Formatering, segare än tidigare?

Permalänk

Formatering, segare än tidigare?

Hej. Har en relativt ny dator, andra månaden på den nu. Tror jag fick något virus eller liknande, för den började bete sig väldigt konstigt, så jag valde att formatera om datorn, sagt och gjort.

Gick bra, raderade och "format" alla partitioner, men det känns fortfarande som att det finns inställningar och dylikt kvar, alltså att datorn inte var formaterad till hundra procent. Den känns även segare än den vart innan, kändes aldrig seg tidigare vilket är ganska underligt.

Något sätt man kan dubbelkolla ifall man verkligen fick bort det gamla skräpet eller om det ligger kvar någonstans?

Tack

Edit. AMD fanns med när jag startade datorn, dock inte hittat några andra program än, förutom vissa inställningar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En formatering, inte undra på att den är seg. Du måste även installera ett OS.

Installerat alla och senaste drivrutiner?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

En formatering, inte undra på att den är seg. Du måste även installera ett OS.

Installerat alla och senaste drivrutiner?

Självklart har jag installerat om mitt W8. Yes, alla och senaste. Har du någon guide hur man formaterar om W8 helt och hållet? Alltså tar bort allt som finns på datorn, inkl OS. Tänkte göra det igen!

Permalänk
Skrivet av Fiskeprylar:

Självklart har jag installerat om mitt W8. Yes, alla och senaste. Har du någon guide hur man formaterar om W8 helt och hållet? Alltså tar bort allt som finns på datorn, inkl OS. Tänkte göra det igen!

Du väljer väl bara att ta bort alla partitioner när du ska installera och skapa en ny när du kör installationen?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Du väljer väl bara att ta bort alla partitioner när du ska installera och skapa en ny när du kör installationen?

Vilket jag gjorde. Jävligt skumt att spel som aldrig tidigare laggat på mig smålaggar nu.

Edit. Formaterat om nu, installerat drivrutiner för moderkortet, grafikkortet, processorn, tangentbord/mus, hörlurar. Har jag glömt något kanske?

Permalänk
Skrivet av Fiskeprylar:

Vilket jag gjorde. Jävligt skumt att spel som aldrig tidigare laggat på mig smålaggar nu.

Edit. Formaterat om nu, installerat drivrutiner för moderkortet, grafikkortet, processorn, tangentbord/mus, hörlurar. Har jag glömt något kanske?

Uppdatera BIOS, Firmware till SSD? Spelen kanske blivit uppdaterade som gör att det laggar? Du kanske inte har samma inställning i spelen?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Uppdatera BIOS, Firmware till SSD? Spelen kanske blivit uppdaterade som gör att det laggar? Du kanske inte har samma inställning i spelen?

Har ingen SSD :), hur uppdaterar man BIOS?

Hade samma inställningar, har dock formaterat om datorn på nytt så nu känns det bättre!

Permalänk
Skrivet av Fiskeprylar:

Har ingen SSD :), hur uppdaterar man BIOS?

Hade samma inställningar, har dock formaterat om datorn på nytt så nu känns det bättre!

Kolla moderkortstillverkarens manual, brukar vara rätt enkelt. Ladda ner nytt bios på sticka, koppla in, boota om in i bios, välj update from usb eller så. Kan hjälpa.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Kolla moderkortstillverkarens manual, brukar vara rätt enkelt. Ladda ner nytt bios på sticka, koppla in, boota om in i bios, välj update from usb eller så. Kan hjälpa.

Ahh, tackar!

Hittade dock inget till x64, så antar det inte finns nyare uppdateringar.

Permalänk
Skrivet av Fiskeprylar:

Ahh, tackar!

Hittade dock inget till x64, så antar det inte finns nyare uppdateringar.

Ska inte finnas olika till x86 eller x64 då det är bios..

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskeprylar:

Vilket jag gjorde. Jävligt skumt att spel som aldrig tidigare laggat på mig smålaggar nu.

Edit. Formaterat om nu, installerat drivrutiner för moderkortet, grafikkortet, processorn, tangentbord/mus, hörlurar. Har jag glömt något kanske?

Verkligen?

För du skriver bara formatera hela tiden. Ta bort partitionen är INTE heller samma sak som att formatera. Vi snackar om 3 helt olika saker. Det finns flera fall där skadorna efter vissa virus, Windows Uppdate fick problem och andra fel krävde att man tog bort partitionen för att det INTE räckte när folk bara formaterade och installerade om. Det tar bara några sekunder extra att göra det också.

Kan förstås vara nått annat men bra att veta till nästa gång man har problem.

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Ska inte finnas olika till x86 eller x64 då det är bios..

Prövade med den vanliga, men det stod att den inte var kompatibel med x64.

Skrivet av panpo98:

Verkligen?

