Köra med 2 grafik kort? Hjälp!

Permalänk
Medlem

Köra med 2 grafik kort? Hjälp!

Tjena jag sitter nu på en radeon 6950 HD och jag använder 2 skärmar. Skulle det göra någon skillnad om jag körde den ena skärmen på ett annat grafik kort? Och går det att använda 2 olika grafik kort. För har ett annat grafik kort "Geforce 9800". Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nej och Nej.

För att köra fler än ett grafikkort så behöver ditt moderkort stöd för crossfire och dubbla PCI-Express utgångar vilket jag antar att ditt moderkort inte har, för det andra så är det väldigt få moderkort som stödjer 2 olika typer av grafikkort i crossfire, och även om du hade haft två likadana kort hade du kört båda skärmarna mot samma kort.

Kort och gott, nej

Permalänk
Medlem

Okej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryze:

Tjena jag sitter nu på en radeon 6950 HD och jag använder 2 skärmar. Skulle det göra någon skillnad om jag körde den ena skärmen på ett annat grafik kort? Och går det att använda 2 olika grafik kort. För har ett annat grafik kort "Geforce 9800". Tack på förhand!

Går bra använda 2 olika grafik kort , om ditt moderkort har port för dem.
Använder 2 grafikkort och 3 skärmar, ej sli ej crossfire. Mina är nividia och då krävs det
att bägge kan använda samma drivrutin annars går det inte. Så du har ett ati(amd radeon) och ett nvidia borde fungera bra.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Eller så kör man bara bägge skäarmana på ett kort, vilket torde fungera tämligen problemfritt, precis som vi alla andra hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pSYKED:

Nej och Nej.

För att köra fler än ett grafikkort så behöver ditt moderkort stöd för crossfire och dubbla PCI-Express utgångar vilket jag antar att ditt moderkort inte har, för det andra så är det väldigt få moderkort som stödjer 2 olika typer av grafikkort i crossfire, och även om du hade haft två likadana kort hade du kört båda skärmarna mot samma kort.

Kort och gott, nej

Vad pratar du om?

Cryze.. Det går jättebra att ha olika grafikkort och dela upp skärmarna. Men jag ser inte din poäng med att göra det i din post
Det kan hända om en har otur att det blir konflikter med drivrutiner. Men det är inte så vanligt nu som förr.
Har du ett 6950 och ett Geforce 9800 så får du välja vilket du ska använda till tex. Det går inte att ha båda igång till ett spel.

Jag har två 6950 i CF till två skärmar. Spelar bara på en dock.

Sen har jag ett äldre Nvidia kort som jag använder S-Video enbart till Tv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Okej. Man kan köra flera kort i ett system, även ett AMD- och ett nVidia- kort, dessa korten kan dock inte ''samarbeta'' med varandra och ge dig högre FPS i spel.
Man kan koppla in skärmen i det ena och välja det som primärt i Windows.

För att man skall kunna köra SLI (nVidia) eller Crossfire (AMD) så behöver man minst två kort av samma tillverkare (nVidia el. AMD), korten behöver oftast vara av samma generation och prestanda grupp för att kunna Crossfireas ( t.ex så kan man köra ett 6850 med ett 6870), några undantag finns dock t.ex att man kan köra ett AMD R9 280x med ett 7970 eftersom de i princip är samma kort.

SLI med olika kort är lite knepigare, oftast så skall man hålla sig till att SLIa t.ex ett 670 med just ett annat 670, nVidia är alltså lite strängare med vilka kort som kan köras tillsammans.

Det GÅR förstås att hitta helt ''hembrända'' drivrutiner på internätet med vilka det tekniskt sett skall gå att t.ex köra ett HD 6950 med t.ex ett HD7870, denna sortens drivrutiner är inte godkända av varken nVIdia eller AMD och ackopanjeras ofta av så kallad ''microstuttering'' och ojämna FPS.

I ditt fall så skulle jag inte börja med att ladda ner mystiska drivrutiner från internet utan nöja mig med ett eller skaffa ett biffigt nätagg (och kanske ett bättre moderkort) och byta port för skärmarna beroende på vad du skall spela.

EDIT: Annars så är ett 6950 runt 50% bättre än ett 9800 GTX

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Det jag mest tänkte är att jag kör ett spel på ena skärmen sen har jag bara den andra som typ facebook,twitch osv, Allastå jag kör spelet på AMD 6950 och den andra skärmen med twitch fb osv, på mitt geforce 9800. Och det jag mest undrade var om det gav mindre lagg när jag är i själva spelet om jag använder den andra skärmen med ett annat grafik kort än det jag spelar på. Svara bara ja eller nej. fattar ändå inget av vad ni skriver, kan inte ett skit om datorer.

Permalänk
Medlem

Du kan göra på två sätt:

Antingen kopplar du in den andra skärmen på ditt 6950 kort och kör som sekundärskärm för vad du nu vill kolla på under tiden du spelar eller så installerar du det andra grafikkortet och provar det på den andra skärmen. Det smartaste är att du gör en återställningspunkt innan du provar så kan du sedan kolla vilken metod som ger bäst prestanda och minst störningar i systemet. Svårt att svara på direkt men nog ganska lika. Antagligen väger det mellan antalet FPS VS hur mycket två drivrutiner stör varandra. Det är bara du som kan testa och prova ut det då marginalen i detta är minimal.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cryze:

Det jag mest tänkte är att jag kör ett spel på ena skärmen sen har jag bara den andra som typ facebook,twitch osv, Allastå jag kör spelet på AMD 6950 och den andra skärmen med twitch fb osv, på mitt geforce 9800. Och det jag mest undrade var om det gav mindre lagg när jag är i själva spelet om jag använder den andra skärmen med ett annat grafik kort än det jag spelar på. Svara bara ja eller nej. fattar ändå inget av vad ni skriver, kan inte ett skit om datorer.

Det kommer inte att ge mindre lagg på något vis. Bara mer problem. Stoppa båda skärmarna i ditt 6950.

Permalänk
Skrivet av Cryze:

Det jag mest tänkte är att jag kör ett spel på ena skärmen sen har jag bara den andra som typ facebook,twitch osv, Allastå jag kör spelet på AMD 6950 och den andra skärmen med twitch fb osv, på mitt geforce 9800. Och det jag mest undrade var om det gav mindre lagg när jag är i själva spelet om jag använder den andra skärmen med ett annat grafik kort än det jag spelar på. Svara bara ja eller nej. fattar ändå inget av vad ni skriver, kan inte ett skit om datorer.

JA, du kan sätta in ett till grafikkort som "slavkort" och ha ena skärmen på de, det blir då mindre "stress" på ditt vanliga kort.

Du kan också använda processorns inbyggda grafik, om du har tex HDMI eller DVI uttag i moderkortet och har "internal GPU" elelr liknande på "Enabled" i BIOS. Då slipper du lägga till ett grafikkort i datorn.

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pSYKED:

Nej och Nej.

För att köra fler än ett grafikkort så behöver ditt moderkort stöd för crossfire och dubbla PCI-Express utgångar vilket jag antar att ditt moderkort inte har, för det andra så är det väldigt få moderkort som stödjer 2 olika typer av grafikkort i crossfire, och även om du hade haft två likadana kort hade du kört båda skärmarna mot samma kort.

Kort och gott, nej

Nej, unvik gärna ge råd om du inte vet. Det går jättebra att köra 2 helt olika grafikkort även på moderkort som inte stödjer SLI eller crossfire. Och ja, han kommer förmodligen få bättre prestanda på respektive skärm eftersom han avlastar grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Det är ett helvete att få grafikdrivrutiner från AMD och nVidia att fungera tillsammans, förstår inte hur alla andra har missat att ta upp det.
Undvik till varje pris, det är att be om problem!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Det är ett helvete att få grafikdrivrutiner från AMD och nVidia att fungera tillsammans, förstår inte hur alla andra har missat att ta upp det.
Undvik till varje pris, det är att be om problem!

Men standard-drivrutinerna för ett grafikkort brukar ju inte bråka med varandra...

Du behöver ju inte senaste drivrutinerna och Nvidias kontrollpanel för att kunna visa Facebook på en skärm...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

Men standard-drivrutinerna för ett grafikkort brukar ju inte bråka med varandra...

Du behöver ju inte senaste drivrutinerna och Nvidias kontrollpanel för att kunna visa Facebook på en skärm...

Att sitta utan grafikkortsdrivrutiner är ju inget vidare direkt, inte ens säkert att man kan använda rätt upplösning.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZaInT:

Det är ett helvete att få grafikdrivrutiner från AMD och nVidia att fungera tillsammans, förstår inte hur alla andra har missat att ta upp det.
Undvik till varje pris, det är att be om problem!

Vilka problem menar du att du fått då? Jag har ett GF och ett Radeon i samma dator som används till informationsskräm-dator., fungerar felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Vilka problem menar du att du fått då? Jag har ett GF och ett Radeon i samma dator som används till informationsskräm-dator., fungerar felfritt.

Det har rört sig om många fel, bland det vanligare är gul varningsskylt i Enhetshanteraren, att drivrutinerna inte installeras fastän de ser ut att göra det, att det inte går att sätta rätt upplösning mm...
Det finns massor av exempel och det kan uppstå väldigt "spridda" problem.
Om du nu har sån tur att det fungerar för dig måste jag ändå fråga vad du kör för konfiguration ^^

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730