Permalänk
Medlem

RAM, single vs dual channel

Jag har precis köpt mig en "ny" laptop på begagnatmarknaden, det blev en Samsung 530.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1207824

Det sitter en 4GB-sticka RAM i den, och nu funderar jag på om jag kommer märka någon skillnad om jag köper en sticka RAM till.
Jag är ganska säker på att jag inte kommer märka något bara för att jag får mer RAM, men kanske genom att jag går från single till dual channel.

Vad tror ni, är det värt pengarna?

Permalänk

Intressant frågeställning, även jag är nyfiken på vad det gör för skillnad i praktiken. Väntar ivrigt på svar

Permalänk

Vad använder du datorn till?
I vardagligt användande(surf, skriva, kolla film) borde du inte märka nån skillnad. Vid spel, photoshop etc. finns det teoretiskt väldigt mycket att hämta från dual channel. Finns många tester där de visar skillnaden. Googla!

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne man behöver beror ju på vilka program man kör och hur många program som är startade samtidigt. Förr när minnena var dyra så var det ju en pina att höra hur HD jobbade och datorn gick otroligt långsamt. Så om datorn känns väldigt trög och Du hör hur HD jobbar (eller kolla HD lampan) så har Du för lite minne. Då tvingas datorn använda HD som mellanlagring och då blir det långsamt. Om man startar Aktivitetshanteraren så ser man hur mycket minne man använder.

Permalänk
Medlem

Surfande, inget photoshoppande, men lite spelande kommer det bli.
Jag är mer intresserad av att veta om man kommer märka något i praktiken än om den teoretiskt sett blir lite snabbare.

Edit: Jag ligger för det mesta omkring 2 GB i användning av RAM (win 7), så därför tror jag inte jag kommer få användning av mer utrymme... men kanske av 2 stickor istället för 1?!?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att du skulle märka någon skillnad direkt i praktiken. Kanske 5% FPS eller liknande, om ens det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Nog är det bra med dualchannel alltid, men jag skulle snarare tro att frågan är:
1. Datorn du länkat till har enligt prisjakt INTE två minnesplatser. Dual channel innebär att du har 2 minnen som arbetar tillsammans. Om du köpt denna dator kan du inte använda dualchannel utan bara köpa ett större ramminne.
2. Behöver du mer ram?

Om någon är nyfiken så tror jag dualchannel fungerar ungefär så här:
Dina 2 ramminnen används som 1 ramminne, vilket gör att ett datapaket kan delas upp på båda stickorna och därigenom borde detta datapaket teoretiskt kunna läsas och skrivas dubbelt så fort. Givetvis är det inte riktigt så i verkligheten, då många andra faktorer spelar in som latency, kommunikationsfördröjningar etc, men en prestandavinst sker. Billigt sätt att få snabbare minne utan att behöva köpa superdyra low latancy minnen.

Jag kör win8 hybriddator med 4gb ram och ungefär samma hårdvara i övrigt och får ibland lågt ramminne när jag kör mkt samtidigt. Om du ändå ska köpa ram så satsa på dualchannel OM du har 2 platser för ramminnen skulle jag säga. Ska du inte köpa är det liten prestandavinst för mkt pengar. Mkt ramminne hjälper bara om du ska syssla med ex. bild/filmredigering. Dessutom skulle jag påstå att det inte spelar någon stor roll om du har supersnabbt ramminne om inte processorn är snabb nog för att utnyttja det, dvs minnena behöver vara flaskhals, vilket jag inte skulle påstå att den mobila core i5:an är (1,7 Ghz).

OBS! Dualchannel kräver så vitt jag vet två identiska minnen, dvs ska du komplettera ett minne du redan har måste det nya minnet vara av exakt samma typ.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragster:

...........................................
Datorn du länkat till har enligt prisjakt INTE två minnesplatser.
......................................

Oj, bra upptäckt där.... jag hade inte ens kollat, utan bara tagit för givet att alla nyare datorer har mer än en minnesplats.
Får kolla upp om det stämmer innan jag gör något mer.

Permalänk
Medlem

Du kommer bara märka skillnad i program som använder minnet mycket, i teorin dubbleras minneshastigheten med dual channel, i praktiken märker du en marginal skillnad om du kör triple eller quad channel enligt vad jag har hört.
Skillnaden på alla dessa modes gissar jag är att när windows, linux etc ska lägga sina minnes "pages" på minnena så kan den lägga en page på varje minne per mängden channels i taget, vilket gör att den kan läsa och skriva till flera minnen parallellt, lite som hur RAID-0 kan skriva till flera diskar samtidigt. Dock RAID-0 skriver nog bara delar av data till flera diskar medan "multi channel" på minnen förmodligen har separata pages på minnena, men effekten blir liknande åtminstone.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Oj, bra upptäckt där.... jag hade inte ens kollat, utan bara tagit för givet att alla nyare datorer har mer än en minnesplats.
Får kolla upp om det stämmer innan jag gör något mer.

Den har 4 Gig ram lött på moderkortet, och en ledig SO-dimm plats för mer RAM. Så den kör single-channel för minnet som sitter på lött på moderkortet, och om du sätter in en sticka SO-dimm så får du dual-channel.

Jag har en identisk dator, och har stoppat i en 8GB sticka. Märkte ingen skillnad alls i hastighet, men belastade den heller inte så tungt innan jag fick det extra minnet (fick minnet bara någon dag efter datorn).

Hade jag varit i din sits så hade jag inte köpt mer RAM för hastigheten, utan i så fall för att du behöver utrymmet.
Vissa program tjänar verkligen på hög hastighet mot RAM, men för de flesta program så räcker single channel i 1600 MHz ganska långt. Speciellt med tanke på att processorn inte är den snabbaste direkt.

Permalänk
Medlem

men är det inte så att om du nu kör 1 st etc 1600mhz ddr så blir hastigheten på den halverad. dvs 800mhz?
men va vet ja

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Avstängd

jag tycker det är helt onödigt med 8gb i den datorn man kan köra bf4 ganska bra med 4gb om vi snackar spel och då är iaf datorn för slö för att spela tunga spel och gpu blir större problem än ram och dual göra väldigt lite i prestanda "fps" så jag tycker inte det är värt det alls

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Tror det var toms hardware som gjorde ett test på detta för några år sedan som visade en prestandavinst på ca 5% i bästa fall i väldigt minnestunga applikationer när dom körde dual channel.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Okej, men kan det inte vara så att den blir betydligt bättre när det kommer till att spela på den?
Grafikkortet har ju inget eget minne vad jag förstår och borde således använda datorns RAM och eftersom det gissningsvis skyfflas ganska mycket data den vägen så skulle det kanske kunna motivera ett köp av en minnes-sticka till!?!

Permalänk
Avstängd

ska man vara brutalt ärlig så nej och jag förstår hur du tänker men spelen som verkligen moffar i sig 4gb är för tunga för grafikortet som tex bf3 - bf4 - crysis 3 osv och funkar ev med allt på low 1024 med minimum på allt men tom då skulle du ha ruttna fps för gpu´n orkar inte med och dom flesta andra spel klarar sig bra även på 3gb ram och jag tror inte du märker nån skillnad med ett minne till i dual för gpu är iaf för slö och skillnaden vädigt liten som bäst

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

När jag uppdaterade till 8gb i min dv7 (i Sign) så märkte jag stor skillnad även fast den inte låg på gränsen innan och jag skulle ha valt att sätta in 4 gig till

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14