Permalänk
Avstängd

Optisk mus med tröga knappar?

Har för tillfället en Logitech G700s som jag inte är nöjd med då knappar sitter dåligt och den inte ligger bra i handen. Sedan har jag läst att optiska möss skall vara mer precisa än laser, så min fråga lyder då; är det någon som vet en bra optisk mus med tröga knappar som har två tum-knappar?

Vill inte ha mer än två tumknappar då min nuvarande har fyra och jag kan inte trycka på en utan att klicka in alla samtidigt.

Jag har långa fingrar (för långa för XL handskar) och har därför insett att det inte finns någon mus stor nog för min hand och föredrar därför små möss då jag använder spindellgrepp/"claw grip" (den för inte vara för stor/tungg där bak då jag lyfter den ofta).

Var och testade en Razer Deathadder idag, men tyckte knapparna trycktes ner alldeles för lätta. Jag vill ha så mycket motstånd som möjligt då jag ofta klickar av misstag.

Tack för svar.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

SS Rival är längre än Deathaddern. Och jag är hyfsat säker på att de knapparna är betydligt "trögare". Jag själv har den men är inte hemma just nu så jag kan inte göra ett test.

Det var synd eftersom jag äger en Rival, Sensei och en Deathadder och hade kunnat gjort ett väldigt informativt test.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

SS Rival är längre än Deathaddern. Och jag är hyfsat säker på att de knapparna är betydligt "trögare". Jag själv har den men är inte hemma just nu så jag kan inte göra ett test.

Det var synd eftersom jag äger en Rival, Sensei och en Deathadder och hade kunnat gjort ett väldigt informativt test.

Låter bra, tack för tipset, skall kika vidare på den.
Såg också att den fått en bra review på DustinHome som lät bra:

Citat:

[...] bra och ger en gedigen klickkänsla med bra respons![...]

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Zowie EC1 Evo/CL har trögaste knapparna men med bättre feedback än andra möss (Zowie använder huano) alla andra omron typ.
Rival använder custom omron som är lite segare än normala omron, också en förjävla stor mus om du nu har stora lock till nävar.

Deathadder har alltid haft några av dom lättaste omron som finns, så ja fel mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

SS Rival är längre än Deathaddern. Och jag är hyfsat säker på att de knapparna är betydligt "trögare". Jag själv har den men är inte hemma just nu så jag kan inte göra ett test.

Det var synd eftersom jag äger en Rival, Sensei och en Deathadder och hade kunnat gjort ett väldigt informativt test.

Har själv Sensei och Deathadder, vad som störde mig hos Deathadder var just att man ofta lyckades klicka på de stora sidoknapparna genom att bara vila tummen på dem. Hos Sensei sitter dessutom knapparna aningen högre upp så det är svårare att komma åt dem av misstag.

Komfortrundan vinner helt klart Razer, inget snack om saken. Åtminstone inte om man har mina händer - normalstora men med små fingrar. Den högre profilen gör att den ser lite mer föråldrad ut, men även mycket skönare att hålla i då man kan omsluta den på ett klart bekvämare sätt.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Har själv Sensei och Deathadder, vad som störde mig hos Deathadder var just att man ofta lyckades klicka på de stora sidoknapparna genom att bara vila tummen på dem. Hos Sensei sitter dessutom knapparna aningen högre upp så det är svårare att komma åt dem av misstag.

Komfortrundan vinner helt klart Razer, inget snack om saken. Åtminstone inte om man har mina händer - normalstora men med små fingrar. Den högre profilen gör att den ser lite mer föråldrad ut, men även mycket skönare att hålla i då man kan omsluta den på ett klart bekvämare sätt.

Sidoknapparna på Rival skulle jag säga att det inte går av misstag. Fram till idag är det de sidoknappar som jag måste använda mest kraft till att trycka ner.

Jag tycker du bör känna på den någonstans om möjligt. Det är åtminstone en mus jag rekommenderar men allt passar inte alla och det vet vi ju. Jag har dock inte stora händer så jag kan ej ge dig synpunkter på hur det skulle kännas för er med större händer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Zowie EC1 Evo/CL har trögaste knapparna men med bättre feedback än andra möss (Zowie använder huano) alla andra omron typ.
Rival använder custom omron som är lite segare än normala omron, också en förjävla stor mus om du nu har stora lock till nävar.

Deathadder har alltid haft några av dom lättaste omron som finns, så ja fel mus.

Efter att ha läst dessa inläg http://www.overclock.net/t/1450266/short-zowie-ec1-evo-cl-rev... så blir det definitivt inte en Zowie. :/

EDIT:
Här är jag så som jag håller en G9x och en G700s respektive som referens.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Efter att ha läst dessa inläg http://www.overclock.net/t/1450266/short-zowie-ec1-evo-cl-rev... så blir det definitivt inte en Zowie. :/

Du är ute efter en med tröga knappar, zowie har trögaste knapparna som finns
Ino nämner inget fel med musen heller, coating är en smaksak.

Allt annat är som dom andra Zowie mössen, lägst lod av alla möss. Låsta dpi, jitterfria.

Så vet inte vad du hängde upp dig på bara på Inos review

Men som jag sa, Rival är en av dom största mössen som finns med bra sensor.
Så bra val för folk med fete nävar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Du är ute efter en med tröga knappar, zowie har trögaste knapparna som finns
Ino nämner inget fel med musen heller, coating är en smaksak.

Allt annat är som dom andra Zowie mössen, lägst lod av alla möss. Låsta dpi, jitterfria.

Så vet inte vad du hängde upp dig på bara på Inos review

Men som jag sa, Rival är en av dom största mössen som finns med bra sensor.
Så bra val för folk med fete nävar.

Du missförstår, det var inte hans review utan tråden med alla som beskrev problem såsom att scollhjulet slutade fungera emellanåt mm.

EDIT:

Citat:

noticed another problem. When scrolling up (e.g weapon change) the wheel sometimes skips the scroll and the next one is a double scroll.

Citat:

Lightly touching the wheel with the index finger from the left side would register one scroll without the wheel actually turning

EDIT2:
Sedan är det ju lite dåligt att man måste välja mellan 450 och 1150 dpi då den första är lite väl slö och den andra alldeles för snabb. Det går kanske att vänja sig med dock.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Är hans exemplar som hade problem
Scrollen är även ändrad på nyare rev till 24-stegs.

Men som sagt, tror Rival kan passa dig utmärkt.

Bra stabil sensor, dpi ändringar i 50 intervall, riktigt stor även om den är smalare än ex en qpad 5k, trögare knappar än dom flesta andra möss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Är hans exemplar som hade problem
Scrollen är även ändrad på nyare rev till 24-stegs.

Men som sagt, tror Rival kan passa dig utmärkt.

Bra stabil sensor, dpi ändringar i 50 intervall, riktigt stor även om den är smalare än ex en qpad 5k, trögare knappar än dom flesta andra möss.

Formen på Zowie'n tilltalade mig mer än Rival'en faktiskt. Jag läste lite till och gjorde så idag att jag beställde en Zowie i alla fall. Jag är visserligen fortfarande ganka orolig för de där problemen, men det står mycket gott om den också. Hakade även upp mig en del på att jag inte skulle kunna få trögare knappar på någon annan mus.

Men du skall ha tack för tipsen, och ni andra också.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Avstängd

Fick nu hem musen som fastnat hos posten några dagar och kan säga att jag är nöjd med höger/vänster/scroll-click, dock hade tumknapparna kunnat vara lite bättre.
Jag valde den lilla även om det blir svårt att vila handen mot den, då jag kan använda spindelgrepp och röra runt musen utan att flytta handleden från bordet.
Skall testa lite mer i spel för att se hur den beter sig. Tack igen för alla tips!

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Vad bra att du gillar den, beställde en ec2 jag med som borde dyka upp idag har samma grepp som dig med stora händer 22cm.
då min g400 gick i graven igår =(.