Corsair: "DDR3-1600 inte tillräckligt för Intel Haswell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

I erat test ni gjorde förut var det väll ingen skillnad att tala om?

Har även för mig att LinusTechTips(inte världens bästa recensör) gjorde ett test för inte så länge sedan där det max var 1 fps skillnad mellan olika minnes timings, frekvenser och latenstider.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Skillnad i vad mellan 1600 och 2833? Det är inte så enkelt att du är bandbreddsbegränsad med dina tre stickor RAM? Du har ju fyra kanaler på moderkortet så du kan öka bandbredden genom att bara peta in en modul till.

Fast när jag köpte minnen senast var 1600 MHz billigast. 1333 var svåra att få tag på. Kollade lite snabbt nu och skillnaden var någon tia eller två. Sjukt effektivt att köpa 1333 och klocka så sparar man tillräckligt med pengar för en halv pizza. Vidare bygger du fortfarande hela ditt resonemang på att folk faktiskt är intresserade av extremt höga frekvenser. Tittar vi på prioriteringsordningen på vad man ska köpa för att öka prestandan så ligger RAM i botten. Det är först när du redan har riktigt kraftiga grafikkort och en bra CPU som det är relevant att titta på RAM. Du motsvarar en försvinnande liten minoritet när det kommer till datorprylar. Dina råd är relevanta för dig en handfull andra. För resten är det bara dumt att lägga pengar på högt klockade minnen då de har en budget att hålla sig efter.

Så vad är det du vill ha sagt?

Du verkar ha missuppfattat hela inlägget. Läste du ens?

Han snackar om att klocka från 1600 upp emot 2850 mhz. Han säger att man ska <b>köpa</b> lågt klockade minnen och inte lägga pengar på högt klockade.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AtomicPunk:

Du verkar ha missuppfattat hela inlägget. Läste du ens?

Han snackar om att klocka från 1600 upp emot 2850 mhz. Han säger att man ska <b>köpa</b> lågt klockade minnen och inte lägga pengar på högt klockade.

Och jag frågade varför man ens ska lägga ner tid och energi på att klocka upp minnena från första början. Hans personliga erfaranheter är inte så relevanta för den stora majoriteten då han kör ett specialfall med tre grafikkort, något som ställer lite högre krav på minnesbandbredden. Vidare är det fortfarande fullt möjligt att en del av prestandan han såg beror på att han av någon outgrundlig anledning inte använder hela minnesbandbredden som moderkortet ger. Så jag är fortfarande inte övertygad om att han är rätt person att predika om att alla har fel när det kommer till hur man väljer minne.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av AtomicPunk:

Du verkar ha missuppfattat hela inlägget. Läste du ens?

Han snackar om att klocka från 1600 upp emot 2850 mhz. Han säger att man ska <b>köpa</b> lågt klockade minnen och inte lägga pengar på högt klockade.

Jepp, visst pratar han i ett senare inlägg (i de första kunde man inte ana något sådant) om att köpa 1600MHz minne och överklocka, men sedan säger han att han kör sina 1600MHz CL9 minnen i 2400MHz CL11 och då det i många fall ger mer prestanda vinst att sänka latenserna än att höja frekvensen (för "normal system") så måste han vara i minoritet som drar nytta av den högre frekvensen. Då är det ändå så att för de flesta är skillnaden försumbar att ha snabbare minne, jämfört med att satsa på ett bättre grafikkort (och flertalet köper snabbare minne snarare än att överklocka långsamt, utom vi entusiaster).

Det finns ett antal välkända och betrodda hårdvarusiter inklusive Sweclockers som har bevisat detta genom åren. Kul att du tror mer på en part i målet (Corsair vill ju naturligtvis sälja sina snabbare minnen)än på oberoende recensenter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av AtomicPunk:

Du verkar ha missuppfattat hela inlägget. Läste du ens?

Han snackar om att klocka från 1600 upp emot 2850 mhz. Han säger att man ska <b>köpa</b> lågt klockade minnen och inte lägga pengar på högt klockade.

Du ska vara glad om du ens kan klocka minnena 10% över specad hastighet. Corsair är inte direkt kända för att tillåta överklockning speciellt mycket. Finns väl något bra exempel på lp Samsung minnen, men generellt kan man inte gå speciellt högt. Kommer man över 2000mhz kommer troligen cpuns imc sätta stopp, speciellt om du har mer än 2 moduler på exempelvis ivy. Klart du kan komma runt med att öka spänning en del men då degraderas minneskontroller fort om man inte tänker sig för. Har man x79 kan man få ut mer då de har bättre minneskontroller, men minnena kommer antagligen sätta stopp ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Någon länkade http://www.anandtech.com/show/7364/memory-scaling-on-haswell/... tidigare, enligt Anandtech så ger snabba minnen en någorlunda boost i vissa spel vid multi-GPU lösningar. Så då känns ju Zhrooms variant att trimma upp ett par 1600 minnen ganska smart eftersom han kör tre grafikkort.

Kör man singel GPU så ser det ut som det nästan kvittar vad man kör enligt Anandtechs diagram, men de rekommenderar att köra på minst 1866.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Och jag frågade varför man ens ska lägga ner tid och energi på att klocka upp minnena från första början. Hans personliga erfaranheter är inte så relevanta för den stora majoriteten då han kör ett specialfall med tre grafikkort, något som ställer lite högre krav på minnesbandbredden. Vidare är det fortfarande fullt möjligt att en del av prestandan han såg beror på att han av någon outgrundlig anledning inte använder hela minnesbandbredden som moderkortet ger. Så jag är fortfarande inte övertygad om att han är rätt person att predika om att alla har fel när det kommer till hur man väljer minne.

Du har klart och tydligt uppfattat det som att man som att man ska köpa dyra minnen.
Sedan pratar du om prisskillnad mellan 1333 mhz och 1600 mhz. Han pratar om prisskillnad mellan 1600- minnen och sådana över 2000.

Skrivet av Zotamedu:

Skillnad i vad mellan 1600 och 2833? Det är inte så enkelt att du är bandbreddsbegränsad med dina tre stickor RAM? Du har ju fyra kanaler på moderkortet så du kan öka bandbredden genom att bara peta in en modul till.

Fast när jag köpte minnen senast var 1600 MHz billigast. 1333 var svåra att få tag på. Kollade lite snabbt nu och skillnaden var någon tia eller två. Sjukt effektivt att köpa 1333 och klocka så sparar man tillräckligt med pengar för en halv pizza. Vidare bygger du fortfarande hela ditt resonemang på att folk faktiskt är intresserade av extremt höga frekvenser. Tittar vi på prioriteringsordningen på vad man ska köpa för att öka prestandan så ligger RAM i botten. Det är först när du redan har riktigt kraftiga grafikkort och en bra CPU som det är relevant att titta på RAM. Du motsvarar en försvinnande liten minoritet när det kommer till datorprylar. Dina råd är relevanta för dig en handfull andra. För resten är det bara dumt att lägga pengar på högt klockade minnen då de har en budget att hålla sig efter.

Så vad är det du vill ha sagt?

Skrivet av Bad Habit:

Du ska vara glad om du ens kan klocka minnena 10% över specad hastighet. Corsair är inte direkt kända för att tillåta överklockning speciellt mycket. Finns väl något bra exempel på lp Samsung minnen, men generellt kan man inte gå speciellt högt. Kommer man över 2000mhz kommer troligen cpuns imc sätta stopp, speciellt om du har mer än 2 moduler på exempelvis ivy. Klart du kan komma runt med att öka spänning en del men då degraderas minneskontroller fort om man inte tänker sig för. Har man x79 kan man få ut mer då de har bättre minneskontroller, men minnena kommer antagligen sätta stopp ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig sagt något om att klocka mina minnen. Jag undrade bara hur kameragrabben kunde få det till att han ville att man ska köpa dyra minnen.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

"Ok"

Kul att det funkar för dig.
För mig blir det ingen som helst skillnad om jag kör 1333, 1600, 1833 eller 2133Mhz, exakt samma Fps ändå, men kul att ditt system är unikt och verkar må bra av snabbare minnen.

"Column Address Strobe (CAS) latency, or CL, is the delay time between the moment a memory controller tells the memory module to access a particular memory column on a RAM module, and the moment the data from the given array location is available on the module's output pins. In general, the lower the CAS latency, the better." - wikipedia.

Klockfrekvensen är inte den enda faktorn, du måste betänka CL också. De flesta minnen med hög klockfrekvens har också högre CL vilket typ tar ut klockfrekvensen. Idealiskt vill du ha hög klock + låg CL om du ska märka någon skillnad.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Någon länkade http://www.anandtech.com/show/7364/memory-scaling-on-haswell/... tidigare, enligt Anandtech så ger snabba minnen en någorlunda boost i vissa spel vid multi-GPU lösningar. Så då känns ju Zhrooms variant att trimma upp ett par 1600 minnen ganska smart eftersom han kör tre grafikkort.

Kör man singel GPU så ser det ut som det nästan kvittar vad man kör enligt Anandtechs diagram, men de rekommenderar att köra på minst 1866.

Nice upplösning... 720p typ :/

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

"Column Address Strobe (CAS) latency, or CL, is the delay time between the moment a memory controller tells the memory module to access a particular memory column on a RAM module, and the moment the data from the given array location is available on the module's output pins. In general, the lower the CAS latency, the better." - wikipedia.

Klockfrekvensen är inte den enda faktorn, du måste betänka CL också. De flesta minnen med hög klockfrekvens har också högre CL vilket typ tar ut klockfrekvensen. Idealiskt vill du ha hög klock + låg CL om du ska märka någon skillnad.

Givetvis!
Mina trötta 1333 cl9 stickor gör dock 1833 i cl11 o testar 2ghz i cl12 nu, har för mig att de gjorde 2ghz i cl11 men vägrade gå upp i 2133 oavsett...

Givetvis har bättre(läs dyrare) stickor bättre CAS än mina, men ska det spela sån stor roll som vissa påstår borde jag fortfarande få en markant prestandaskjuts.

Överlag känns det dock som att det är samma stickor som säljs med olika SPD, iaf tills man kliver upp på dominators.
Man ser ofta samma modell med ex.
1333 Cl9
1600 Cl10
1833 Cl11
=3 olika produkter
Vilket antyder att det är samma moduler ändå, och då blir ju den totala hastigheten lika hög oavsett frekvens, vilket jag antog att tråden handlade om?

