Köpte ny ASUS T100 på Siba - Defekt vid köp men inget gensvar från butiken

Permalänk

Köpte ny ASUS T100 på Siba - Defekt vid köp men inget gensvar från butiken

Hej!
Efter att ha haft en Acer W510 en längre tid till studier lyckades jag att övertala min flickvän att köpa den senaste Transformen. Glada i hågen begav vi oss till Siba och köpte produkten med docka för 3990 kr.
Tog ej någon extra försäkring. Kan ju säga att jag ångrar det nu.
Vi kommer hem och packar upp allt i lugn och ro. Vi följer instruktionerna och så vidare.
När vi ska starta upp den blinkar skärmen något hysteriskt. I vissa vinklar funkade den.
Hade problem med drivrutiner på min W510 som gjorde att skärmen inte fungerade korrekt. Kopplade in den i extern skärm och det fungerade. Uppdaterade drivrutinerna och konfigurerade lite.

Detta hjälpte inte och felet består. Vi packar ihop allting och beger oss dagen efter köpet till Siba för reklamation. Snubben i kassan tar upp den och undersöker lite. I starkt ljus kan man se en dold spricka längs nederkanten av plattan. Något vi inte upptäckte tidigare. Som sagt en dold spricka. När han upptäcker detta blir han mycket otrevlig.
Han menar i princip att det inte är möjligt att reklamera eftersom vi inte tecknat någon försäkring.
Jag ber och får tala med hans chef. Ärligt talat var jag rätt förbannad eftersom vi inte med misstag eller med uppsåt har brukat produkten fel. Men jag var trevlig och konstruktiv. Efter mycket diskussioner och valmöjligheter vi fått av Siba väljer vi att skicka in den på en oberoende service. Detta var egentligen vårt enda alternativ.

Herrn i kassan säger i otrevlig ton att "sådana reklamationer går aldrig igenom". Detta känns bara tråkigt och fel.
Vi köper en ny produkt och förväntar oss att den är hel. Vi kan inte på något sätt ha skadat produkten. Vi packade upp den försiktigt och lugnt. Inga skador på kartongen. Inga skador på sidorna av plattan. Alltså skulle det eventuellt kunna vara en spänningsskada. Då skulle en reklamation vara möjlig annars bedöms det som handhavandefel.
Nu är som sagt produkten på service men jag känner att jag måste få skriva av mig lite. Vad har vi för möjligheter?
Jag förstår att andra människor kan göra fel. Samt så förstår jag butiken som säkert får in många surfplattor och mobiler med sprickor som ägarna försöker förklara som ursprungsfel. Men då skulle vi inte komma in dagen efter köpet för att försöka få en ny produkt. Då skulle jag kontakta mitt försäkringsbolag.

Detta är väl något som man skulle kunna ta via hemförsäkringen? Surt med självrisk och sådant nu när vi inte har gjort något fel. Känns som att ingen i butiken tror oss eller är intresserade av att hjälpa oss. Har någon haft liknande bekymmer med Siba? Skulle jag kunna snacka med ASUS? Tänkte att de kanske hade fler plattor ur samma batch med samma problem.

Förlåt för det långa inlägget. Känns som 3990kr i sjön. Nu är plattan inne på oberoende service och därför undrar jag lite. Vilka alternativ har jag? Vilka punkter kan jag trycka på? Det finns personer med mer kunskap än mig i området. Det är därför jag frågar här. Kan jag bestrida en eventuell undersökningsavgift?

Mvh,
Isak och Andrea

Permalänk

Du skulle kunna ta det med hemförsäkringen, och sen gå genom ARN för att kräva Siba på pengar för självrisken. Kontakta din konsumentombudsman, om det finns en sådan i kommunen där du bor.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att dra fram reklamationsrätt-kortet ?

Ni har ju påpekat att det var fel från början, inom skälig tid. Ring ARN och hör med dessa, förklara läget.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Den var sönder när ni fick den. Om den inte har någon annan repa eller skrapmärke så fattar jag inte varför de bråkar.

