Permalänk
Medlem

Radeon R9 290X 1920x1080

Jag har detta kortet https://www.komplett.se/xfx-radeon-r...b-gddr5/805831

och har beställt en intecore i7 4770K .. saken är den att ja ska köpa ett till sånt graffikkort senare. visst jag kör med 1920x1080 men visst kommer jag få mer "prestanda" i spelet med 2 ? vet ja har en 60hz skärm så just i fps väg är det skitsamma. tänker på gameplay/prestanda overall ? det borde ju som sagt inte bli sämre prestanda ex lagg osv

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

vilket spel?

battlefield 4 och sen Eso när det släpps

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hijacker:

Jag har detta kortet https://www.komplett.se/xfx-radeon-r...b-gddr5/805831

och har beställt en intecore i7 4770K .. saken är den att ja ska köpa ett till sånt graffikkort senare. visst jag kör med 1920x1080 men visst kommer jag få mer "prestanda" i spelet med 2 ? vet ja har en 60hz skärm så just i fps väg är det skitsamma. tänker på gameplay/prestanda overall ?

Vilken förbättring är du ute efter med CrossFire om du redan har tillräckligt hög prestanda (= framerate)? Köp hellre en 120 Hz-skärm. Det gör enorm skillnad.

Citat:

det borde ju som sagt inte bli sämre prestanda ex lagg osv

Risken finns att du får sämre prestanda och/eller diverse problem med CrossFire.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skalningen i 1080p mellan ett och två kort särskilt med en 290x är inte direkt stor procentuellt sett. Men jovisst det blir skillnad. Troligen den märkbaraste är lägsta FPS.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vilken förbättring är du ute efter med CrossFire om du redan har tillräckligt hög prestanda (= framerate)? Köp hellre en 120 Hz-skärm. Det gör enorm skillnad.

Risken finns att du får sämre prestanda och/eller diverse problem med CrossFire.

hade du inte köpt ett kort till?

hade du hellre haft detta kortet tills det kommer nyare / behöver uppgradera o hellre köper ett bättre single kort i framtiden?

BTW gör en 144hz bättre från sig även om ja inte har över 100 fps alltid?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

Sen en fråga till alla. Ex detta kortet https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-780ti-gaming-3gb-phys... 6 lax men bara 3gb ? ex i battlefield ska man väl ha minst 4 gb ? så vad gör dessa med 3gb så dyra osv eller bra för den delen? : O

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

Jag har detta kortet https://www.komplett.se/xfx-radeon-r...b-gddr5/805831

och har beställt en intecore i7 4770K .. saken är den att ja ska köpa ett till sånt graffikkort senare. visst jag kör med 1920x1080 men visst kommer jag få mer "prestanda" i spelet med 2 ? vet ja har en 60hz skärm så just i fps väg är det skitsamma. tänker på gameplay/prestanda overall ? det borde ju som sagt inte bli sämre prestanda ex lagg osv

Känns rätt så onödigt att köpa ett till grafikkort för 4-5k när det egentligen är din skärm som flaskar. Ett tips är att antingen köpa en 1440p skärm eller 120/144hz beroende på vad du föredrar.

Skrivet av Hijacker:

Sen en fråga till alla. Ex detta kortet https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-780ti-gaming-3gb-phys... 6 lax men bara 3gb ? ex i battlefield ska man väl ha minst 4 gb ? så vad gör dessa med 3gb så dyra osv eller bra för den delen? : O

I 1080p ultra använder BF4 något över 2GB VRAM vad jag har hört, så 3GB räcker för det mesta (single monitor). Speler klarar ju ändå såklart att köras på under 2GB men det är ju inte optimalt.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

Sen en fråga till alla. Ex detta kortet https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-780ti-gaming-3gb-phys... 6 lax men bara 3gb ? ex i battlefield ska man väl ha minst 4 gb ? så vad gör dessa med 3gb så dyra osv eller bra för den delen? : O

3+ GB i minne är så att man bättre kan köra höga upplösningar (4k och eyefinity/surround etc.).
För en skärm är 2GB tillräckligt för vilket spel som helst.
Vet inte vad Battlefield vill ha men inte direkt 4GB. Kort med 1GB kan köra BF4.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

Sen en fråga till alla. Ex detta kortet https://www.komplett.se/msi-geforce-gtx-780ti-gaming-3gb-phys... 6 lax men bara 3gb ? ex i battlefield ska man väl ha minst 4 gb ? så vad gör dessa med 3gb så dyra osv eller bra för den delen? : O

Minst 4 GB i Battlefield? Vart får folk alla konstiga idéer ifrån?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Känns rätt så onödigt att köpa ett till grafikkort för 4-5k när det egentligen är din skärm som flaskar. Ett tips är att antingen köpa en 1440p skärm eller 120/144hz beroende på vad du föredrar.

