Vilket nätagg hade ni valt till mitt system och varför?

Permalänk

Vilket nätagg hade ni valt till mitt system och varför?

Hej!

Jag planerar att bygga en ny dator någon gång innan slutet av april och har kommit fram till ungefär följande system: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6557726/2014-03-07

Som nätaggregat har jag tittat på dessa modeller:
http://www.inet.se/produkt/6909734/fractal-design-newton-r3-600w-80-platinum-modular
http://www.inet.se/produkt/6911688/corsair-rm-750w-80-gold-modular

Enligt Sapphire bör nätagget ha 700 W rek. effekt. Men Sweclockers testsystem drog aldrig mer än 400 W vid full load med detta kort.
Jag är verkligen ingen expert på nätaggregat, så jag vänder mig till er entusiaster här på forumet. Vilket hade ni valt och varför? Finns det några som helst risker med att välja fractals agg med lite lägre effekt om vi antar att jag inte ska bygga på med komponenter eller köra sli i framtiden. Möjligen testa på att klocka lite men det är inget som är aktuellt i dagsläget.

Mvh
Andersson9

Permalänk

Håll dig långt borta från RM serien! FD Newton är ett bra val och 600w räcker hur bra som helst.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Denna För att den är billig, den är bra, den är modulär.
Använde den i ett bygge till min polare.

Permalänk
Skrivet av Motofinne:

Håll dig långt borta från RM serien! FD Newton är ett bra val och 600w räcker hur bra som helst.

Tack för ditt svar! Jaså, jo jag fick det intrycket när jag läste i Corsair RM tråden. Tur att jag skrev då, för jag var kanske nära på att göra det misstaget.
Förstår dock inte varför de skulle vara dåliga, men om systemet vevar runt på 600W så blir nog fractal bra i sådana fall :).
Jag har läst en del om japanska resp. icke japanska kondensatorer, vad spelar detta för roll i ett bygge? Antar att det såklart har med kvalitet att göra, men hur mkt rör det egentligen en vardagsgamer.

Mvh
Andersson9

Permalänk
Skrivet av Seto1:

Denna För att den är billig, den är bra, den är modulär.
Använde den i ett bygge till min polare.

Tack för ditt svar :), jag tror jag försöker hålla mig till gold eller platinum cert dock!

Mvh
Andersson9

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964150
Det här är både modulärt och guld certifierat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson9:

Tack för ditt svar :), jag tror jag försöker hålla mig till gold eller platinum cert dock!

Mvh
Andersson9

xfx's proseries är rebranded seasonic nätagg, tror ej det gör en sån stor skillnad.

Rekomenderar annars Denna Väldigt hög kvalité på den, deras OEM är från Delta (Som faktist är bättre än Seasonic)

Permalänk
Skrivet av Andersson9:

Tack för ditt svar! Jaså, jo jag fick det intrycket när jag läste i Corsair RM tråden. Tur att jag skrev då, för jag var kanske nära på att göra det misstaget.
Förstår dock inte varför de skulle vara dåliga, men om systemet vevar runt på 600W så blir nog fractal bra i sådana fall :).
Jag har läst en del om japanska resp. icke japanska kondensatorer, vad spelar detta för roll i ett bygge? Antar att det såklart har med kvalitet att göra, men hur mkt rör det egentligen en vardagsgamer.

Mvh
Andersson9

Själv sitter jag och väntar på att ett CM V700, jag är rätt så säker på att jag kommer att bli nöjd!

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallelyra:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964150
Det här är både modulärt och guld certifierat.

Kan rekomendera detta med.Köpte den till mitt senaste bygge.Den är knäpptyst och än så länge helt stabil

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av Seto1:

xfx's proseries är rebranded seasonic nätagg, tror ej det gör en sån stor skillnad.

Rekomenderar annars Denna Väldigt hög kvalité på den, deras OEM är från Delta (Som faktist är bättre än Seasonic)

Just det xfx agget, klarar med nöd och näppe brons märkningen. Det är mkt riktigt seasonic men dom är inte i närheten av ett riktigt seasonic i samma klass.

Skulle gå på ett Coolermaster V700, guld certat. och fixar nästan platinum cert. Dessutom helt modulärt, också seasonic under huven.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1964150

Permalänk
Medlem

Skulle tipsa dig om en SSD ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Kan rekomendera detta med.Köpte den till mitt senaste bygge.Den är knäpptyst och än så länge helt stabil

Har också bytt till detta i min mainrigg med ett 780ti osv, toktyst, hör det aldrig och stabilt också, jag är mycket nöjd med det agget

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av kallelyra:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1964150
Det här är både modulärt och guld certifierat.

