Köpte ny ASUS T100 på Siba - Defekt vid köp men inget gensvar från butiken
Hej!
Efter att ha haft en Acer W510 en längre tid till studier lyckades jag att övertala min flickvän att köpa den senaste Transformen. Glada i hågen begav vi oss till Siba och köpte produkten med docka för 3990 kr.
Tog ej någon extra försäkring. Kan ju säga att jag ångrar det nu.
Vi kommer hem och packar upp allt i lugn och ro. Vi följer instruktionerna och så vidare.
När vi ska starta upp den blinkar skärmen något hysteriskt. I vissa vinklar funkade den.
Hade problem med drivrutiner på min W510 som gjorde att skärmen inte fungerade korrekt. Kopplade in den i extern skärm och det fungerade. Uppdaterade drivrutinerna och konfigurerade lite.
Detta hjälpte inte och felet består. Vi packar ihop allting och beger oss dagen efter köpet till Siba för reklamation. Snubben i kassan tar upp den och undersöker lite. I starkt ljus kan man se en dold spricka längs nederkanten av plattan. Något vi inte upptäckte tidigare. Som sagt en dold spricka. När han upptäcker detta blir han mycket otrevlig.
Han menar i princip att det inte är möjligt att reklamera eftersom vi inte tecknat någon försäkring.
Jag ber och får tala med hans chef. Ärligt talat var jag rätt förbannad eftersom vi inte med misstag eller med uppsåt har brukat produkten fel. Men jag var trevlig och konstruktiv. Efter mycket diskussioner och valmöjligheter vi fått av Siba väljer vi att skicka in den på en oberoende service. Detta var egentligen vårt enda alternativ.
Herrn i kassan säger i otrevlig ton att "sådana reklamationer går aldrig igenom". Detta känns bara tråkigt och fel.
Vi köper en ny produkt och förväntar oss att den är hel. Vi kan inte på något sätt ha skadat produkten. Vi packade upp den försiktigt och lugnt. Inga skador på kartongen. Inga skador på sidorna av plattan. Alltså skulle det eventuellt kunna vara en spänningsskada. Då skulle en reklamation vara möjlig annars bedöms det som handhavandefel.
Nu är som sagt produkten på service men jag känner att jag måste få skriva av mig lite. Vad har vi för möjligheter?
Jag förstår att andra människor kan göra fel. Samt så förstår jag butiken som säkert får in många surfplattor och mobiler med sprickor som ägarna försöker förklara som ursprungsfel. Men då skulle vi inte komma in dagen efter köpet för att försöka få en ny produkt. Då skulle jag kontakta mitt försäkringsbolag.
Detta är väl något som man skulle kunna ta via hemförsäkringen? Surt med självrisk och sådant nu när vi inte har gjort något fel. Känns som att ingen i butiken tror oss eller är intresserade av att hjälpa oss. Har någon haft liknande bekymmer med Siba? Skulle jag kunna snacka med ASUS? Tänkte att de kanske hade fler plattor ur samma batch med samma problem.
Förlåt för det långa inlägget. Känns som 3990kr i sjön. Nu är plattan inne på oberoende service och därför undrar jag lite. Vilka alternativ har jag? Vilka punkter kan jag trycka på? Det finns personer med mer kunskap än mig i området. Det är därför jag frågar här. Kan jag bestrida en eventuell undersökningsavgift?
Mvh,
Isak och Andrea