Permalänk
Medlem

Frågor om Hyra!

Hej!

Jag har under en längre tid hyrt en dedikerad server utav ett företag, men när jag senaste gången formaterade datorn så gick jag miste om lösenordet till kontrolpanelen.. Så för ungefär 2-3 veckor sedan så behövde jag inte längre tjänsten då jag hyr från ett annat företag nu istället, delvis p.g.a. prisskillnad. Men iaf så skrev jag till supporten och frågade om de kunde avbryta min tjänst, notera att inget avtal om kontraktlängd skrevs på i hyrningsavtalet. Då får jag ett svar om att jag ska logga in på kontrolpanelen och därifrån öppna en Support ticket för att skriva till samma support.. Så när jag frågade om jag kunde få en lösenords återställning så säger dem att de ska ha en scannad kopia av mitt körkort, och jag börjar genast reagera på detta då det i mitt tycke verkar lite dumt att scanna sitt körkort och lämna ut på internet till ett utländskt företag. Så jag skrev till dem att de skulle avbryta min tjänst dels för att jag inte har någonting hemma att scanna med och för att jag tycker att lämna ut identitetshandlingar på internet inte är något att rekommendera..

Det är ju såklart ingen fara som jag ser det när man visar upp det i samband med köp i en butik IRL, men att lämna ut en permanent kopia, d.v.s. den kommer alltid att finnas tillgänglig för dem, känns inte så bra. Iaf så bad jag dem avbryta min tjänst från samma mail som kontot var kopplat till. Och igår så får jag ett meddelande från paypal som visar att de fortfarande inte har 'stängt av min tjänst.', d.v.s. de har tagit betalt för nästa månad också.. Notera att under denna tiden som jag har bett dem att avbryta tjänsten så har de inte svarat mig heller.

Min fråga är därför, har de enligt lag rätt att göra på detta sätt? Det känns i min synvinkel orimligt att de ska kunna kräva betalning för något som kunden bett om att säga upp, eller vad tycker ni? Har ni några förslag på vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

Går det inte att blockera betalningen via PayPal?

Permalänk
Medlem

Jo, jag har gjort det men då skickar de massa PDF dokument om utebliven betalning osv.. Och skriver hur mycket jag är skyldig att betala..

Permalänk

Inget ovanligt att utländska företag kräver scannat körkort/id, oftast ska det vara både fram och baksida. Många amerikanska företag kräver även scann på visa/master-card i samband med köp.

Permalänk
Avstängd

Det låter ju absurt att de skall göra så. Se till att spara alla e-post angående din begärda uppsägning ifall det skulle bli aktuellt. Sedan, vad står det i deras avtal angående uppsägning? Var själv med om att ett företag inom en annan branch krävde skriftlig uppsägning via post. Detta var också ett annat land, men man ville ju slippa sitta i den sits som du sitter i nu. Hoppas det löser sig.
Du vill förresten inte avslöja vilka de är?

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Berra92:

Jo, jag har gjort det men då skickar de massa PDF dokument om utebliven betalning osv.. Och skriver hur mycket jag är skyldig att betala..

Inget att bry sig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WolfOfVengeance:

Inget ovanligt att utländska företag kräver scannat körkort/id, oftast ska det vara både fram och baksida. Många amerikanska företag kräver även scann på visa/master-card i samband med köp.

En säljare på Elgiganten som jag pratade med på telefon så sent som idag ville ha mina kortuppgifter över telefon..glöm det sa jag. Så dom kan även här i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

En säljare på Elgiganten som jag pratade med på telefon så sent som idag ville ha mina kortuppgifter över telefon..glöm det sa jag. Så dom kan även här i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad !!!
Finns det folk i Sverige som ljuger...

Permalänk
Medlem

Det står tydligt i deras avtal att det inte finns några regler gällande kontraktlängd, d.v.s. man är inte bunden under en viss tid. Känns som att det är olagligt att bryta mot sina egna avtal i de allra flesta länder iaf. De kan ju inte kräva betalning för något som jag har avsagt mig ifrån. Rimligtvis?

Företaget är Server4you, ett företag som är baserat i Tyskland, Frankrike och USA. Känns som att regler när de kommer till uthyrning borde vara ganska så lika där.

Permalänk
Medlem

Kan också tillägga att när man skriver till dem via 'live-chatten' så hänvisar de till support mailen som ignorerar mig.

Permalänk
Avstängd

Ja men alltså det är bara låta bli att betala så kommer tjänsten att stängas ner. Du riskerar ju inte att Kronofogden hör av sig eller nåt sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berra92:

Det står tydligt i deras avtal att det inte finns några regler gällande kontraktlängd, d.v.s. man är inte bunden under en viss tid. Känns som att det är olagligt att bryta mot sina egna avtal i de allra flesta länder iaf. De kan ju inte kräva betalning för något som jag har avsagt mig ifrån. Rimligtvis?

