Permalänk

Systemkamera vs Videokamera

Halloj.

Jag köpte min systemkamera precis innan det blev poppis att inkludera videofunktion till systemkamerorna. Är därför nu lite sugen på att skaffa en videokamera. Den stora frågan är om man ska skaffa en systemkamera eller riktig videokamera?

Jag fick låna en kompis systemkamera, Canon EOS 550D, för videoinspelning. Skärpan var helt okej på 720p50fps. Dock var det lite strul med autofokusen och när jag zoomade så ändrade den konstrasten i bilden av sig själv. Väldigt irriterande. Dessutom gav den ifrån sig ett jobbigt ljud medan jag zoomade.

Jag skulle vilja filma i 1080p60fps men sådana kameror kostar skjortan förstår jag? 720p duger absolut som renderingsformat, men jobbar man med 720p RAW och sedan börjar pilla med digital zoom så blir ju bilden förstörd. 60fps är viktigt för att ändra hastigheten på klippet. GoPro har väl 720p120fps om jag inte misstar mig? Något att överväga eller är det främst bara för aktiviteter?

Ljud är jag inte så kräsen på. Kommer antingen spela in det separat eller skippa det helt.
Så vad tror ni? Kan ni guide mig igenom denna djungel av kameror? Budget på ca 5000kr.

Permalänk
Medlem

För 5000 kan du få ett beggad Panasonic GH3 hus som spelar in i 1080p 50/60fps.
Eller en ny Sony Nex-5.

Jag tror inte kameran ändrade kontrasten när du zoomade. Du hade antagligen ett billigt objektiv som inte hade fast bländare över hela zoom omfånget.

En canon 70d eller Panasonic GH3 har hyffsad autofocus. Med hyffsad menar jag lika kass som på alla andra kameror i världen oavsett prisklass. Mitt tips är att lära dig fokusera manuellt.

Nu vet jag inte vad du har för grejer redan, men om vi säger att du inte har någonting alls så rekomenderar jag,
Canon 600d
Canon 50mm f1.8
Zoom h1
Stativ för ca 1000 kr
Minneskort

Köper du allt eller vissa delar beggat så klarar du budgeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Halloj.

Jag köpte min systemkamera precis innan det blev poppis att inkludera videofunktion till systemkamerorna. Är därför nu lite sugen på att skaffa en videokamera. Den stora frågan är om man ska skaffa en systemkamera eller riktig videokamera?

Jag fick låna en kompis systemkamera, Canon EOS 550D, för videoinspelning. Skärpan var helt okej på 720p50fps. Dock var det lite strul med autofokusen och när jag zoomade så ändrade den konstrasten i bilden av sig själv. Väldigt irriterande. Dessutom gav den ifrån sig ett jobbigt ljud medan jag zoomade.

Jag skulle vilja filma i 1080p60fps men sådana kameror kostar skjortan förstår jag? 720p duger absolut som renderingsformat, men jobbar man med 720p RAW och sedan börjar pilla med digital zoom så blir ju bilden förstörd. 60fps är viktigt för att ändra hastigheten på klippet. GoPro har väl 720p120fps om jag inte misstar mig? Något att överväga eller är det främst bara för aktiviteter?

Ljud är jag inte så kräsen på. Kommer antingen spela in det separat eller skippa det helt.
Så vad tror ni? Kan ni guide mig igenom denna djungel av kameror? Budget på ca 5000kr.

Eftersom jag själv sysslar med enbart stilbilder, och inte alls är kunnig inom "filmandet" så kan jag enbart svara på en fråga säkert.

Och det är att alla som filmar på en lite högre nivå, inte använder autofokus alls. Dom kör enbart med manuell fokus. (kanske inte enbart, men till stor del) Det låter lite konstigt till en början, men när man tänker efter så är det inte konstigt alls.

Bästa filmkamera/pris får någon annan stå för.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem

Att kontrasten ändras beror troligen på att du använde en biligare optik som inte har fast bländare utan att den varierar typ 3,5-5,6 beroende på brännvidd, då ändras ju exponeringen om du zoomar och det kan kanske ge den effekten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Halloj.

Jag köpte min systemkamera precis innan det blev poppis att inkludera videofunktion till systemkamerorna. Är därför nu lite sugen på att skaffa en videokamera. Den stora frågan är om man ska skaffa en systemkamera eller riktig videokamera?

Jag fick låna en kompis systemkamera, Canon EOS 550D, för videoinspelning. Skärpan var helt okej på 720p50fps. Dock var det lite strul med autofokusen och när jag zoomade så ändrade den konstrasten i bilden av sig själv. Väldigt irriterande. Dessutom gav den ifrån sig ett jobbigt ljud medan jag zoomade.

Jag skulle vilja filma i 1080p60fps men sådana kameror kostar skjortan förstår jag? 720p duger absolut som renderingsformat, men jobbar man med 720p RAW och sedan börjar pilla med digital zoom så blir ju bilden förstörd. 60fps är viktigt för att ändra hastigheten på klippet. GoPro har väl 720p120fps om jag inte misstar mig? Något att överväga eller är det främst bara för aktiviteter?

Ljud är jag inte så kräsen på. Kommer antingen spela in det separat eller skippa det helt.
Så vad tror ni? Kan ni guide mig igenom denna djungel av kameror? Budget på ca 5000kr.

Ska du filma på allvar ska du ha en kamera som är anpassad främst för filming med allt vad det innebär.
En systemkamera är en stillbildskamera med videofunktion - inte tvärt om.
Det en systemkamera gör är att låta dig vara kreativ på ett enkelt och billigt sätt.

En videokamera är mer förlåtande och ger i regel bättre resultat utan extravaganser.
Ska du däremot kunna ha fördelarna hos en videokamera och kreativitet är det dessvärre dyrare saker.
Billigast är t.ex Blackmagic pocket cinema camera. Dock kräver den rätt mycket av användaren, något jag gillar.
Den filmar förbi de flesta DSLR men samtidigt ger en stor del av kreativiteten.
En mer ren videokamera, såsom t.ex handycams etc är bra på just film. Skarpt och bra och små filer.
De passar familjer osv som bara vill ha film, inte något extra.

Vad ska du ha den höga frameraten till? Bio är 24 fps. TV är 25 fps i Sverige. Mycket slowmotion?

Jag ger inga rekommendationer än för jag förstår inte exakt vad du tänkt filma?

Skrivet av Nisse-Tuta:

För 5000 kan du få ett beggad Panasonic GH3 hus som spelar in i 1080p 50/60fps.
Eller en ny Sony Nex-5.

Jag tror inte kameran ändrade kontrasten när du zoomade. Du hade antagligen ett billigt objektiv som inte hade fast bländare över hela zoom omfånget.

En canon 70d eller Panasonic GH3 har hyffsad autofocus. Med hyffsad menar jag lika kass som på alla andra kameror i världen oavsett prisklass. Mitt tips är att lära dig fokusera manuellt.

Nu vet jag inte vad du har för grejer redan, men om vi säger att du inte har någonting alls så rekomenderar jag,
Canon 600d
Canon 50mm f1.8
Zoom h1
Stativ för ca 1000 kr
Minneskort

Köper du allt eller vissa delar beggat så klarar du budgeten.

Exakt så är det. Fokusering manuellt är det enda sättet att fokusera. Kameran kan aldrig veta vad du vill ha i fokus.
Kräver du inget som helst djup i bilden så kan du köpa en kamera med liten sensor som i regel ger dig en platt bild
med ett objektiv som är hyfsat vid vinkel på. Då blir bilden platt och allt är i fokus.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Tack för snabbt svara!

Jag kollade även in Nikon D5300 men när jag ser vad ni skriver så blir jag mer sugen på en dedikerad videokamera.

