Permalänk
Medlem

Fråga ang. watt för processor

Tjobre!

Gjorde en tråd innan om det är möjligt att uppgradera en processor på en laptop, men vågar inte bumpa då jag har en annan fråga..

Om min nuvarande processor har 35 watt och den processor jag vill uppgradera till har 45 watt, vad borde jag tänka på? Bör jag ens uppgradera den isf? Borde jag endast leta efter processorer med 35 watt?

Vad kan hända om processorn inte kan hantera 45 watt?

Tacksam för svar!

MVH
CptFAP

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det finns någon kompabilitetslista för processorer för modellen?
Kolla även bland biosuppdateringar om de har lagt till ny kompabilitet för cpu:er.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Har du kollat om det finns någon kompabilitetslista för processorer för modellen?
Kolla även bland biosuppdateringar om de har lagt till ny kompabilitet för cpu:er.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmmm.. Okej, kollade bara på CPU-BOSS för att se vilka processorer 988b RPGA kan hantera.. Men skall göra det, tacksam för svar!

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Medlem

Tänk även på att 10W extra i en laptop kan påverka värmen en del.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Har du ens kollat om det är värt att köpa en processor istället för att köpa dig en helt ny dator istället. Bytta processor i en laptop låter i mina ögon väldigt dyrt och onödigt om datorn du redan har är så pass bra i övrig hårdvara så det skulle vara värt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du ens kollat om det är värt att köpa en processor istället för att köpa dig en helt ny dator istället. Bytta processor i en laptop låter i mina ögon väldigt dyrt och onödigt om datorn du redan har är så pass bra i övrig hårdvara så det skulle vara värt det.

La ut 500 euro på denna laptopen, processorn kommer kostar ca 200 euro, dem jag kollat på.. Så ja, det är värt det Laptops i Irland och datorer i övrigt är sämst.. finns knappt några affärer som säljer gaming-laptops, butiker som Harvey Norman, Currys (PCWORLD), Argos, osv är för övrigt dyra för dom hårdvarorna som de levereras med.. Köpte denna på Webbhallen i Göteborg vid jul tid då jag var där..

Besides, har laptops nättagg? Eller hur funkar watt etc för laptops..?

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Skrivet av Cptfap:

La ut 500 euro på denna laptopen, processorn kommer kostar ca 200 euro, dem jag kollat på.. Så ja, det är värt det Laptops i Irland och datorer i övrigt är sämst.. finns knappt några affärer som säljer gaming-laptops, butiker som Harvey Norman, Currys (PCWORLD), Argos, osv är för övrigt dyra för dom hårdvarorna som de levereras med.. Köpte denna på Webbhallen i Göteborg vid jul tid då jag var där..

Besides, har laptops nättagg? Eller hur funkar watt etc för laptops..?

Nej watt funkar så klart inte på laptops...
Det är därför processorn du har är listad som 35w och den du spanar på som 45w..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har du ens kollat om det är värt att köpa en processor istället för att köpa dig en helt ny dator istället. Bytta processor i en laptop låter i mina ögon väldigt dyrt och onödigt om datorn du redan har är så pass bra i övrig hårdvara så det skulle vara värt det.

Hur det låter i ögonen brukar vara ganska irrelevant;-)

Har TS kollat prestandaskillnaden på nuvarande och den som det ska bytas till? Tänk på att kylningen kanske inte klarar av den extra värmen vilket kan leda till att processorn inte kan jobba på full frekvens och då kanske ger samma prestanda som den som redan sitter i...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Hur det låter i ögonen brukar vara ganska irrelevant;-)

Har TS kollat prestandaskillnaden på nuvarande och den som det ska bytas till? Tänk på att kylningen kanske inte klarar av den extra värmen vilket kan leda till att processorn inte kan jobba på full frekvens och då kanske ger samma prestanda som den som redan sitter i...

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm.. Bra fråga.. Den jag kollat på går upp till 3.7 GHZ, den jag har nu är 3.2 GHZ.. Heat sink plattan, gör den någon skillnad om jag uppgraderar den?? Sitter även med en relativt bra Cooler Pad som kyler laptopen konstant (Används då jag spelar)

Visa signatur

Gaming Rig: Chassi: Corsair 200R (Glas panel) | Mobo: Gigabyte Z97X Gaming 3 | CPU: Intel I5-4690K 4.4 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Vapor-X OC 4 GB | RAM: 8GB Avexir Core Blue 1600MHz | PSU: Corsair CS650M | Kylare: Corsair Hydro H75 | HDD: WD 1TB Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cptfap:

Hmm.. Bra fråga.. Den jag kollat på går upp till 3.7 GHZ, den jag har nu är 3.2 GHZ.. Heat sink plattan, gör den någon skillnad om jag uppgraderar den?? Sitter även med en relativt bra Cooler Pad som kyler laptopen konstant (Används då jag spelar)

Länka gärna vilken dator du har, vilken CPU som sitter i samt vilken CPU du tänkt byta till.

Vet ej om man kan byta kylare i en laptop men kolla upp hur varm den blir nu vid belastning, kör något stressprogram som belastar både CPU och GPU, typ OCCT:s nätaggregats test (rätta mig om jag har fel men tror den pumpar både CPU och GPU på max). Det är inte ovanligt med Laptops upp mot 90 grader (även om det inte är önskvärt) så ligger du runt 60-70 grader har du lite spelrum på kylningen.

Permalänk
Discokungen

Kan man byta så underlättar det självklart om strömförsörjningen klarar av det, processorn du köper fungerar till moderkortet och att kylningen inte börjar gråta. Gör den det så visst.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld