Permalänk

R9 290 svart skärm...

Tjo, köpte för en kort tid sedan ett sapphire radeon r9 290, men upptäckte rätt snart att det har lite problem med värme...så jag valde att vattenkyla, nu är då problemet att när jag startar upp så är det ett 2CM brett vitt vertikalt sträck nästan mitt i skärmen, och när jag installerar drivarna som sapphire recomenderar så blir det bara svart skärm efter windows laddningen...någon som har någon idé om vad jag bör göra?

läst på en del andra forum att det kan bero på att det sitter i någon gammal överclock jag glömt tagit bort, men efter som jag inte kan göra nåt efter windows laddningen så har jag inte en blekaste aning om vad jag ska göra...

tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av Nanosekund:

Tjo, köpte för en kort tid sedan ett sapphire radeon r9 290, men upptäckte rätt snart att det har lite problem med värme...så jag valde att vattenkyla, nu är då problemet att när jag startar upp så är det ett 2CM brett vitt vertikalt sträck nästan mitt i skärmen, och när jag installerar drivarna som sapphire recomenderar så blir det bara svart skärm efter windows laddningen...någon som har någon idé om vad jag bör göra?

läst på en del andra forum att det kan bero på att det sitter i någon gammal överclock jag glömt tagit bort, men efter som jag inte kan göra nåt efter windows laddningen så har jag inte en blekaste aning om vad jag ska göra...

tack på förhand.

Provat starta i felsäkert läge?

Visa signatur

| Lian Li PC-V700. | i7 2600k 4.5Ghz OC. | Corsair H100. | 3x XFX HD6970 2GB Referens Trifire. | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL8. | OCZ Revodrive 3 PCIe, Crucial C300 SSD, 2x 1TB WD Caviar Black. | ASUS P8P67 WS Revolution. | Corsair AX1200.

Permalänk

Har du testat det i en annan dator? Det är en bra sak att göra

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 3.4 GHz (Ivy Bridge)
MSI Z77A-S03 INET EDITION ATX
Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP
SSD 250GB Samsung 840 EVO, Basic
XFX Radeon HD6950 2048MB Dual Fan OC

Permalänk

...

yes, felsäkert kommer jag in i, dock säger catalyst att amd drivarna inte finns installerade...plus att det inte går att installera dom i felsäkert då .net framework helt plötsligt inte finns...

nope, har ingen extra dator, och bor lite avsides så har inte så många i närheten att tjuvlåna dator av...

Permalänk
Medlem

Låter som du bör köra en windows update. Det borde lösa .NET problemet och den borde även lägga på default drivisarna till grafikkortet sen ska du kunna lägga in senaste Catalyst.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk

Körde alla windows updates innan jag installerade drivarna, så känns inte riktigt som det, testat att även installerat .net framework 4.5 men installen säger att dom redan finns....

Permalänk
Inaktiv

Installerade du drivrutinerna från skivan? Dom brukar ju vara rätt föråldrade annars. Kör senaste från AMD:s hemsida och se om det hjälper.

Edit: Har din CPU en intern GPU så kan du ju starta med den och ta bort/installera nya drivrutiner

Permalänk

nope, kör alltid senaste versionen som rekomenderas..funkar inte :/
blir så förvirrad då det funkar (typ) utan drivarna bara det att det är streck och shit..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nanosekund:

nope, kör alltid senaste versionen som rekomenderas..funkar inte :/
blir så förvirrad då det funkar (typ) utan drivarna bara det att det är streck och shit..