- Auto eller manuellt spelar ingen roll. Jag kan hantera båda.
- 60fps? Jag gillar slowmotion och jag vill kunna justera tajmingen ifall det blir fel.
- Jag hat filmat väldigt lite, men det jag vill filma främst är natur/alldagliga händelser. Bara för att det är kul.
- Blackmagic Pocket Cinema Camera, den ser riktigt nice ut. Hade den haft 60fps hade jag köpt den direkt. Nu måste jag överväga om 30fps kan duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Tack för snabbt svara!

Jag kollade även in Nikon D5300 men när jag ser vad ni skriver så blir jag mer sugen på en dedikerad videokamera.

- Auto eller manuellt spelar ingen roll. Jag kan hantera båda.
- 60fps? Jag gillar slowmotion och jag vill kunna justera tajmingen ifall det blir fel.
- Jag hat filmat väldigt lite, men det jag vill filma främst är natur/alldagliga händelser. Bara för att det är kul.
- Blackmagic Pocket Cinema Camera, den ser riktigt nice ut. Hade den haft 60fps hade jag köpt den direkt. Nu måste jag överväga om 30fps kan duga.

Sony FDR-AX100E klarar 120fps i 720p, 60 fps i 1080p samt 30 fps i UHD (4K).
Dock överskrider den din budget.

Kanske kan du ha en mer avancerad kamera för ordinarie framerate och skaffa en lite billigare men med högre framerate för just slowmoscenerna.
Menar, om det bara är ibland du vill ha slowmotion så kanske du klarar just de ögonblicken med något enklare.
Jag har själv aldrig haft timingproblem med mina 24fps jag filmar i.

Canon XA10 klarar 60 fps i interlaced. Finns sätt att göra om det till progressivt. Du får undersöka.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Kanske kan du ha en mer avancerad kamera för ordinarie framerate och skaffa en lite billigare men med högre framerate för just slowmoscenerna.
Menar, om det bara är ibland du vill ha slowmotion så kanske du klarar just de ögonblicken med något enklare.
Jag har själv aldrig haft timingproblem med mina 24fps jag filmar i.

Du har helt rätt. Hellre en bra 30fps kamera för en lagom peng och sedan låna DSLR 50fps från en kompis.

Jag måste säga att jag är förälskad i Blackmagic Pocket Cinema Camera. Nu ska man inte köpa något för designen, men den är sjukt snygg! Men det som jag blev mest tagen över är att man måste hålla på mycket Post-process. Vilket jag bara tycker är superkul!
Hur är det med objekt till den kameran, ska det köpas till eller duger originalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Du har helt rätt. Hellre en bra 30fps kamera för en lagom peng och sedan låna DSLR 50fps från en kompis.

Jag måste säga att jag är förälskad i Blackmagic Pocket Cinema Camera. Nu ska man inte köpa något för designen, men den är sjukt snygg! Men det som jag blev mest tagen över är att man måste hålla på mycket Post-process. Vilket jag bara tycker är superkul!
Hur är det med objekt till den kameran, ska det köpas till eller duger originalet?

Får jag vara oblyg och rekommendera recensions filmerna om BMPCC som jag själv gjort. En video handlar bara om objektiv, finns även en tutorial på lite post arbete för nybörjare med mera.
Allt ligger i playlisten "Blackmagic Cinema Tests, Tutorials and Reviews"
www​.youtube.com/user/mattiasburling

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Du har helt rätt. Hellre en bra 30fps kamera för en lagom peng och sedan låna DSLR 50fps från en kompis.

Jag måste säga att jag är förälskad i Blackmagic Pocket Cinema Camera. Nu ska man inte köpa något för designen, men den är sjukt snygg! Men det som jag blev mest tagen över är att man måste hålla på mycket Post-process. Vilket jag bara tycker är superkul!
Hur är det med objekt till den kameran, ska det köpas till eller duger originalet?

Kika Nisses filmer, dom är lagom långa och informativa. Jag har själv en BMPCC och är överförtjust (kommer från en Canon 600d).

Det medföljer inget objektiv med kameran.

Metabones Speedbooster för BMPCC är nåt man kan överväga om man inte vill köra m43 objektiv. Finns mkt fördelar med detta (kunna använda Nikon objektiv och få mer ljusstarka objektiv med kortare skärpedjup).

