Permalänk

Tryck på musmatta. Möjligt?

Tjenare, som titeln lyder så vill jag ha ett personligt tryck på en musmatta.

Jag har tänkt köpa en "gummi/tyg"-matta, hel svart. Typ den här.
Det ligger ett företag som säljer arbetskläder precis bredvid min skola och dom har sån här tryckmaskin för arbetskläder. Skulle det kunna gå?

Jag har inte snackat med dom ännu men det kan väl inte va så dyrt. Jag har tänkt använda mitt IGN eller alias som tryck.

Tankar, tips? Jag vill gärna veta vad ni tycker om idén

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Avstängd

Varför inte ringa eller knalla in och fråga dem direkt?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Varför inte ringa eller knalla in och fråga dem direkt?

Har inte haft ork än... Men det blir väl av när jag har köpt själva matan som jag går in o frågar

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Frågan är väl om din mus kommer kunna läsa av mattan ordentligt. Den kan väl få lite problem om det är olika texturer?

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Frågan är väl om din mus kommer kunna läsa av mattan ordentligt. Den kan väl få lite problem om det är olika texturer?

Tack för inlägget! Det här har jag inte tänkt på... Det ställer nog till rätt mycket tror jag. Tyvärr.

Finns det kanske genomskinliga material man kan täcka över med? så trycket är "under" musmattan.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Frågan du borde ställa är vilken form av tryckmetod de använder sig av. Screentryck skulle jag nog inte rekommendera för en musmatta men transfertryck borde fungera ganska bra.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Så länge trycket inte är extremt reflektivt (vi snackar spegelreflektivt alltså, inte bara lite blankt) är det inga problem för en modern optisk-/lasermus att läsa av underlaget, så det behöver du inte oroa dig för.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av nccish:

Frågan du borde ställa är vilken form av tryckmetod de använder sig av. Screentryck skulle jag nog inte rekommendera för en musmatta men transfertryck borde fungera ganska bra.

Jag är ganska säker på att dom sätter dit en "klisterlapp" med värme. Jag tror det är transfertryck?

Skrivet av ZaInT:

Så länge trycket inte är extremt reflektivt (vi snackar spegelreflektivt alltså, inte bara lite blankt) är det inga problem för en modern optisk-/lasermus att läsa av underlaget, så det behöver du inte oroa dig för.

Jag har materialet dom använder sig av här hemma, det är lite som gummit som man har på en tröja som man har köpt från affären.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Skrivet av Mr Kollersh:

Jag är ganska säker på att dom sätter dit en "klisterlapp" med värme. Jag tror det är transfertryck?

Jag har materialet dom använder sig av här hemma, det är lite som gummit som man har på en tröja som man har köpt från affären.

Kommer musen kunna glida på det tror du? =P

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Kommer musen kunna glida på det tror du? =P

Ja glida kommer den garanterat göra, det är ett ganska plastigt gummi eller vad man ska säga. Frågan är om musen kan läsa av (terminologi?) på den ytan.

Annars får jag göra texten så pass liten att den är i hörnet eller liknande. Jag är van vid pytteliten musmatta så det är inte ett problem.
Sen kanske det är svårt att göra små tryck. I dont know?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Frågan är väl om din mus kommer kunna läsa av mattan ordentligt. Den kan väl få lite problem om det är olika texturer?

Fast det kan man ju lätt kolla, bara att testa att använda nån t-shirt eller nåt de tryckt som musmatta. Funkar det, så borde det funka med en musmatta med samma slags tryck

---

Annars är det ju tämligen lätt, och dessutom ganska roligt, att screentrycka själv. Hade bild som tillval en årskurs på gymnasiet (något roligt skulle man väl få ha?), och gjorde några ganska avancerade tröjtryck, bland annat en med ett stiliserat ostron i samma stil som den klassiska Che Guevara-bilden, och texten "SKALDJURENS BEFRIELSEFRONT". Resultatet blev mycket proffsigt, var praktiskt taget omöjligt att skilja det från något fabrikstillverkat, och ytan blev matt och fin, förmodligen helt perfekt till ditt ändamål också.

Screens, färg och raklar finns på Panduro och liknande ställen. Vanlig självhäftande bokplast som man kan köpa i vilken bokhandel som helst, eller för all del hos Classe om man vill det, är superbra att maskera med.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Mr Kollersh:

Tjenare, som titeln lyder så vill jag ha ett personligt tryck på en musmatta.

Jag har tänkt köpa en "gummi/tyg"-matta, hel svart. Typ den här.
Det ligger ett företag som säljer arbetskläder precis bredvid min skola och dom har sån här tryckmaskin för arbetskläder. Skulle det kunna gå?

