Razers mekaniska brytare i Blackwidow Ultimate är klonade Cherry MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataDidde:

Själv köper jag alltid razer mest för att deras "skit" håller hur länge som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då har du haft tur om dom håller hur länge som helst.
Har själv nött ut ett antal Razer möss, medan en annan från Logitech ca 7år+ gammal håller än idag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

2. Försökt att framställa det som om de själva lagt ner forskning och utveckling på att ta fram en egen switch-konstruktion och design - medans de i verkligheten beställt en MX-switchkopia med en högst insignifikant ändring (0,1 mm i aktiveringspunkt) och brandat OEM-switchen med sin egen logo.

Jag håller helt med. Razer får i sin reklam det att låta som att de har uppfunnit en helt ny och revolutionerande switch som världen aldrig tidigare skådat när det egentligen är en kopia av en annan produkt. Det tycker jag är det alla värsta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Razer bra produkt usel hållbarhet

Skrivet av bärplockaren:

Ja då har du haft tur om dom håller hur länge som helst.
Har själv nött ut ett antal Razer möss, medan en annan från Logitech ca 7år+ gammal håller än idag.

samma här, razer är det mest kvalitets bristande märket jag och alla mina polare har använt. ta det inte fel dom gör bra produkter, dock inte hållbara. använder för tillfället en razer orb weaver köpte den för 4 månader sedan och om 2 månader kommer det bli den razer produkt som klarat sig längst. logitech gör bra produkter rent allmänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ja då har du haft tur om dom håller hur länge som helst.
Har själv nött ut ett antal Razer möss, medan en annan från Logitech ca 7år+ gammal håller än idag.

Skrivet av Elcentralen:

samma här, razer är det mest kvalitets bristande märket jag och alla mina polare har använt. ta det inte fel dom gör bra produkter, dock inte hållbara. använder för tillfället en razer orb weaver köpte den för 4 månader sedan och om 2 månader kommer det bli den razer produkt som klarat sig längst. logitech gör bra produkter rent allmänt.

Varför fortsatte ni köpa deras produkter om ni nu visste att hållbarheten är dålig? Låter inte så smart.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Vill man ha lysande plastigt blingbling är razer ett utmärkt val.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant med ett test av både Razers switch och TT eSports switch. Båda är ju tillverkade av Kailh men Razers skall ju vara optimerad.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daempull:

Skulle vara intressant med ett test av både Razers switch och TT eSports switch. Båda är ju tillverkade av Kailh men Razers skall ju vara optimerad.

Håller med, men jag tror att vi alla vet att det egentligen bara skulle vara intressant för att Razer skulle börja svettas lite då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Kanske lite naivt att tro att dom får välja vilka produkter dom ska promota när dom är sponsrade av ett företag... kanske inte...

Så du tror alltså att t.ex. Nike skulle kunna sätta Zlatans ansikte på reklam för deras trosor utan att snacka med honom först? Dom har ju reklam kontrakt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ignostic:

Så du tror alltså att t.ex. Nike skulle kunna sätta Zlatans ansikte på reklam för deras trosor utan att snacka med honom först? Dom har ju reklam kontrakt.

Det beror på hur kontrakten är utformade. Om Zlatan vore dum nog att skriva på ett sådant kontrakt så skulle han få acceptera att hans ansikte prydde damtrosor. Nu lär just Zlatan ha minst en jurist som lusläser alla kontrakt han skriver på vilket inte är fallet om vi tittar på eSport och andra internetkändisar. Det dyker ju upp rapporter stup i kvarten om rent horribla avtalsvillkor i diverse kontrakt. Riot försökte förbjuda sina profsspelare från att streama DotA och spel från Blizzard till exempel.

Problemet är att många i den här branschen är unga och naiva. Så de tänker sig inte för och skriver på lite vad som helst för att få pengar och för att bli kända. Så det går inte riktigt att jämföra med Zlatan som vet vad han gör och som har folk som ser till att han gör rätt. Dessutom behöver inte Zlatan skriva på något, han har ett tillräckligt starkt varumärke för att kunna skita i kontrakt som inte verkar bra. Många eSportare har inte det för de behöver pengarna.

Som tur är börjar det bli bättre och en del fula fiskar och dåliga avtal börjar försvinna när problemet uppmärksammas. Men det hade inte förvånat mig ett dugg ifall några hade skrivit på kontrakt där de stod att deras namn kan användas för markandsföring av alla Razers produkter under en viss tid.

Ingen av oss vet om så är fallet då sponsoravtal och kontrakt sällan delas med allmänheten men det är på inget sätt orimligt och det vore långt ifrån det konstigaste avtalet som funnits inom eSport.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Så du tror alltså att t.ex. Nike skulle kunna sätta Zlatans ansikte på reklam för deras trosor utan att snacka med honom först? Dom har ju reklam kontrakt.

