Java poppar upp UAC-dialog varje gång Windows startas

Permalänk

Java poppar upp UAC-dialog varje gång Windows startas

Hejsan hoppsan.

VARJE gång jag startar min dator så kommer det upp en Java sak som jag ''måste'' trycka ja på varje gång jag öppnar datorn. Hur kan jag åtgärda det? Har redan Java installerat liksom..

Det ser ungefär ut såhär!

Visa signatur

i7 2600 - GTX 560Ti - 4 GB RAM

Sverige är för gött <3

Permalänk

Stäng av UAC helt och hållet? kanske inte det du är ute efter men det kan fungera.

Permalänk
Medlem

Denna verkar vara felplacerad. Hjälpforum eller liknande passar mer då detta inte är utvecklingsrelaterat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Har samma problem, varit så några veckor nu.

Permalänk
Medlem

Java 1.6 frågar efter "admin läget" varje gång den kollar efter uppdateringar.

Jag har för mig att detta är åtgärdat i Java 1.7.
Så lösningen blir att avinstallera alla versioner av Java 1.6, gå in på www.java.com och ladda in den senaste istället.

Permalänk
Medlem

Stäng aldrig av datorn då, sätt den på strömsparläge

Skämt åsido. Gör såsom "kniffarn" sa och avaktivera UACn, annars tror jag att du kan anpassa mer specifikt inne på kontrol panelen.

// Leo

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-4440 @ 3,1 GHz GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 2 GB 1 033 MHz
Minne: 2* 8 192 MB Kingston DDR3 @ 667 MHz HDD: 1000 GB HDS OS: Windows 8.1 64-bit
Moderkort: Gigabyte B85M-D3H Chassi: Cooler Master Elite 430 Mus: Razer Abysssus 3500dpi
Bildskärm: 1920x1200 HP LP2465 + 1280x1024 Dell skit Tagentbord: Saitek Eclipse II

Permalänk
Medlem

hur är han ens fast på java 1.6? 7 har ju varit standard sedan länge och 8 finns på beta.

ett annat alternativ är väl helt enkelt att stänga av autostarten av updateringskollen?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Discokungen

Titeln på den här tråden är ganska perfekt i allmänhet!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Att stänga av UAC är ju det första man gör när man installerar datorn.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Frågan är hur någon på sweclockers kan leva med UAC igång? Jag skulle slänga datorn efter 2 dagar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Eller stäng av Java updatern.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SmOOthy:

Frågan är hur någon på sweclockers kan leva med UAC igång? Jag skulle slänga datorn efter 2 dagar.

Man lär sig

Skrivet av m4gnify:

Eller stäng av Java updatern.

Är väl det dummaste man kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är väl det dummaste man kan göra?

Tycker jag inte. Jag håller Java relativt uppdaterad ändå. Och får du in ett virus tror jag det är värre att UAC är avstängt än att Java är utdaterad nån version.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Eller stäng av Java updatern.

Det är ett ungefär lika vettigt alternativ som att stänga av updatern för sitt antivirus. Det är väldigt viktigt att hålla sin javamiljö uppdaterad så att alla kryphål i den som upptäcks åtgärdas så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Att stänga av UAC är ju det första man gör när man installerar datorn.

UAC är imo en ganska vettig säkerhetsfunktion för windowsanvändare. Men folk gör som dom vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

Det är ett ungefär lika vettigt alternativ som att stänga av updatern för sitt antivirus. Det är väldigt viktigt att hålla sin javamiljö uppdaterad så att alla kryphål i den som upptäcks åtgärdas så snabbt som möjligt.

Inte direkt lika illa, va?

Permalänk

Jävlar i helvetes satans saltpastiller vad mycket ni skrivit, ska kolla igenom och testa senare ikväll då jag kommer hem igen!

Visa signatur

i7 2600 - GTX 560Ti - 4 GB RAM

Sverige är för gött <3

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Då det handlar om färdig mjukvara och inte om programmering så passar den bättre i forumdelen "Microsoft Windows" med beskrivning: "Microsofts operativsystem, program till Windows med mera.".

*Rubrik ändrad*

Alla vinner på att rubrikerna berättar vad som händer; se §3.1 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Sluta ge dumma råd.
UAC är en bra säkerhetsfunktion.

Självklart ska vi hitta orsaken på problemet (java?) istället för att dölja symtomen (UAC).

Permalänk
Skrivet av hellhell:

UAC är imo en ganska vettig säkerhetsfunktion för windowsanvändare.

På vilket sätt?

Det är en seriös fråga. UAC slänger upp hundratals varningsskyltar för helt ofarliga saker, ofta 3-4 gånger för ett enda program. UAC leder till två saker: antingen klickar användaren reflexmässigt OK på allt, eller så klickar användaren slumpmässigt nej till nyttiga ändringar, ingetdera bidrar till ökad säkerhet.

Att hålla Java uppdaterat är däremot en säkerhetsåtgärd, även om det är jävligt irriterande och även om java är ett gigantiskt säkerhetshål även när det är uppdaterat.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

På vilket sätt?

Det är en seriös fråga. UAC slänger upp hundratals varningsskyltar för helt ofarliga saker, ofta 3-4 gånger för ett enda program. UAC leder till två saker: antingen klickar användaren reflexmässigt OK på allt, eller så klickar användaren slumpmässigt nej till nyttiga ändringar, ingetdera bidrar till ökad säkerhet.

Att hålla Java uppdaterat är däremot en säkerhetsåtgärd, även om det är jävligt irriterande och även om java är ett gigantiskt säkerhetshål även när det är uppdaterat.

Jag vet när ett program eller installation jag startar förväntar sig admin access, jag vet när rutan ska dyka upp. jag klickar reflexivt ok, eftersom jag är förberedd för den.

om den dock dyker upp utan anlednig är det ju något tokigt på gång, så sett tycker jag det funkar utmärkt.

för mig dyker den upp kanske två tre gånger per dag, när jag startat en installation av ett program eller startar coretemp.

jag ser inte hur detta är ett problem, om du får hundratals varningar kanske du borde fundera på om det verkligen är falska positiva.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Jag vet när ett program eller installation jag startar förväntar sig admin access

Fast det är inte vad rutan betyder. Det betyder att ett program vill ändra en inställning, accessa en systemutility, skapa eller radera en katalog, eller skriva i registry.

Citat:

om den dock dyker upp utan anlednig är det ju något tokigt på gång

Det kan det vara, men oftast betyder det nog att något program autouppdaterat sig.

Citat:

jag ser inte hur detta är ett problem, om du får hundratals varningar kanske du borde fundera på om det verkligen är falska positiva.

Det är för att jag t.ex. kör som admin och editerar filer med extensionen .ini eller meckar med drivers eller vill ändra hosts-filen.

Riktiga virus/spionprogram är sällsynta, och dyker inte bara upp. Sen jag slutade pirata har jag inte fått in ett enda. När jag piratade hittade jag virus i stort sett dagligen, och de få gånger maskinen blev smittad så skedde det genom att jag med flit startat nåt program jag laddat ned eller fått i posten -- och alltså var helt beredd på att klicka "OK" på UAC, eftersom UAC alltid varnar för allt.

Enligt min åsikt är virusjägare ett måste, brandvägg bra att ha men UAC är ett värdelöst irritationsmoment.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Fast det är inte vad rutan betyder. Det betyder att ett program vill ändra en inställning, accessa en systemutility, skapa eller radera en katalog, eller skriva i registry.

Det kan det vara, men oftast betyder det nog att något program autouppdaterat sig.

Det är för att jag t.ex. kör som admin och editerar filer med extensionen .ini eller meckar med drivers eller vill ändra hosts-filen.

Riktiga virus/spionprogram är sällsynta, och dyker inte bara upp. Sen jag slutade pirata har jag inte fått in ett enda. När jag piratade hittade jag virus i stort sett dagligen, och de få gånger maskinen blev smittad så skedde det genom att jag med flit startat nåt program jag laddat ned eller fått i posten -- och alltså var helt beredd på att klicka "OK" på UAC, eftersom UAC alltid varnar för allt.

Enligt min åsikt är virusjägare ett måste, brandvägg bra att ha men UAC är ett värdelöst irritationsmoment.

precis, den poppar upp på sådant som "normala" program inte alls ska göra, men som anvöndaren kan godkänna. för mig poppar den upp kanske en, två gånger om dagen. för updatering på boot, som java eller adobe reader, 1 gång i månaden.

för mig är det inte ett problem, det är ungeför som root/superuser under linux.

att stänga av UAC är att automatisk tillåta ALL admin access till ALLT utan att du vet vad som ber om det.

Alltså att stänga av UAC är rent idiotiskt, och kan liknas med att köra ALLT som root (eller göra att sudo inte kräver lösen) under linux.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+