Permalänk
Medlem

kylning

Tjenare, jag är inte särskilt duktig på datorer, så tänkte att det var bra ifall jag frågade här.. men iallfall, byggde ihop mig en dator för några dagar sedan. Och nu har jag märkt av att det blir väldigt varmt i datorn, grafikkortet är 66grader när jag sitter ingame i dota 2 och det känns inte riktigt bra, och det laggar lite känns det som. kan det vara för att det är för varmt ? här har ni specsen http://www.inet.se/kundvagn/visa/6540788/2014-03-01.
så jag undrade ifall det är värt att köpa några nya fläktar och sätta i chassit, jag fick bara med en fläkt som sitter i chassit.

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet kör dina fläktar i? Kanske de går för långsamt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

66 grader är inga problem för grafikkortet, snarare normalt. No worries.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

ingen aning om vilken hastighet mina fläktar går i haha
hmm kanske det är, men känns väldigt varmt i chassit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1lzk3rn:

ingen aning om vilken hastighet mina fläktar går i haha
hmm kanske det är, men känns väldigt varmt i chassit..

Tanka ner MSI Afterburner och kika.

Har samma chassi som du, fast svart, och öppnar jag upp och känner så är det väldigt kallt däri. Det du kan göra är att plocka bort den övre HDD cagen så att dina fläktar blåser rakt på ditt grafikkort.

Edit: Med "övre HDD cagen" så menar jag denna:

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av P1lzk3rn:

Tjenare, jag är inte särskilt duktig på datorer, så tänkte att det var bra ifall jag frågade här.. men iallfall, byggde ihop mig en dator för några dagar sedan. Och nu har jag märkt av att det blir väldigt varmt i datorn, grafikkortet är 66grader när jag sitter ingame i dota 2 och det känns inte riktigt bra, och det laggar lite känns det som. kan det vara för att det är för varmt ? här har ni specsen http://www.inet.se/kundvagn/visa/6540788/2014-03-01.
så jag undrade ifall det är värt att köpa några nya fläktar och sätta i chassit, jag fick bara med en fläkt som sitter i chassit.

Skrivet av LPG:

Vilken hastighet kör dina fläktar i? Kanske de går för långsamt?

66 grader är inga problem för ett grafikkort. så länge den håller sig bara under 80-80 grader så är det grönt ljus hela vägen.

fläktarna ökar sin hastighet när grafikkortet belastas. man kan även göra en egen fläktkruva för att gör det mer optimalt och möjligtvis sänka temperaturen några grader.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vix:

Tanka ner MSI Afterburner och kika.

Har samma chassi som du, fast svart, och öppnar jag upp och känner så är det väldigt kallt däri. Det du kan göra är att plocka bort den övre HDD cagen så att dina fläktar blåser rakt på ditt grafikkort.

Edit: Med "övre HDD cagen" så menar jag denna:

http://i.imgur.com/6xLQg9f.png

tack tack ska testa detta

Permalänk
Medlem

En extra fläkt i ett FD R4-chassi är ingen dum ide alls. Jag hade satt en till antingen i fronten eller i botten (filtrerade platser), eller möjligen i sidan för direktblås på grafikkortet (men isf hade jag nog kompletterat med ett extra fläktfilter för att slippa onödigt damm).

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

En extra fläkt i ett FD R4-chassi är ingen dum ide alls. Jag hade satt en till antingen i fronten eller i botten (filtrerade platser), eller möjligen i sidan för direktblås på grafikkortet (men isf hade jag nog kompletterat med ett extra fläktfilter för att slippa onödigt damm).

Okej, men ska nog beställa hem en fläkt och sätta i bottnen eller någon annanstans och se om det hjälper för det är väldigt varmt när jag öppnar sidan på chassit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1lzk3rn:

Okej, men ska nog beställa hem en fläkt och sätta i bottnen eller någon annanstans och se om det hjälper för det är väldigt varmt när jag öppnar sidan på chassit..

