Nytt 290X med amd 8350 - bf4 + mantle (Y)

Permalänk
Medlem

Nytt 290X med amd 8350 - bf4 + mantle (Y)

Hejsan , har besluts ångest sooom fan har en amd fx 8350. vill köpa ett till radeon R9 290X .. men är det 100 % att de flask halsar ? nu när mantle finns i bf4 ? uppskattar seriösa svar. vill heslt inte köpa uppgraderings paket (INTEL). vill bara kunna köpa ett grafikkort till :/ ?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

Överklocka prollen en aning så klarar du dig fint. Kör själv med 290X och en FX-9550( som i stort sett är en högre speccad 8350)...det funkar alldeles utmärkt ! Även om det skulle flaska lite så har du iaf ett kort som räcker till, förmodligen inför nästa cpu/mobo uppgradering, när det nu kan tänkas bli !

Visa signatur
Permalänk

Som han skrev ovan, klocka prollen till typ 4,7 GHz så borde det fungera bra. Både ditt moderkort och din kylare borde klara den klocken utan problem! I spel som sedan stödjer mantle så borde det vara ännu mindre probelm eftersom att mantle inte kräver lika mycket processorstyrka som directx.

Permalänk
Medlem

Fattar jag det rätt vill han köpa ett ytterligare 290x och alltså köra med 2st tillsammans med en 8350 ?

Mantle ska ju avhjälpa att CPU:n blir en flaskhals men om det hjälper tillräckligt kan jag inte svara på. Upplever du TS att prestandan inte är tillräcklig med ett 290x ?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

AMD processorer är inte lämpade för Crossfire eller SLI lösningar. Resultatet slutar enbart med sämre prestanda eller ingen alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

AMD processorer är inte lämpade för Crossfire eller SLI lösningar. Resultatet slutar enbart med sämre prestanda eller ingen alls.

Ursäkta? Jag kör 2st 6970 i crossfire ihop med min FX-8350 och det fungerar alldeles utmärkt. I de spel där Crossfire fungerar får jag åtminstone 50% mer FPS. I visa fall åtskilligt mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

Hejsan , har besluts ångest sooom fan har en amd fx 8350. vill köpa ett till radeon R9 290X .. men är det 100 % att de flask halsar ? nu när mantle finns i bf4 ? uppskattar seriösa svar. vill heslt inte köpa uppgraderings paket (INTEL). vill bara kunna köpa ett grafikkort till :/ ?

Vad kör du för upplösningar? Och vilka spel, för jag har svårt att tänka mig att du får några större prestandavinster ur ett extra 290X om du inte kör eyefinity eller åtminstone 2560x1440.

ett väldigt enkelt sätt att se om det är processorn eller grafikkortet som sätter stopp är att kolla GPU och CPU användningen under tiden som du kör spelet/programmet. Om CPU ligger på 100% redan idag och GPUn ligger under 100% då finns det ingen anledning att skaffa ett till. Om läget är det omvända, ja då kan det löna sig. Om varken CPU eller GPU ligger på 100% då är det antingen något annat som flaskar, eller så är spelet helt enkelt dåligt optimerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Fattar jag det rätt vill han köpa ett ytterligare 290x och alltså köra med 2st tillsammans med en 8350 ?

Mantle ska ju avhjälpa att CPU:n blir en flaskhals men om det hjälper tillräckligt kan jag inte svara på. Upplever du TS att prestandan inte är tillräcklig med ett 290x ?

Tja. alltså jag vill maxa spelet ännu mer. vill inte ha det där lilla lagget när det är mkt fordon runtomkring som sprängs. det blir en rejäl fps drop när det är extremt mycket runt omkring. det är därför jag ska köpa ett till radeon r9 290x. men så om jag fattar det rätt kommer ja inte inte ens få 50 % boost från kortet ?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Vad kör du för upplösningar? Och vilka spel, för jag har svårt att tänka mig att du får några större prestandavinster ur ett extra 290X om du inte kör eyefinity eller åtminstone 2560x1440.

ett väldigt enkelt sätt att se om det är processorn eller grafikkortet som sätter stopp är att kolla GPU och CPU användningen under tiden som du kör spelet/programmet. Om CPU ligger på 100% redan idag och GPUn ligger under 100% då finns det ingen anledning att skaffa ett till. Om läget är det omvända, ja då kan det löna sig. Om varken CPU eller GPU ligger på 100% då är det antingen något annat som flaskar, eller så är spelet helt enkelt dåligt optimerat.

ett till radeon 290x borde väl boosta prestandan , mer smooth gameplay utan fps drops när det är mycket omkring. osv. gäller bf4. samt kör jag bara med 1920x1080. men vill att det ska flyta på ordentligt. men räcker inte min amd 8350 till då? har försökt o klocka. men det funkar inte så där jävla bra tyvärr. 4,3 - 4,5 max gåre o klocka :S högre än det så stängs datorn ner. men som sagt får jag 50 % mer prestanda så köper jag det ? vad tror du

och hur kollar jag anv. av cpu och gpu ?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

Så här ser det UT ... hur ser detta ut ???

ta o kopiera bildwebbadressen sen klistra in i web så ser ni bättre.

