angående hd filmning Fuji finepix S4400

Permalänk
Medlem

angående hd filmning Fuji finepix S4400

Jag har nyss köpt mig en Fuju finepix S4400, tänkte lite på detta med Hd filmning med den, köpte ett 32 gb minneskort o stoppade i och jag blev besviken kan det verkligen vara rätt det står att jag kan filma i typ 9 min med Hd!!! Tycker det låter lite för att vara ett 32 gb minneskort eller är det rätt?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Har du formatterat kortet i kameran? Prova det och se om det är ett filsystemsproblem.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Nej jag har int formaterat det i kameran bara i datorn genom en minneskortsläsare

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Nej jag har int formaterat det i kameran bara i datorn genom en minneskortsläsare

Då föreslår jag att du testar att formattera det i kameran.
Det kan vara så att du formatterat det i ett format som kameran inte kan använda särskilt bra.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Är inte 9min begränsning inbyggt i kameran bara?

Re: Det har att göra med att den inte ska räknas som en videokamera då skulle momsen bli dyrare.

Det är bara att starta filmningen igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Är inte 9min begränsning inbyggt i kameran bara?

Ojj det vet jag faktiskt inte tyvärr men jag har en gammal 7 år äldre Minolta o den kan jag filma lika länge som SD kortet har plats. Så jag hoppas denna som är nyare modell klarar av det.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Är inte 9min begränsning inbyggt i kameran bara?

Re: Det har att göra med att den inte ska räknas som en videokamera då skulle momsen bli dyrare.

Det är bara att starta filmningen igen.

Du har rätt i att det finns en sådan. Dock ligger, om jag inte missminner mig, denna på 29 minuter och 59 sekunder.
Den begränsningen har du t.ex på Canons DSLR-kameror.
Filsystemet kan också vara begränsat till 4GB/fil. Utan att veta vilken codec som sitter i hans kamera låter
det ytterst tveksamt att den spottar ur sig såpass mycket data på 9 min. Min BMPCC spottar ur sig ca 10GB på 10 minuter
och har en 220Mbit prores 422 HQ codec. Att en icke ren videokamera skulle mangla ur sig över 100Mbit video låter därför osannolikt.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag har formaterat nu och det är samma 9 minuter med HD 1280 och 29 min med 480 upplösning surt jag som trodde jag skulle kunna filma mycket längre med den. Men kanske alla nyare kameror är så så jag behöver inte bli besviken just för det haha

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Jag har formaterat nu och det är samma 9 minuter med HD 1280 och 29 min med 480 upplösning surt jag som trodde jag skulle kunna filma mycket längre med den. Men kanske alla nyare kameror är så så jag behöver inte bli besviken just för det haha

Nej, jag har ingen kamera som är sådan.

Det finns också en del kameror som har ett internt minne för att köra utan minneskort.
Det är inte så att filmerna är satta att sparas på den delen?

Ska läsa på om din kamera.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

"Individual movie files cannot exceed file size of 2GB (applox. half of 4GB time in above teble) or 29minutes."
står det på systermodellen som är ungefär likadan.

2GB för 9 minuter låter som en bra uppskattning om den kör ca 30Mbit.

Det är nog 9 minuter / klipp. Brukar du ta längre sådana? Mina brukar bli allt från 2 sek till 1 min - max..

Edit:
Det står också att du får ca 17 min film i 720p 30fps ur 4GB minneskort. Bara att räkna

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

jaha så om jag nu har ett 32 gb minneskort i så kan jag filma ett antal/flera klipp max längd på klippen är 9 min alltså i 1280p?
Är det så dom menar? Jag tänkte i så fall lite fel där haha.... Jag brukar vara på bilträffar o cruisingar men då e det ju bara starta om igen efter 9 min juh. Nu blev jag gladare igen

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

jaha så om jag nu har ett 32 gb minneskort i så kan jag filma ett antal/flera klipp max längd på klippen är 9 min alltså i 1280p?
Är det så dom menar? Jag tänkte i så fall lite fel där haha.... Jag brukar vara på bilträffar o cruisingar men då e det ju bara starta om igen efter 9 min juh. Nu blev jag gladare igen

Provfilma ett par minuter, slå av filmen och se om det står 9 minuter igen

Ja, ser ut exakt så som du skriver. Ska inte vara något problem

// Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

japp jag har testat, fan va bra att jag inte tänkte på detta sättet från början..... Då blir det en massa fina 9 min klipp , nu helt plöttsligt blev 9 min klipp långa igen

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Letade rätt på vart jag läst detta till min "FinePix S2980"

Visa signatur