Frågor om Hyra!
Hej!
Jag har under en längre tid hyrt en dedikerad server utav ett företag, men när jag senaste gången formaterade datorn så gick jag miste om lösenordet till kontrolpanelen.. Så för ungefär 2-3 veckor sedan så behövde jag inte längre tjänsten då jag hyr från ett annat företag nu istället, delvis p.g.a. prisskillnad. Men iaf så skrev jag till supporten och frågade om de kunde avbryta min tjänst, notera att inget avtal om kontraktlängd skrevs på i hyrningsavtalet. Då får jag ett svar om att jag ska logga in på kontrolpanelen och därifrån öppna en Support ticket för att skriva till samma support.. Så när jag frågade om jag kunde få en lösenords återställning så säger dem att de ska ha en scannad kopia av mitt körkort, och jag börjar genast reagera på detta då det i mitt tycke verkar lite dumt att scanna sitt körkort och lämna ut på internet till ett utländskt företag. Så jag skrev till dem att de skulle avbryta min tjänst dels för att jag inte har någonting hemma att scanna med och för att jag tycker att lämna ut identitetshandlingar på internet inte är något att rekommendera..
Det är ju såklart ingen fara som jag ser det när man visar upp det i samband med köp i en butik IRL, men att lämna ut en permanent kopia, d.v.s. den kommer alltid att finnas tillgänglig för dem, känns inte så bra. Iaf så bad jag dem avbryta min tjänst från samma mail som kontot var kopplat till. Och igår så får jag ett meddelande från paypal som visar att de fortfarande inte har 'stängt av min tjänst.', d.v.s. de har tagit betalt för nästa månad också.. Notera att under denna tiden som jag har bett dem att avbryta tjänsten så har de inte svarat mig heller.
Min fråga är därför, har de enligt lag rätt att göra på detta sätt? Det känns i min synvinkel orimligt att de ska kunna kräva betalning för något som kunden bett om att säga upp, eller vad tycker ni? Har ni några förslag på vad man kan göra?