Någon som kan hjälpa i jakten på ett modulärt aggregat?

Permalänk

Någon som kan hjälpa i jakten på ett modulärt aggregat?

Hejsan. Jo, det är så att mitt nuvarande nätaggregat högst troligen är någorlunda defekt. Jag får denna idé av att mäta upp ljudnivåer på 70 dB vid chassits fläkt under spelande. (Nej, jag har inte decibelmätaren så att luften träffar mikrofonen.) Hur som haver, jag har just nu ett Cooler Master CX750W om jag inte minns helt fel och det bör ju naturligtvis bytas ut, för jag tar det åtminstone som ett dåligt tecken när ett nätaggregat kommer upp till dylika ljudnivåer.

Jag har också suttit och gått igenom lite trådar i denna forumdel och kommit fram till att folk i princip skriker i textform när det gäller Corsair-agg. Varför det är så, det vet jag inte riktigt. Min budget ligger väl runt 900 kronor, gärna lite under det, men jag kan tänka mig att höja på lite om det betyder avgörande skillnad i kvalitet.

För tillfället sitter jag som sagt med ett 750 watts nätaggregat. Dessa watts används dock knappast, om ni ser på mitt system i sign. Det enda jag inte skrivit ut är att jag kör en boostklockning på min CPU på 4,2 GHz vid ca 1.1 volt. Jag är inte absolut säker på hur det påverkar strömförbrukning o.s.v., men jag tänkte åtminstone nämna det. Enligt PSU-kalkylatorn ska mitt system dra i runda slängar 427 watt. På mitt nya GTX 770s låda nämndes dock 450W som en referenspunkt, så det är nog ett säkert ställe att börja på. Jag har kollat själv lite på de finska hemsidorna på vad jag lyckas hitta, och allt jag finner som jag känner till i någon mån är Corsair, som verkar ha lite dåligt rykte åtminstone här på Sweclockers, samt Cooler Master, som jag inte har speciellt bra erfarenheter av nu med det jag äger för tillfället.

Om ni har några synpunkter eller tips, välkomnas de gladeligen! Tack på förhand.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Jag använde detta XFX nätagg när jag byggde ny dator i höstas, och det är det tystaste nätagg jag själv haft (föregående var ett Corsair ur TX serien, från 2008 dock), har inte det minsta klagomål att komma med. Nu är det lite överdrivet i både effekt och pris, men det finns denna 550W version som verkar vara i stort sett samma bygge om man går efter produktkoden (P1-750B-BEFX vs P1-550B-BEFX). Tweaktown gav även gott betyg: http://www.tweaktown.com/reviews/6022/xfx-xtr-550-watt-80-plu...

Permalänk
Medlem

Corsairs RM-serie torde passa bra. Väldigt tysta och bra.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Corsairs ax serie är riktiga kvalitetsagg!

Permalänk
Medlem

Hade gått med Corsairs RM-serie. 500 eller 600w.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Jag använde detta XFX nätagg när jag byggde ny dator i höstas, och det är det tystaste nätagg jag själv haft (föregående var ett Corsair ur TX serien, från 2008 dock), har inte det minsta klagomål att komma med. Nu är det lite överdrivet i både effekt och pris, men det finns denna 550W version som verkar vara i stort sett samma bygge om man går efter produktkoden (P1-750B-BEFX vs P1-550B-BEFX). Tweaktown gav även gott betyg: http://www.tweaktown.com/reviews/6022/xfx-xtr-550-watt-80-plu...

Ah okej, ska ta och kika på det. För övrigt, jimm's är den bästa butiken här i landet prismässigt.

Skrivet av Juggernawt:

Corsairs RM-serie torde passa bra. Väldigt tysta och bra.

Har kollat på dem, verkar vara en bra prisklass. Är de ett bättre val än just C-serierna?

Skrivet av ragequit:

Corsairs ax serie är riktiga kvalitetsagg!

Ska se lite på prisklassen på dem. Tack för tipset!

Skrivet av Nex3r:

Hade gått med Corsairs RM-serie. 500 eller 600w.

Andra som nämner dem. Har kollat på dem. Är de bra för sitt pris?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Ah okej, ska ta och kika på det. För övrigt, jimm's är den bästa butiken här i landet prismässigt.

Ja de är nog bäst både på pris och sortiment. Vetefan hur många tusenlappar dit har gått genom åren

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Ja de är nog bäst både på pris och sortiment. Vetefan hur många tusenlappar dit har gått genom åren

Haha samma här. Beställer i princip all teknik där nu.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk

Har alltid varit nöjd med corairs modulära så.

Permalänk
Medlem

Eftersom du är från Finland och gillar Jimms ser jag ingen anledning att välja nåt annat än Super Flower Golden Green Modular 500 eller 600W. Super Flower gör bland dom bästa nätaggen i världen, har själv ett 600w modular.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Skrivet av chrisragnar:

Har alltid varit nöjd med corairs modulära så.

Har en vän som menar samma sak och menar att hatet mot Corsairs lägre prissatta produkter är en aning överdrivet. Man får vad man betalar för, antar jag.

Skrivet av J-Ballz:

Eftersom du är från Finland och gillar Jimms ser jag ingen anledning att välja nåt annat än Super Flower Golden Green Modular 500 eller 600W. Super Flower gör bland dom bästa nätaggen i världen, har själv ett 600w modular.

Aha, har faktiskt sneglat lite på dem, men kände inte igen märket så jag ställde mig skeptisk till dem. Använder de kvalitativa komponenter även i den prisklassen jag är ute efter? D.v.s. 100 € +/- 10-20 €?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Super Flower Golden Green serien använder ENDAST japanska kondingar osv. Du kan kolla recensioner om du vill men jag vågar påstå att den serien håller högre kvalitet än Corsair.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Skrivet av J-Ballz:

Super Flower Golden Green serien använder ENDAST japanska kondingar osv. Du kan kolla recensioner om du vill men jag vågar påstå att den serien håller högre kvalitet än Corsair.

Jag har hört mycket om just japanska kondensatorer idag, men har ingen direkt uppfattning om de är bra eller dåliga. Folk verkar ha väldigt delade meningar om saken. Dock tycker jag att det låter som om du kan din sak, så jag tror jag ska och kika lite närmare på deras produkter.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube