Kretstillverkning med wafers på 450 millimeter senareläggs – till 2023

Permalänk
Entusiast
Skrivet av shogun-r:

Ja absolut. Frågan är om det går att fortsätta göra framsteg med Atom med dom begränsningar som nu börjar dyka upp. Det är framförallt här jag tror att det skulle kunna finnas någon som konsumenterna skulle kunna efterfråga.

Fast de behöver inte revolutionera prestandan för att det ska gå bra, de behöver bara hålla jämna steg eller ha ett litet försprång mot ARM för att sälja. De har ju fortfarande fördelen med x86. Utöver satsningen på mobila enheter så har de ju Xeon Phi som gör Nvidia nervösa på HPC-marknaden. Där erbjuder de ungefär samma absoluta prestanda per kort och ungefär samma prestanda per watt men du kan köra befintlig x86-kod rakt av utan att ens behöva kompilera om. Sen har Intels senaste kompilator för Fortran optimerats för Phi så man ska kunna få ut mycket extra prestanda bara genom att kompilera om med ett par flaggor. Så utan att ändra en rad kod kan man få massa extra prestanda något som Nvidia inte kan erbjuda med CUDA och Cg. Så Intel kommer nog klara sig ett bra tag till. De verkar ha hyfsad koll på vart vinden vänder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hahaha bolibombompa... svammel, kretsar från Ericsson och Qualcom har redan trycks. Bara för att inte brukade vara först med låg storlek betyder det inget idag.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av KTL:

Men jag tror vi är väldigt snabba att sukta efter det nya, vilket är rätt naturligt. Tittar vi på vad vi som både entusiaster och normalkonsumenter idag har tillgång till så har vi våra behov täckta så att säga. Tycker jag i alla fall, finns alltid de som ska pressa prylar till det yttersta och inget fel i det heller.

Normalanvändare som bara använder sin dator till facebook, aftonbladet, blocket etc så räcker kanske dagens datorer till, men för oss som använder datorer seriöst så är i många fall dagens datorer tusentals gånger slöare än vårt behov är. T.ex. jag gör nu en kompilering på min I7 som tar över ett dygn, mitt behov är att datorn ska klara av uppgiften på max 5 minuter. Skulle datorn klara uppgiften på 5 minuter, så skulle jag dessutom inte göra bearbetningen så begränsad som jag gör en idag.

Annars grundproblemet med datakraft tycker jag är att allt blir så mycket bloated, nu när prestandaökningen har stagnerat så får folk satsa på optimering och det finns nu mer pengar att hämta där.

Nå min åsikt är det ordnar sig, utvecklingen har alltid gjort skutt för att sedan stagnerat tills något nytt genombrott. Inom datorvärlden gäller detta inte bara processorer utan saker som skrivare har typ stått till de senaste 10åren, vem för 20 år sedan kunde tro att inte laserskrivare (eller bättre) skulle vara var familjs egendom 2014?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

23mm och Half-Life 3 lär komma samma år. Sedan kan man lägga ner allt. Då är perfektionen uppnådd

Visa signatur

[Silverstone Raven 02] [Intel SSD 320 80GB+ WD 1Tb Caviar green] [Asus P7P55D EVO] [Intel i7 2600K]
[
Corsair H70] [Zotac GTX 470 SLI] [2x4096MB Corsair Vengance 1600mhz CL9] [Corsair HX 850W 80+]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Normalanvändare som bara använder sin dator till facebook, aftonbladet, blocket etc så räcker kanske dagens datorer till, men för oss som använder datorer seriöst så är i många fall dagens datorer tusentals gånger slöare än vårt behov är. T.ex. jag gör nu en kompilering på min I7 som tar över ett dygn, mitt behov är att datorn ska klara av uppgiften på max 5 minuter. Skulle datorn klara uppgiften på 5 minuter, så skulle jag dessutom inte göra bearbetningen så begränsad som jag gör en idag.

Annars grundproblemet med datakraft tycker jag är att allt blir så mycket bloated, nu när prestandaökningen har stagnerat så får folk satsa på optimering och det finns nu mer pengar att hämta där.

Nå min åsikt är det ordnar sig, utvecklingen har alltid gjort skutt för att sedan stagnerat tills något nytt genombrott. Inom datorvärlden gäller detta inte bara processorer utan saker som skrivare har typ stått till de senaste 10åren, vem för 20 år sedan kunde tro att inte laserskrivare (eller bättre) skulle vara var familjs egendom 2014?