Det här handlar inte om bindningstid utan om att du inte kan eller vill identifiera dig som den person de tecknat avtal med. För att avsluta tjänsten vill de veta att du är den du säger dig vara och inte vilken jeppe som helst, svårare än så är det inte.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Grejen är ju denna att de skickar auto-betalningar till mitt konto och kvitton på det utan att behöva denna 'identifikations handling'. Men när jag som kund säger att jag inte längre vill betala för deras tjänst så ber de mig skicka en scannad version av mitt körkort som man egentligen inte kan ha någon som helst aning om vem/vilka som har tillgång till. Det är enligt mig helt sjukt hur de kan få bete sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berra92:

Grejen är ju denna att de skickar auto-betalningar till mitt konto och kvitton på det utan att behöva denna 'identifikations handling'. Men när jag som kund säger att jag inte längre vill betala för deras tjänst så ber de mig skicka en scannad version av mitt körkort som man egentligen inte kan ha någon som helst aning om vem/vilka som har tillgång till. Det är enligt mig helt sjukt hur de kan få bete sig.

Kan du inte blockera betalningarna på något sätt då? Om kreditinstitutet där du har pengarna undrar varför, säg bara att du har avsagt dig tjänsten företaget tillhandahåller och därför inte vill betala mer.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jfqvist:

Inget att bry sig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det är, han kan ju åka på krav och hamna hos kronofogden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Berra92:

Hej!

Jag har under en längre tid hyrt en dedikerad server utav ett företag, men när jag senaste gången formaterade datorn så gick jag miste om lösenordet till kontrolpanelen.. Så för ungefär 2-3 veckor sedan så behövde jag inte längre tjänsten då jag hyr från ett annat företag nu istället, delvis p.g.a. prisskillnad. Men iaf så skrev jag till supporten och frågade om de kunde avbryta min tjänst, notera att inget avtal om kontraktlängd skrevs på i hyrningsavtalet. Då får jag ett svar om att jag ska logga in på kontrolpanelen och därifrån öppna en Support ticket för att skriva till samma support.. Så när jag frågade om jag kunde få en lösenords återställning så säger dem att de ska ha en scannad kopia av mitt körkort, och jag börjar genast reagera på detta då det i mitt tycke verkar lite dumt att scanna sitt körkort och lämna ut på internet till ett utländskt företag. Så jag skrev till dem att de skulle avbryta min tjänst dels för att jag inte har någonting hemma att scanna med och för att jag tycker att lämna ut identitetshandlingar på internet inte är något att rekommendera..

Det är ju såklart ingen fara som jag ser det när man visar upp det i samband med köp i en butik IRL, men att lämna ut en permanent kopia, d.v.s. den kommer alltid att finnas tillgänglig för dem, känns inte så bra. Iaf så bad jag dem avbryta min tjänst från samma mail som kontot var kopplat till. Och igår så får jag ett meddelande från paypal som visar att de fortfarande inte har 'stängt av min tjänst.', d.v.s. de har tagit betalt för nästa månad också.. Notera att under denna tiden som jag har bett dem att avbryta tjänsten så har de inte svarat mig heller.

Min fråga är därför, har de enligt lag rätt att göra på detta sätt? Det känns i min synvinkel orimligt att de ska kunna kräva betalning för något som kunden bett om att säga upp, eller vad tycker ni? Har ni några förslag på vad man kan göra?

Helt ärligt förstår jag inte problemet. Det är ju standard-säkerhet att göra så. Ingen kan ju göra nått med en scannad eller fotograferad kopia av ditt körkort ändå. Jag brukar fotografera mig själv med mobilen där jag håller upp ID-handligen framför mig. Fungerar perfekt. Att blocka betalningar osv kommer sluta med att du hamnar i ekonomiskt trubbel.

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart att de använder en lag till sin egna fördel och det kan ju knappast vara tillåtet? De begär inte någon identifikations handling när de skickar betalningar till samma mail men kräver det sedan när jag vill avbryta min hyrning utav deras vara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berra92:

Det är uppenbart att de använder en lag till sin egna fördel och det kan ju knappast vara tillåtet? De begär inte någon identifikations handling när de skickar betalningar till samma mail men kräver det sedan när jag vill avbryta min hyrning utav deras vara..

Dom drar väl pengar mot ditt paypal vilket du har auktoriserat dom att göra när du skaffade tjänsten.

Kompromissen som använts förr skulle ju vara att dom skickar en reservation till paypal som innehåller ett tillfälligt lösen då kontroll av kortet räcker som identifiering i detta läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Helt ärligt förstår jag inte problemet. Det är ju standard-säkerhet att göra så. Ingen kan ju göra nått med en scannad eller fotograferad kopia av ditt körkort ändå. Jag brukar fotografera mig själv med mobilen där jag håller upp ID-handligen framför mig. Fungerar perfekt. Att blocka betalningar osv kommer sluta med att du hamnar i ekonomiskt trubbel.

"Ingen kan göra något"? Varför tror du de ens vill ha bilden? Självklart för att göra något = identifiera TS. Vad tror du de i sin tur kan göra när de sitter på exakt samma "identifikationshandling" som TS nu ska skicka in? Identifiera sig som honom på valfri annan sida som har samma krav.

Permalänk
Medlem

Det känns som att de inte har någon rätt att skicka betalningskvitton till samma hotmail konto då heller. Eftersom att jag behöver visa identifikations handling för att avsluta en tjänst, så tycker jag det är orimligt att de ska kunna skicka en betalning till samma e-mail adress.

Permalänk
Medlem

Men jag förstår inte problemet?
Du har tappat bort dina uppgifter och vill endå avsäga dig tjänsten.
När dem talar om för dig att det bara är att logga in och göra det så säger du att du inte kan det, då ringer det varningsklockor hos dem.
I det läget säger man till dig att, för att kunna hjälpa dig, så behöver man vara säkra på att du är du.

Hitta dina uppgifter eller skicka in en kopia på ditt legitimation så har du inte längre problemet.
Företaget gör ingenting fel.

//Mhisha.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem

Ja, men de hade ju inga problem med att skicka betalningskvitton till samma konto eller betalningar utan att behöva kolla så att det är jag som fortfarande har kontroll över mailen.. Det måste finnas ett annat sätt än att lämna ut en ID handling som i sin tur om de hamnar i fel händer kan användas till att köpa saker i mitt namn eller liknande. Det är därför jag är irriterad över att de inte kan ge ett annat sätt. Det står dessutom i deras regler att man kan göra en avbrytning utav hyrning utav deras vara via samma mail som man registrerade med. Det ska inte vara nödvändigt att behöva lämna ut sina ID handlingar till ett utländskt företag förutom om man t.ex. ska göra ett köp på ett väldigt stort belopp.

Det första intrycket jag har fått utav dem är att de inte verkar vara pålitliga alls, så åter igen är det fel att begära utav en kund att lämna information som kan få konsekvenser för kunden. Det måste ju vara rätt så uppenbart att man inte lämnar ut sin ID handling hur som helst på internet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

"Ingen kan göra något"? Varför tror du de ens vill ha bilden? Självklart för att göra något = identifiera TS. Vad tror du de i sin tur kan göra när de sitter på exakt samma "identifikationshandling" som TS nu ska skicka in? Identifiera sig som honom på valfri annan sida som har samma krav.

SJälvklart, jag menar att det finns inget att vara paranoid för. De kan ju inte göra något annat än det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Berra92:

Ja, men de hade ju inga problem med att skicka betalningskvitton till samma konto eller betalningar utan att behöva kolla så att det är jag som fortfarande har kontroll över mailen.. Det måste finnas ett annat sätt än att lämna ut en ID handling som i sin tur om de hamnar i fel händer kan användas till att köpa saker i mitt namn eller liknande. Det är därför jag är irriterad över att de inte kan ge ett annat sätt. Det står dessutom i deras regler att man kan göra en avbrytning utav hyrning utav deras vara via samma mail som man registrerade med. Det ska inte vara nödvändigt att behöva lämna ut sina ID handlingar till ett utländskt företag förutom om man t.ex. ska göra ett köp på ett väldigt stort belopp.

Det första intrycket jag har fått utav dem är att de inte verkar vara pålitliga alls, så åter igen är det fel att begära utav en kund att lämna information som kan få konsekvenser för kunden. Det måste ju vara rätt så uppenbart att man inte lämnar ut sin ID handling hur som helst på internet.

Men vad pratar du "om i fel händer" ?! Det är helt omöjligt att "köpa saker" med ett foto av ett legitimation. Företaget gör helt rätt och har all rätt att kräva legitimation.

Permalänk
Medlem

re

Sluta nojja över en inscannad kopia på ett körkort

Permalänk
Medlem

Hmm ok, så de kan alltså inte använda en legitimations handling till att göra köp i mitt namn?

Permalänk

Kan man inte logga in så brukar man ju kunna återställa lösenordet genom en länk som kommer upp där om man slår in fel lösenord.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berra92:

Jo, jag har gjort det men då skickar de massa PDF dokument om utebliven betalning osv.. Och skriver hur mycket jag är skyldig att betala..

Svara med din konversation om att du för länge sedan bett dem avbryta tjänsten. Till slut borde de fatta vinken.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berra92:

Hmm ok, så de kan alltså inte använda en legitimations handling till att göra köp i mitt namn?

De kan hitta den infon om de vill ändå. Däremot kan du sudda ut några saker om du vill, t.ex. fält 4d.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Sudda ut de fyra sista om du vill, de lär inte märka något eller klaga.
Det är väldigt lätt att skicka mail från en annan adress så det verkar rimligt att de vill ha mer bevis för att det faktiskt är du som mailar från adressen.

Visa signatur

RIPE LIR