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

Tja. alltså jag vill maxa spelet ännu mer. vill inte ha det där lilla lagget när det är mkt fordon runtomkring som sprängs. det blir en rejäl fps drop när det är extremt mycket runt omkring. det är därför jag ska köpa ett till radeon r9 290x. men så om jag fattar det rätt kommer ja inte inte ens få 50 % boost från kortet ?

Isåfall tror jag inte en gpu till ger så mycket tyvärr, jag spelar på High/ultra i 1080p med en i5 och ett ensamt 290, droppar aldrig under 100fps i BF4 med DX, väntar med mantle tills det kommer en ordentlig drivare

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Isåfall tror jag inte en gpu till ger så mycket tyvärr, jag spelar på High/ultra i 1080p med en i5 och ett ensamt 290, droppar aldrig under 100fps i BF4 med DX, väntar med mantle tills det kommer en ordentlig drivare

hur ser min cpu gpu load ut ? är den bra ?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1255967-5760x120...

Min tråd där jag testar Battlefield 4 och flera spel dock i 5760x1200.

Men om du vill kan jag slänga upp ett 1920x1200 test med min fx8350 och dubbla 780. Dock hjälper Mantle verkligen till att minska flaskhalsen i BF4.

Köp ett kort annars på netonnet med 14 dagars ångerätt och testa. Flaskar det är det bara att lämna tillbaka det.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

Så här ser det UT ... hur ser detta ut ???

ta o kopiera bildwebbadressen sen klistra in i web så ser ni bättre.

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31/17...

ser ut som att det redan nu fllaskar med tanke på 86% Gpu usage, men detta kanske bara är för att du kör med vsync?

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk

Jag kör med datorn i Sign på 5760x1080 och 2x290@1100mhz och i7 går i 4.4ghz
Har ca100 fps ultra i bf4. Jag har även flashat 290 korten till 290x bios.

Kör mantle drivaren 14.2

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1255967-5760x120...

Min tråd där jag testar Battlefield 4 och flera spel dock i 5760x1200.

Men om du vill kan jag slänga upp ett 1920x1200 test med min fx8350 och dubbla 780. Dock hjälper Mantle verkligen till att minska flaskhalsen i BF4.

Köp ett kort annars på netonnet med 14 dagars ångerätt och testa. Flaskar det är det bara att lämna tillbaka det.

du är guld värd om du vill testa 2 780 och amd fx 8350 i 1920x1080

den där bilden på min gpu load o cpu. är det bra så som den visar nu?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.St:

ser ut som att det redan nu fllaskar med tanke på 86% Gpu usage, men detta kanske bara är för att du kör med vsync?

ja ja kör med vsync. är det dåligt :S

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Skrivet av Superlight:

AMD processorer är inte lämpade för Crossfire eller SLI lösningar. Resultatet slutar enbart med sämre prestanda eller ingen alls.

Han kan ju omöjligt få sämre prestanda genom att köpa ett till kort. Även om han inte kommer att kunna utnyttja båda korten till 100%, Det har dock inte att göra specifikt med SLI eller Crossfire utan snarare att han har så pass mkt grafikprestanda att CPU helt enkelt inte orkar hänga med.

Hade han kört till exempel 2st HD7770 så hade det inte varit något problem alls för processorn och han hade kunnat utnyttja båda grafikkorten fullt ut, Problemet har alltså ingenting att göra med SLI eller Crossfire teknikerna.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

hallå nu när jag stängde av vsync i bf4 ligger min gpu load på 98? är det ännu sämmre då

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

AMD processorer är inte lämpade för Crossfire eller SLI lösningar. Resultatet slutar enbart med sämre prestanda eller ingen alls.

Prata inte om nåt du inte har en anning om.

Skrivet av Hijacker:

du är guld värd om du vill testa 2 780 och amd fx 8350 i 1920x1080

Blir nog ikväll eller imorgon då har lite problem med BF4 just nu så får installera om det.

den där bilden på min gpu load o cpu. är det bra så som den visar nu?

Den ligger på en 62% av vad jag kan se? Då är det ingen fara än så länge att den flaskar. Bästa är att hwmonitor och kunna se hur varje kärna belastas oxå.

Skrivet av Hijacker:

ja ja kör med vsync. är det dåligt :S

Vsync är bra att köra med om du vill ha max 60 fps. Då låter du inte din dator jobba mer i onödan.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

hallå nu när jag stängde av vsync i bf4 ligger min gpu load på 98? är det ännu sämmre då

Gpu load på en 98% då har det redan börjat flaska skulle jag gissa. Hur många fps får du ut när du kör utan vsync?