Jag är jättenöjd med mitt Panasonic 12-35 2.8 med bildstabilisering då jag filmar mkt handhållet.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Metabones Speedbooster för BMPCC är nåt man kan överväga om man inte vill köra m43 objektiv. Finns mkt fördelar med detta (kunna använda Nikon objektiv och få mer ljusstarka objektiv med kortare skärpedjup).

Ursäkta om det blir lite OT
Har du sett att folk börjar få hyfsat resultat med en "Speed Booster" för Canon EF optik som bara kostar ca 800 spänn?
Tänkte om du hade kvar dina 600d objektiv och inte ville bränna 3papp eller vad nu originalet kostar, som ju inte finns i EF ännu (Förutom till Sony).
http://vimeo.com/87650796#at=0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ursäkta om det blir lite OT
Har du sett att folk börjar få hyfsat resultat med en "Speed Booster" för Canon EF optik som bara kostar ca 800 spänn?
Tänkte om du hade kvar dina 600d objektiv och inte ville bränna 3papp eller vad nu originalet kostar, som ju inte finns i EF ännu (Förutom till Sony).
http://vimeo.com/87650796#at=0

Hmm intressant! Dock så är dom två objektiv jag helst vill kunna använda med min BMPCC EF-S objektiv (Tokina 11-16 f2.8 och Sigma 30 f1.4) =/

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Hmm intressant! Dock så är dom två objektiv jag helst vill kunna använda med min BMPCC EF-S objektiv (Tokina 11-16 f2.8 och Sigma 30 f1.4) =/

Ajfan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Hmm intressant! Dock så är dom två objektiv jag helst vill kunna använda med min BMPCC EF-S objektiv (Tokina 11-16 f2.8 och Sigma 30 f1.4) =/

Det är väl bara att häkta på dem? Eller vad är problemet?

Har beställt en sådan adapter själv förresten.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Det är väl bara att häkta på dem? Eller vad är problemet?

Har beställt en sådan adapter själv förresten.

// A

Ptja, står iofs inget att den inte funkar med EF-S objektiv så kanske... Alla andra adapters jag hittat på eBay har inte funkat med EF-S. Skulle vara för mitt 30mm 1.4 isf när det är lite ljus. Men jag vette fan... 800pix för nåt som inte är såå användbart ändå. 30mm blir ju nästan 90mm med BMPCCn.. vore trevligt med en "riktig" speed booster. Han med Vimeo klipper skriver ju dessutom;

Citat:

Overal it's very sharp. the one thing to remember as it's increases the Moiré and Aliasing. Like allot. If there is allot of thin lines in the shoot it's very visible. especially on things like fence or hair or electric wires.

Vilket gör att den inte blir så användbar för mitt Tokina 11-16 om man vill ha vidvinkelshots ute...

PS kolla klippet, 02:43 och pausa. Första gången jag lägger märke till dom artefakterna.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Medföljer det inget objektiv till BMPCC? Så det finns inget original eller?
Kan jag skaffa en adapter för att använda mina Nikon D60 objektiv? Har original och tele.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Medföljer det inget objektiv till BMPCC? Så det finns inget original eller?
Kan jag skaffa en adapter för att använda mina Nikon D60 objektiv? Har original och tele.

Kameran använder sig av micro four thirds (m43) objektiv. Du kan köpa vilka du vill. Vad gäller bildstabilisering fungerar inte alla, men Panasonics Power OIS funkar iaf (som finns på 12-35mm).

Företaget metabones har en adapter som ska fungera väldigt bra om du vill använda Nikon-objektiv. Du får en annan cropfaktor (nästan motsvarande APS-C) samt ett stop större bländare. http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1005506360/metabones-...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Ptja, står iofs inget att den inte funkar med EF-S objektiv så kanske... Alla andra adapters jag hittat på eBay har inte funkat med EF-S. Skulle vara för mitt 30mm 1.4 isf när det är lite ljus. Men jag vette fan... 800pix för nåt som inte är såå användbart ändå. 30mm blir ju nästan 90mm med BMPCCn.. vore trevligt med en "riktig" speed booster. Han med Vimeo klipper skriver ju dessutom;

Vilket gör att den inte blir så användbar för mitt Tokina 11-16 om man vill ha vidvinkelshots ute...

