Corsair Obsidian 900D - frågor om montering och att göra det tyst

Permalänk
Medlem

Corsair Obsidian 900D - frågor om montering och att göra det tyst

Hej.
Får hem min h100i imorgon, har aldrig använt mig av någon typ av vattenkylning innan.
Ska monteras på en i7 4770k i ett Corsair Obsidian 900D chassi.

Någonting jag behöver tänka på? Eller är det bara att ta tops eller någonting och ta av den gamla kylpastan och sedan ta lite T-röd på en tops och göra helt rent, sedan en torr trasa och sedan montera på kylaren? (Vad jag vet ska det vara kylpasta applicerad på h100i) .
Något annat som kan vara värt att tänka på då jag gör det?

Kommer inte delidda CPUn som jag läst att många gör, vågar absolut inte göra det.
Kommer även montera ett par SP120 Quiet Edition PWM på den istället för originalfläktarna för att få en tystare dator.

Mvh

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej.
Får hem min h100i imorgon, har aldrig använt mig av någon typ av vattenkylning innan.
Ska monteras på en i7 4770k i ett Corsair Obsidian 900D chassi.

Någonting jag behöver tänka på? Eller är det bara att ta tops eller någonting och ta av den gamla kylpastan och sedan ta lite T-röd på en tops och göra helt rent, sedan en torr trasa och sedan montera på kylaren? (Vad jag vet ska det vara kylpasta applicerad på h100i) .
Något annat som kan vara värt att tänka på då jag gör det?

Kommer inte delidda CPUn som jag läst att många gör, vågar absolut inte göra det.
Kommer även montera ett par SP120 Quiet Edition PWM på den istället för originalfläktarna för att få en tystare dator.

Mvh

Ta bara lite hushållspapper och torka av CPU'n. T-röd är inte optimalt med det duger om man inte har annat hemma.

Minns inte om H100i kommer med pasta förapplicerat, men annars ska du tänka på att inte ta för mycket. (ca. storleken av ett okokt riskorn)

Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

För att underlätte städning så sätt fläktarna så att dem pressar luften från chassit, genom radiatoren och ut av chassit. Det skulle gärna vara möjligt att se åt vilket håll dem blåsar på själva fläktan.

Så blir det lättare att städa din radiator, eftersom du inte skall ta av fläktarna.

Om du fortfarande inte är säker då gå på Youtube och sök efter linus techtips, han har ett bra sätt att installera den på ,och varför man skall använda fläktarna i denna configurationen.

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej.
Får hem min h100i imorgon, har aldrig använt mig av någon typ av vattenkylning innan.
Ska monteras på en i7 4770k i ett Corsair Obsidian 900D chassi.

Någonting jag behöver tänka på? Eller är det bara att ta tops eller någonting och ta av den gamla kylpastan och sedan ta lite T-röd på en tops och göra helt rent, sedan en torr trasa och sedan montera på kylaren? (Vad jag vet ska det vara kylpasta applicerad på h100i) .Mvh

Läs instruktionerna först!

Använd helst kemisk ren bensin, finns på Apoteket.
Doppa topz i bensinen och ta bort den gamla pastan, låt "dunsta".

Pasta finns på blocket, ja.

Använd inte skruvmejsel när du monterar den.
Den har tumskruvar, vilket räcker mer än väl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Hej.
Får hem min h100i imorgon, har aldrig använt mig av någon typ av vattenkylning innan.
Ska monteras på en i7 4770k i ett Corsair Obsidian 900D chassi.

Någonting jag behöver tänka på? Eller är det bara att ta tops eller någonting och ta av den gamla kylpastan och sedan ta lite T-röd på en tops och göra helt rent, sedan en torr trasa och sedan montera på kylaren? (Vad jag vet ska det vara kylpasta applicerad på h100i) .
Något annat som kan vara värt att tänka på då jag gör det?

Kommer inte delidda CPUn som jag läst att många gör, vågar absolut inte göra det.
Kommer även montera ett par SP120 Quiet Edition PWM på den istället för originalfläktarna för att få en tystare dator.

Mvh

Tänk på att gängorna i själva radiatorn (där fläktarna skruvas fast) går sönder bara man tittar snett på dom. Dra åt försiktigt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag har en H100 (utani "i") och tipsen jag kan ge utifrån det är,

-Montera radiatorn först och sedan kylblocket på CPUn.
-var noga med att inte "glida runt" med blocket undertiden du spänner skruvarna.
-Fläktarna har pilar både för rotation riktning och luftflödesriktning.
-Det kan vara lite luft i systemet, för att få bort den ur kylblocket/pumpen så vänder/ställer du datorn så att anslutningarna pekar upp under ett par minuter när datorn är i drift. Det räcker oftast för att luften ska flytta sig till radiatorn.

Permalänk

Brukar använda lite Isopropylalkohol när jag tar bort kylpasta från en processor.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-s...

Permalänk
Medlem

Att stömsladdarna till fläktarna(fläkt-pump, Y-förgreningen) har skydd över sina kontakter, som många misstar för hon-kontakter.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Obsidian 900D och HDD

Hej!
Har precis fått hem min nya dator som har ett Obsidian 900D och jag såg att de har 3 vaggor längst ner och det såg ut att vara en inbyggd SATA+ström där. Kollade vidare på det och det var tydligen bara att trycka in HDD vaggan i bott så klickade den i sata+strömmen. Sedan fick jag själv dra SATA kabeln till moderkortet. Men datorn hittar fortfarande inte min HDD?

Måste jag själv dra strömmen också? För jag hittade inte de kablarna. Det var ju redan fördraget till HDDn.
Någon med Obsdiian 900D får gärna förklara ytterligare vad som gäller för de 3 vaggorna längst ner till höger med fördragna kablar.

Mvh

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

"SATA Hot-Swap Bays

Hidden behind the lower lid are six fixed 3.5” drive bays. The three on the right are set up as hot-swappable SATA bays. They accommodate the aforementioned plastic trays, and upon insertion, engage with a factory-mounted SATA port. The power pins in the backplane all connect to a single SATA-style power plug."

Betyder detta att det finns en "SATA-style power plug" som jag måste koppla in?
Har inte tid att ordna detta idag, men ska göra det imorgon så vore bra att ha allting uppklarat då haha så jag vet vad jag ska börja med.

http://www.tomshardware.com/reviews/obsidian-900d-case-review...

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Du ska väl koppla ström från nätagg till hdd vaggan väl tror jag. Jag slet ut alla vaggor när jag byggde min dator för göra plats för radiatorer.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Corsair Obsidian 900D tystast möjligt

Hej!
Jag har då en Obsidian 900D och vill få den så tyst som möjligt.
Har just nu Original 140MM fläkt där bak, de 3 fram är urkopplade just nu då jag känner att det inte behövs.
Har även en H100i med 2st Corsair Air SP120 quiet edition och det kyler riktigt bra.

Tänkte först om jag ska stoppa in 2st corsair air AF120 i fronten och en corsair air af140 där bak eller om man ska köra på något annat?
Eller vad tycker ni man ska köra på? Om man vill ha chassit så stilrent som möjligt så passar det ju bäst då de matchar min h100i med sina sp120. Eller finns de nå annat märke som är otroligt mycket tystare? Eller eventuellt någon annan lösning.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Oavsätt vilka fläktar du använder så är det i princip ett måste att sänka hastigheten på dem för att få ett tyst system. Så mitt första tips till dig är att köpa en fläkt kontroller alternativt att du styr dem via moderkortet. Val av fläktar: Noctua är bäst men dyrast, Corsairs eftermarknads fläktar är helt okej har dem själv. Eftersom du ville ha det stilrent så tycker jag att du ska gå med corsair.

Men som sagt, oavsett fläkt så måste du sänka hastigheten till 500-700 rpm för att de ska bli tysta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej!
Jag har då en Obsidian 900D och vill få den så tyst som möjligt.
Har just nu Original 140MM fläkt där bak, de 3 fram är urkopplade just nu då jag känner att det inte behövs.
Har även en H100i med 2st Corsair Air SP120 quiet edition och det kyler riktigt bra.

Tänkte först om jag ska stoppa in 2st corsair air AF120 i fronten och en corsair air af140 där bak eller om man ska köra på något annat?
Eller vad tycker ni man ska köra på? Om man vill ha chassit så stilrent som möjligt så passar det ju bäst då de matchar min h100i med sina sp120. Eller finns de nå annat märke som är otroligt mycket tystare? Eller eventuellt någon annan lösning.

Ja det finns ju en jätte tyst lösning män jätte dyr, riktig vatten kylning på dina grafik kort. Din låda är ju till för det. Noctua fäktar är väll bland det bästa fläktarna för att nämna något.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

Hur styr man dem smartast genom moderkortet, speedfan?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

*** 3 trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat 3 trådar eftersom de alla handlar om frågor gällande Corsair Obsidian 900D. Det finns inget skäl att skriva nya trådar för varje fråga som kan dyka upp. Frågorna skall samlas i en tråd. Regeln om korspostning:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Om regeln inte följs kan samtliga trådar komma att låsas, samt att TS förbrukat rätten att ställa frågor i ämnet.

/KimTjik