssd 120gb|Fractal design Kelvin s36

Permalänk
Skrivet av Rapp3:

pröva som jag gjorde, hade samma fel förutom att inga tangenterlyste som du säger, jag slog till lite lätt under min laptop och sen pröva starta och då ville den hoppa i gång. inte hänt igen efter den lila klappen. pröva skadar ju inte

Tyvärr det händer nada

Permalänk
Medlem

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documentSubCategory?tmp_ru...

Vet inte om du hittar några tips på vad det kan vara här men inte fel att kolla..