Alla kanske inte har så tydliga kontrakt (Även om jag tror Zlatan har det). Exempelvis om du är modell och du blir fotograferad, så är det inte dina bilder ... Det är fotografens bilder. Om du inte specifikt skriver det i ditt kontrakt att du måste godkänna innan bilderna säljs vidare.

Därför man läser ibland i bland annat Aftonbladet om "modeller" som helt plötsligt hittar sig själva på produkter eller i reklam-sammanhang som dom inte kände till.
Ett modell-kontrakt innebär inte att det är du som äger bilderna. Du är som sagt bara modell, det är fotografen som tar bilden = fotografens bild.

Edit: Se inlägget ovan mitt som hann före mig

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av car2ns:

Alla kanske inte har så tydliga kontrakt (Även om jag tror Zlatan har det). Exempelvis om du är modell och du blir fotograferad, så är det inte dina bilder ... Det är fotografens bilder. Om du inte specifikt skriver det i ditt kontrakt att du måste godkänna innan bilderna säljs vidare.

Därför man läser ibland i bland annat Aftonbladet om "modeller" som helt plötsligt hittar sig själva på produkter eller i reklam-sammanhang som dom inte kände till.
Ett modell-kontrakt innebär inte att det är du som äger bilderna. Du är som sagt bara modell, det är fotografen som tar bilden = fotografens bild.

Edit: Se inlägget ovan mitt som hann före mig

Angående bilder så finns det en del extra regler runt det. Om det inte finns ett kontrakt som reglerar publicering så får modellbilder inte användas alls i kommersiell publicering. Så det ligger i både fotografens och modellens intresse att skriva ett tydligt kontrakt, ett så kallat modell release. Där reglerar man hur bilderna får användas. Finns inget sådant kontrakt så äger fortfarande fotografen bilderna men får inte använda dem i reklam. Däremot är det fortfarande fritt fram för till exempel redaktionell publicering eller icke kommersiell publicering så som på egen hemsida eller i portfolio.

Samma regler gäller för övrigt alla bilder. Så om du tar en bild på slumpmässigt utvald person på stan så får du fortfarande använda bilden i din portfolio eller på din blogg utan att den ofrivillige modellen kan göra något åt saken förutsatt att bilden inte är kränkande. Försöker du däremot sälja bilden till ett reklamföretag så blir det problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

1290kr för plast? Köp kvalité som ducky istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmer7:

1290kr för plast? Köp kvalité som ducky istället

Bara av ren nyfikenhet; Vad har du för mobiltelefon?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elmer7:

1290kr för plast? Köp kvalité som ducky istället

Är inte Ducky också gjort av plats? När jag tänker efter, finns det några tangentbord som inte är av plast? Vet att det går att köpa key caps av aluminium men de är svindyra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elmer7:

1290kr för plast? Köp kvalité som ducky istället

Vilket material har Ducky på sina tangentbord då?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Därför man inte köper Razer! xD

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är inte Ducky också gjort av plats? När jag tänker efter, finns det några tangentbord som inte är av plast? Vet att det går att köpa key caps av aluminium men de är svindyra.

Man ska vara väldigt försiktig att klanka ner på plast, när majoriteten av våra prylar är gjorda av plast, även "plåten" på bilar liksom ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Plast är bästa materialet för tangentbord om man håller sig till rätt typ av plast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Är inte Ducky också gjort av plats? När jag tänker efter, finns det några tangentbord som inte är av plast? Vet att det går att köpa key caps av aluminium men de är svindyra.

inte 100% aluminium men en bra jävla bit på vägen http://www.sweclockers.com/nyhet/17339-tesoro-borjar-salja-co...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zebzer:

inte 100% aluminium men en bra jävla bit på vägen http://www.sweclockers.com/nyhet/17339-tesoro-borjar-salja-co...

En bra bit på vägen om man bara ser till det som syns och inte det som faktiskt slits eller är relevant för stabilitet och hållbarhet. Det är en skillnad på upplevd kvalité och faktisk kvalité.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av caligo:

Problemet är i mina ögon inte egentligen att man använder sig av klonade Cherry-brytare, det är en beprövad design och patentet har gått ut så varför inte? Att man använder sig av en tillverkare som inte direkt är känd för att leverera kvalitetsprodukter är däremot lite av en varningssignal, även om Kaihl givetvis kan ha fått betalt för att till exempel använda plast av högre kvalitet än vad de brukar använda i sina brytare. Men om Corsair kan utveckla exklusiva mekaniska brytare tillsammans med Cherry Corporation (Cherry MX RGB som det skrivits en del om på sistone) så ser jag inte riktigt varför Razer inte hade kunnat göra samma sak. Att de istället vänder sig till en kinesisk butgettillverkare tyder på att priset varit den avgörande faktorn, och då ser jag inte riktigt hur det skulle vara befogat att ta lika mycket betalt som för ett tangentbord med riktiga Cherry-brytare.

Marknadsföringen av det hela är ganska suspekt. Till exempel uppger de att livslängden för blå Cherry-brytare än 20 miljoner nedtryckningar i jämförelsetabellen på sin hemsida, men Cherry själva anger livslängden för alla sina brytare (även blå) till 50 miljoner nedtryckningar. Rent spontant känns det som att Razer känner sig tvungna att svara på Corairs RGB-brytare, vilket också skulle förklara texten på deras hemsida om att man släpper designen "fri":
...vilket mest låter som att andra tillverkare har tillåtelse att köpa brytare från Razer, dvs. att de inte är exklusiva för Razers egna produkter. Jag tvivlar på att de låter någon annan klontillverkare göra sina egna orangea brytare.

Det här var ju asskoj!

Det låter som att dom är välvilliga när dom säger att andra tillverkare får använda "deras" brytare. Alla kan ju bara göra en klon av Cherry MX då patentet gått ut och Razor kan själv inte ta patent på dessa brytare då det redan är en klon, om än med pyttesmå förändringar som inte är nog för att ta ett nytt patent. Dom vill helt enkelt tjäna en hacka själva och sno marknadsandelar från Cherry, samtidigt som dom försöker samla "good feel" poäng bland massorna som dom tror går på det hela.

Men jag klagar inte! Det är bra för oss alla att Cherry inte längre har patentet för det innebär så småningom att priserna kommer gå ner. Kanske inte denna gång för det här är första klonen men vänta bara tills mer brytarfabrikanter spottar ur sig sådana här brytare, då kommer dom vara gratis (nästan). Självklart kommer man få se upp med tillverkare som kommer snåla och tillverka liknande brytare men med sämre material.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Fine om de tar idéen från en annan tillverkare, detta innebär en mer balanserad marknad, men hatar när de bsar om att de har kommit på idéen i samarbete med spelprofiler.

Shame!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En bra bit på vägen om man bara ser till det som syns och inte det som faktiskt slits eller är relevant för stabilitet och hållbarhet. Det är en skillnad på upplevd kvalité och faktisk kvalité.

Stabilt kan jag lova dig att detta tangentbord är, att knäcka tangentbordet finns inte på kartan.
Kollar man på konkurrenter i prisklassen som sägs använda aluminium så kan vi kolla på CM Storm Mech, som enkelt består av en alu platta som går att skruva den och måla på medans resten av "kroppen" är gjord i plast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Det här var ju asskoj!

Det låter som att dom är välvilliga när dom säger att andra tillverkare får använda "deras" brytare. Alla kan ju bara göra en klon av Cherry MX då patentet gått ut och Razor kan själv inte ta patent på dessa brytare då det redan är en klon, om än med pyttesmå förändringar som inte är nog för att ta ett nytt patent. Dom vill helt enkelt tjäna en hacka själva och sno marknadsandelar från Cherry, samtidigt som dom försöker samla "good feel" poäng bland massorna som dom tror går på det hela.

Men jag klagar inte! Det är bra för oss alla att Cherry inte längre har patentet för det innebär så småningom att priserna kommer gå ner. Kanske inte denna gång för det här är första klonen men vänta bara tills mer brytarfabrikanter spottar ur sig sådana här brytare, då kommer dom vara gratis (nästan). Självklart kommer man få se upp med tillverkare som kommer snåla och tillverka liknande brytare men med sämre material.

Rent principiellt är det givetvis trevligt att fler tillverkare kan göra sina egna mekaniska brytare av det enkla skälet att teknik i regel gör mer nytta när den är tillgänglig för alla. Det var till exempel ganska tacksamt att Volvo tillät andra biltillverkare att använda trepunktsbälten efter att ha utvecklat tekniken i slutet av 50-talet, istället för att behålla designen för sig själva. Om Razer faktiskt gör samma sak – släpper designen fri snarare än att bara sälja brytare till andra tillverkare – vore det onekligen ganska generöst, framför allt om de nu har lagt ner så mycket utvecklingsresurser på projektet som de påstår. Det skulle i så fall innebära att Cherry själva kan tillverka orangea och neongröna brytare, vilket vore hysteriskt roligt. Nu tror jag dock inte att det är riktigt vad Razer tänker sig när de pratar om hur orättvist det är att vissa brytare bara är tillgängliga i vissa företags produkter.

Det finns egentligen två scenarion, där det ena är hoppfullt och det andra inte. Det kan bli så som du säger, att priserna går ner och konsumenterna får fler valmöjligheter. Det kan också uppstå en situation där Cherry fortsätter tillverka brytare av hög kvalitet samtidigt som no-name-tillverkare i asien spottar ur sig liknande brytare av tvivelaktig kvalitet som säljs till samma pris som originalet. I den sistnämnda situationen kan det vara svårt för konsumenten att veta vad det är man köper. Om Razers brytare håller samma KIRF-kvalitet som det Kaihl har presterat hittills är det till exempel ett steg i just den riktningen, med tanke på att Razer verkar vilja ha betalt som för ett mekaniskt tangentbord med 'riktiga' Cherry-brytare. Men vem vet, Kaihl kan ju faktiskt ha styrt upp sin tillverkningslinje med Razers hjälp. Huruvida det förhåller sig så lär vi se i framtida produkttester.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zebzer:

Stabilt kan jag lova dig att detta tangentbord är, att knäcka tangentbordet finns inte på kartan.
Kollar man på konkurrenter i prisklassen som sägs använda aluminium så kan vi kolla på CM Storm Mech, som enkelt består av en alu platta som går att skruva den och måla på medans resten av "kroppen" är gjord i plast.

Fast det är inte chassit som ger den stabiliteten, det är den underliggande ramen. Mitt Steelseries går inte heller att knäcka och om man försöker vrida det så går det inte. Chassit är gjort av extremt tunn plast. Drar man lite i plasten så flexar det flera milimeter. Fast det har ingen funktion i hållbarheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag anser att Razer håller verkligen ojämn kvalitet. Vissa sker är hur bra som helst- jag har en Razer Taipan, och som lasermus med programvara är den i dagsläget den enklaste att installera, säkraste drivrutinerna och håller mycket bra kvalitet. Min gamla Razer DeathAdder håller fortfarande efter fler år. Däremellan gick det knappt att köpa möss dock... IMHO

Razer carcharias var ett riktigt trevligt headset vars enda problem var att micen var en katastrof - bara knaster och låg volym. Inte haft ett skönare headset sedan dem.

Razer Blackwidow - första - var så kasst och skrangligt med gnagande tangenter som fastnade på varandra och jobbig programvara. Var lite sugen på ett Tournament edition, men för min del spelar switch kvaliteten stor roll. Så jag avvaktar. Såg även att många just med tournament edition hade skeva basplåtar som vickar mot bordet när man skriver/spelar - ingen vidare bra reklam för dem.

Vanliga BlackWidow är för brett - vill gärna hitta ett bra mekaniskt tenkeyless gaming bord med media knappar, pass through (om möjligt) och bakgrundsbelysning. Men men, får leta vidare... Kanske skall kolla upp Corsair K65 och en IKEA lampa...

Permalänk
Medlem

Bahaha, stämmer detta är de verkligen på väg in i blåsväder!!

Permalänk
Medlem

Det må vara så att dessa brytare mot förmodan är precis lika bra som originalet, men att byta ut switcharna mot billigare kloner och samtidigt behålla det höga priset och även kalla det egen design från grunden av razer när det är en exakt klon av originalet.. Då gör man sig förtjänt av de hat som nu uppstår.

Nu är det väl 8-9 år sedan jag handlade en Razer-produkt sist då jag anser att det är skräp till överpris, och vänners gnällande över Razer och deras bristande kvalitet gör mig bara förvånad över att folk fortfarande köper deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har Cherry ett mönsterskydd på sina brytare eller gissar du bara? För det låter ju lite långsökt om de hade sökt både patent på tekniken och mönsterskydd för något som normalt inte syns. Mönsterskydd är ju även de tidsbegränsade och kan normalt inte skickas in långt efter att designen släpptes. Sen finns det andra skydd som gör att man inte får snylta på renommé så hade de kallat sina brytare för Berry MX eller Cherry NX hade de kunnat få juridiska problem. Jag kan inte hitta något mönsterskydd (eng. design patent) för deras brytare.

Har kollat upp detta och det visade sig att jag hade helt fel här (hade hört andra uppgifter som inte visade sig stämma). Det verkar vara fullt legalt för andra tillverkare att kopiera MX-switcharna. Ber om ursäkt för denna felaktiga information/insinuation ifrån min sida.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Entusiast

Varför folk fortfarande köper Razers överprisade prylar, beror troligen på den annars rätt trevliga designen.
Synd bara att det är snyggt designad skräp-plast som inte håller för normal användning. (egen erfarenhet).
Duger dock som prydnader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)