Permalänk
Avstängd

Äh vafan, nu igen. Corsair snackade ju om detta förra året, och då stämde de ju inte att dyra snabba minnen skulle boosta fpsen.

Jag kan faktiskt hålla med om att man ser att cpun flaskar i de första testerna i de första bilderna ni länkar, men sen är där ett test där fpsen skulle ökas också, vilket är skitsnack.

De kan ju lika bra vara så att cpun har varit flaskhals och när de nu dragit upp klocken så ökar ju även fpsen. Fan vilka idioter corsair är, de försöker lura sina kunder ju.

Permalänk
Medlem

Det handlar nog om att Corsair vill sälja av sina lager med minnen, då DDR4 är på ingående efter sommaren.

Högpresterande minnen har en tendens att ligga, då marknaden inte är så stor..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chadreed:

De känns konstigt att en tillverkare med deras R&D och hjärnor bakom hur man tillverkar minnen och allt som hör till skulle ljuga. Jag tror nog Corsairs tekniker kan lite mer än 99% av folket här på sweclockers så vrf skulle dem ljuga. Vrf skulle dem gå ut med detta och sedan tro sig få sålt mera minnen knappast bra marknasföring för sina minnes moduler som är mest populära i världen?

I detta fall "Ljuger" de inte utan överdriver bara. Inte riktigt samma sak.. Att överdriva är lagligt.

Skrivet av zhrooms:

Så jävla roligt o höra detta igen, stor humor att folk fortsätter att säga att det inte spelar någon roll, finns bevis överallt om att snabbare minne ger en prestandaskjuss, varför säljs det snabbare minnen ens för då? Är det bara en stor scam som folk gått på sedan 10 år tillbaka? Blir bara roligare att dom som säger att det inte är någon skillnad är dom som själva sitter på 1600MHz och tror allt dom läser på internet är sant.

Jag skulle aldrig röra ett par 1600MHz minnen, skräp, jag får upp till 10-15 FPS mer i genomsnitt i flera av spelen jag spelar, för tillfället kör jag 3st Vengeance 1600MHz CL9 1.5v i 2400MHz CL11, får 5 FPS högre minimum FPS i ArmA 3 som exempel, upp till 20 FPS i BF4

Suck. Blir dags att förbereda popcorn till hösten, köpa en hel lastpall, sitta där me näven i ansiktet när DDR4 kommer, med minnen i 5000MHz, upp från 1600MHz, skillnaden kommer vara ENORM, och folk som idag sitter och skriker att alla som köpt minnen över 1600MHz är idiot noobs som inte vet något om datorer, kommer inte längre kunna säga det, utan att framstå som totala nybörjare själva, som dom redan gör idag men ändå.

Otroligt hur kan folk tro att överklockare, som överklockat i 10 år, inte vet vad dom håller på med? Att dom rent ut sagt ljuger, och är okunniga? Makes no sense.

Vem har sagt att de ljuger eller att det inte är någon skillnad? Det Corsair gör är snarare överdriver och använder sig av speciellt uttagna siffror. I verkligheten så ska det till väldigt speciella situationer för att skillnaden ska märkas. Sedan när är minnena skräp bara för att de går i 1600Mhz.. Enligt din logik så kan jag köpa ett par 1600Mhz minnen... Klocka upp dessa till säg 2000Mhz och då är de helt plötsligt inte skräp längre? Sedan ska vi inte snacka om stenen du kastar i glashus genom att kalla andra idioter för att de inte känner av samma prestandaskjuts som du får. För det kan ju inte ha och göra med den grundläggande regeln att alla riggar presterar inte identiskt med varandra och att folk dessutom inte alla sitter med exakt samma situation som dig? Själv så märker jag knappt någon skillnad om jag använder brorsans Ripjaws som går i 2133MHz gentemot mina Vengeance 1600Mhz.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Givetvis!
Mina trötta 1333 cl9 stickor gör dock 1833 i cl11 o testar 2ghz i cl12 nu, har för mig att de gjorde 2ghz i cl11 men vägrade gå upp i 2133 oavsett...

Givetvis har bättre(läs dyrare) stickor bättre CAS än mina, men ska det spela sån stor roll som vissa påstår borde jag fortfarande få en markant prestandaskjuts.

Överlag känns det dock som att det är samma stickor som säljs med olika SPD, iaf tills man kliver upp på dominators.
Man ser ofta samma modell med ex.
1333 Cl9
1600 Cl10
1833 Cl11
=3 olika produkter
Vilket antyder att det är samma moduler ändå, och då blir ju den totala hastigheten lika hög oavsett frekvens, vilket jag antog att tråden handlade om?

Vem köper 1866+ sticker med högre latens än CL10? Det blir till och med dyrare på det viset, sett till GB per minnesmängd och prestandaskjuts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Nice upplösning... 720p typ :/

Jag reagerade på det också. Det hade varit intressant med ett test där 1st high-end GPU kördes i 1080p och 1440p i ett flertal speltitlar för att se om där faktiskt finns en skillnad där. Så fort du kan få ut 10% mer prestanda genom att klocka/köpa bättre minnesmoduler så är det absolut intressant att väga in.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AtomicPunk:

Du har klart och tydligt uppfattat det som att man som att man ska köpa dyra minnen.
Sedan pratar du om prisskillnad mellan 1333 mhz och 1600 mhz. Han pratar om prisskillnad mellan 1600- minnen och sådana över 2000.