PS kolla klippet, 02:43 och pausa. Första gången jag lägger märke till dom artefakterna.

Men EF-S brukar ju bara originalobjektiven vara. Inte 3:epart. Mitt Rokinon 16mm T2.2 EF är t.ex inte det.
Sigma 18-35 f/1.8 är inte det.

Däremot tecknar de inte ut en fullformat. Men, fästet är inte EF-S utan EF, dvs, de har inte den där extra ringen EF-S brukar ha.

Vilka menar du? Sunflares? Oj, kolla in vad du får med anamorphicadapter på. Riktigt klassiskt fenomen som jag verkligen gillade när jag
använde sådan på min BMPCC.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Men EF-S brukar ju bara originalobjektiven vara. Inte 3:epart. Mitt Rokinon 16mm T2.2 EF är t.ex inte det.
Sigma 18-35 f/1.8 är inte det.

Däremot tecknar de inte ut en fullformat. Men, fästet är inte EF-S utan EF, dvs, de har inte den där extra ringen EF-S brukar ha.

Vilka menar du? Sunflares? Oj, kolla in vad du får med anamorphicadapter på. Riktigt klassiskt fenomen som jag verkligen gillade när jag
använde sådan på min BMPCC.

// A

Humm.. får undersöka helt enkelt.

Näe, kolla träden/busken och det hemska rosafärgade gallermönstret :S

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

"...medföljer inga objektiv till kameran".

Så det man får är bara huset? Man kan inte filma med den direkt från kartong?
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2013/04/blackds...
Eller har jag missuppfattat allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

"...medföljer inga objektiv till kameran".

Så det man får är bara huset? Man kan inte filma med den direkt från kartong?
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2013/04/blackds...
Eller har jag missuppfattat allt?

Nej, du får inget objektiv med! Jag kan lägga upp en bild på min kamera med tillhörande objektiv, säger väl varken bu lr bä..?

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1003980000/blackmagic...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

"...medföljer inga objektiv till kameran".

Så det man får är bara huset? Man kan inte filma med den direkt från kartong?
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2013/04/blackds...
Eller har jag missuppfattat allt?

Du skrev i ditt första inlägg att du arbetade RAW.
Det är dags att vi reder ut begreppen lite.

När du hanterar klipp direkt ur kameran är detta alltså råklippen, unedited, oförändrade eller vad du vill kalla dem.

En kamera däremot kan ha direkt sensoravläsning som skrives utan direkt efterbehandling ned i fil. Denna ström kallas
rawdata vilket är betydligt mer innehållsrika bilder. En JPEG från min DSLR är på ca 3-4MB medan en RAW är på 30-35MB.
Dessa filer kan du arbeta otroligt mycket med.

Blackmagics kameror hanterar även just RAW. (CinemaDNG). Du får alltså 24-30 stillbilder tagna varje sekund på ca 2.5MB/st.
Detta innebär alltså en otroligt hög dataström, uppemot 60-70MB/s.

Jag nöjer mig med att köra Prores 422 som ligger på ca 25-27MB/s. För specifika tillfällen kör jag just RAW.

Såklart måste du ha ett vettigt minneskort för att klara detta. Det finns. 64GB Sandisk Extreme Pro 95MB/s.
Ett sådant ger typ 20-25 minuter film i RAW och runt en timme tror jag i ProRes.

Kameran är mycket batterihungrig så handla på dig 5-7st extrabatterier på ebay eller lär dig filma smart och stäng av den så klarar du
dig på ett par extra.

Beträffande objektiv så har denna kamera en sk. MFT-fattning. Då avståndet mellan fattningen och sensorn är kort innebär det att du kan
slänga på i princip vad som helst med en adapterplatta;

Nikon, Canon EF, Arri PL (positive lock), Minolta, K osv.

