Alternativ till MS Office?

Permalänk

Alternativ till MS Office?

Hej

Vilka riktiga alternativ finns det till MS Office och då främst Word.

Vet om Libre, OpenOffice m.m. Massa gratis alternativ som är helt okej.... Men jag undrar, vilka riktigt stora konkurrenter finns det till Microsoft Office och främst Word?

Bortse från prislappen.

Anledningen att jag frågar är för att jag är lite smådesperat då jag totalt ledsnat på hur office funkar och hur otroligt krångligt och ogenomtänkt det känns när man ska göra lite mer avancerade dokument som är flera hundra sidor långa.

Permalänk
Medlem

Lotus notes kanske kan vara nått. Var galet länge sedan jag använde det så minns inte riktigt. Kanske är ute och cyklar nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Anledningen att jag frågar är för att jag är lite smådesperat då jag totalt ledsnat på hur office funkar och hur otroligt krångligt och ogenomtänkt det känns när man ska göra lite mer avancerade dokument som är flera hundra sidor långa.

Ska du skriva lite mer avancerade dokument, typ tekniska eller vetenskapliga rapporter så tycker jag att du ska ta och kika på LaTeX. Det är en ganska hög inlärningströskel, men resultatet blir i många fall ruggigt bra!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Om du vill gå genom molnet och kunna lägga till, ändra och ta bort dokument, kalkyler, diagram och så vidare (precis som i Microsoft Office, Libre, OpenOffice och så vidare) vart du än är i hela världen, direkt genom webbläsaren eller Google Drive-applikationen, så är ju Google Docs det enda bästa alternativet, enligt mig. Jag tokälskar även deras kollaborations-funktion. Riktigt smidig!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Hej

Vilka riktiga alternativ finns det till MS Office och då främst Word.

Vet om Libre, OpenOffice m.m. Massa gratis alternativ som är helt okej.... Men jag undrar, vilka riktigt stora konkurrenter finns det till Microsoft Office och främst Word?

Bortse från prislappen.

Anledningen att jag frågar är för att jag är lite smådesperat då jag totalt ledsnat på hur office funkar och hur otroligt krångligt och ogenomtänkt det känns när man ska göra lite mer avancerade dokument som är flera hundra sidor långa.

Finns ju inget som slår Word och därmed finns ingen riktigt konkurrent heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Finns ju inget som slår Word och därmed finns ingen riktigt konkurrent heller

Har du levt under en sten de senaste åren? Google-drive är bara ett av många som ligger på samma våglängd som MS Office. Även Kingsoft är lika bra om inte bättre än Microsofts skit.

Visa signatur
Permalänk

Är det några speciella funktioner du behöver eller ska det bara vara långa dokument med styckes-indelning? Vad är det som gör att dina dokument är "avancerade"? Vad är det som gör det krångligt för dig?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Idesign som mer är ett layoutprogram än ett ordbehandlingsprogram, där det är rekommenderat att man först skriver texten i t.ex. word och sedan flyttar in den (bindning eller vad det nu hette): Http://luckylion.de/vasco/tutorials/indesignthesis/indesign_i...

Skrivet av NiftyNips:

Har du levt under en sten de senaste åren? Google-drive är bara ett av många som ligger på samma våglängd som MS Office. Även Kingsoft är lika bra om inte bättre än Microsofts skit.

På vilket sätt är de bättre?
Office är standard ska man läsa och behandla dokument automatisk så är "alla" applikationer anpassade efter words docx format och det gäller då att använda den officeversion som har bäst stöd för detta format.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Har du levt under en sten de senaste åren? Google-drive är bara ett av många som ligger på samma våglängd som MS Office. Även Kingsoft är lika bra om inte bättre än Microsofts skit.

För enklare uppgifter duger Google drive visst men det kryllar av buggar som finns kvar efter ett par år fortfarande, men då kan man lika gärna använda Office365, har inte testat Kingsoft så där kan jag inte uttala mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

För enklare uppgifter duger Google drive visst men det kryllar av buggar som finns kvar efter ett par år fortfarande, men då kan man lika gärna använda Office365, har inte testat Kingsoft så där kan jag inte uttala mig.

Vilka buggar pratar du om nu? Jag använder Google Docs flera gånger per vecka och jag har aldrig stött på några problem.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Personligen skulle jag aldrig kunna jämföra Gdrive/docs med Office. Google Drive är trevligt men inte i närheten av lika avancerad som office.

Det jag stör mig på är hur krångligt det är att bygga ett snyggt och väl fungerande långt dokument. Med det menar jag innehållsförteckning, referenser, styckesindelningar, numreringar, radbyten osv. Jag saknar ett enkelt sätt att själv bygga dokumentet kring mitt innehåll som jag vill ha det och samtidgit få tillgång till smarta funktioner som att hålla reda på rubriker, referenser m.m.
Word tenderar att ändra saker på ett ställe och då flyttas allt om någon annanstans.

Permalänk
Medlem

Skulle påstå att du inte använder word rätt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av hjarterkung:

Personligen skulle jag aldrig kunna jämföra Gdrive/docs med Office. Google Drive är trevligt men inte i närheten av lika avancerad som office.

Det jag stör mig på är hur krångligt det är att bygga ett snyggt och väl fungerande långt dokument. Med det menar jag innehållsförteckning, referenser, styckesindelningar, numreringar, radbyten osv. Jag saknar ett enkelt sätt att själv bygga dokumentet kring mitt innehåll som jag vill ha det och samtidigt få tillgång till smarta funktioner som att hålla reda på rubriker, referenser m.m.
Word tenderar att ändra saker på ett ställe och då flyttas allt om någon annanstans.

Min erfarenhet är tvärtom att Word är den enda moderna ordbehandlaren som hanterar långa och komplexa dokument på ett hyfsat sätt, även om den har sina sidor. Det är sant att vissa versioner kan få spatt ibland med delar av ett dokument som har krånglig formatering (speciellt "section breaks") men taggningar av olika slag (som det du listar) hanterar den bra tycker jag. Det är dock en del saker att tänka på (speciellt för att dela upp dokumentet i flera "kapitel"), och det finns gott om tips på nätet.

Nån tipsade om Lotus Notes - nix, det är nåt helt annat. Inte heller Lotus/IBM:s ordbehandlingsprogram är nåt vidare.

TeX med moderna kusiner som LaTex kan definitivt göra det du vill, men det är inte tillnärmelsevis lika användarvänligt som Word, även om det ger dig mer kontroll.

Framemaker var bra till sånt här och går fortfarande att köra med Win7 - det kan vara värt en titt om du gillar möjligheten till WYSIWYG. Det var länge sedan jag använde det, men det har definitivt ett bra stöd för det du vill göra. Många författare kör visst fortfarande med äldre versioner av Word och Wordperfect, men de har klara brister på sidlayout-fronten.

Har du kollat in Scrivener (PC/Mac) eller Mellel (Mac)? Bägge är moderna ordbehandlare som säger sig vara fokuserade på just problemet med långa strukturerade dokument.

Permalänk
Medlem

Office är enligt mig överlägset, det är enkelt, lättöverskådligt och inte så resurskrävande. Farmförallt så är det lätt att komma igång med också för ovana, har fått hjälpa päronen och diverse släktingar etc. genom åren och det har inte tagit mer än max 10min innan dom lärt sig någolunda vart alla funktioner finns.
Men...utöver Office så tycker jag du ska kika på Open Office.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag kanske arbetar fel. Men jag börjar med att bara skriva mitt material och putta in referenser som kommentarer. Sedan när allt är färdigt går jag över till att "designa" dokumentet med font, storlek, färg osv. Det är då problemen uppstår och allt tar för långt tid.

Kanske är bättre att skapa en mall som jag kopierar över stycke för stycke och använder mig utav många page breaks...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Jag kanske arbetar fel. Men jag börjar med att bara skriva mitt material och putta in referenser som kommentarer. Sedan när allt är färdigt går jag över till att "designa" dokumentet med font, storlek, färg osv. Det är då problemen uppstår och allt tar för långt tid.

Kanske är bättre att skapa en mall som jag kopierar över stycke för stycke och använder mig utav många page breaks...

Angående källhantering så kan du använda programmet zotero. Skitsmidigt! Du kan infoga referenser från internetsidor, böcker mm(ISBN nummer så fixar programmet resten) etc.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Jag kanske arbetar fel. Men jag börjar med att bara skriva mitt material och putta in referenser som kommentarer. Sedan när allt är färdigt går jag över till att "designa" dokumentet med font, storlek, färg osv. Det är då problemen uppstår och allt tar för långt tid.

Kanske är bättre att skapa en mall som jag kopierar över stycke för stycke och använder mig utav många page breaks...

Referenser
Använd Words skitbra referensfunktion i stället, installera BibWord om du vill ha referenser som svenska universitet använder, alltså harvard eller oxford.

Texten
Formaterar man genom att använda Words formatmallar och ange rätt rubriksnivå etc på styckena.
Exempelvis citat osv, då kan du enkelt ändra formateringen över hela dokumentet.

Pagebreaks
Lägger du in där du verkligen vill bryta texten till en nya sida, inte bara hur som helst.
Håll koll på spaces, styckesindelning och linebreaks, du kan se skillnaden om du aktiverar i Word.

Du måste använda programmet som det är tänkt om det ska fungera bra.
Inte formattera med tabbar, indrag och enterslag, eller lägga referenster i kommentarer.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Skrivet av Josasp:

Referenser
Använd Words skitbra referensfunktion i stället, installera BibWord om du vill ha referenser som svenska universitet använder, alltså harvard eller oxford.

Texten
Formaterar man genom att använda Words formatmallar och ange rätt rubriksnivå etc på styckena.
Exempelvis citat osv, då kan du enkelt ändra formateringen över hela dokumentet.

Pagebreaks
Lägger du in där du verkligen vill bryta texten till en nya sida, inte bara hur som helst.
Håll koll på spaces, styckesindelning och linebreaks, du kan se skillnaden om du aktiverar i Word.

Du måste använda programmet som det är tänkt om det ska fungera bra.
Inte formattera med tabbar, indrag och enterslag, eller lägga referenster i kommentarer.

Jag kan bara hålla med, och jag förutsatte nog att du (=TS) redan visste hur man använder Word - om inte det är fallet så bör du defintivt ge Word en chans till innan du tittar på de program jag tipsade om. Googla på "word long complex documents" så hittar du gott om artiklar om vad du skall tänka på. Eller köp en bok. Det du säger om page breaks t.ex. - de använder man normalt inte alls, utan i stället anger man att en paragraf skall börja på ny sida - oftast i en formatmall för t.ex. kapitelrubriker.

Men apropå referenser så finns det en svaghet hos Word som jag har märkt av flera gånger, och det gäller referenser inom dokumentet, t.ex. till ett annat kapitel, ett annat stycke, etc. Om du ändrar strukturen i ett dokument så kan det hända att referensen flyttas till ett nytt ställe. T.ex. om du har en referens till nr 3 i en numrerad lista, och så lägger du till en ny punkt genom att ställa dig i början av raden och trycka Enter, så blir referensen till den nya tomma raden i stället. Det löser man genom att ha vanan att stå i slutet av raden och trycka Enter i stället. Men det finns andra tillfällen då Word går snett i de interna referenserna, så har du många sådana kan det vara idé att fundera på ett annat program.

Använd också formatmallar redan från början, innan du bestämt dig för teckensnitt etc. Mycket användbart är att koppla formatmallar till funktionstangenter. Det blir *så* mycket lättare. Tänk på att formatmallar finns för enstaka textavsnitt också, inte bara stycken. Det är högst användbart ibland.