Jag har aldrig sagt något om att klocka mina minnen. Jag undrade bara hur kameragrabben kunde få det till att han ville att man ska köpa dyra minnen.

Numera är faktiskt inte prisskillnaden mellan 1600MHz och 2400MHz speciellt stor, inte om man letar lite.
Lite utanför det ni pratar om, jag vet, ville bara påpeka saken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

3 stickor? Kör du lga1366?

Ja, Nej. Se nedan.

På tal om det, var och hämtade vattenkylningen i eftermiddags

Skrivet av Teddis:

Mjo men man kör ju upp stickornas hastighet för att man vill ha hög minnesbandbredd, så det känns lite konstigt att stanna på tre stickor (kör LGA2011 triple channel eller asymmetric dual channel i detta fall?) och överklocka dessa, när fyra stickor till och med i långsammare hastighet borde ge bra mycket mer bandbredd hur som helst. Vad har jag missat?

Du har missat att jag tidigare kört både 4 och 8 stickor Kingston HyperX Beast 2400MHz CL11, skulle byta ut dom, sålde 4 och bytte 4 med en vän mot hans X58 minnen, 3st 5 år gamla Vengeance 4GB 1600MHz CL9, som jag lyckades få upp i 2400MHz CL11, kommer byta ut dom så fort jag vet vad jag ska byta till, känns inte värt att lägga ett öre på DDR3 nu när DDR4 är på intåg om redan 6-9 månader förhoppningsvis

Skrivet av Zotamedu:

Skillnad i vad mellan 1600 och 2833? Det är inte så enkelt att du är bandbreddsbegränsad med dina tre stickor RAM? Du har ju fyra kanaler på moderkortet så du kan öka bandbredden genom att bara peta in en modul till.

Fast när jag köpte minnen senast var 1600 MHz billigast. 1333 var svåra att få tag på. Kollade lite snabbt nu och skillnaden var någon tia eller två. Sjukt effektivt att köpa 1333 och klocka så sparar man tillräckligt med pengar för en halv pizza. Vidare bygger du fortfarande hela ditt resonemang på att folk faktiskt är intresserade av extremt höga frekvenser. Tittar vi på prioriteringsordningen på vad man ska köpa för att öka prestandan så ligger RAM i botten. Det är först när du redan har riktigt kraftiga grafikkort och en bra CPU som det är relevant att titta på RAM. Du motsvarar en försvinnande liten minoritet när det kommer till datorprylar. Dina råd är relevanta för dig en handfull andra. För resten är det bara dumt att lägga pengar på högt klockade minnen då de har en budget att hålla sig efter.

Så vad är det du vill ha sagt?

Se svaret ovan varför jag kör 3st, sedan.. vad babblar du om? 1333 svårt att få tag på? Har jag sagt att man ska köpa det? Nej. Jag säger att du kan göra det om dom har rätt kretsar, handlar inte om vad dom är specificerade till, alls.

"Extremt höga" frekvenser är 2800MHz+, jag snackar 2400-2600 och bibehålla bra latency, vilket många minnen klarar av. Inte alls så pass dyrt som folk verkar tro.

Prioriteringsordningen ja, minne kommer efter processor och grafikkort, det säger sig självt. Och det stämmer även in på antalet kronor det kostar. Snabbare minne kostar inte mer än vad ett snabbare grafikkort skulle göra. Sen handlar det inte om antalet grafikkort alls, snarare om systemet flaskar. Då kan man jämföra det med att varför köpa ett bättre grafikkort eller processor? Om en av dom flaskar 75% av tiden ändå, någonstans måste man dra linjen, varför gäller inte detsamma på minne för? Där ignoreras det totalt verkligen.

Säger inte att man ska lägga pengar på högre klockade minnen, som AtomicPunk skrev, det jag säger är att du inte behöver köpa högt klockade minnen, du kan köpa lågt klockade minnen och klocka dom högt manuellt. Alltså hålls budgeten men du får högt klockade minnen. Säkerligen massor här på SweClockers som sitter på bra minneskretsar utan att veta om det, som sagt mina minnen som sitter i nu är 5 år gamla Vengeance 1600, som klarar 2400. Men folk försöker inte ens överklocka, för dom blir tillsagda av folk på internet att ökar du minneshastigheten tjänar du ingenting på det.

Skrivet av Bad Habit:

Du ska vara glad om du ens kan klocka minnena 10% över specad hastighet. Corsair är inte direkt kända för att tillåta överklockning speciellt mycket. Finns väl något bra exempel på lp Samsung minnen, men generellt kan man inte gå speciellt högt. Kommer man över 2000mhz kommer troligen cpuns imc sätta stopp, speciellt om du har mer än 2 moduler på exempelvis ivy. Klart du kan komma runt med att öka spänning en del men då degraderas minneskontroller fort om man inte tänker sig för. Har man x79 kan man få ut mer då de har bättre minneskontroller, men minnena kommer antagligen sätta stopp ändå.

Haha, 10%. Tillåta överklockning? Corsair har/har haft massor av bra kretsar precis som vilken annan tillverkare som helst, har inte alls så bra koll på just Corsair nu på men dom har flertalet minnesmoduler med Samsung D-rev i deras nuvarande sortiment

Endast 2000MHz på Ivy, IMC tar stopp? Ehm, en 3770K (Ivy) klarar exempelvis 2st 4GB TridentX i 3379MHz CL11

IMC'n (Memory Controllern) är i processorn, alltså orelevant till styrkrets (X79), 4770K (Haswell) på Z87 piskar alla andra processorer när det kommer till IMC, och IPC.

Världsrekord med DDR3 ligger på över 4400MHz med 4770K

Skrivet av Klumpeduns:

Någon länkade http://www.anandtech.com/show/7364/memory-scaling-on-haswell/... tidigare, enligt Anandtech så ger snabba minnen en någorlunda boost i vissa spel vid multi-GPU lösningar. Så då känns ju Zhrooms variant att trimma upp ett par 1600 minnen ganska smart eftersom han kör tre grafikkort.

Kör man singel GPU så ser det ut som det nästan kvittar vad man kör enligt Anandtechs diagram, men de rekommenderar att köra på minst 1866.

Kör man singelgpu och grafikkortet flaskar sönder, dvs ligger i 100% GPU Load, ja då är det inte så konstigt att FPS'en inte ökar? Då blir processoröverklockningen ganska orelevant också, precis som minnesöverklockningen. Beror då på spel i sådana fall, som t.ex. DayZ som är ovanligt tungt på processorn. ArmA 3 nedan, nu var det ett bra tag sedan jag testade det där så minns inte riktigt vad GPU belastningen låg på, men har för mig det var ren CPU flask, GPU nådde aldrig 100% usage, och spelet tog rejäl nytta av 800MHz snabbare minne, även fast latency var högre, hela 5 högre average FPS är underverk när det kommer till ArmA verkligen

Skrivet av Tumnus:

Det Corsair gör är snarare överdriver och använder sig av speciellt uttagna siffror. I verkligheten så ska det till väldigt speciella situationer för att skillnaden ska märkas. Själv så märker jag knappt någon skillnad om jag använder brorsans Ripjaws som går i 2133MHz gentemot mina Vengeance 1600Mhz.

Bra att du ens läst artikeln som Dustin Sklavos på Corsair skrev, han benchmarkar för att se skillnader, så kommer du och säger att "Corsair överdriver, använder sig av speciellt uttagna siffror." Sedan så förra artikeln som skrevs på Corsair handlade specifikt om Battlefield 4, och testresultaten var korrekta i deras situation, det var vad dom ville förmedla, att du kan få en rejäl prestanda ökning med snabbare minnen, dom skrev inte att alla som köper 3000MHz minnen kommer automatiskt att få 50% högre FPS i Battlefield 4.

*Skakar på huvudet*

Du säger att du knappt märker skillnad på om du använder 2133MHz mot 1600MHz? Då kan jag säga, du märker knappt skillnad på om du överklockar ditt grafikkort eller inte, lika bra att strunta i att överklocka då, när vi ändå håller på så kan du klocka ner processorn 400MHz, det är knappt något du märker ju.

Skrivet av FredrikMH:

Jag reagerade på det också. Det hade varit intressant med ett test där 1st high-end GPU kördes i 1080p och 1440p i ett flertal speltitlar för att se om där faktiskt finns en skillnad där. Så fort du kan få ut 10% mer prestanda genom att klocka/köpa bättre minnesmoduler så är det absolut intressant att väga in.

Massor av reviewers som testar helt fel, kör tester när deras grafikkort flaskar sönder, fel upplösning, oklockade processorer, gud vet vad, går inte att lita på så mångas test för fem öre. Även flera av SweClockers är missvisande.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd

En ren gissning här, men min fps kanske ökar mer än medel och max fps?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

En ren gissning här, men min fps kanske ökar mer än medel och max fps?

Generellt sett tvärt om när det handlar om minnensfrekvenser. Det är oftast huvudsakligen max fps som ökar (och därmed även medel till en viss del).

Permalänk
Avstängd

dom flesta minnen är i det närmaste en jävla bluff då 1600 cas 9 - 1833 cas 10 - 2133 cas 11 är i dom flesta fallen samma minnen och vist har lite olika kylnigar som ska locka p12or för dom är så sjukt cool och har fränt namn men är samma moduler där cas oftast äter upp mhz höjningen och man kan ändra till samma mhz själv

om jag skulle köpa snabbare och vill märka lite skillnad så hade mer 2133 cas 7- 8 eller 2400 cas9 varit värt lite extra men i dag känns det mesta som trams

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Bra att du ens läst artikeln som Dustin Sklavos på Corsair skrev, han benchmarkar för att se skillnader, så kommer du och säger att "Corsair överdriver, använder sig av speciellt uttagna siffror." Sedan så förra artikeln som skrevs på Corsair handlade specifikt om Battlefield 4, och testresultaten var korrekta i deras situation, det var vad dom ville förmedla, att du kan få en rejäl prestanda ökning med snabbare minnen, dom skrev inte att alla som köper 3000MHz minnen kommer automatiskt att få 50% högre FPS i Battlefield 4.

*Skakar på huvudet*

Han skulle aldrig få artiklar med klippta diagram publicerade när han recenserade bärbara / system för Anandtech. Hans förra kollega Ian Cutress har inte skrivit en sämre artikel. När Dustin skrev artikeln om Kaveri och minnesprestanda eller om BF4 såg han ingen nytta i att klippa staplarna. BF4as minnesskalning beskrivs för den delen inte sämre av Sweclockers artikel. Även hans (Dustins) BF4-artikel sa att det var 4-5 fps skillnad som mest. Att andra får 1-2 är inte för den delen fel. BF4 är just ett spel som inte visar på någon större skillnad.

Kollar vi på Corsairs utbud och priser i t.ex. USA så kostar ett 16GB DDR3-1600 CL9-kit 163 Dollar mot ett 16GB DDR3-2400 CL10-kit som kostar 275 Dollar. När ett vanligt 16GB DDR3-1600 CL9-kit (som kör 1600 By Spd utan XMP ifall du vill) kostar drygt 135 - 145 Dollar. För 32GB hos Corsair bli det sådär 175+ Dollar i skillnad. Har man en budget är det verkligen inte värt att köpa dessa från Corsair. Hos andra tillverkare är det mindre skillnad. Men det är ofta iaf 50-100 dollar. Överdriva gör inte så mycket vettigt heller då såklart DDR3-2400 på CL10 presterade bättre än eller lika som 2933 på CL12 enligt hans egna BF4-artikel. På Kaveri kommer det heller inte ge så mycket över 2133. Största och enda egentliga märkbara skillnaden där är ju från 1600 till 1866. Det är också system där 5 fps gör stor skillnad när det handlar om IGP.

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Ja, Nej. Se nedan.

På tal om det, var och hämtade vattenkylningen i eftermiddags

Du har missat att jag tidigare kört både 4 och 8 stickor Kingston HyperX Beast 2400MHz CL11, skulle byta ut dom, sålde 4 och bytte 4 med en vän mot hans X58 minnen, 3st 5 år gamla Vengeance 4GB 1600MHz CL9, som jag lyckades få upp i 2400MHz CL11, kommer byta ut dom så fort jag vet vad jag ska byta till, känns inte värt att lägga ett öre på DDR3 nu när DDR4 är på intåg om redan 6-9 månader förhoppningsvis

Se svaret ovan varför jag kör 3st, sedan.. vad babblar du om? 1333 svårt att få tag på? Har jag sagt att man ska köpa det? Nej. Jag säger att du kan göra det om dom har rätt kretsar, handlar inte om vad dom är specificerade till, alls.

"Extremt höga" frekvenser är 2800MHz+, jag snackar 2400-2600 och bibehålla bra latency, vilket många minnen klarar av. Inte alls så pass dyrt som folk verkar tro.

Prioriteringsordningen ja, minne kommer efter processor och grafikkort, det säger sig självt. Och det stämmer även in på antalet kronor det kostar. Snabbare minne kostar inte mer än vad ett snabbare grafikkort skulle göra. Sen handlar det inte om antalet grafikkort alls, snarare om systemet flaskar. Då kan man jämföra det med att varför köpa ett bättre grafikkort eller processor? Om en av dom flaskar 75% av tiden ändå, någonstans måste man dra linjen, varför gäller inte detsamma på minne för? Där ignoreras det totalt verkligen.

Säger inte att man ska lägga pengar på högre klockade minnen, som AtomicPunk skrev, det jag säger är att du inte behöver köpa högt klockade minnen, du kan köpa lågt klockade minnen och klocka dom högt manuellt. Alltså hålls budgeten men du får högt klockade minnen. Säkerligen massor här på SweClockers som sitter på bra minneskretsar utan att veta om det, som sagt mina minnen som sitter i nu är 5 år gamla Vengeance 1600, som klarar 2400. Men folk försöker inte ens överklocka, för dom blir tillsagda av folk på internet att ökar du minneshastigheten tjänar du ingenting på det.

Haha, 10%. Tillåta överklockning? Corsair har/har haft massor av bra kretsar precis som vilken annan tillverkare som helst, har inte alls så bra koll på just Corsair nu på men dom har flertalet minnesmoduler med Samsung D-rev i deras nuvarande sortiment

Endast 2000MHz på Ivy, IMC tar stopp? Ehm, en 3770K (Ivy) klarar exempelvis 2st 4GB TridentX i 3379MHz CL11

IMC'n (Memory Controllern) är i processorn, alltså orelevant till styrkrets (X79), 4770K (Haswell) på Z87 piskar alla andra processorer när det kommer till IMC, och IPC.

Världsrekord med DDR3 ligger på över 4400MHz med 4770K

Kör man singelgpu och grafikkortet flaskar sönder, dvs ligger i 100% GPU Load, ja då är det inte så konstigt att FPS'en inte ökar? Då blir processoröverklockningen ganska orelevant också, precis som minnesöverklockningen. Beror då på spel i sådana fall, som t.ex. DayZ som är ovanligt tungt på processorn. ArmA 3 nedan, nu var det ett bra tag sedan jag testade det där så minns inte riktigt vad GPU belastningen låg på, men har för mig det var ren CPU flask, GPU nådde aldrig 100% usage, och spelet tog rejäl nytta av 800MHz snabbare minne, även fast latency var högre, hela 5 högre average FPS är underverk när det kommer till ArmA verkligen

http://i.imgur.com/Nes0xGL.jpg

Bra att du ens läst artikeln som Dustin Sklavos på Corsair skrev, han benchmarkar för att se skillnader, så kommer du och säger att "Corsair överdriver, använder sig av speciellt uttagna siffror." Sedan så förra artikeln som skrevs på Corsair handlade specifikt om Battlefield 4, och testresultaten var korrekta i deras situation, det var vad dom ville förmedla, att du kan få en rejäl prestanda ökning med snabbare minnen, dom skrev inte att alla som köper 3000MHz minnen kommer automatiskt att få 50% högre FPS i Battlefield 4.

*Skakar på huvudet*

Du säger att du knappt märker skillnad på om du använder 2133MHz mot 1600MHz? Då kan jag säga, du märker knappt skillnad på om du överklockar ditt grafikkort eller inte, lika bra att strunta i att överklocka då, när vi ändå håller på så kan du klocka ner processorn 400MHz, det är knappt något du märker ju.

Massor av reviewers som testar helt fel, kör tester när deras grafikkort flaskar sönder, fel upplösning, oklockade processorer, gud vet vad, går inte att lita på så mångas test för fem öre. Även flera av SweClockers är missvisande.

Gött att du läser vad som står... Om du läser så står det att mer än 2 moduler blir svårt att få upp i frekvenser över 2000mhz på exempelvis z77 plattform om inte massa spänning tillförs på minneskontrollern, och att x79 är bättre lämpat för 4 moduler iom quadchannel. Och tror knappast du kan köra 4400 i annat än benchmarks. Inte heller 3000mhz, kanske inte ens över 2500mhz. Och prestandavinsten är så marginell i allt utom typ komprimeringsprogram, så nyttan är obefintlig. Lägg exempelvis 2000kr på mellanskillnaden för 1600/1866mhz på bättre grafik, snabbare processor, Ssd eller vad som helst.

Men för integrerat gpu får du absolut en prestandaknuff på kanske 20-30% med lite tur mellan 1600-2400mhz. Men då känns det ändå dumt att köpa dyra minnen eftersom du kan köpa ett separat grafikkort för de pengarna.

Men hittar du en bra deal och summan kanske är ett par hundra, så köp absolut det snabbare minnet. Men inte för 500-1000kr mer om det handlar om flera moduler enligt mig iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hjälpsam

50 spänn i prisskillnad är verkligen inget att bråka om, då slipper man lägga ned tid på överklockning också (tid är pengar).
50 spänn är ett påslag på 3.2%, jag har svårt att tro att man inte kan få den prestandaskjutsen, i scenarion då CPU.n begränsar.

CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO GOLD 1600MHZ (2X8GB); 1540 kr
CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO GOLD 2400MHZ (2X8GB); 1590 kr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

50 spänn i prisskillnad är verkligen inget att bråka om, då slipper man lägga ned tid på överklockning också (tid är pengar).
50 spänn är ett påslag på 3.2%, jag har svårt att tro att man inte kan få den prestandaskjutsen, i scenarion då CPU.n begränsar.

CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO GOLD 1600MHZ (2X8GB); 1540 kr
CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO GOLD 2400MHZ (2X8GB); 1590 kr

Det är ett CL11 2400-kitt. Corsairs CL10-kit är lite dyrare. Vilket är produkten han testar. Vilket också blir några fler lappar än 1600-kittet med Dominator Platinum. Skulle säga att det inte är värt om alternativet är 1300:- för ett By SPD 1600-kitt. Det blir ändå mer än en tusenlapp i skillnad. Om inte budget är något bekymmer så går det säkert att hitta och leta reda på minnen som presterar bättre med lite arbete nerlagt. Sen är ju XMP överklockning vilket som. Kittet du pekar ut skulle inte alls säkert ge säg 3.2% mer fps. Med tanke på variationerna hos grafikkorten skulle du säkert kunna hitta kort som har större skillnad inom 50kr också.

Permalänk
Medlem

För en vanlig dödlig svensson har jag svårt att se att mindre än ett dussin mer fps skulle vara värt införskaffandet av dessa minnen. Kommer prestandaboosten av att cpu och minnen flaskar gpu då?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Corsair påstod exakt samma ska gällande minnen i bf4 och det stämde ju sådär

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Petterk:

Det är ett CL11 2400-kitt. Corsairs CL10-kit är lite dyrare. Vilket är produkten han testar. Vilket också blir några fler lappar än 1600-kittet med Dominator Platinum. Skulle säga att det inte är värt om alternativet är 1300:- för ett By SPD 1600-kitt. Det blir ändå mer än en tusenlapp i skillnad. Om inte budget är något bekymmer så går det säkert att hitta och leta reda på minnen som presterar bättre med lite arbete nerlagt. Sen är ju XMP överklockning vilket som. Kittet du pekar ut skulle inte alls säkert ge säg 3.2% mer fps. Med tanke på variationerna hos grafikkorten skulle du säkert kunna hitta kort som har större skillnad inom 50kr också.