Detta gör kameran otroligt flexibel beträffande objektivvalet.

Jag skulle rekommendera dig att skaffa en EF och Nikonplatta. Köp ett omkring 10-20mm zoom samt ett par fasta 17, 20mm.
Då har du bra objektiv att starta med. Gärna Panasonics MFTgluggar i de fasta.

Själv kör jag Canon EF L-series, Samyang fasta 14/16/35mm

Vi är flera som riktigt uppskattar denna kamera så passa på att fråga ALLT du kan komma på så du får rätt start och så du ser om detta verkligen
är rätt kamera för dig.

Det är inte en point-n-shooter. Detta är en kamera som nästintill kräver en rigg och är inte direkt förlåtande. Men, du kommer uppskatta
filmkänslan och dess yttest höga nivå av dynamiskt omfång.

En del gillar videolooken. Denna kamera ger film (bio) looken men pga av dess riktigt grymma codec så kan du faktiskt återskapa videolook, om du nu vill.

Ett par riggar att dregla åt:

https://www.google.com/search?q=blackmagic+pocket+cinema+came...

Mvh
Anders

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Jag skulle rekommendera dig att skaffa en EF och Nikonplatta. Köp ett omkring 10-20mm zoom samt ett par fasta 17, 20mm.
Då har du bra objektiv att starta med. Gärna Panasonics MFTgluggar i de fasta.

Hej Anders.

Har du lust att länka Nikon adapter? Jag är lite osäker på den fronten.
Kan jag använda mitt teleobjektiv från min Nikon på denna kamera tror du? Kan kolla upp mer exakt vad den heter om du vill.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av M4D4SS:

Hej Anders.

Har du lust att länka Nikon adapter? Jag är lite osäker på den fronten.
Kan jag använda mitt teleobjektiv från min Nikon på denna kamera tror du? Kan kolla upp mer exakt vad den heter om du vill.

Nikon har haft F bajonetten sedan 1959 så om optiken är gjord efter det så passar den, de enda optiker som riskerar strula är de som går in i kamerahuset som tex 8mm fisheye, resten ska passa och det är bara funktionerna som kan skilja, många gillar att filma med nikons manuella optiker för de är väldigt bra att manövrera för hand jämfört med optiker för autofokuskameror.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Hej Anders.

Har du lust att länka Nikon adapter? Jag är lite osäker på den fronten.
Kan jag använda mitt teleobjektiv från min Nikon på denna kamera tror du? Kan kolla upp mer exakt vad den heter om du vill.

Kan kolla på ebay senare.
Tänk på att om du har 200mm tele blir detta närmare 600mm på pocketkameran. Detta är jävligt svårt att filma stabilt med.

Jag gjorde precis en snabbfilm om min "nya" kamera

Den är filmad med Blackmagic Pocket Cinema camera och 16mm T2.2 Rokinon.

När VIMEO är klar kan du få länk för att se den i bättre kvalité än vad youtube visar.

Här är den: https://vimeo.com/88482017

Edit: Lade till vimeolänk.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Kan kolla på ebay senare.
Tänk på att om du har 200mm tele blir detta närmare 600mm på pocketkameran. Detta är jävligt svårt att filma stabilt med.

Jag gjorde precis en snabbfilm om min "nya" kamera

Den är filmad med Blackmagic Pocket Cinema camera och 16mm T2.2 Rokinon.

När VIMEO är klar kan du få länk för att se den i bättre kvalité än vad youtube visar.

Vill inte vara negativ på något sätt alls men ser inte riktigt charmen med en liten m43 sensor för närmare 9 lök. Men okej, du kan använda objektiv med kortare FFD iaf. Nu filmar jag knappt alls, ärligt talat äger jag inte ens en kamera längre. Men vad är fördelarna mot säg en hygglig Canon 5D mk2/70D med Magic Lantern eller bara stock?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vill inte vara negativ på något sätt alls men ser inte riktigt charmen med en liten m43 sensor för närmare 9 lök. Men okej, du kan använda objektiv med kortare FFD iaf. Nu filmar jag knappt alls, ärligt talat äger jag inte ens en kamera längre. Men vad är fördelarna mot säg en hygglig Canon 5D mk2/70D med Magic Lantern eller bara stock?