För du skriver bara formatera hela tiden. Ta bort partitionen är INTE heller samma sak som att formatera. Vi snackar om 3 helt olika saker. Det finns flera fall där skadorna efter vissa virus, Windows Uppdate fick problem och andra fel krävde att man tog bort partitionen för att det INTE räckte när folk bara formaterade och installerade om. Det tar bara några sekunder extra att göra det också.

Kan förstås vara nått annat men bra att veta till nästa gång man har problem.

Förstår det nu i efterhand. Raderade alla partitioner istället för att formatera så det gick bättre denna gång, datorn känns inte lika seg alls. Kanske råkade lämna kvar mitt OS tidigare.

Permalänk
Skrivet av Fiskeprylar:

Prövade med den vanliga, men det stod att den inte var kompatibel med x64.

Förstår det nu i efterhand. Raderade alla partitioner istället för att formatera så det gick bättre denna gång, datorn känns inte lika seg alls. Kanske råkade lämna kvar mitt OS tidigare.

Det var ju väldigt märkligt. Första gången jag hör detta. Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Det var ju väldigt märkligt. Första gången jag hör detta. Vad har du för moderkort?

Denna typ har jag.
Gigabyte GA-Z87-HD3 - ATX / Z87

Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Fiskeprylar:

Denna typ har jag.
Gigabyte GA-Z87-HD3 - ATX / Z87

Tack för hjälpen!

Har du gått in här och laddat ner F7 bioset?
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4489&m...

Väljer man BIOS under deras nerladdningar så får du inte välja 32/64 bit. Du måste ha hamnat fel?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Har du gått in här och laddat ner F7 bioset?
http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4489&m...

Väljer man BIOS under deras nerladdningar så får du inte välja 32/64 bit. Du måste ha hamnat fel?

Tror det är detsamma, ska ladda upp error rutan!

http://sv.tinypic.com/r/2nk1box/8

Permalänk
Medlem

Nu fattar jag

Du har ju inte läst instruktionerna på hur man gör EFTER att man laddat ned och packat upp filerna. Dom står i moderkorts manualen och du har fler alternativ i länken Swedish Chef gav dig under "Reflash Motherboard BIOS". Du kan INTE hålla på och dubbel kicka helt blint.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Nu fattar jag

Du har ju inte läst instruktionerna på hur man gör EFTER att man laddat ned och packat upp filerna. Dom står i moderkorts manualen och du har fler alternativ i länken Swedish Chef gav dig under "Reflash Motherboard BIOS". Du kan INTE hålla på och dubbel kicka helt blint.

Aldrig gjort detta för. Menar du denna instruktion ?

http://www.gigabyte.com/webpage/20/HowToReflashBIOS.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskeprylar:

Aldrig gjort detta för. Menar du denna instruktion ?

http://www.gigabyte.com/webpage/20/HowToReflashBIOS.html

Ja. De nämner 3 olika sätt. Mer detaljer verka finnas i PDF filerna.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4489&m...
Det kan finnas nått program att ladda ned. Välj Utility (verktyg) och Windows version. Kolla om det finns något.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Ja. De nämner 3 olika sätt. Mer detaljer verka finnas i PDF filerna.

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4489&m...
Det kan finnas nått program att ladda ned. Välj Utility (verktyg) och Windows version. Kolla om det finns något.

Tack! Är detta något som kan ställa till problem ifall man gör det fel eller dylikt?

Permalänk
Skrivet av Fiskeprylar:

Tack! Är detta något som kan ställa till problem ifall man gör det fel eller dylikt?

Sida 75-77 i denna manual: http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z87(...
Använd Q-flash som finns i Bioset. Verkar vara lättast. Ja det är klart att det kan gå fel. Typ om du rycker ur usb-minnet eller startar om för att du "tror" att det har hängt sig. Följ manualen bara så ska det inte vara någon fara. Du har ju också Dual Bios på ditt kort. så om det blir något problem så ska du ju kunna växla till ett annat. Du har även möjlighet att nergradera har jag för mig.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Sida 75-77 i denna manual: http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z87(...
Använd Q-flash som finns i Bioset. Verkar vara lättast. Ja det är klart att det kan gå fel. Typ om du rycker ur usb-minnet eller startar om för att du "tror" att det har hängt sig. Följ manualen bara så ska det inte vara någon fara. Du har ju också Dual Bios på ditt kort. så om det blir något problem så ska du ju kunna växla till ett annat. Du har även möjlighet att nergradera har jag för mig.

Ahhh, tack så mycket! Ska följa manualen till punkt och pricka och hålla tummarna att inget skall gå fel!

Permalänk
Skrivet av Fiskeprylar:

Ahhh, tack så mycket! Ska följa manualen till punkt och pricka och hålla tummarna att inget skall gå fel!

Lugnt! En rapport på hur det gick?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Lugnt! En rapport på hur det gick?

Kan jag absolut återkomma med!
Är dock inte hemma de närmaste dagarna, men lovar att komma med slutgiltigt resultat!