Så sant att även XMP är överklockning.
Ja minnen som är CL10 och går i 2400MHz kostar 2400 kr, vilket jag gör att jag tycker det är ett ointressant köp.
Jag har svårt att tro att prestandaskillnaden mellan CL10 och CL11 är så rackans stor, det känns absolut inte värt 800kr eller 50% i alla fall.
Men att gå från 1600 CL9, till 2400 CL11 kostar som sagt bara 3.2%, vilket jag inte tycker är så farligt.
Nu skall jag väl erkänna att min rigg går i 1600 MHz CL11, det är priset för att köra med ECC, men min nya Kaveri HTPC/TV-speldator kommer att få just Corsair Vengeance 2400MHz CL11, där gör det ju en ordentlig skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Generellt sett tvärt om när det handlar om minnensfrekvenser. Det är oftast huvudsakligen max fps som ökar (och därmed även medel till en viss del).

Ok, vet du om det finns några specialfall där det är så att min fps ökar mycket pga högre minnes frekvens? Kanske finns spel som har större fördel av det än andra? Kanske har nytta av det då man vill ha min-fps = 120? Hade varit intressant att veta om det faktiskt finns fall då man har nytta av det, för man hör bara att det inte spelar roll, men hur låg frekvens kan man faktiskt ha innan det spelar roll?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Så jävla roligt o höra detta igen, stor humor att folk fortsätter att säga att det inte spelar någon roll, finns bevis överallt om att snabbare minne ger en prestandaskjuss, varför säljs det snabbare minnen ens för då? Är det bara en stor scam som folk gått på sedan 10 år tillbaka? Blir bara roligare att dom som säger att det inte är någon skillnad är dom som själva sitter på 1600MHz och tror allt dom läser på internet är sant.

Jag skulle aldrig röra ett par 1600MHz minnen, skräp, jag får upp till 10-15 FPS mer i genomsnitt i flera av spelen jag spelar, för tillfället kör jag 3st Vengeance 1600MHz CL9 1.5v i 2400MHz CL11, får 5 FPS högre minimum FPS i ArmA 3 som exempel, upp till 20 FPS i BF4

Suck. Blir dags att förbereda popcorn till hösten, köpa en hel lastpall, sitta där me näven i ansiktet när DDR4 kommer, med minnen i 5000MHz, upp från 1600MHz, skillnaden kommer vara ENORM, och folk som idag sitter och skriker att alla som köpt minnen över 1600MHz är idiot noobs som inte vet något om datorer, kommer inte längre kunna säga det, utan att framstå som totala nybörjare själva, som dom redan gör idag men ändå.

Otroligt hur kan folk tro att överklockare, som överklockat i 10 år, inte vet vad dom håller på med? Att dom rent ut sagt ljuger, och är okunniga? Makes no sense.

Jag får mer Gflops i IBT när jag klockar minnena så det stämmer att man får en prestandskjuts. Känns som att minnen på 1600Mhz stryper min Hashwell cpu något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

50 spänn i prisskillnad är verkligen inget att bråka om, då slipper man lägga ned tid på överklockning också (tid är pengar).
50 spänn är ett påslag på 3.2%, jag har svårt att tro att man inte kan få den prestandaskjutsen, i scenarion då CPU.n begränsar.

CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO GOLD 1600MHZ (2X8GB); 1540 kr
CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO GOLD 2400MHZ (2X8GB); 1590 kr

Billigaste Corsair 2x8GB stickor (16GB), kostar 1289kr inkl frakt
Corsair Vengeance LP 1600MHz CL10 2x8GB

Sen kan vi jämföra mot deras dyrare motsvarighet, kostar 1593kr inkl frakt
Corsair Vengeance Pro 2400MHz CL11 2x8GB

Det skiljer alltså 304kr mellan dessa minnen, då får du minnen som är femtio gånger snyggare och 800MHz snabbare, med samma CAS vid OC, klarar 2400MHz i CL10 om man bumpar volten lite, alternativt plocka hastighet istället, bör rimligtvis kunna nå runt 2700MHz

Sen finns det ju såklart billigare minnen ändå, men som exempel mellan dessa två så är valet ganska så självklart

Beror ju även på vad du gör med datorn som tidigare nämnts, lirar du endast LoL så är det ju ingen poäng, men då är det lika liten poäng med resten av komponenterna, kan då lika gärna köpa 1333 Minnen, en i5 4430 och ett GTX 750 Ti, men kommer bara fler och fler tyngre och mer avancerade titlar som kan utnyttja minneshastigheten, så köper du en gaming dator för att spela dussintals olika titlar på, så är extra 300kr för 1000MHz snabbare minne värt varenda krona, precis som en CPU kylare är värt några hundra kronor extra då du kan överklocka processorn flera hundra MHz högre.

Men att säga att allt över 1600MHz är onödigt och inte gör någon skillnad är totalt skitsnack. Visst är det inte alltid minnet utnyttjas effektivt, men detsamma gäller för processor och grafikkort, det är alltid något som flaskar systemet, sålänge du inte kör med en FPS limiter som då begränsar prestandan. Ett bra exempel också är 4770K, som stödjer HT, hur många här på SweClockers är det inte som köpt den, och i princip endast spelar, enormt bortkastade pengar, nästan en hel tusenlapp totalt i onödan, som aldrig kommer utnyttjas, hade denne person köpt en 4670K istället och lagt 300kr extra på minnet (4x4GB 2400) och överklockat till 2800MHz CL12 så hade prestandan ökat enormt mycket mer, för 700kr billigare.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240