Om du blev osäker när han upptäckte sprickan kan de ju tolkat det som du försökte lura dom. Stå på er och säg att den betedde sig så från första början. Borde inte vara några problem att få en ny.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Fast den har ju en spricka och det är det som är problemet. Många servicekedjor nekar garanti bara de hittar en yttre skada som de kan skylla på, även om skadan består av något helt annat.
Men TS bör stå på sig, bara fortsätt att tjafsa och när räkningen från serviceverkstaden kommer, gå till konsumentforum och klaga så löser det sig nog.
Man kan inte bestrida undersökningsavgfiten om man skriver på servicepappret i butiken. Det brukar stå specificerat på det vad det kan kosta dig som kund.

En sak som kan vara bra att veta är att man gör ju inte så här för att jävlas med kunden. Det är inte helt ovanligt att kunder faktiskt tapapr sina varor i golvet och sen fungerar de inte längre, man går då tillbaka med varan och hittar på en historia för att man ska få en ny. Just p.g.a detta så har man från butikerna skapat dessa rutiner för att minska kostnaderna. Jag menar inte att det är så här, då TS verkar ärlig, men SIBA gör bara som dom ska.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Fast den har ju en spricka och det är det som är problemet. Många servicekedjor nekar garanti bara de hittar en yttre skada som de kan skylla på, även om skadan består av något helt annat.
Men TS bör stå på sig, bara fortsätt att tjafsa och när räkningen från serviceverkstaden kommer, gå till konsumentforum och klaga så löser det sig nog.
Man kan inte bestrida undersökningsavgfiten om man skriver på servicepappret i butiken. Det brukar stå specificerat på det vad det kan kosta dig som kund.

En sak som kan vara bra att veta är att man gör ju inte så här för att jävlas med kunden. Det är inte helt ovanligt att kunder faktiskt tapapr sina varor i golvet och sen fungerar de inte längre, man går då tillbaka med varan och hittar på en historia för att man ska få en ny. Just p.g.a detta så har man från butikerna skapat dessa rutiner för att minska kostnaderna. Jag menar inte att det är så här, då TS verkar ärlig, men SIBA gör bara som dom ska.

Jobbar själv på ett serviceställe och självklart så kan TS platta varit omhändertagen med siden kuddar och vita handskar. men hur ska han kunna bevisa det? Mycket folk som skickar in saker som "var trasig när vi fick den" men som är väldigt dåligt hanterade.

Så på garanti kommer det med all säkerhet inte gå då det kommer dömas som att ts inte varit tillräckligt varsam med den, det du skulle göra är att ligga på SIBA och få dom att betala reparationen. Det händer faktist väldigt ofta att kunder skickar in apparater till mig och att affären betalar efter dom har haft "ett snack".

Aldrig kul när sånt här händer, hoppas det löser sig för dig TS!

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har i ett flertal år arbetat i en Elektronikbutik där jag hanterat många serviceärenden och har tyvärr den erfarenheten att när det gäller sprickor i skärmar är det TVÄRSTOPP ! från garantiverkstädernas sida, iallafall så länge det inte ligger ute någon riktad servicebulletin från tillverkaren, där dom i princip erkänt ett seriefel på produkten i fråga.

Och angående reklamationsrätten så åligger det kunden att BEVISA att skadan uppstått innan köp, så ytliga synliga skador är svåra att åberopa reklamationsrätten på.

Jag tror att ditt hemförsäkringsbolag är den största chansen till ersättning, så länge du har ett drulletillägg på den.

Lycka till !

Permalänk
Skrivet av Lilla Tiger:

Och angående reklamationsrätten så åligger det kunden att BEVISA att skadan uppstått innan köp, så ytliga synliga skador är svåra att åberopa reklamationsrätten på.

