Permalänk

Mikrofon stativ/arm

Nu är det så att jag bestämde mig för att köpa en Audio technica at2020. Jag är väldigt nöjd med den men jag behöver ett stativ eller en arm som jag lätt kan placera ganska nära min mun. Det enda kravet är att den inte ska stå på skrivbordet annars är jag öppen för tips. Jag har en budget på 500 kronor men skulle helst inte betala mer än 250.

Tack på förhand

Permalänk

Finns det plats för ett traditionellt trebent stativ med bom? Fick du med mikhållare (kanske till och med shockmount) till mikrofonen?

Om du vill ha mikrofonen nära munnen för att slippa ta upp så mycket miljöljud kan det vara bra med ett puffskydd också.

Permalänk

Den skulle få plats, Dock har jag inget shockmount.

Det här är vad jag fick med http://i.ebayimg.com/10/!!d5kMH!BmM~$(KGrHgoH-CIEjlLl0nU1BKpv...

Permalänk

OK. Går det att skruva loss mikrofonhålllaren (ringen som håller fast mikrofonens nederdel) från bordsstativet? I så fall tror jag att du klarar dig med den hållaren.

Skulle det kunna funka med ett mikstativ liknande en sådan där skrivbordslampa? Kan vara praktiskt om det är trångt runt skrivbordet.

Permalänk

Kolla www.thomann.de för musikrelaterade prylar, eller en musikaffär nära dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja den går att skruva loss.

Den skulle passa perfekt. Har du någon aning om jag skulle behöva köpa någon extra shockmount eller liknande för att kunna skruva på den? Eller tror du att det funkar med den jag har? Tack så mycket för den snabba hjälpen

Permalänk
Medlem
Permalänk

Du klarar dig nog med mikhållaren du fick med miken. Den verkar ha ... vahettere... så'n där stor gänga... 5/8 tums-fäste, vilket passar både golvstativet och stativet med skrivbordsfäste.

Hur är det nu igen...Audio-Technicas nyare stormembranmikar har väl en ganska bred kropp? Jag har för mig att vanliga standard-shockmounts inte passar.(och A-Ts egna shockmounts kostar säkert massor.)

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Denna har jag
[länk till stativ med skrivbordsfäste]

Aha! Hur tycker du den funkar? Tar miken upp ljud om man justerar stativet under inspelning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Aha! Hur tycker du den funkar? Tar miken upp ljud om man justerar stativet under inspelning?

Jag har den mickarmen när jag sänder radio. Jag har inte samma mick som dig men man kan ju höra ut i radion när man klicka på musen eller skriver på tangentbordet

Justera den medans man spelar in vet jag inte om den tar upp ljud eller inte för har ej testat det

Permalänk

Tanken med själva stativet är att jag ska ha den rätt nära munnen så att jag kan sänka ljudnivån på micken så att den inte tar upp allt för mycket bakgrunds ljud. Hur funkar den på skrivbordet då? Är det lätt att justera den? Inga problem eller så som jag ska tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackBreezy7:

Tanken med själva stativet är att jag ska ha den rätt nära munnen så att jag kan sänka ljudnivån på micken så att den inte tar upp allt för mycket bakgrunds ljud. Hur funkar den på skrivbordet då? Är det lätt att justera den? Inga problem eller så som jag ska tänka på?

Bara sätta den på ena hörnet av skrivbordet.

Sen kan du vika ner och upp bäst du vill i den höjden du vill ha den