Testa det jag skrev först och se hur det blir.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

En extra fläkt i ett FD R4-chassi är ingen dum ide alls. Jag hade satt en till antingen i fronten eller i botten (filtrerade platser), eller möjligen i sidan för direktblås på grafikkortet (men isf hade jag nog kompletterat med ett extra fläktfilter för att slippa onödigt damm).

Skrivet av Vix:

Testa det jag skrev först och se hur det blir.

skruvar ner det snart, och återkommer med svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vix:

Testa det jag skrev först och se hur det blir.

tog bort det nu och ska se hur det blir imorgon när jag spelar! men något jag undrar är varför jag hör alla mina fläktar så väl.. antingen är fläktarna kassa eller så är inte chassit så ljudisolerat som jag trodde..

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1lzk3rn:

tog bort det nu och ska se hur det blir imorgon när jag spelar! men något jag undrar är varför jag hör alla mina fläktar så väl.. antingen är fläktarna kassa eller så är inte chassit så ljudisolerat som jag trodde..

Eh, wot. Har haft mitt chassi ståendes i princip bredvid mig och har knappt hört mina fläktar över huvud taget.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vix:

Eh, wot. Har haft mitt chassi ståendes i princip bredvid mig och har knappt hört mina fläktar över huvud taget.

ja jag tycker också att det är väldigt konstigt! ;O jag bytte ut processor fläkten man får till processorn men det gjorde inte mycket skillnad.. så jag vet inte riktigt vad jag ska göra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1lzk3rn:

ja jag tycker också att det är väldigt konstigt! ;O jag bytte ut processor fläkten man får till processorn men det gjorde inte mycket skillnad.. så jag vet inte riktigt vad jag ska göra..

Dra ner volten på dina chassifläktar? Antar att de är på 12 nu.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vix:

Dra ner volten på dina chassifläktar? Antar att de är på 12 nu.

haha.. dumt av mig att inte kolla det.. men verkade inte som att det blev särskilt tystare.. letar överallt efter svar på mitt problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1lzk3rn:

haha.. dumt av mig att inte kolla det.. men verkade inte som att det blev särskilt tystare.. letar överallt efter svar på mitt problem

Vad bytte du till för kylare på din CPU?

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem

Köper du en fractal design silent series r2 ska du nog sätta den i fronten i chassit istället för i botten.
Iallafall mina fläktar låter MYCKET mer då dem ligger vågrät istället för lodrät.
Jag trodde det var något fel på min fläkt som jag hade i botten men testade lite och insåg att alla (3st) silent series r2 jag hade levde om bra mycket mer då jag hade dom vågrät istället för lodrät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vix:

Vad bytte du till för kylare på din CPU?

http://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezer-a30... den har jag, men tror inte att det är felet att det låter mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1lzk3rn:

http://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezer-a30... den har jag, men tror inte att det är felet att det låter mycket.

Nä det tror jag inte i sådana fall. Men läs vad tung_man skrev ovan, kanske hjälper det dig.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

Köper du en fractal design silent series r2 ska du nog sätta den i fronten i chassit istället för i botten.
Iallafall mina fläktar låter MYCKET mer då dem ligger vågrät istället för lodrät.
Jag trodde det var något fel på min fläkt som jag hade i botten men testade lite och insåg att alla (3st) silent series r2 jag hade levde om bra mycket mer då jag hade dom vågrät istället för lodrät.

är två fläktar i just nu och ingen ligger vågrät men ändå så låter det ganska mycket ifrån mitt chassi vilket jag tycker är väldigt skumt..

Permalänk
Medlem

Grafikkortet på 66 grader är lugnt.
Vad ligger processorn på? Bara för att vara på säkra sidan.

Chassin ljuddämpar inte så mycket, även om chassit är ljuddämpat.
Tysta komponenter och fläktar gör MYCKET mer för ljudet är dämpning i chassit. Det är bara det marginellt sista man kan uppnå i reducerad ljudnivå genom att dämpa chassit.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H