Verkar helskumt. Var du försiktig när du satte på vattenblocket? Tänkte om kortet har blivit ESD skadat på något sätt. Använde du kylpastan som kom med blocket eller någon annan? Tänkte mest på att vissa kylpastor leder ström och vissa inte. Den som följer med EK's block leder inte i vart fall. Om du nu har ett EK block

Permalänk

http://coolingstuff.se/p/958/aquacomputer-hawaii-r9-290x-copper
är blocket jag installerat, har varit fruktansvärt försiktig har hållt till på ej ledande ytor och titt som tätt jordat mig genom att lägga händerna på ett element.

dock följer det ej med kylpasta med det blocket bara thermal pads för voltregulatorerna, så stack till kjell o Co, och frågade om den bästa pastan dom hade för att jag skulle vattenkyla GPU dom rekomenderade artic cooling, artic silver kanske den heter så vart den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nanosekund:

http://coolingstuff.se/p/958/aquacomputer-hawaii-r9-290x-copper
är blocket jag installerat, har varit fruktansvärt försiktig har hållt till på ej ledande ytor och titt som tätt jordat mig genom att lägga händerna på ett element.

dock följer det ej med kylpasta med det blocket bara thermal pads för voltregulatorerna, så stack till kjell o Co, och frågade om den bästa pastan dom hade för att jag skulle vattenkyla GPU dom rekomenderade artic cooling, artic silver kanske den heter så vart den.

Vet inte hurvida den leder ström eller inte men antar att den gör det. Tänkte om du har spillt lite/smetats ut på de små pinnarna jämte kärnan som på bilden: bild
Sen om det skulle kunna skada kortet eller ej har jag ingen aning om. Min kylpasta smetades ut lite över dom pinnarna. Men eftersom den ej är ledande brydde jag mig inte om det

Permalänk

var väldigt försiktig så att det inte skulle komma pasta på ställen där det inte skulle vara, även om det skulle vara så, förklarar det verkligen varför det bara blir svart efter windows laddnings skärmen efter installation av drivarna och ej utan? är helt mind blown...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nanosekund:

var väldigt försiktig så att det inte skulle komma pasta på ställen där det inte skulle vara, även om det skulle vara så, förklarar det verkligen varför det bara blir svart efter windows laddnings skärmen efter installation av drivarna och ej utan? är helt mind blown...

Mycket mystiska problem har man stött på under alla år man hållt på med datorer. Som sagt har jag ingen aning utan bara spekulerar. Har du provat att ändra på biosswitchen på kortet om det gör någon skillnad?

Permalänk
Skrivet av Nanosekund:

Datorkomponenter ? vilket nätagg har du

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

yes har testat det, ingen skillnad :/
ifall det visar sig att jag ej får till det, är det någons som har en aning om pris vid eventuell reparation?

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

Datorkomponenter ? vilket nätagg har du

kör ett corsair 600W, funkade förut utan problem, har även testat att driva kortet på ett separat 500W.

Permalänk
Skrivet av Nanosekund:

kör ett corsair 600W, funkade förut utan problem, har även testat att driva kortet på ett separat 500W.

och resterande delar ? har du intern grafik på mobo ? ta ut R9 290. testa om den startar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

och resterande delar ? har du intern grafik på mobo ? ta ut R9 290. testa om den startar ?

AMD FX-8320 8-Core
ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB

4 x kingston SSDnow v300 120gb varav 1 är system disk och 3 är i raid 0

är resterande, och nej mobo har ej intergrerad grafik, har testat med ett annat gfx (nåt gammalt nvidia) och då kommer jag förbi windows laddningen.

Permalänk
Skrivet av Nanosekund:

AMD FX-8320 8-Core
ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB

4 x kingston SSDnow v300 120gb varav 1 är system disk och 3 är i raid 0

är resterande, och nej mobo har ej intergrerad grafik, har testat med ett annat gfx (nåt gammalt nvidia) och då kommer jag förbi windows laddningen.

kommer du in i windows med annat grafikkort men inte med 290 så verkar det som den gått sönder..
va har du köpt grafikkortet ?
nån som vet om amd godkänner att man byter kylare, eller om man bryter garantin då ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

kommer du in i windows med annat grafikkort men inte med 290 så verkar det som den gått sönder..
va har du köpt grafikkortet ?
nån som vet om amd godkänner att man byter kylare, eller om man bryter garantin då ?