I 1080p ultra använder BF4 något över 2GB VRAM vad jag har hört, så 3GB räcker för det mesta (single monitor). Speler klarar ju ändå såklart att köras på under 2GB men det är ju inte optimalt.

så har jag min setup just nu. low på en del. fps droppas från 96 till 138 ungefär. så vilken skärm bör jag köpa då? ja kan inte så mycket om det.

utöver det så vilket single kort är bäst där ute just nu då?

EDIT testade nu allt på ultra och landar på 98 - 110 fps iaf. beror ju på spelet olika banor. deras bugagr osv.

men nu är frågan vilken skärm 120 eller 144.

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

En 8350 ska duga om du överclockar den till 4.5 eller 5.0. Har dock ingen egen erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

En 8350 ska duga om du överclockar den till 4.5 eller 5.0. Har dock ingen egen erfarenhet

vill ha bättre stuffs i min dator. både för att ha den framtidssäker för starkare gpu's samt om ja ska köra Sli/crossfire. men är nu tveksam. satsar hellre 8000 lax på ett uber bra kort än 2. så ni har hjälpt mig att avstå från ett till radeon

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31/19...

så har jag min setup just nu. low på en del. fps droppas från 96 till 138 ungefär. så vilken skärm bör jag köpa då? ja kan inte så mycket om det.

utöver det så vilket single kort är bäst där ute just nu då?

EDIT testade nu allt på ultra och landar på 98 - 110 fps iaf. beror ju på spelet olika banor. deras bugagr osv.

men nu är frågan vilken skärm 120 eller 144.

https://www.komplett.se/benq-24-3d-led-xl2411z/807104 buy dis.. Efterföljaren till den bäst säljande >60hz skärmen.

GTX 780ti är det bästa singlekortet, och ATI's motsvarande är lite svagare 290x som du har. Att byta till 780ti är definitivt inte värt det eftersom 290x räcker gott och väl. xFire är inte heller något du behöver tänka på förrän om några år.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

https://www.komplett.se/benq-24-3d-led-xl2411z/807104 buy dis.. Den bäst säljande >60hz skärmen.

GTX 780ti är det bästa singlekortet, och ATI's motsvarande är lite svagare 290x som du har. Att byta till 780ti är definitivt inte värt det eftersom 290x räcker gott och väl. xFire är inte heller något du behöver tänka på förrän om några år.

ska köpa detta tackar. btw så har ja allt på max nu i bf4. o prollen är 4,5 klockad. tror ändå det är amd 8350 prollen som gör att det inte känns så smooth? en i7 4770 hade gjort skillnad eller hur :S ?

btw. alla jävla fps drops i bf4. fan sjukt det är väl spelets fel? deras buggar. typ 47 fps ibland o laggar till

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

ska köpa detta tackar. btw så har ja allt på max nu i bf4. o prollen är 4,5 klockad. tror ändå det är amd 8350 prollen som gör att det inte känns så smooth? en i7 4770 hade gjort skillnad eller hur :S ?

btw. alla jävla fps drops i bf4. fan sjukt det är väl spelets fel? deras buggar. typ 47 fps ibland o laggar till

Använder du Mantle ? Det är som sagt ännu ganska tidig beta, så finns utan tvekan flertal problem kvar. Är nog åtminstone någon månad kvar innan det börjar bli någorlunda problemfritt. Angående skillnaden mellan FX8350 och 4770K är det inte värt med en 290X, möjligtvis med två 290X men tror knappast att det blir en stor flaskhals då ens. Åtminstone så länge du överklockar den till typ 4.5Ghz eller mer.

Jag hade stannat på FX8350, åtminstone tills nästa säsong av Intel processorer.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Använder du Mantle ? Det är som sagt ännu ganska tidig beta, så finns utan tvekan flertal problem kvar. Är nog åtminstone någon månad kvar innan det börjar bli någorlunda problemfritt. Angående skillnaden mellan FX8350 och 4770K är det inte värt med en 290X, möjligtvis med två 290X men tror knappast att det blir en stor flaskhals då ens. Åtminstone så länge du överklockar den till typ 4.5Ghz eller mer.

Jag hade stannat på FX8350, åtminstone tills nästa säsong av Intel processorer.

jojo du har så jävla rätt alltså. men osv så har jag beställt allt redan. och antagligen kommer ja köra singlekort. kommer bara köpa ett ännu bättre singelkort i framtiden. och framöver kommer jag nog inte köra multigpu. kör ju bara en skärm. och sen så är nog i7 ganska framtidsäker. och sen så har alltid multigpu cpat och det ger inte så himla mycket

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

jojo du har så jävla rätt alltså. men osv så har jag beställt allt redan. och antagligen kommer ja köra singlekort. kommer bara köpa ett ännu bättre singelkort i framtiden. och framöver kommer jag nog inte köra multigpu. kör ju bara en skärm. och sen så är nog i7 ganska framtidsäker. och sen så har alltid multigpu cpat och det ger inte så himla mycket

Upp till dig, du har hursomhelst hela dagen på dig att välja vad du ska göra.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Upp till dig, du har hursomhelst hela dagen på dig att välja vad du ska göra.

skulle du kunna rekommendera någon annan prolle nu då? inte 4770K men ngn annan som är bättre för ungefär samma peng. osv så är det ändå framtidssäkert.

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LPG:

3+ GB i minne är så att man bättre kan köra höga upplösningar (4k och eyefinity/surround etc.).
För en skärm är 2GB tillräckligt för vilket spel som helst.
Vet inte vad Battlefield vill ha men inte direkt 4GB. Kort med 1GB kan köra BF4.

Vart har du varit den senaste tiden?
BF4 Kräver 2.2GB i Ultra på 1080p.
4k Skulle inte skala direkt 400% på 400% Pixlar men hyfsat nära. 350% högre VRam skulle nog krävas.

BF4 Skulle alltså troligen dra 7-8GB på 4k om det hade funnits ett kort som kunde driva det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Hijacker:

skulle du kunna rekommendera någon annan prolle nu då? inte 4770K men ngn annan som är bättre för ungefär samma peng. osv så är det ändå framtidssäkert.

Saken är den att du själv får avgöra om det är värt ~2700 kr + moderkort för några få fps, det kommer ju inte bli någon extrem skillnad speciellt inte sedan du överklockat din nuvarande processor. Sedan kan du istället för att skapa 5-6 olika trådar om köpråd till processor/grafikkort och överklockning mm. bara skapa en enda tråd så slipper allt bli så oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Saken är den att du själv får avgöra om det är värt ~2700 kr + moderkort för några få fps, det kommer ju inte bli någon extrem skillnad speciellt inte sedan du överklockat din nuvarande processor. Sedan kan du istället för att skapa 5-6 olika trådar om köpråd till processor/grafikkort och överklockning mm. bara skapa en enda tråd så slipper allt bli så oklart.

allt handlar om att jag egentligen vill kunna maxa allt på ultra utan de minsta lagg. men ja vet inte vad jag ska göra eller köpa för att nå målet? får ha ganska mycket på LOW atm för o köra smooth gameplay.

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Skrivet av Hijacker:

allt handlar om att jag egentligen vill kunna maxa allt på ultra utan de minsta lagg. men ja vet inte vad jag ska göra eller köpa för att nå målet? får ha ganska mycket på LOW atm för o köra smooth gameplay.

Jag tänkte på en av dina tidigare trådar där du la in en bild som visade att GPU'n hade 98 % usage. Att köpa en ny CPU i det läget är alltså inte nödvändigt då det är grafikkortet som sätter stopp. Samtidigt så var ju detta bara i BF4 och det finns ju andra spel som är mer CPU intensiva och det är i så fall där som en i7 skulle göra stor skillnad.
Egentligen borde inte ett 290x ha problem med att maxa det mesta i 1080p, konstigt att du behöver ha så mycket på low...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

allt handlar om att jag egentligen vill kunna maxa allt på ultra utan de minsta lagg. men ja vet inte vad jag ska göra eller köpa för att nå målet? får ha ganska mycket på LOW atm för o köra smooth gameplay.

Men det är som sagt tack vare att Mantle är ännu i beta, dock kommer BF4 alltid har FPS svackor eftersom det är ett så pass stort spel. I större matcher kommer till och med de bästa grafikkort få svackor. Jag säger stanna med dina nuvarande komponenter, möjligtvis skaffa ny skärm om du vill och vänta tills Mantle är ur beta.

Får du ännu problem då så är det väl bara att spendera pengarna då ? Dina nuvarande problem är inte med processorn åtminstone, och att du byter till en 4770K kommer inte göra någon magisk skillnad.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Jag tänkte på en av dina tidigare trådar där du la in en bild som visade att GPU'n hade 98 % usage. Att köpa en ny CPU i det läget är alltså inte nödvändigt då det är grafikkortet som sätter stopp. Samtidigt så var ju detta bara i BF4 och det finns ju andra spel som är mer CPU intensiva och det är i så fall där som en i7 skulle göra stor skillnad.
Egentligen borde inte ett 290x ha problem med att maxa det mesta i 1080p, konstigt att du behöver ha så mycket på low...

jo men cpu grafikkort jobbar ju tsm. men jag vet inte. blir iaf inte bra med allt på ultra , det blir lagg , det blir fps drops som fan. menmen

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Men det är som sagt tack vare att Mantle är ännu i beta, dock kommer BF4 alltid har FPS svackor eftersom det är ett så pass stort spel. I större matcher kommer till och med de bästa grafikkort få svackor. Jag säger stanna med dina nuvarande komponenter, möjligtvis skaffa ny skärm om du vill och vänta tills Mantle är ur beta.

Får du ännu problem då så är det väl bara att spendera pengarna då ? Dina nuvarande problem är inte med processorn åtminstone, och att du byter till en 4770K kommer inte göra någon magisk skillnad.

så om ja tar bort 14.2 o tar de vanliga drivsarna blir det bättre?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

så om ja tar bort 14.2 o tar de vanliga drivsarna blir det bättre?

Borde bli mindre svackor, dock tappar du säkerligen lite prestanda. Enda jag kan säga är att pröva eftersom resultaten varierar.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Borde bli mindre svackor, dock tappar du säkerligen lite prestanda. Enda jag kan säga är att pröva eftersom resultaten varierar.

ah , okey. men iaf. ska ändå köpa en i7a nu osv. så vilken ska jag ta. är 4770k bäst för det priset som är idag?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31/19...

så har jag min setup just nu. low på en del. fps droppas från 96 till 138 ungefär. så vilken skärm bör jag köpa då? ja kan inte så mycket om det.

utöver det så vilket single kort är bäst där ute just nu då?

EDIT testade nu allt på ultra och landar på 98 - 110 fps iaf. beror ju på spelet olika banor. deras bugagr osv.

men nu är frågan vilken skärm 120 eller 144.

Varför har du så låga inställningar när du ändå har en 60Hz skärm?... För det är skitsamma om din fps går mellan 96-138 för det blir knappast jämnare över 60 fps. Kaaanske upplevs som snabbare för input lagget minskar, men du kan få massa tearing.

Skrivet av Hijacker:

jo men cpu grafikkort jobbar ju tsm. men jag vet inte. blir iaf inte bra med allt på ultra , det blir lagg , det blir fps drops som fan. menmen

Du sa ju precis ovanför till bilden att du landar på 98-110 fps med allt på ultra? Hur fan är det lagg...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Varför har du så låga inställningar när du ändå har en 60Hz skärm?... För det är skitsamma om din fps går mellan 96-138 för det blir knappast jämnare över 60 fps. Kaaanske upplevs som snabbare för input lagget minskar. Samt du kan få massa tearing.

alltså du menar att det kommer bli bättre med en 144Hz screen? och btw vilken prolle mellan i7 2600K o 4770k undrar bah xD

Visa signatur

Ny dator på G