Val av spegellös kamera från sony

Permalänk
Medlem

Val av spegellös kamera från sony

Tjena!

Jag har tänkt investera i en spegellös kamera. Jag har blivit smått förälskad i sonys NEX serie. Upptäckte att NEX namnet fasas ut till det nya a5000/a6000. Ni kanske har några tankar om dessa kameror? Eller ett helt annat förslag? Min budget ligger i taket på 8000-8500kr, gärna inklusive något okej objektiv.

Fin jämförelse av de olika:
http://www.dpreview.com/previews/sony-alpha-a6000

Jag har hittat några alternativ:

a5000
+ Prisvärd, ca 4500kr inklusive kitobjektiv
+ stort ekonomiskt utrymme för fler objektiv
+ ny
+ Zebra pattern
- ingen sökare
- sämre videofunktion

NEX-6
+ Helt ok pris, ca 5600kr med kit, 7500kr med zoom.
+ Skönt grepp
+ Sökare
- äldre modell

A6000
+ Ny
+ Större sensor
+ kan filma i 1080 60p
+ Zebra pattern
- Högt pris, 8000kr med kit, vilket inte ger marginal till objektiv.

Känns som att A6000 är en uppgradering, frågan är ju om den är värd uppgraderingen i den här låga prisklassen? Lite bättre AF, större sensor. Ändå är jag lite småkär i NEX-6. Men som tekniknörd så känns det korkat att köpa något nytt som inte är senaste modellen.

Permalänk
Medlem

Kör på NEX-6 och lägg extrapengarna ett extra objektiv.

Får man fråga varför du fastnade för den spegellösa kameralösningen?
Varför inte en "riktig" systemkamera?

Storleken på en spegellös kamera med ett stort objektiv dödar ju lite "att den är så mycket mindre"om du fattar vad jag menar. Du kommer ända släpa runt på en väska till slut.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Håller med skog1s. Jag tror att man om man klarar sig med ett (1) standardobjektiv anpassat för storleken på en spegellös
så är det en utmärkt semestermaskin.

Så fort du börjar med större och fler objektiv spricker idén och lilla kameran kommer få det tungt i linningarna att hålla i ett
stort objektiv vid stativfoto.

Jag är inte så värst inne på Sonys sortiment av kameror men jag vet att de flesta är bra. Framförallt Nex-6 var en fin en, som föregående tipsade om.

Men jag vill gärna ha lite att hålla i!

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Nex-6ans största nackdel är nog menyerna. Men det fungerar nog bra trots allt, dom är ändå helt okej i nex-5 iaf. Börjar kännas som att 6an är det smarta valet då det ger möjligheter för mindre pengar.

edit: missade din fråga

Skrivet av skog1s:

Kör på NEX-6 och lägg extrapengarna ett extra objektiv.

Får man fråga varför du fastnade för den spegellösa kameralösningen?
Varför inte en "riktig" systemkamera?

Storleken på en spegellös kamera med ett stort objektiv dödar ju lite "att den är så mycket mindre"om du fattar vad jag menar. Du kommer ända släpa runt på en väska till slut.

Den är inte så extremt mycket mindre, men den är framför allt smidigare. Istället för att kameraväskan tar halva väskan så kan man även ta med kameran + ett objektiv när man är på resande fot. Jag tycker den ändå är såpass smidig att man kan ha med sig den relativt ofta utan att vara en kompaktkamera. Att ha med en systemkamera känns nästan som att ha med sig träningskläder vart jag än ska.

Det klokaste valet hade ju varit att köpa en 600d/650d/700d och köpa ett gäng objektiv. Men nu följer jag hjärtat

Permalänk
Medlem

Jag tycker du gör helt rätt som jagar en spegellös kamera! För de flesta är det nog det klokaste valet.
Jag känner många som skaffat sig en DSLR, ofta p.g.a. det förutfattade meningen att en kamera "ska" se ut så, men numera knappt använder den p.g.a. storleken och brist på billiga pannkaksobjektiv för att kompensera för det.
Har själv knappt använt min Canon-DSLR sen jag skaffade min m4/3-kamera för ca 1,5 år sen då den klarar nästan allt som den större gör, med liknande kvalitet men i mycket smidigare format.

Med spegellös kan du som du säger välja att ha med lite smidigare kit när du är på resande fot.

Skulle av dina alternativ valt NEX-6 som känns klart prisvärn nu, men känn och kläm lite på m4/3-kameror och kanske även samsung och fujifilm-modeller innan du bestämmer dig. Panasonic G6 finns riktigt billigt och klarar mycket och två av de fantastiska OM-D-kamerorna finns inom din budget.

Permalänk
Medlem

Det är ändå rätt så stor storleksskillnad.
Ibland skulle det säkert kännas smidigare med en Nex.
Men skulle nog själv ha det som ett extra system.. dom dagar man känner för lättare packning.

Nex6 vs A77.
http://camerasize.com/compare/#375,31

Permalänk
Medlem

Det blir ett köp av nex6an, den är så mumsig!

Tycker ni att jag ska gå direkt på nex6 + kit + 55-210objektivet + några standard? Eller börja med nex6 + kit + några mer standard.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Det blir ett köp av nex6an, den är så mumsig!

Tycker ni att jag ska gå direkt på nex6 + kit + 55-210objektivet + några standard? Eller börja med nex6 + kit + några mer standard.

Skulle jag äga en nex skulle jag nog också vilja ha ett pannkaksobjektiv så man kan lämna alla stora klumpar hemma och ha något riktigt kompakt i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Skulle jag äga en nex skulle jag nog också vilja ha ett pannkaksobjektiv så man kan lämna alla stora klumpar hemma och ha något riktigt kompakt i fickan.

Det kommer bli ett inköp, 16mm är svinbilliga beg. Går för runt 700kr-900kr. Ska noga även investera i en 30mm. Men det blir i sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det kommer bli ett inköp, 16mm är svinbilliga beg. Går för runt 700kr-900kr. Ska noga även investera i en 30mm. Men det blir i sommar

En av anledningarna till att den är så billig begagnat är att den har sågats ganska hårt överallt. Sen tillför den inte mycket heller om du skaffar kameran tillsammans med 16-50mm-objektivet som ju i sig är ganska litet.

Permalänk

Se till att du får 16-50 motorzoomen och inte 18-55...tar betydligt mindre plats
Själv har jag precis köpt 55-210 samt några äldre Hexanon objektiv med manuell fokus och adapter...riktigt fina kameror det där!

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W