Fördelen är den brutalt bättre bilden. Och sensorn är mindre än m4/3 om vi ska vara noggranna, den är s16 dvs samma som s16 film (tex Hurt Locker). En ganska vanligt förekommande storlek i filmbranschen, men såklart inte lika vanlig som s35 vilket är ungefär samma som APS-C i DSLR-världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vill inte vara negativ på något sätt alls men ser inte riktigt charmen med en liten m43 sensor för närmare 9 lök. Men okej, du kan använda objektiv med kortare FFD iaf. Nu filmar jag knappt alls, ärligt talat äger jag inte ens en kamera längre. Men vad är fördelarna mot säg en hygglig Canon 5D mk2/70D med Magic Lantern eller bara stock?

Jag ser inte charmen alls i en liten sensor förutom stort urval av passande optik. Jag har aldrig gillat S16-formatet lika mycket som S35.

Fördelarna med kameran i fråga jag pratade om ligger i själva kameran mot 5D stock. Har bägge och min 5D filmar inget längre.
Dock tror jag att vi har ett par hundra inlägg redan just kring varför en BMPCC är trevligare än en hackad 5D.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fördelen är den brutalt bättre bilden. Och sensorn är mindre än m4/3 om vi ska vara noggranna, den är s16 dvs samma som s16 film (tex Hurt Locker). En ganska vanligt förekommande storlek i filmbranschen, men såklart inte lika vanlig som s35 vilket är ungefär samma som APS-C i DSLR-världen.

Har den lilla s16-sensorn bättre bild/iso-prestanda vid filmande än en 5D mk2? Det var som attans, trodde jag seriöst inte. Är själv inte så förtjust i små sensorer pga iso-prestandan och att din DoF blir så djup/lång.

Skrivet av Holck:

Jag ser inte charmen alls i en liten sensor förutom stort urval av passande optik. Jag har aldrig gillat S16-formatet lika mycket som S35.

Fördelarna med kameran i fråga jag pratade om ligger i själva kameran mot 5D stock. Har bägge och min 5D filmar inget längre.
Dock tror jag att vi har ett par hundra inlägg redan just kring varför en BMPCC är trevligare än en hackad 5D.

// A

Ah, ok! Helt missat det faktiskt. Halkat efter då jag inte äger kamera längre. Har ett halvt ton optik på hyllan men ingen kamera längre tyvärr. Du har ju rätt stort urval av optik till en EF-fattning med iofs. Men FD är ju tyvärr inte möjligt utan att sabba bildkvaliten helt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Har den lilla s16-sensorn bättre bild/iso-prestanda vid filmande än en 5D mk2? Det var som attans, trodde jag seriöst inte. Är själv inte så förtjust i små sensorer pga iso-prestandan och att din DoF blir så djup/lång.
.

Eftersom du kan filma i raw med native iso 800 så funkar den fint i mörker, lika bra som en 5d, kanske inte men en 5d ser imo inte ens ut att vara HD i jämförelse. Hellre lite mörka detaljer än ljus sörja.

Vad gäller DOF tycker jag det är funkis. Jag kan filma min hund med ögat i skärpa men nosen utanför, och då har jag bulldog
Kort nog åt mig, men vill man ha extremare skärpedjup så finns speedbostern som ger den s35 med dessutom ett extra f-stop på objektiven.

Sedan görs det ju iofs någon procent filmer per år "over there" med sensorer och film i ca 5D storlek så med andra ord finns inget rätt eller fel varken för konsument eller proffs.
Allt beror på vad man gillar eller om man får betalt och kan hyra det om passar bäst för det specifika uppdraget.
För mig är huvudsaken att jag har skoj och blir nöjd med resultatet. De flesta kameror är bra men ALLA kameror oavsett om de kostar 500 000 kr är fulla av dealbreakers, gäller bara att prioritera vilka brister man kan leva med.