EDIT Tyckte de stog CPU load. Då är det as bra att den din cpu maxxar ur ditt kort

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Skrivet av Hijacker:

hallå nu när jag stängde av vsync i bf4 ligger min gpu load på 98? är det ännu sämmre då

V-Sync låser din fps till 60, Ditt grafikkort behöver alltså inte jobba lika mkt. Stänger du av V-Sync så kommer ditt grafikkort jobba till max för att ge dig så hög fps som möjligt.

Med en GPU load på 98% så flaskar inte din CPU öht.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Gpu load på en 98% då har det redan börjat flaska skulle jag gissa. Hur många fps får du ut när du kör utan vsync?

Från 112 till 148 fps i test range

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

V-Sync låser din fps till 60, Ditt grafikkort behöver alltså inte jobba lika mkt. Stänger du av V-Sync så kommer ditt grafikkort jobba till max för att ge dig så hög fps som möjligt.

Med en GPU load på 98% så flaskar inte din CPU öht.

cpu ligger runt 60 - 67 kanske i load.. ser de ut som o sen gpu då 98 utan v-sync. det är alltså bra? men du skulle inte ha köpt ett kort till då?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt tyckte de stog CPU load.. Men de är ju as bra att du maxxar ut ditt kort fulltständigt. Då finns de chans att de inte flaskar så mycket eller inget alls med 2 stycken kort.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Ber om ursäkt tyckte de stog CPU load.. Men de är ju as bra att du maxxar ut ditt kort fulltständigt. Då finns de chans att de inte flaskar så mycket eller inget alls med 2 stycken kort.

Låter sweeet ingen fara. blev lite förvirrad bara haha xD

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

ja ja kör med vsync. är det dåligt :S

Nope men vi kan inte se vad du har för "riktig" load på din CPU vilket resulterar i att vi inte kan se om den kommer flaska eller ej.

Edit: Såg att du hade fått svar på din fråga av tidigare Swecare

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

cpu ligger runt 60 - 67 kanske i load.. ser de ut som o sen gpu då 98 utan v-sync. det är alltså bra? men du skulle inte ha köpt ett kort till då?

Ligger GPUn runt 98% så kommer du få ut mer prestanda med ett extra kort. Sen hur mycket mer, tja det beror på. Just Battlefield 4 kan använda sig av upp till 8 threads så enligt de tester jag sett skalar 8350n väldigt bra med fler kort.

Så om det är i just Battlefield 4 du vill ha mer prestanda så go for it. Ett varningens ord, förvänta dig inte samma resultat med alla andra spel. Battlefield 4 är troligen det spelet som är bäst optimerat för att köras flertrådat just nu. Det kommer antagligen att komma fler, i.o.m. den nya konsollgenerationen, men så ser det ut för närvarande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.St:

Nope men vi kan inte se vad du har för "riktig" load på din CPU vilket resulterar i att vi inte kan se om den kommer flaska eller ej.

Edit: Såg att du hade fått svar på din fråga av tidigare Swecare

Swecare ??

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Vad kör du för upplösningar? Och vilka spel, för jag har svårt att tänka mig att du får några större prestandavinster ur ett extra 290X om du inte kör eyefinity eller åtminstone 2560x1440.

ett väldigt enkelt sätt att se om det är processorn eller grafikkortet som sätter stopp är att kolla GPU och CPU användningen under tiden som du kör spelet/programmet. Om CPU ligger på 100% redan idag och GPUn ligger under 100% då finns det ingen anledning att skaffa ett till. Om läget är det omvända, ja då kan det löna sig. Om varken CPU eller GPU ligger på 100% då är det antingen något annat som flaskar, eller så är spelet helt enkelt dåligt optimerat.

Med load balancing och trådar som väntar på andra trådar så är det oftast svårt att avgöra om ett spel flaskar CPU när man kollar i aktivitetshanteraren. 20% CPU användning och ja, även kärnor som till synes inte rapporterar 100% använda CPU-cykler kan fortfarande existera i ett scenario där CPU ändå är flaskhals.

Tumregeln blir istället bara: Mindre än full GPU-load = möjlig CPU-flaskhals. Det KAN ju vara en spökig frame-limiter (el vsync) eller dåliga drivrutiner också, så då får man oftast ta till forumen för spelet i fråga och se vad andra kommit fram till. Detta var den eviga diskussionen för WoW där motargumentet ofta var "jag ser inte 100% cpu använt i task manager så det kan inte vara CPU som står som orsak till min taskiga FPS" medan de som faktiskt testade olika CPU visste att spelet ofta blev processorbundet.

I övrigt håller jag med.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI