Permalänk
Medlem

Tips på musmatta

Hej jag behöver tips på en ny musmatta till min Logitech g500, jag har för tillfället en Qpad ct large.
Problemet med den musmattan är att musen glider lite för mycket på den musmattan, jag vill ha
en musmatta som har lite mindre glid så att precisionen blir bättre.
Jag har kollat lite på Steel Series QcK+ är den bra?:)

Permalänk
Medlem

Ingen som har nått tips?

Permalänk
Inaktiv

QcK+ Är helt kanoners, billig, stor, bra fäste, tyg och inte allt för flashig om du inte köper någon edition matta. Kan helt klart rekommendera den.

Permalänk
Medlem

SteelSeries 9HD annars kommer din CT Large att slitas så den inte glider lika mycket väldigt snabbt.

Permalänk

Kan tipsa om två.

SteelSeries Qck. Den är glider inte, har skön yta att vila/dra handen mot och upplever inga problem med musen på den.
Tyget känns som en väldigt standard musmatta. Fast med betydligt bättre kvalité.
Har också kunnat tvätta denna med ljummet vatten utan problem.
https://www.inet.se/produkt/6606266/steelseries-qck

Mitt andra tips är Mionix Sargas 400.
https://www.komplett.se/mionix-sargas-400/783401
den är något större än Qck. Den sitter där den ska och jag upplever den något tunnare än Qck.
Tyget på mattan känns nästan som siden tycker jag, vilket gör den ännu behagligare att "dra" handen mot.
Exemplaret jag fick var dock rätt stickiga/"vassa" längst med kanterna, men det verkar försvinna efter kort användning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Har du testat att stoppa i vikterna som följer med musen? Högre vikt kommer också öka friktionen.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Själv körde jag med samma mus tidigare som TS har tillsammans med en Func 1030 original verkar dock vara väldigt svår att få tag på idag tyvärr, men den är suverän! De har en ny variant av den som heter Func 1030² som jag dock inte testat själv.
Det fina med denna musmatta är att man har två sidor, dvs man kan köra på slät eller kornig sida vilket ger mer precision men sliter lite mer på padsen.

Har provat flera musmattor men inte gillat någon annan än just 1030:an, enkel att rengöra också, ta bara bort den fån gummihöljet och diska av den med vatten och milt diskmedel så är den som ny igen.
Jag har haft denna musmatta sedan den släpptes år 2000, så jag har alltså haft samma musmatta i 14 år och inte bytt ut den en enda gång förutom när jag testat andra som jag inte ens varit nöjd med.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agerberg:

Själv körde jag med samma mus tidigare som TS har tillsammans med en Func 1030 original verkar dock vara väldigt svår att få tag på idag tyvärr, men den är suverän! De har en ny variant av den som heter Func 1030² som jag dock inte testat själv.
Det fina med denna musmatta är att man har två sidor, dvs man kan köra på slät eller kornig sida vilket ger mer precision men sliter lite mer på padsen.

Har provat flera musmattor men inte gillat någon annan än just 1030:an, enkel att rengöra också, ta bara bort den fån gummihöljet och diska av den med vatten och milt diskmedel så är den som ny igen.
Jag har haft denna musmatta sedan den släpptes år 2000, så jag har alltså haft samma musmatta i 14 år och inte bytt ut den en enda gång förutom när jag testat andra som jag inte ens varit nöjd med.

Jag har min 1030 sedan 2008. Är mycket nöjd. De som absolut inte trivs på hårda mattor utan föredrar tyg trivs nog inte på denna.

Har haft till min MX518 som jag pensionerade i höstas nu har jag en G400s och den fungerar lika bra på mattan.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem

Jag använder min G500 med Steelseries qck+ och ja det funkar jättebra!

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Har ett tjugotal olika musmattor (av plast, glas, gummi, tyg och andra hybridmaterial), så jag har testat det mesta.

Mindre glid gör i allmänhet inte att precisionen blir bättre, tvärtom. Däremot kan det ge en större känsla av stabilitet.
Är den statiska friktionen hög (kraften som krävs för att börja röra musen från vila), vilket den ofta är på mattor med sämre glid, så blir små precisionrörelser väldigt svåra att utföra. Anledningen är att man då inte riktigt vet när kraften är tillräckligt för att musen ska börja röra sig, vilket gör att siktet/muspekare gör ett litet hopp när man väl får den i rörelse.

Är inte precisionen så viktig, utan man istället stabilt vill kunna hålla siktet på samma ställe när man väl siktat så är tygmattor bra. Dock bör man isåfall åtminstone välja någon tygmatta med lite lägre friktion så man inte drabbas alltför mycket av nackdelen med sämre glid (precisionsförlusten och även snabbheten för mattor riktigt låg friktion).
Den tygmatta jag har med högt friktion är Mionix Sargas 900. Den har en glansig superlen tygyta. Vill man av någon anledning ha maximal friktion så är den det bästa valet bland alla mattor jag testat.

Har även de där Qck+ och Qck Heavy och de utmärker sig inte positivt på något sätt skulle jag säga. De har en friktion som ligger i mellanskiktet för tygmattor. Fördelen är dock att de är billiga, Qck Heavy är också stor så man har mycket utrymme.

Puretrack talent är en annan tymatta jag har som många gillar och rekommenderar.
Gillar inte den alls själv förutom den stora storleken. Den har en friktion som är bland de högsta jag har.
Känner mig bara långsam och klumpig när jag kör med den dock.

Bland de tygmattor med lägst friktion finns Razer Goliathus control och speed. "Control" ger bäst glid och är "snabbast" enligt mig.

Bland de rena plastmattorna skulle jag absolut säga att Steelseries 9HD är bland de bästa. Den har en stabil yta som inte nöts ut på nolltid som de flesta andra plastmattor. Friktionen är dock väldigt låg, så gillar man inte det så bör man inte köpa denna eller någon annan plastmatta.

En trevlig musmatta jag rekommenderar är Corsair MM600. Den är av aluminum, har två olika sidor med delvis olika glidegenskaper och har fått toppbetyg överallt där jag sett den testas. Det är lite som en plastmatta i känslan, men har inte nackdelen att nötas ut så snabbt som plastmattor.

Min egen favoritmatta för tillfället fick jag hem igår från Japan. Det är en Artisan Shidenkai. Artisan är ett Japanskt företag som gör de tekniskt mest avancerade musmattor som används av många spelare idag. Finns många olika modeller som skiljer sig i glid, storlek och annat.
Den jag valde har bäst glid av alla. Det är tyg med en ytan av glasfibrer. Känslan är någonstans mellan en tyd och plastmatta. Känns lite som Qpad CT mattan på ytan, men har mycket lägre statisk friktion och bättre kontroll och glid.
Känns som att man kombinerar det bästa av tyg och plastmattevärldarna.
Helt underbar musmatta. Synd bara att de bara finns i Japan, så det är omständigt att köpa från dem.
Beställde visa amazon i england och det gick dock smidigt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Okej jag köper en Qck+ steelseries och testar om den ger mer stabilitet kostar ju bara runt en hundring