om jag kör driver sweeper så kommer jag in i windows med 290, är just efter installation av drivarna som det fuckar ur...

köpt på komplett, har kollat med dom garantin täcker inte eftermarknads kylare...
Dom hävdar även att sapphire radeon r9 290 ska klara upp till 95 grader, vilket jag säger bullshit till, då kortet kopplade ifrån vid knappt 90 varje gång jag lirade utan att sätta fläktarna på 90-100%

Permalänk
Medlem

Enligt sweclockers artikeln i länket så är R9 290 korten designade att köra i 90-95 grader utan några som helst problem
http://www.sweclockers.com/recension/17805-amd-radeon-r9-290/...

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Skrivet av INCSlayer:

Enligt sweclockers artikeln i länket så är R9 290 korten designade att köra i 90-95 grader utan några som helst problem
http://www.sweclockers.com/recension/17805-amd-radeon-r9-290/...

Märkligt att det inte gjorde det i mitt fall då...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nanosekund:

Märkligt att det inte gjorde det i mitt fall då...

Det kan mycket väl vara något annat som hade dålig kontakt och överhettade. Finns många komponenter som behöver kylas. Vissa temperaturövervakas inte ens och kan då gå sönder utan att du märker det. Spänningsregulatorer och andra komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanosekund:

http://coolingstuff.se/p/958/aquacomputer-hawaii-r9-290x-copper
är blocket jag installerat, har varit fruktansvärt försiktig har hållt till på ej ledande ytor och titt som tätt jordat mig genom att lägga händerna på ett element.

dock följer det ej med kylpasta med det blocket bara thermal pads för voltregulatorerna, så stack till kjell o Co, och frågade om den bästa pastan dom hade för att jag skulle vattenkyla GPU dom rekomenderade artic cooling, artic silver kanske den heter så vart den.

Funkar inte riktigt bra då det är potentialskillnaden mellan dig och kortet samt chassit som är viktigt. Samt att element oftast är täckta med bra lager färg för att isolera.

Det som påpekas med att standard drivrutiner funkar men inte andra kan vara någon skada på kortet, om detta är ESD kan man spekulera men testa att felsöka.
Byt PCIe port, cmos reset, kör in Linux i form av Ubuntu Live USB eller liknande och kolla om opensource drivrutinerna funkar samt FGLRX (AMDS egna). Linux kommer ge dig bra bättre loggar över felen så du kommer nog hitta det där snarare.

Bra loggar i Linux

dmesg (i terminalen, töms varje omstart, visar logg över hela systemet från BIOS till tiden du körde kommandot)
/var/log/Xorg.0.log (töms varje omstart, visar loggar från att X startar dvs grafiska gränsnittet)

Dold text
Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Funkar inte riktigt bra då det är potentialskillnaden mellan dig och kortet samt chassit som är viktigt. Samt att element oftast är täckta med bra lager färg för att isolera.

Det som påpekas med att standard drivrutiner funkar men inte andra kan vara någon skada på kortet, om detta är ESD kan man spekulera men testa att felsöka.
Byt PCIe port, cmos reset, kör in Linux i form av Ubuntu Live USB eller liknande och kolla om opensource drivrutinerna funkar samt FGLRX (AMDS egna). Linux kommer ge dig bra bättre loggar över felen så du kommer nog hitta det där snarare.

Bra loggar i Linux

dmesg (i terminalen, töms varje omstart, visar logg över hela systemet från BIOS till tiden du körde kommandot)
/var/log/Xorg.0.log (töms varje omstart, visar loggar från att X startar dvs grafiska gränsnittet)

Dold text

just ja, trött jag blir som inte kom att tänka på att testa med en linux live...testar ikväll när jag kommer hem, om det mot förmodan skulle fungera med opensource drivrutinerna, vad skulle kunna vara problemet då?