Fel, fel och fel. De första 6 månaderna är det butiken som har beviskravet på sig, därefter är man tvungen att själv lägga fram bevis för att skadan skulle kunna klassas som ett fabrikationsfel.

Om TS nu talar sanning så är detta ett solklart fall där TS återigen ska vända sig till Siba och kräva att få produkten fixad. Annars vänder sig TS till ARN.
Det här inte heller något som ett försäkringsbolag ska behöva stå för, utan det är tillverkaren som ska stå för kostnaderna när deras produkter inte håller.

Permalänk
Medlem

Det är inte riktigt så. De första 6 månaderna så måste butiken bevisa att fel som uppstår inte är ursprungsfel, men en yttre skada räknas inte som ursprungsfel utan som yttre påverkan och då är det lite annorlunda.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Hmmm, hur länge tog det innan biträdet hittade den dolda sprickan? kan det kanske vara så att butiken visste precis var dom skulle hitta "felet" ...

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Var förpackningens sigill obrutna när ni lämnade butiken? Kan ju vara en kundretur eller personal som har tittat på den innan. Kan ju vara något att diskutera med butiken. Ta aldrig emot en ny vara som inte ligger i obruten förpackning för att slippa problem.

Jag har också jobbat i butikens ställe och felen måste ju vara rimliga för att kunna skicka in den på garanti eller doa. Om du tappar datorn i golvet och hårddisken går sönder, utan andra skador är det mycket lättare att ta som doa än en sprucken skärm helt enkelt.

Alla försöker ju så därför är personal misstänksam (oftast pga order uppifrån). Jag tappade själv min ipod mini i asfalten och den fick en sadface på displayen. Som tur var hade jag skyddsfodral på den så den såg ut som ny och butiken jag köpte den i skickade in den, jag fick hårddisken utbytt på garantin

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ojoj, det är mycket som är fel här. Först och främst är alla försäkringar onödiga, då företagen i princip gör sina vinster på att sälja försäkringar vilket är helt onödigt för kunden då man har 3 års reklamationsrätt. Sedan så finns det en väldigt fin lag som säger att ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt dvs felet var där när du köpte den. Efter 6 månader ligger bevisbördan på kunden - dvs du.

Det du nu ska gå och göra är att påpeka dessa saker till Siba(som jag starkt avråder dig ifrån att köpa mer produkter ifrån i framtiden, håll dig borta från dessa idioter) och om sedan du inte får någon gehör (från chef eller någon annan hög ansvarig) anser jag att du kontaktar konsumentombudsmannen i din kommun

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lilla Tiger:

Jag har i ett flertal år arbetat i en Elektronikbutik där jag hanterat många serviceärenden och har tyvärr den erfarenheten att när det gäller sprickor i skärmar är det TVÄRSTOPP ! från garantiverkstädernas sida, iallafall så länge det inte ligger ute någon riktad servicebulletin från tillverkaren, där dom i princip erkänt ett seriefel på produkten i fråga.

Och angående reklamationsrätten så åligger det kunden att BEVISA att skadan uppstått innan köp, så ytliga synliga skador är svåra att åberopa reklamationsrätten på.

Jag tror att ditt hemförsäkringsbolag är den största chansen till ersättning, så länge du har ett drulletillägg på den.

Lycka till !

Nej nu snackar du massa skit, ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt, detta regleras i 20§a KKL, det är alltså upp till er som företag att bevisa att kunden inte har orsakat skadan (det är ni rätt duktiga på ändå)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av killawife:

Det är inte riktigt så. De första 6 månaderna så måste butiken bevisa att fel som uppstår inte är ursprungsfel, men en yttre skada räknas inte som ursprungsfel utan som yttre påverkan och då är det lite annorlunda.

Självklart kan en yttre skada räknas som ett fabrikationsfel, eller menar du att det bara skulle vara interna komponenter som kan gå sönder?
Har själv varit med om att glas har spruckit på en helt ny bil utan någon påverkan av mig, något som bilfirman självklart fick stå för.