Som jag påpekat så finns det alltid behov av snabbare processorer inte alla som har det behovet men, finns snabbt vissa som kan utnyttja detta. så framsteg är alltid framsteg. Synd bara att utvecklingen stannat eller tagit ett steg tillbaka i risktagande. I slutändan så betyder det att nya processorer från intel behåller pris inte billigare pga fler ex per matris (även fast investering kostat mer) men vi får se. ( det värsta scenariet är väl att dom inte har samma konkurens från AMD längre)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Normalanvändare som bara använder sin dator till facebook, aftonbladet, blocket etc så räcker kanske dagens datorer till, men för oss som använder datorer seriöst så är i många fall dagens datorer tusentals gånger slöare än vårt behov är. T.ex. jag gör nu en kompilering på min I7 som tar över ett dygn, mitt behov är att datorn ska klara av uppgiften på max 5 minuter. Skulle datorn klara uppgiften på 5 minuter, så skulle jag dessutom inte göra bearbetningen så begränsad som jag gör en idag.

Annars grundproblemet med datakraft tycker jag är att allt blir så mycket bloated, nu när prestandaökningen har stagnerat så får folk satsa på optimering och det finns nu mer pengar att hämta där.

Nå min åsikt är det ordnar sig, utvecklingen har alltid gjort skutt för att sedan stagnerat tills något nytt genombrott. Inom datorvärlden gäller detta inte bara processorer utan saker som skrivare har typ stått till de senaste 10åren, vem för 20 år sedan kunde tro att inte laserskrivare (eller bättre) skulle vara var familjs egendom 2014?

Vad jag har sett så är det antagligen grafen som kommer bli nästa stora steg i prestanda då man kommer kunna öka frekvenserna rejält. Så fortfarande inga stora kliv i IPC men det är inte så relevant då preliminära tester visar att man antagligen kommer kunna köra en processor i tiotals GHz. Så det finns ju potential där för att få tio gånger snabbare processorer. Sen går det att få grafentransistorer att arbeta i helt bisarra frekvenser men det är ju inte samma sak som att det går att få en processor att jobba så snabbt. Det är dock en del tekniska hinder kvar. Dels har man inte riktigt fått grafen att bete sig på ett sådant sätt att den passar för en processor än. Det är fel sorts transistorer. Sen är det ju trasslet med att tillverka grafen i större mängder. Att sitta med en blyertspenna och tejp fungerar inte riktigt om man vill ha volymproduktion med någon sorts kvalitetskrav och precision. IBM jobbar en del med det och de har byggt en del intressanta kretsar där de blandat grafen och kisel. Dock använder de en väldigt dyr metod för att framställa grafen som inte är ekonomisk i större skala. Men det är nog det som är närmast. Har inte hört något om Intel, AMD, eller någon i ARM-lägret tittar på det än eller om de väntar på att grundforskningen ska komma längre först.

Ibland nämns ju även andra halvledare men problemet är att de kräver massa ovanliga jordartsmetaller så det blir svårt att få ekonomi i det. De metallerna är redan en bristvara. De berömda kvantdatorerna är ju än så länge typ bara användbara med flytande helium och då har vi bara ett fåtal algoritmer att köra på dem. Till exempel kan man primtalsfaktorisera väldigt väldigt snabbt så många av dagens krypteringar vi använder på internet för att skydda trafik och mail skulle bli värdelösa. En kvantdator kan knäcka den typen av krypteringar lika snabbt som en vanlig dator låser upp dem med nyckeln. AES klarar sig däremot bättre, där väntas man bara få halverad styrka gentemot en vanlig dator så AES-256 blir lika svår att knäcka som AES-128 är idag. Mer generella beräkningar som inte har en specifik specialalgoritm designad för kvantdatorer går snabbare på en vanlig hederlig CPU.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har kommenterat detta ett par gånger, håller helt med ARMs chef-tekniker här: det är inte längre ekonomiskt försvarbart att jaga krypning då det inte går att använda de extra transistorerna till högre enkeltrådprestanda och man får inte längre automatiskt lägre strömförbrukning av en krypning (det slutade vara sant runt 45nm enligt ARM).

Stephen Hawking har ju också gjort en kommentar kring detta, enskilda CPU-kärnor kommer inte blir speciellt mycket snabbare innan vi knäcker gåtan att skicka signaler snabbare än ljuset... Riktigt trist att höra när man är CPU-nörd, men gissar att naturen börjar visa vem som sätter reglerna

För vissa typer av systemkretsar kan krypningar fortfarande vara vettigt då det gör det möjligt att få in fler funktioner på ett krets, men det är väl kanske det Intel inser, massmarknaden har ingen större nytta av krypningar längre.

Edit: Enligt ARM så är 28nm just nu och i alla fall ett par år framöver den billigaste noden, så vi kommer nog få se rätt mycket saker stanna här ett tag.

Jag vill inte vara språkpolis, jag påpekar mest eftersom jag undrar. Menar du krympning? Om inte, vad är krypning i detta sammanhang?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Piece of Cake:

Jag vill inte vara språkpolis, jag påpekar mest eftersom jag undrar. Menar du krympning? Om inte, vad är krypning i detta sammanhang?

Naturligtvis är det slarv och det ska vara som du påpekar, det ska vara krympning. Har tydligen gjort felet konsekvent och inte märkt det då det råkade bli ett annat existerande ord så inga röda "squiggly's" dök upp. Får ta på mig språkdumstruten ett tag <:/

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Naturligtvis är det slarv och det ska vara som du påpekar, det ska vara krympning. Har tydligen gjort felet konsekvent och inte märkt det då det råkade bli ett annat existerande ord så inga röda "squiggly's" dök upp. Får ta på mig språkdumstruten ett tag <:/

Just därför jag började undra, för att det stod krypning på alla ställen. Ingen fara! :happy:

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Helt utan att ha en aning om vad du sysslar med antar jag att du sitter och arbetar på nanolabbet i renrummet i fysikum med något intressant 3-5 projekt som är ungefär långt ifrån massproduktion på fullstora wafers. För att specificera det ytterligare chansar jag på NWs, kanske i form av InAs?

Oavsett vilket så är frågan om/när du tror att 3-5 material kommer göra entre i transistorer på "digital cicuit" marknaden? Eller är 3-5 materialen "bara" för högfrekvens områden där den digitala marknaden väntar på ytterligare genombrott i still med bättre (sorterade) CNTs?

Tjavars, bättre sorterade CNT's får nog marknaden vänta förgäves på om inte någon kommer på något sätt att tillverka dem med förutbestämd bindningsvinkel...

Jag har provat, att sortera dem är skitenkelt...att få dem ordentligt upplösta utan att hacka sönder dem är en annan femma!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Tjavars, bättre sorterade CNT's får nog marknaden vänta förgäves på om inte någon kommer på något sätt att tillverka dem med förutbestämd bindningsvinkel...

Jag har provat, att sortera dem är skitenkelt...att få dem ordentligt upplösta utan att hacka sönder dem är en annan femma!

Intressant, antar att bindningsvinkel är samma som chirality, alltså hur atomerna sitter i tuben och vilken ände man får på denna?

När du säger att det är lätt att sortera dem, hur exakt lyckas man göra det? För om man kan sortera ut så man bara får en chirality samt samma diameter (har något minne av att egenskaperna var beroende av diametern, där samma chirality kunde ge allt från isolatorer till metalliska CNTs beroende på diametern) på alla tuber så borde problemet redan vara löst?
Eller är problemet att man inte får det rent nog? Jag menar även om man får 1 miljontadel metaliska CNTs efter sorteringen så är det kört i större digitala kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Intressant, antar att bindningsvinkel är samma som chirality, alltså hur atomerna sitter i tuben och vilken ände man får på denna?

När du säger att det är lätt att sortera dem, hur exakt lyckas man göra det? För om man kan sortera ut så man bara får en chirality samt samma diameter (har något minne av att egenskaperna var beroende av diametern, där samma chirality kunde ge allt från isolatorer till metalliska CNTs beroende på diametern) på alla tuber så borde problemet redan vara löst?
Eller är problemet att man inte får det rent nog? Jag menar även om man får 1 miljontadel metaliska CNTs efter sorteringen så är det kört i större digitala kretsar.

Ja, bindningsvinkeln = chiralitet. Chiraliteten bestämmer de elektriska egenskaperna, diametern bestämmer "bara" storlek och total ledningsförmåga (justerat mot chiraliteten). Nej, jag har inte hört talas om att CNT's är isolerande bara halvledande eller metalliska.