Jag har inte snackat med dom ännu men det kan väl inte va så dyrt. Jag har tänkt använda mitt IGN eller alias som tryck.

Tankar, tips? Jag vill gärna veta vad ni tycker om idén

Här kan du ladda upp en egen bild så trycks den på en musmatta!

http://www.vistaprint.se/musmattor.aspx?txi=15206&xnid=AllPro...

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

http://www.artscow.com/photo-gifts/Mousepad

Jag fixade en "Extremaz" matta när dem hade erbjudande, kostade bara då 1dollar med fri frakt, tog väll kanske 2-3 veckor innan jag fick den. Kostar nu 5.99 och det är ju ändå bara 38:- typ så tycker det är värt det. Har den mest som decco framför teven, men funkar ypperligt med min Logitech lasermus, lite klistrig på min Mionix med hyperglides, men använder Roccat Sota till den musen.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Extremaz:

http://www.artscow.com/photo-gifts/Mousepad

Jag fixade en "Extremaz" matta när dem hade erbjudande, kostade bara då 1dollar med fri frakt, tog väll kanske 2-3 veckor innan jag fick den. Kostar nu 5.99 och det är ju ändå bara 38:- typ så tycker det är värt det. Har den mest som decco framför teven, men funkar ypperligt med min Logitech lasermus, lite klistrig på min Mionix med hyperglides, men använder Roccat Sota till den musen.

Även jag har beställt från ArtsCow och är väldigt nöjd med mattan, billig och fungerar perfekt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det finns ju svenska butiker med men vet inte hur bra de är. Exempelvis http://www.smartphoto.se/produkter/fotopresenter/musmatta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av apelipell:

Här kan du ladda upp en egen bild så trycks den på en musmatta!

http://www.vistaprint.se/musmattor.aspx?txi=15206&xnid=AllPro...

Bra sida! Jag hade ingen aning om att det fanns såna här sidor. Och jag som trodde jag var originell.

Skrivet av Extremaz:

http://www.artscow.com/photo-gifts/Mousepad

Jag fixade en "Extremaz" matta när dem hade erbjudande, kostade bara då 1dollar med fri frakt, tog väll kanske 2-3 veckor innan jag fick den. Kostar nu 5.99 och det är ju ändå bara 38:- typ så tycker det är värt det. Har den mest som decco framför teven, men funkar ypperligt med min Logitech lasermus, lite klistrig på min Mionix med hyperglides, men använder Roccat Sota till den musen.

http://i.imgur.com/Rn6VWhN.jpg?1?4537

Det där ser väldigt bra ut måste jag säga, hur är det med kvallen? Tyget ovanpå lossnar inte på kanterna som det brukar göra på musmattor av sämre kvalitet

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Kollersh:

Det där ser väldigt bra ut måste jag säga, hur är det med kvallen? Tyget ovanpå lossnar inte på kanterna som det brukar göra på musmattor av sämre kvalitet

Hade inga förhoppningar alls då det vart så billigt men den har inga synliga skador än, använder den lite varje dag "lätt" då det bara blir film/musik navigering på den mattan. Men trycket blev riktigt fint med röd fin färg och inget har fransat sig på sidorna än så, jag tycker den håller bra. Edit: Haft mattan typ ett år ^^,

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast

En del optiska möss är extremt känsliga mot mönstrade underlag, och får musmarkören att dra iväg helt åt fel hål.

Bl.a. en del av Razers modeller. Likaså vissa av Logitecs modeller.
(egen erfarenhet)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Kollersh:

Tjenare, som titeln lyder så vill jag ha ett personligt tryck på en musmatta.

Jag har tänkt köpa en "gummi/tyg"-matta, hel svart. Typ den här.
Det ligger ett företag som säljer arbetskläder precis bredvid min skola och dom har sån här tryckmaskin för arbetskläder. Skulle det kunna gå?

Jag har inte snackat med dom ännu men det kan väl inte va så dyrt. Jag har tänkt använda mitt IGN eller alias som tryck.

Tankar, tips? Jag vill gärna veta vad ni tycker om idén

Är väl bara att ta kontakt med en tryckfirma?

Skrivet av Mr Kollersh:

Ja glida kommer den garanterat göra, det är ett ganska plastigt gummi eller vad man ska säga. Frågan är om musen kan läsa av (terminologi?) på den ytan.

Annars får jag göra texten så pass liten att den är i hörnet eller liknande. Jag är van vid pytteliten musmatta så det är inte ett problem.
Sen kanske det är svårt att göra små tryck. I dont know?

Så länge som den inte reflekterar tex. som glas så borde det inte vara några problem alls.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds