Permalänk
Medlem

behöver tips på gaming mus + musmatta

Hej! jag vänder mig till er gamers främst för lite tips om en bra gaming mus och en bra musmatta.

Har funderat och vill inte ha en trådlös och musmattan vill jag ha i tyg.

Spelar för det mesta snabba FPS spel.

Vill försöka hålla mig till 900 sammanlagt.

Skulle uppskatta era råd och tips. Har sökt ganska mycket själv nu men kommer ingenstans.

tack på förhand

mvh

Permalänk
Medlem

Kolla in func ms-3, jag har den och är mycket nöjd, sen på musmattan kan du ju köpa en billig steelseries eller något.

Permalänk
Medlem

Steelseries QcK+ kan jag rekommendera som tygmatta, jag kör med den själv och den passar mig som vill köra med lite lägre sens. Just + versionen är lite större också vilket är en fördel om du också använder lite lägre sens.

Permalänk

Razor deathadder och en vanlig qpad ta inga i plast eller stål de brukar inte vara värda priset.
Ta en äldre modell typ bf3 special edition, de e grymma och är oftast sänkta i pris.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/168090-r...
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/143516-q...
Jag är jättenöjd med mina.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem

Om man ska rekommendera en mus så behöver vi veta vad du tycker är skönt.
Vilket grepp använder du ?
Gillar du stora/små/mellan?
Vad använder du för sens?
Höger/Vänster?
Lätta/tunga?
osv osv

Angående matta kan jag också rekommendera QcK mattorna, själv använderjag heavy editon som är enormt skön.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/6102553/corsair-raptor-m45 denna verkar vara riktigt bra! Billig också

Permalänk
Medlem

Steelseries Rival är grym, om man inte har små händer. Tycker den är grymt skön och bra! Och typ en steelseries qck+ till den

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Steelseries Rival är grym, om man inte har små händer. Tycker den är grymt skön och bra! Och typ en steelseries qck+ till den

Hej tack för rådet. Jag tror det är det jag letar efter, någon större modell, har ju ganska stora händer just handflatan och skulle nog vilja ha stöd för lillfinger i alla fall mellanfingret. Men jag vill inte att musen ska kännas för tung helst inte väga för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Om man ska rekommendera en mus så behöver vi veta vad du tycker är skönt.
Vilket grepp använder du ?
Gillar du stora/små/mellan?
Vad använder du för sens?
Höger/Vänster?
Lätta/tunga?
osv osv

Angående matta kan jag också rekommendera QcK mattorna, själv använderjag heavy editon som är enormt skön.

Stort tack för din hjälp! Har bestämt mig för en QcK matta nu. Vet dock inte vilken av dom ännu.

Just vad jag skulle vilja föredra vet jag inte eftersom den jag har nu är den enda jag provat och haft och det är en sån här
https://cdon.se/hemelektronik/trust/trust-easyclick-wireless-...

Men jag tycker den känns för liten då jag har ganska stora händer. just handflatan, Så jag skulle nog föredra något större och gärna stöd för mellan finger kanske lillfinger också brukar det väl då vara eller?

Vill dock helst inte att den ska väga mycket och kännas tung. Är högerhänt.

Så kanske en mellan storlek skulle vara bra?

Permalänk

Steelseries Ikari Laser kör jag med och jag har STORA händer! samt den väger nästan inget!

Visa signatur

AMD phenom II X6 1090t 3,9ghz|Corsair H60 2xnoctua p12|12gb corsair vengeance 1600|AMD Saphire R9 290 Tri-X|XFX 850w 80+ Bronze|OCZ aghility III 60gb,Samsung EVO 256gb|WD green 2tb|WD caviar blue 1,5tb|F-D R4 titanium grey|

Besök oss påwww.Dirtyswedes.com en svensk BF4 klan!

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Razer Deathadder 2013, någon som har provat den /har den?

Fungerar den bra i så fall om man har stora händer?

Permalänk

Angående Rival, sista dagen för 399:- inkl frakt http://cdon.se/hemelektronik/steelseries_rival/

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Hej tack för rådet. Jag tror det är det jag letar efter, någon större modell, har ju ganska stora händer just handflatan och skulle nog vilja ha stöd för lillfinger i alla fall mellanfingret. Men jag vill inte att musen ska kännas för tung helst inte väga för mycket.

På rival så håller man ringfingret och lillfingret mot sidan av musen och där är det ganska bra med plats. Lillfingret tar lite i musmattan om man inte böjer det (för mig i alla fall). Den väger inte särskilt mycket. Har haft min Rival en vecka och är bara nöjd

Permalänk
Medlem

Func ms-3 har ju stöd för alla fingrar vilket jag gillar, den är relativt stor. annars Qpad 5k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagstrom:

Kolla in func ms-3, jag har den och är mycket nöjd, sen på musmattan kan du ju köpa en billig steelseries eller något.

Skrivet av Hagstrom:

Func ms-3 har ju stöd för alla fingrar vilket jag gillar, den är relativt stor. annars Qpad 5k?

Har själv en ms-3 och skulle inte rekommendera den till någon.
Förvisso är komforten i toppklass, är t.om beredd att påstå att jag aldrig haft någon skönare, men mjukvaran är hemsk.

Lista på problem jag har haft hitills (de 3 månaderna jag har ägt musen)
*Startar inte alltid upp tillsammans med windows, får koppla ur & koppla in den igen för att den ska starta
*Musen kan dö helt random ibland, hänt ett flertal gånger att jag förlorat rundor på CS p.g.a att musen bara totaldör.
*Knapparna bindas om automatiskt, ibland registrerar den högerklick som vänsterklick och tvärtom i alla möjliga kombinationer, brukar hålla på i ca 10min sen slutar det
*Knapparna kan hänga sig, märker det främst när jag spelar, ibland när man "duttar" ut två-tre skott så fastnar skjutknappen och man kan inte göra någonting

Googlade endel angående problemen och det verkar inte bero på ett s.k måndagsexemplar, nästan alla som köpt musen har problem med den. Den nya versionen på musen ska tydligen inte heller ha åtgärdat problemen.
Ska kontakta inet & skicka tillbaka den när jag orkar, just nu funkar den helt okej så det har inte blivit av

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knassen:

Har själv en ms-3 och skulle inte rekommendera den till någon.
Förvisso är komforten i toppklass, är t.om beredd att påstå att jag aldrig haft någon skönare, men mjukvaran är hemsk.

Lista på problem jag har haft hitills (de 3 månaderna jag har ägt musen)
*Startar inte alltid upp tillsammans med windows, får koppla ur & koppla in den igen för att den ska starta
*Musen kan dö helt random ibland, hänt ett flertal gånger att jag förlorat rundor på CS p.g.a att musen bara totaldör.
*Knapparna bindas om automatiskt, ibland registrerar den högerklick som vänsterklick och tvärtom i alla möjliga kombinationer, brukar hålla på i ca 10min sen slutar det
*Knapparna kan hänga sig, märker det främst när jag spelar, ibland när man "duttar" ut två-tre skott så fastnar skjutknappen och man kan inte göra någonting

Googlade endel angående problemen och det verkar inte bero på ett s.k måndagsexemplar, nästan alla som köpt musen har problem med den. Den nya versionen på musen ska tydligen inte heller ha åtgärdat problemen.
Ska kontakta inet & skicka tillbaka den när jag orkar, just nu funkar den helt okej så det har inte blivit av

Jag har inte upplevt några av dessa problem, kan hålla med om att mjukvaran inte är den bästa men de andra problemen du har har jag inte upplevt. Jag har använt den i ca 2-3 månader och skulle faktiskt rekomendera den varmt. om de stämmer som du säger (att många har problemet och du vill byta mus) så hade jag rekommenderat dig att testa qpad 5k, har använt den en del och komforten är lik ms-3.
Annars mionix naos 7000 har ju en liknande design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagstrom:

Jag har inte upplevt några av dessa problem, kan hålla med om att mjukvaran inte är den bästa men de andra problemen du har har jag inte upplevt. Jag har använt den i ca 2-3 månader och skulle faktiskt rekomendera den varmt. om de stämmer som du säger (att många har problemet och du vill byta mus) så hade jag rekommenderat dig att testa qpad 5k, har använt den en del och komforten är lik ms-3.
Annars mionix naos 7000 har ju en liknande design.

Har kollat lite på naos 7000, den verkar bra men helst så vill jag att func ska släppa en ny version på ms-3 där problemen är åtgärdade, eller iallafall ny mjukvara, för när den väl funkar så är den verkligen underbar!

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Har testat en sjö upplaga av möss av den större varianten.
Och de som har passat mig bäst är följande:
Qpad 5k
Mionix naos 7000
SS Ikari

Dock har alla dessa haft nåt problem med mjukvara/hårdvara.
5K har jag haft två stycken och där har vänster musknapp alltid börjat glappa eller dylikt. (Efter 2-3månaders game)
Ikari har jag också haft två samma problem här med musknapp som ofta blir dubbelklick.
Naos hade jag problem med sensorn. (Minsta lilla smuts så dog lasern helt)

Nu kan det vara så att jag haft otur att få varje gång ett måndags ex, men icke troligt.
Overall har nog Ikari fungerat längst.

Bästa musen overall är nog Qpad 5k, mitt nästa köp blir nog testa den optiska varianten.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.gun:

Vad tror ni om Razer Deathadder 2013, någon som har provat den /har den?

Fungerar den bra i så fall om man har stora händer?

Jag gick över till en Deathadder 2013 för några månader sedan och har börjat vänja mig, hade tidigare en IM 3.0 som jag älskade formen på. Testade en hel del möss innan jag bestämde mig.

DA:n är precis på gränsen till för liten för min hand. Jag hade önskat att den var lite längre i bakkant och inte så sluttande. Kanske några millimeter bredare också. Då hade den blivit lättare att lyfta, som det är nu får man klämma lite, lite med tumme/lillfinger. 3.0:an satt limmad i bakkant så där var det bara att lyfta handen så följde musen med. Då ska tilläggas att jag kör något mellanting av claw och palm (pekfinger och långfinger lätt böjda). Känns som att DA är mer anpassad för claw. Med mitt grepp når jag inte den bakre tumknappen. Annars är det en riktigt go mus. Jag har ju inte så mycket att jämföra med eftersom jag kört 3.0 i tio år, men sensorn verkar grymt bra. Rapp, ingen negativ acc eller andra konstigheter. Knapparna är i det närmaste perfekta, jag gillar lättheten. Kunde ev. vara ännu lite lättare och mindre "slaglängd", men inget jag stör mig på.

Man måste köra programvara (Synapse) i bakgrunden för att ändra inställningar, vilket kan irritera en del. Mig stör det inte direkt, men visst kunde det funnits inbyggt minne i musen istället. Kvaliteten på Razer's produkter är väl tveksam, men har ännu inte upplevt några problem med musen (återstår att se hur länge den håller). Känns någorlunda välbyggd och har en skön ytbehandling. Sidoknapparna är väl aningen kexiga kanske, klickar ganska högt. Scrollhjulet är inget att skriva hem om heller, det fungerar helt ok men inte mer. Ingen steglös funktion. Köpte min för 450:- på CDON, vet inte om jag skulle betala fullpris (600) för den. Razer's produkter känns ganska överprissatta.

Vad gäller musmatta så skulle jag inte rekommendera QcK+. Den luktar förjävligt rent ut sagt, jobbig kemisk gummiaktig lukt som dessutom sätter sig i handen. Fick huvudvärk trots att jag hängt den på vädring i en vecka. Tillverkad av neopren som ger en konstig känsla mot huden, så har du som mig tumme, lillfinger och handled på mattan är det ingen höjdare. Fick dessutom röda utslag (!) på handleden efter några dagars användande. Köpte en Razer Goliathus Speed Alpha 2014 Large (längsta namnet på en musmatta någonsin?) för 169:- istället. Ser förjävlig ut men riktigt skön. Riktigt låg friktion för att vara en tygmatta, bra storlek dessutom.

Hade jag inte köpt DA:n hade jag nog kört på Steelseries Rival, hittade dock ingen butik att testa den i så det fick bli dödsormen istället.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Jag gick över till en Deathadder 2013 för några månader sedan och har börjat vänja mig, hade tidigare en IM 3.0 som jag älskade formen på. Testade en hel del möss innan jag bestämde mig.

DA:n är precis på gränsen till för liten för min hand. Jag hade önskat att den var lite längre i bakkant och inte så sluttande. Kanske några millimeter bredare också. Då hade den blivit lättare att lyfta, som det är nu får man klämma lite, lite med tumme/lillfinger. 3.0:an satt limmad i bakkant så där var det bara att lyfta handen så följde musen med. Då ska tilläggas att jag kör något mellanting av claw och palm (pekfinger och långfinger lätt böjda). Känns som att DA är mer anpassad för claw. Med mitt grepp når jag inte den bakre tumknappen. Annars är det en riktigt go mus. Jag har ju inte så mycket att jämföra med eftersom jag kört 3.0 i tio år, men sensorn verkar grymt bra. Rapp, ingen negativ acc eller andra konstigheter. Knapparna är i det närmaste perfekta, jag gillar lättheten. Kunde ev. vara ännu lite lättare och mindre "slaglängd", men inget jag stör mig på.

Man måste köra programvara (Synapse) i bakgrunden för att ändra inställningar, vilket kan irritera en del. Mig stör det inte direkt, men visst kunde det funnits inbyggt minne i musen istället. Kvaliteten på Razer's produkter är väl tveksam, men har ännu inte upplevt några problem med musen (återstår att se hur länge den håller). Känns någorlunda välbyggd och har en skön ytbehandling. Sidoknapparna är väl aningen kexiga kanske, klickar ganska högt. Scrollhjulet är inget att skriva hem om heller, det fungerar helt ok men inte mer. Ingen steglös funktion. Köpte min för 450:- på CDON, vet inte om jag skulle betala fullpris (600) för den. Razer's produkter känns ganska överprissatta.

Vad gäller musmatta så skulle jag inte rekommendera QcK+. Den luktar förjävligt rent ut sagt, jobbig kemisk gummiaktig lukt som dessutom sätter sig i handen. Fick huvudvärk trots att jag hängt den på vädring i en vecka. Tillverkad av neopren som ger en konstig känsla mot huden, så har du som mig tumme, lillfinger och handled på mattan är det ingen höjdare. Fick dessutom röda utslag (!) på handleden efter några dagars användande. Köpte en Razer Goliathus Speed Alpha 2014 Large (längsta namnet på en musmatta någonsin?) för 169:- istället. Ser förjävlig ut men riktigt skön. Riktigt låg friktion för att vara en tygmatta, bra storlek dessutom.

Hade jag inte köpt DA:n hade jag nog kört på Steelseries Rival, hittade dock ingen butik att testa den i så det fick bli dödsormen istället.

Skrivet av NoPaiN^:

Har testat en sjö upplaga av möss av den större varianten.
Och de som har passat mig bäst är följande:
Qpad 5k
Mionix naos 7000
SS Ikari

Dock har alla dessa haft nåt problem med mjukvara/hårdvara.
5K har jag haft två stycken och där har vänster musknapp alltid börjat glappa eller dylikt. (Efter 2-3månaders game)
Ikari har jag också haft två samma problem här med musknapp som ofta blir dubbelklick.
Naos hade jag problem med sensorn. (Minsta lilla smuts så dog lasern helt)

Nu kan det vara så att jag haft otur att få varje gång ett måndags ex, men icke troligt.
Overall har nog Ikari fungerat längst.

Bästa musen overall är nog Qpad 5k, mitt nästa köp blir nog testa den optiska varianten.

Skrivet av Knassen:

Har kollat lite på naos 7000, den verkar bra men helst så vill jag att func ska släppa en ny version på ms-3 där problemen är åtgärdade, eller iallafall ny mjukvara, för när den väl funkar så är den verkligen underbar!

Skrivet av Hagstrom:

Jag har inte upplevt några av dessa problem, kan hålla med om att mjukvaran inte är den bästa men de andra problemen du har har jag inte upplevt. Jag har använt den i ca 2-3 månader och skulle faktiskt rekomendera den varmt. om de stämmer som du säger (att många har problemet och du vill byta mus) så hade jag rekommenderat dig att testa qpad 5k, har använt den en del och komforten är lik ms-3.
Annars mionix naos 7000 har ju en liknande design.

Vill tacka alla för alla bra råd och tips!

Har nu kommit fram till att det står mellan dessa 3
G400s
Rival
eller deathadder 2013

Tyvärr kan jag inte åka till någon butik och prova vilken som känns skönast
För övrigt ska dem väl vara ungefär lika bra.

Bor tyvärr i en liten håla så finns inngenstans att prova

Vilken tycker ni jag ska ska satsa på?

Har ju ganska stora handflator men något kortare fingrar vilken har skönast grepp tycker ni ??

mvh

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig!! Behöver verkligen hjälp att bestämma mig nu
rival deathadder 2013
eller g400s

Vilken är skönast grepp för fps?

Permalänk
Permalänk

Jag skulle rekommendera en dig att köpa en g400s då logitechs möss oftast håller extremt länge och är sköna

Visa signatur

Dator: Ryzen 5600X, GTX 1070, 32GB RAM

Permalänk
Skrivet av L.gun:

Någon som kan hjälpa mig!! Behöver verkligen hjälp att bestämma mig nu
rival deathadder 2013
eller g400s

Vilken är skönast grepp för fps?

Men snälla, hur ska vi kunna veta vad du tycker är " Skönt " eller inte?

Det ända vi kan svara på är prestanda mässigt, om du är ute efter det så är det Microsoft Intellimouse explorer 3.0 som gäller.