I den metod jag "hittade på" använde jag dielektrofores, genom att justera frekvensen på elfältet kan man få separation av SWCNT (enväggiga tuber). Vid en viss frekvens dras tuber med en viss chiralitet mot elektroden och de andra stöts bort. Flerväggiga tuber har ju stokastisk chiralitet på de olika ingående tuberna så där kan har man en dimension till att ta hänsyn till.

http://www.ingentaconnect.com/content/asp/jnn/2007/00000007/0...
(Om du inte vill betala 113 dollar för artikeln så kan du PM:a mig så skickar jag den)

Problemet är som sagt att lösa upp dem. Bindningsentalpin mellan två tuber är i paritet med kovalenta bindningar så jag var tvungen att vara rätt så aggressiv med både tensider och högenergisk ultraljudsbehandling vilket resulterade i många skadade rör (kapade) i lösning och många satt fortfarande ihop i klumpar vilket påverkade det slutliga resultatet. Klumparna innehöll en stokastisk blandning av chiralitet och påverkades av elfältet utav den dominerande chirala specien.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Ja, bindningsvinkeln = chiralitet. Chiraliteten bestämmer de elektriska egenskaperna, diametern bestämmer "bara" storlek och total ledningsförmåga (justerat mot chiraliteten). Nej, jag har inte hört talas om att CNT's är isolerande bara halvledande eller metalliska.

I den metod jag "hittade på" använde jag dielektrofores, genom att justera frekvensen på elfältet kan man få separation av SWCNT (enväggiga tuber). Vid en viss frekvens dras tuber med en viss chiralitet mot elektroden och de andra stöts bort. Flerväggiga tuber har ju stokastisk chiralitet på de olika ingående tuberna så där kan har man en dimension till att ta hänsyn till.

http://www.ingentaconnect.com/content/asp/jnn/2007/00000007/0...
(Om du inte vill betala 113 dollar för artikeln så kan du PM:a mig så skickar jag den)

Problemet är som sagt att lösa upp dem. Bindningsentalpin mellan två tuber är i paritet med kovalenta bindningar så jag var tvungen att vara rätt så aggressiv med både tensider och högenergisk ultraljudsbehandling vilket resulterade i många skadade rör (kapade) i lösning och många satt fortfarande ihop i klumpar vilket påverkade det slutliga resultatet. Klumparna innehöll en stokastisk blandning av chiralitet och påverkades av elfältet utav den dominerande chirala specien.

Självklart har du rätt, de kunde inte vara isolatorer. Kollade upp det lite snabbt och som jag tolkade det så påverkades bandgapet i halvledare tuberna av diametern?
Hur stort problem är MWCNTs? är det något som uppstår i större mängd vid traditionell framställning? Har sett en del försök på dessa till bland annat sensorer då de har fördelen (beror väll på applikation om det är en fördel i och för sig) att de med större sannolikhet är metalliska då det räcker att ett av rören har rätt chiralitet men antog att de framställdes med någon speciell metod för att få fram just dessa flerväggiga tuber.

Med så pass hög bindningsenergi så köper jag ditt förra inlägg om att det kan bli svårt med en bra sortering, sen om det är lättare att hitta en metod för att producera specifika CNTs än en bra sorteringsmetod, only time will tell

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Självklart har du rätt, de kunde inte vara isolatorer. Kollade upp det lite snabbt och som jag tolkade det så påverkades bandgapet i halvledare tuberna av diametern?
Hur stort problem är MWCNTs? är det något som uppstår i större mängd vid traditionell framställning? Har sett en del försök på dessa till bland annat sensorer då de har fördelen (beror väll på applikation om det är en fördel i och för sig) att de med större sannolikhet är metalliska då det räcker att ett av rören har rätt chiralitet men antog att de framställdes med någon speciell metod för att få fram just dessa flerväggiga tuber.

Med så pass hög bindningsenergi så köper jag ditt förra inlägg om att det kan bli svårt med en bra sortering, sen om det är lättare att hitta en metod för att producera specifika CNTs än en bra sorteringsmetod, only time will tell

Jag har bara erfarenhet från SWCNT och deras framställning med CVD-teknik på kiselsubstrat. Jag skulle kunna tänka mig om man dopar katalysatorpunkterna med Cycloparaphenylene så kan man kanske få selektivt endast metalliska rör. Hur man skulle bära sig åt med halvledande rör blr nog knepigt, men någon klurig kemist (klurigare än mig) kan kanske hitta på någon bra kemikalie med rätt chiralitet, vad vet jag!?

Annars får man en blandning av metalliska och halvledande rör, med en relativt innehåll på 1:2 (kommer inte ihåg vilken som var dominerande men tror det var halvledande rör). Jag hade aldrig problem med multiväggade rör men det var inte jag som tagit fram metoden för framställningen utan jag följde bara "receptet", att förstå tillverkningen var inte del i arbetet.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Det ser ut som ett kakmonster har tagit en tugga av CPU-kakan de håller upp..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum