Permalänk

Byte av fläkt nätagg

Hej

Jag har ett Corsair CX750M http://www.dustinhome.se/product/5010663150/corsair-cx-750w-m-bronze-atx12v-2-3-modular-psu/ Och jag den fläkten har börjat göra rätt mycket ljud under load, så jag undrar hur byter jag fläkten och vilken fläkt kan jag byta till?

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk
Medlem

Har den börjat låta onormalt mycket på sistone så går det ju under garanti.
Öppnar du upp nätagget så bryter du garantin, så du är medveten om det.
Om du ändå vill öppna upp det och byta fläkten måste du vara medveten att det är väldigt höga spänningar du handskas med som kan ligga kvar i kondensatorer.

Vilken fläkt du måste byta till är svårt att säga, det finns ju förmodligen en anledning till att Corsair har valt att sätta deras fläkt så att den spinner på som tusan, finns mycket värme som måste kylas bort från agget. Något du också lär gå miste om, beroende på hur Corsair har läst det, är fläktstyrningen.

Men en Noctua NF-F12 i maxvarv kanske skulle duga?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Som ovan säger, Det går på garanti om det plötsligt börjat låta mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Har den börjat låta onormalt mycket på sistone så går det ju under garanti.
Öppnar du upp nätagget så bryter du garantin, så du är medveten om det.
Om du ändå vill öppna upp det och byta fläkten måste du vara medveten att det är väldigt höga spänningar du handskas med som kan ligga kvar i kondensatorer.

Vilken fläkt du måste byta till är svårt att säga, det finns ju förmodligen en anledning till att Corsair har valt att sätta deras fläkt så att den spinner på som tusan, finns mycket värme som måste kylas bort från agget. Något du också lär gå miste om, beroende på hur Corsair har läst det, är fläktstyrningen.

Men en Noctua NF-F12 i maxvarv kanske skulle duga?

Jag har haft lite problem med nätagget under de senaste två veckorna som jag aldrig haft förut. Det verkar som det börjar låta mycket när gpu är under load

såhär låter det http://www.youtube.com/watch?v=eJa1uVUayEc

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk

Det verkar även som fler haft problem med CX serien det verkar vara budget delar som skapar det.
Jag tänkte att ett byte av fläkt kanske skulle hjälpa

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wahlman95:

Jag har haft lite problem med nätagget under de senaste två veckorna som jag aldrig haft förut. Det verkar som det börjar låta mycket när gpu är under load

såhär låter det http://www.youtube.com/watch?v=eJa1uVUayEc

Svårt att höra i videon riktigt, men googla "Coilwhine" och se om det är det.
I så fall hjälper det inte med byte av fläkt utan är antingen RMA (om det låter MYCKET) eller att leva med det om det inte låter jättemycket.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Wahlman95:

Jag har haft lite problem med nätagget under de senaste två veckorna som jag aldrig haft förut. Det verkar som det börjar låta mycket när gpu är under load

såhär låter det http://www.youtube.com/watch?v=eJa1uVUayEc

Är ett budgetagg så är inte förvånad. Är luften kall som kommer ur agget? Låter som den fläkten i videon varvar på rätt bra.

Skulle tagit det på garantin. Annars är typoon fläktarna grymt bra som kylning till agg (tyvärr utgående).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Läste även att flera tagit det på garantin men alla har fått ett nytt som har exakt samma problem.

Kylningen är det inget fel på, iallafall så är det inget som blir speciellt varmt under ultra på bf4.

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk
Skrivet av Wahlman95:

Läste även att flera tagit det på garantin men alla har fått ett nytt som har exakt samma problem.

Kylningen är det inget fel på, iallafall så är det inget som blir speciellt varmt under ultra på bf4.

Har du känt på utblåset? är det mycket luft som kommer ut också? Låter som en dåligt fläktkontroller i agget i så falll.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Har du känt på utblåset? är det mycket luft som kommer ut också? Låter som en dåligt fläktkontroller i agget i så falll.

Känns som en bra mängd kall luft kommer ut från fläkten under load

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk

Förresten så slutar ljudet abrupt när jag trycker på stäng fönster eller quit game på bf4

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk
Skrivet av Wahlman95:

Förresten så slutar ljudet abrupt när jag trycker på stäng fönster eller quit game på bf4

om det nu är coliwhine så behöver det inte hjälpa att du byter fläkten..
ljudet kan lika väl komma från nån komponent på kretskortet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

om det nu är coliwhine så behöver det inte hjälpa att du byter fläkten..
ljudet kan lika väl komma från nån komponent på kretskortet.

Hur vet jag om det är det som är fallet?

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk
Avstängd

Istället för att pilla i Nätaggregatet, så kan du prova med en extra chassifläkt som monteras så det kyler nätagget.
Det kommer avlasta nätdelsfläkten.

Det finns Fläktar som kopplas via Molex (det finns även Molex till 2 och flera molex-adaptrar om du har brist på dom) även gamla hederliga 3- och 4-stifts y-förgreningssladdar, för att driva extra fläktar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fafne:

Istället för att pilla i Nätaggregatet, så kan du prova med en extra chassifläkt som monteras så det kyler nätagget.
Det kommer avlasta nätdelsfläkten.

Det finns Fläktar som kopplas via Molex (det finns även Molex till 2 och flera molex-adaptrar om du har brist på dom) även gamla hederliga 3- och 4-stifts y-förgreningssladdar, för att driva extra fläktar.

Hur kan jag sätta den så den kyler http://imgur.com/zbX4woL

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wahlman95:

Det verkar även som fler haft problem med CX serien det verkar vara budget delar som skapar det.
Jag tänkte att ett byte av fläkt kanske skulle hjälpa

Skrivet av Wahlman95:

Läste även att flera tagit det på garantin men alla har fått ett nytt som har exakt samma problem.

Kylningen är det inget fel på, iallafall så är det inget som blir speciellt varmt under ultra på bf4.

Jag har samma nätagg och jag är väl en av dom som haft tur.. för mitt agg funkar perfa utan whine eller liknande så ta de på garantin innan du pillar för mycket.. det finns "bra" agg av den moddelen med.. de är bara svårare att hitta.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Skrivet av Dragone:

Jag har samma nätagg och jag är väl en av dom som haft tur.. för mitt agg funkar perfa utan whine eller liknande så ta de på garantin innan du pillar för mycket.. det finns "bra" agg av den moddelen med.. de är bara svårare att hitta.

Bra att veta att de kan lyckas

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wahlman95:

Hur kan jag sätta den så den kyler http://imgur.com/zbX4woL

Du har en avsedd fläktplats i bottnen av chassit. använda den för att dra ut varmluft ur chassit (grafikkortet)
Kan tänka mig att när du spelar grafikintensiva spel så får grafikkortet gå varmt och den heta luften från grafikkortet blåses på nätdelen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med all säkerhet coilwhine, och det är inget du fixar genom att byta fläkt, eller kyla ner agget heller för den delen (om du inte använder något extremt som verkligen får agget att slappna av). En komponent i agget, inget annat.

Så ja, två val. Reklamerar eller lever med det. Kan också hjälpa genom att ha ett spel igång (spelmeny t ex) med runt 1000 fps+ några nätter, värt att testa i alla fall. Så fort du anstränger ditt grafikkort (även mer än vad det behöver, t ex utan vsync i spelmenyer), så börjar det tjuta tippar jag, spelar du ett spel med runt 40 fps så tjuter det säkert mindre än om du spelar något annat med över ~200 fps).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Med all säkerhet coilwhine, och det är inget du fixar genom att byta fläkt, eller kyla ner agget heller för den delen (om du inte använder något extremt som verkligen får agget att slappna av). En komponent i agget, inget annat.

Så ja, två val. Reklamerar eller lever med det. Kan också hjälpa genom att ha ett spel igång (spelmeny t ex) med runt 1000 fps+ några nätter, värt att testa i alla fall.

Hur menar du?

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk

Btw så ligger fläkten på nätagget runt 50% i load

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wahlman95:

Hur menar du?

Öppna en spelmeny, sätt igång fraps. Du sitter med kanske 1000 fps, när du väl gör det, piper agget som sjutton. När du sedan stänger av vsync och du har avsevärt mycket mindre FPS i samma meny, piper det inte lika mycket, om ens något, längre. Visst? Dvs det anstränger sig för att visa den där enorma fpsen.

Ju mer FPS, desto högre tjut (finns gränser såklart. ).

Men ja, vill du bli av med fläktljudet kan du byta fläkt (din garanti försvinner), men pipet (som du verkar ha) kommer inte försvinna (du kan testa det jag skrev dock).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wahlman95:

Hur kan jag sätta den så den kyler http://imgur.com/zbX4woL

Skrivet av Fafne:

Du har en avsedd fläktplats i bottnen av chassit. använda den för att dra ut varmluft ur chassit (grafikkortet)
Kan tänka mig att när du spelar grafikintensiva spel så får grafikkortet gå varmt och den heta luften från grafikkortet blåses på nätdelen.

Finns säkert lika många förslag som användare på detta forum...

Jag tror att förslaget från Fafne ovan gör att den varma luften dras ut under lådan som sen dras in av nätaggregatet, ingen optimal lösning kanske.

Mitt förslag blir att ta IN kall luft nertill och släppa UT varm luft upptill i datorn (varm luft stiger).
För att göra detta så bör du ha en fläkt som drar IN kall luft i botten på lådan eller nertill i framkant på lådan.
Om du har möjlighet bör du vända på din CPU-fläkt och sätta den på andra sidan av kylflänsen så att den varma luften blåser bakåt istället för framåt in i lådan.
Sätt en fläkt upptill i bakkant på lådan som skjuter UT den varma luften ur lådan.

Simma lugnt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wahlman95:

Förresten så slutar ljudet abrupt när jag trycker på stäng fönster eller quit game på bf4

Om det är ljudet i videon du snackar om så är det ju coilwhine? Och det du beskriver att det försvinner så fort du stänger ner spelet, det är ju 100% garanterat coilwhine, har ingenting med fläkten att göra övh. Reklamera och be om ett annat nätagg, gärna en helt annan modell som inte är känt för coilwhine.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk

Jag ska titta över hur jag ska göra med fläktarna men jag tror sedan jag börjat vänja ig med ljudet nu att det får vara om jag inte får en ny av dustin

Så tack alla för svaren!

Visa signatur

Dator: NZXT H440 - i7 3770K 4 GHz - MSI GTX 4GB 970 - Asrock Extreme6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Om det är ljudet i videon du snackar om så är det ju coilwhine? Och det du beskriver att det försvinner så fort du stänger ner spelet, det är ju 100% garanterat coilwhine, har ingenting med fläkten att göra övh. Reklamera och be om ett annat nätagg, gärna en helt annan modell som inte är känt för coilwhine.

Håller med, det låter verkligen inte som att fläkten är problemet.

Permalänk
Skrivet av Wahlman95:

Hur vet jag om det är det som är fallet?

det vet du inte förrän du bytt den, men du ska veta att det är väldigt farligt att öppna högspänning om du inte har 100% koll vad du gör.

har du kvittot kvar byt ut den. är det ingen garanti kvar, så kan du byta ut men frågan är vilken sorts fläkt det är..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

det vet du inte förrän du bytt den, men du ska veta att det är väldigt farligt att öppna högspänning om du inte har 100% koll vad du gör.

har du kvittot kvar byt ut den. är det ingen garanti kvar, så kan du byta ut men frågan är vilken sorts fläkt det är..

Bytte ut min 135mm till en tystare 120mm med lite buntband utan problem.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wahlman95:

Det verkar även som fler haft problem med CX serien det verkar vara budget delar som skapar det.
Jag tänkte att ett byte av fläkt kanske skulle hjälpa

Förvånad, det kostar trots allt 730-800kr så vad förväntar du dig. Vill du ha kvalité får du gå en bit över 1000kr.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Förvånad, det kostar trots allt 730-800kr så vad förväntar du dig. Vill du ha kvalité får du gå en bit över 1000kr.

Att en vara lider av coilwhine har dock inte med kostnaden att göra (ganska säker att det också har med agg att göra). Grafikkort för 5k lider också av coilwhine.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A