Skrivet av Motofinne:

Själv sitter jag och väntar på att ett CM V700, jag är rätt så säker på att jag kommer att bli nöjd!

Skrivet av fermia:

Kan rekomendera detta med.Köpte den till mitt senaste bygge.Den är knäpptyst och än så länge helt stabil

Skrivet av thereal_twisted:

Just det xfx agget, klarar med nöd och näppe brons märkningen. Det är mkt riktigt seasonic men dom är inte i närheten av ett riktigt seasonic i samma klass.

Skulle gå på ett Coolermaster V700, guld certat. och fixar nästan platinum cert. Dessutom helt modulärt, också seasonic under huven.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1964150

Skrivet av godspeed:

Har också bytt till detta i min mainrigg med ett 780ti osv, toktyst, hör det aldrig och stabilt också, jag är mycket nöjd med det agget

Tack för alla tips!:) Ja, det lutar ju onekligen åt ett CM V700 nu iaf! Ska tänka på saken tills det är dags att trycka på köp. Riktigt schysst att ni tog er tid att hjälpa en oerfaren datorbyggare.

Mvh
Andersson9

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Skulle tipsa dig om en SSD ..

Har en liggande som jag köpte på rea från ett annat ställe, men tack för påminnelsen

Permalänk
Avstängd

CM V700 sitter i min dator, otroligt lyxigt agg, fynd för dom pengarna.

MVH

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Seto1:

xfx's proseries är rebranded seasonic nätagg, tror ej det gör en sån stor skillnad.

Rekomenderar annars Denna Väldigt hög kvalité på den, deras OEM är från Delta (Som faktist är bättre än Seasonic)

Vet inte hur många det är som skulle säga motsatsen men det är nog fler än de som säger att Delta är bättre.

Skrivet av Motofinne:

Själv sitter jag och väntar på att ett CM V700, jag är rätt så säker på att jag kommer att bli nöjd!

Skrivet av thereal_twisted:

Just det xfx agget, klarar med nöd och näppe brons märkningen. Det är mkt riktigt seasonic men dom är inte i närheten av ett riktigt seasonic i samma klass.

Skulle gå på ett Coolermaster V700, guld certat. och fixar nästan platinum cert. Dessutom helt modulärt, också seasonic under huven.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1964150

Skrivet av Andersson9:

Tack för alla tips!:) Ja, det lutar ju onekligen åt ett CM V700 nu iaf! Ska tänka på saken tills det är dags att trycka på köp. Riktigt schysst att ni tog er tid att hjälpa en oerfaren datorbyggare.

Mvh
Andersson9

Precis som de resterande säger så skulle även jag köpt ett V700 om jag hade köpt ett nätagg idag. Möjligen ett Seasonic G-series om jag vill ligga runt 500W eller så.

Rekommenderar dig även att gå ner till en i5:a om du främst ska spela på datorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Säger bara en sak: Seasonic X serien (650W räcker gott och väl) helt otrolig kvalite och ljudlöst.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder ett Newton R3 600W till en överklockad FX-8350 och överklockat HD7970 till 1,1GHz. Klarar det galant och är knäpptyst.

Även Sweclockers rekommenderar nätaggregatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Chassit har redan dammfilter vid fläktarna så det där fläktfiltret från silverstone behövs inte. Så kan du spara 47kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vet inte hur många det är som skulle säga motsatsen men det är nog fler än de som säger att Delta är bättre.

Precis som de resterande säger så skulle även jag köpt ett V700 om jag hade köpt ett nätagg idag. Möjligen ett Seasonic G-series om jag vill ligga runt 500W eller så.

Rekommenderar dig även att gå ner till en i5:a om du främst ska spela på datorn.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det ser ju bra ut... Men en enda källa oavsätt hur trovärdig källa fristående kan vara kan inte omkullkasta vad en mängd andra fristående källor säger.

Skulle behöva fler källor för att kunna veta vad som gäller. Detta är ju ett nätagg hos en recensent. Behöver flera fristående källor som säger samma sak och det över Delta som producent som generellt även på de billigare nätaggen för att kunna dra en trovärdig slutsats. Källkritik heter detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av SalaMAD:

Chassit har redan dammfilter vid fläktarna så det där fläktfiltret från silverstone behövs inte. Så kan du spara 47kr

Hörde att det är ett ställe på chassit som saknar luftfilter, kommer inte ihåg var. Möjligen baksidant av moderkortsplåten? Det där fläktfiltret har magneter, så tänkte att jag kunde täcka det partiet lite :).

Till övriga så vill jag tacka för era bidrag! CM V700 leder ligan för vilket agg jag kommer att välja, följt av Newton R3. Då är det bara att vänta tills det är dags att köpa.

Mvh
Andersson9