Du blandar även ihop "yttre skada" och "yttre åverkan", för var i TS inlägg kan du se att han skulle ha orsakat yttre påverkan på produkten?

Permalänk
Medlem

Ts kan säga lite vad han vill, det spelar ingen större roll för bedömningen av reklamationen. Men givetvis gör butiken en bedömning av skadan för att se om det är rimligt att skadan fanns där innan köpet eller ej. Men man ska inte bara förutsätta att man automatiskt får rätt bara för att det inte gått 6 månader, för så är det inte.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Hej!
Vi fick ett SMS tidigare av Siba idag. Så vi begav oss till Siba omgående.
ASUS bedömde enheten som DOA och att vi som kunder inte hade skapat skadan själva.
Vi fick därför en ny och nu är allt som det ska. Tack för stödet av er Swecare
Jag har även vidarebefordrat till deras kundservice kring deras ohövlighet.
Tack

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av amanito:

Ojoj, det är mycket som är fel här. Först och främst är alla försäkringar onödiga, då företagen i princip gör sina vinster på att sälja försäkringar vilket är helt onödigt för kunden då man har 3 års reklamationsrätt. Sedan så finns det en väldigt fin lag som säger att ett fel som visar sig inom sex månader antas vara ursprungligt dvs felet var där när du köpte den. Efter 6 månader ligger bevisbördan på kunden - dvs du.

Det du nu ska gå och göra är att påpeka dessa saker till Siba(som jag starkt avråder dig ifrån att köpa mer produkter ifrån i framtiden, håll dig borta från dessa idioter) och om sedan du inte får någon gehör (från chef eller någon annan hög ansvarig) anser jag att du kontaktar konsumentombudsmannen i din kommun

Absolut inte, de täcker två helt skilda områden och detta tyder verkligen på att du själv inte riktigt har koll på vad försäkringar respektive garanti eller reklamation täcker.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut inte, de täcker två helt skilda områden och detta tyder verkligen på att du själv inte riktigt har koll på vad försäkringar respektive garanti eller reklamation täcker.

Klart jag gör, försäkringar är onödiga. Majoriteten har hemförsäkring som täcker det mesta. Det är en viss skillnad på reklamationsrätt (som man får gratis) och försäkring men varför ska jag betala för försäkring när jag 1. Betalar för min hemförsäkring samt 2. Min reklamationsrätt som jag får med gratis (även om det är jag som ska bevisa felet till ÅF)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av killawife:

Ts kan säga lite vad han vill, det spelar ingen större roll för bedömningen av reklamationen. Men givetvis gör butiken en bedömning av skadan för att se om det är rimligt att skadan fanns där innan köpet eller ej. Men man ska inte bara förutsätta att man automatiskt får rätt bara för att det inte gått 6 månader, för så är det inte.

Fast det spelar ingen roll vad butiken gör för bedömning, har kunden inte orsakat någon skada så ska produkten lagas eller bytas ut, svårare än så är det inte.
Sen att det finns kunder som har svårt att säga upp emot auktoritet, i detta fall en säljare, är en annan sak. Men en kund som vet om sina rättigheter kommer alltid få rätt i ärendet som beskrivs ovan, oavsett vad personalen i butiken anser, såvida inte butiken vill hamna på svart listan i och med det ARN beslut som kommer vara till kundens fördel.

Det är som flera nämnt ovan butiken som de första 6 månader är tvungen att lägga fram starka bevis för att produkten inte har haft ett fabrikationsfel, så det räcker inte med att säljare i butiken tror sig veta att kunden själv haft sönder produkten. Så snälla, sluta sprid felaktig information när du inte förstår konsumentköplagen.

Permalänk

Godtar dom inte RMA, så kan du alltid gnälla ut i kvällstidningarna, Fabian vill nog inte ha den uppmärksamheten, han är desperat som han är med slutreat och alltid låga priser. Vore ju synd om kunderna väljer en annan butik för bättre service...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

Fast det spelar ingen roll vad butiken gör för bedömning, har kunden inte orsakat någon skada så ska produkten lagas eller bytas ut, svårare än så är det inte.
Sen att det finns kunder som har svårt att säga upp emot auktoritet, i detta fall en säljare, är en annan sak. Men en kund som vet om sina rättigheter kommer alltid få rätt i ärendet som beskrivs ovan, oavsett vad personalen i butiken anser, såvida inte butiken vill hamna på svart listan i och med det ARN beslut som kommer vara till kundens fördel.

Det är som flera nämnt ovan butiken som de första 6 månader är tvungen att lägga fram starka bevis för att produkten inte har haft ett fabrikationsfel, så det räcker inte med att säljare i butiken tror sig veta att kunden själv haft sönder produkten. Så snälla, sluta sprid felaktig information när du inte förstår konsumentköplagen.

Butiken vet ju inte om kunden talar sanning eller ljuger och det är ju oftast där skon klämmer. Har kunden inte orsakat skadan så är det ju självklart att de ska få en ny eller varan reparerad men om kunden bara har sitt ord att gå på så räcker inte alltid det. Problemet ligger mest i att folk inte är 100% ärliga och de som ljuger förstör för de som inte ljuger.
Givetvis är det en servicefirma som gör bedömningen om skadan är kundens fel eller ej men det är ju inget konstigt att man faktiskt säger i butiken att det inte kommer att gå på garanti för att bespara kunden den extra kostnad det innebär att skicka in varan på service.
Skriv heller inte såna här saker"Så snälla, sluta sprid felaktig information när du inte förstår konsumentköplagen.[/QUOTE]" då du inte har nån som helst aning om vad jag vet eller vad jag jobbar med. Det jag skrivit är praktiskt korrekt. Det är så det funkar i verkligheten, oavsett vad Konsumentlagen säger då den inte är nån allsmäktig kraft utan bara en lagtext. Som i allt annat juridiskt så är det inte alltid den som har rätt som får rätt, utan den som kan bevisa att den har inte har fel som får rätt.
För övrigt håller jag med om att Ts borde få en ny platta, men det är irrelevant i sammanhanget.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Butiken vet ju inte om kunden talar sanning eller ljuger och det är ju oftast där skon klämmer. Har kunden inte orsakat skadan så är det ju självklart att de ska få en ny eller varan reparerad men om kunden bara har sitt ord att gå på så räcker inte alltid det. Problemet ligger mest i att folk inte är 100% ärliga och de som ljuger förstör för de som inte ljuger.
Givetvis är det en servicefirma som gör bedömningen om skadan är kundens fel eller ej men det är ju inget konstigt att man faktiskt säger i butiken att det inte kommer att gå på garanti för att bespara kunden den extra kostnad det innebär att skicka in varan på service.
Skriv heller inte såna här saker"Så snälla, sluta sprid felaktig information när du inte förstår konsumentköplagen.

" då du inte har nån som helst aning om vad jag vet eller vad jag jobbar med. Det jag skrivit är praktiskt korrekt. Det är så det funkar i verkligheten, oavsett vad Konsumentlagen säger då den inte är nån allsmäktig kraft utan bara en lagtext. Som i allt annat juridiskt så är det inte alltid den som har rätt som får rätt, utan den som kan bevisa att den har inte har fel som får rätt.
För övrigt håller jag med om att Ts borde få en ny platta, men det är irrelevant i sammanhanget.[/QUOTE]

Det spelar som sagt ingen roll om butiken tror sig veta att kunden ljuger, kan man inte bevisa att felet inte fanns där från början så är det bara att byta ut produkten. Vad servicefirman har att säga spelar inte heller det någon roll så länge de inte kan bevisa att kunden orsakat skadan.

Att det du skriver är "praktiskt korrekt" stämmer bara när en säljare kör över en ovetandes kund för att öka på försäljningsmarginalerna och få en bättre statistik för varureturer. Har du en kund som vet om sina rättigheter, så har butiken inte en chans. Jag är dock medveten om att det finns kunder som ger upp och låter säljare får rätt, men det gör det knappast rätt för dig att säga åt andra kunder att inte ta till vara på sina rättigheter.

"Som i allt annat juridiskt så är det inte alltid den som har rätt som får rätt, utan den som kan bevisa att den har inte har fel som får rätt."
Fast det kan verkar ju inte butiken i detta fall kunna bevisa att den inte har fel, så detta tolkar jag isåfall så att det styrker mitt påstående?

Permalänk
Medlem

Ni kanske inte märkte det men TS fick rätt hos Asus som klassade den som DOA, läs lite i tråden innan ni postar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

" då du inte har nån som helst aning om vad jag vet eller vad jag jobbar med. Det jag skrivit är praktiskt korrekt. Det är så det funkar i verkligheten, oavsett vad Konsumentlagen säger då den inte är nån allsmäktig kraft utan bara en lagtext. Som i allt annat juridiskt så är det inte alltid den som har rätt som får rätt, utan den som kan bevisa att den har inte har fel som får rätt.
För övrigt håller jag med om att Ts borde få en ny platta, men det är irrelevant i sammanhanget.

Det spelar som sagt ingen roll om butiken tror sig veta att kunden ljuger, kan man inte bevisa att felet inte fanns där från början så är det bara att byta ut produkten. Vad servicefirman har att säga spelar inte heller det någon roll så länge de inte kan bevisa att kunden orsakat skadan.

Att det du skriver är "praktiskt korrekt" stämmer bara när en säljare kör över en ovetandes kund för att öka på försäljningsmarginalerna och få en bättre statistik för varureturer. Har du en kund som vet om sina rättigheter, så har butiken inte en chans. Jag är dock medveten om att det finns kunder som ger upp och låter säljare får rätt, men det gör det knappast rätt för dig att säga åt andra kunder att inte ta till vara på sina rättigheter.

"Som i allt annat juridiskt så är det inte alltid den som har rätt som får rätt, utan den som kan bevisa att den har inte har fel som får rätt."
Fast det kan verkar ju inte butiken i detta fall kunna bevisa att den inte har fel, så detta tolkar jag isåfall så att det styrker mitt påstående?[/QUOTE]

Du läser ju som fan tolkar bibeln. jag skriver inget mer här det är ingen ide´.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv

Bevisbördan ligger hos säljaren i och med KKL, praxis är 6 månader. Problemet är att en förseglig är ingen garanti att produkten är hel när den når kunden. Säljare är inte direkt kända för att vilja kundens bästa. Därför handlar jag oftast på nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av amanito:

Klart jag gör, försäkringar är onödiga. Majoriteten har hemförsäkring som täcker det mesta. Det är en viss skillnad på reklamationsrätt (som man får gratis) och försäkring men varför ska jag betala för försäkring när jag 1. Betalar för min hemförsäkring samt 2. Min reklamationsrätt som jag får med gratis (även om det är jag som ska bevisa felet till ÅF)

På en produktförsäkring som det kallas som du kan köpa i hemelektronikbutiker är självrisken lägre eller totalt avsaknad. Du har heller ingen värdeminskning. Jag har flera års erfarenhet inom den branschen och jag köper ibland försäkring, inte alltid, men i de fall som jag själv anser att det är värt det. Jag menar, om det är någon som har koll är det jag.

Jag minns när jag köpte en iPod touch 1790:-, försäkring 339:- för 3 år, ingen självrisk. Ta du den på din hemförsäkring så får du ut 0 svenska riksdaler efter värdeminskning och självrisk.

Reklamationsrätten efter 6 månader ligger bevisbördan på dig som kund samt att det inte täcker handhavandefel utan felet skall ses som ursprungligt.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...