Fractal Design gör Node 804 för Micro ATX

Permalänk
Medlem

Det finns fördelar med att den är lite större.

https://www.youtube.com/watch?v=0flb93wsBNg#t=201

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Varför detta fönsterhysteri? Fönster borde vara ett (till)val och inte påtvingat.

Permalänk
Medlem

Hoppas den finns utan fönster. För den skulle vara perfekt som en mer mogen NAS / ESXi än ITX varianten.

Permalänk
Medlem

För stor för att vara ett mATX chassi. Säker bra som en NAS men då behövs inte samma utrymme för grafikkort och kylning.
Påminner om ett gammalt bygge jag gjorde, som jag tycker blev stort och klumpigt. http://www.sweclockers.com/galleri/7545-dubbel-matx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

304 vs. 804

Jösses ja, bilden bekräftar rätt tydligt att chassit är för stort för min smak iallafall..

Skrivet av Mars SSX:

Vilken jävla otrolig kylningsförmåga i det här chassit. Fyra stycken fram, två i back och sedan ytterligare fyra i botten. Herrejösses.

Mja, hålet för insug i fronten verkar lite.. Det kanske duger till det mesta i praktiken, men jag tvivlar lite på att det går att utnyttja fyra insugsfläktar på ett effektivt sätt. Tex Corsair 540 lär kyla bättre om jag får gissa.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Liten tjockis det där, för stor tyvärr.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Helvete, nej nu går det ju utför FD. Hur många kunder har egentligen bett om ett större Node chassi?

Usch, faller verkligen inte mig i smaken och då gillar jag alla andra chassin ni har gjort, även Core-serien och array.
Blä! För dyr, för ful, för stor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Trevligt, blir nog att plocka upp ett vitt exemplar och vattenkyla.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Levereras komplett med billyspizzor och micropop!

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem

För mitt behov är det där en perfekt storlek! Har ett skåp där en esxi server, nas, ups samt lite annat huserar och den där lådan skulle passa perfekt längst ner i skåpet. Fyller ut det bra man ändå lämnar plats för luften att röra på sig. Har ett Fractal Define mini R2 där i dagsläget men det tar mycket mer plats på höjden och lämnar ett tomrum brevid sig som inte går att använda till något vettigt.

Kommer nog investera i ett sånt här när det kommer och avyttra define mini lådan.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DavidtheDoom:

Helvete, nej nu går det ju utför FD. Hur många kunder har egentligen bett om ett större Node chassi?

Usch, faller verkligen inte mig i smaken och då gillar jag alla andra chassin ni har gjort, även Core-serien och array.
Blä! För dyr, för ful, för stor.

Men köp ett mindre chassi då..? Detta är för folk som behöver plats för många hårddiskar men inget stort moderkort. Typ små servrar och NASar. Ska du bara ha en liten dator så köper du något annat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Flamso:

Men köp ett mindre chassi då..? Detta är för folk som behöver plats för många hårddiskar men inget stort moderkort. Typ små servrar och NASar. Ska du bara ha en liten dator så köper du något annat.

Ett chassi med fönster för en nas/server? Hade varit mer logisk med en ljudisolerad panel då just NAS och server i nästan alla fall önskas vara så tysta och diskreta som möjligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DavidtheDoom:

Ett chassi med fönster för en nas/server? Hade varit mer logisk med en ljudisolerad panel då just NAS och server i nästan alla fall önskas vara så tysta och diskreta som möjligt.

Bra poäng! Det tänkte jag faktiskt inte på! Det är en lustig kombo.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Flamso:

Bra poäng! Det tänkte jag faktiskt inte på! Det är en lustig kombo.

Det är i mina ögon någon typ av mellanting av big nas/server/Desktop PC, entusiast fokuserad då det ofta är meningen med fönster...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är i mina ögon någon typ av mellanting av big nas/server/Desktop PC, entusiast fokuserad då det ofta är meningen med fönster...

Vilket är lite konstigt för vem behöver fönster till en dator som kan ha 8st hårddiskar? Har man inte 8st 3.5"-hårddiskar så kommer det vara extremt mycket oanvänt utrymme...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Flamso:

Vilket är lite konstigt för vem behöver fönster till en dator som kan ha 8st hårddiskar? Har man inte 8st 3.5"-hårddiskar så kommer det vara extremt mycket oanvänt utrymme...

Antingen får man en gigantisk datorlåda där man ser grejerna eller så har man 8HDD:er och får se just 8HDD:er. Sexigt....

Behöver man inte 8HDD:er så kan man lika gärna köra en mindre låda.

Vill man ha en server/nas så köper man en annan låda för man vill ha det tyst...

Känns bara som en väldigt märkligt konstruerad låda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DavidtheDoom:

Antingen får man en gigantisk datorlåda där man ser grejerna eller så har man 8HDD:er och får se just 8HDD:er. Sexigt....

Behöver man inte 8HDD:er så kan man lika gärna köra en mindre låda.

Vill man ha en server/nas så köper man en annan låda för man vill ha det tyst...

Känns bara som en väldigt märkligt konstruerad låda.

Exakt så. Jag hade gärna köpt det här chassit om det varit dämpat som R4. Eller åtminstone om det hade haft en vanlig chassisida så jag hade kunnat dämpa insidan själv. Nu är det.... Inte bra för någon.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Kapa bort halva chassit så blir det bra!
med lite improvisering kan man lätt få plats med ett nätagg moderkortssidan.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Flamso:

Exakt så. Jag hade gärna köpt det här chassit om det varit dämpat som R4. Eller åtminstone om det hade haft en vanlig chassisida så jag hade kunnat dämpa insidan själv. Nu är det.... Inte bra för någon.

Yes, jag är inte såld på systemet. Stort som ett hus och tvingas mer eller mindre att köra antingen med en högljud server eller ett entusiast system i ett gigantiskt chassi som inte nyttjas. Eller så ser man inget i entusiast systemet utan endast en massa hårddiskar.

Men det finns säkert köpare till detta med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Vem fan vill ha ett jävla fönster?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Antingen får man en gigantisk datorlåda där man ser grejerna eller så har man 8HDD:er och får se just 8HDD:er. Sexigt....

Behöver man inte 8HDD:er så kan man lika gärna köra en mindre låda.

Vill man ha en server/nas så köper man en annan låda för man vill ha det tyst...

Känns bara som en väldigt märkligt konstruerad låda.

En liten fråga bara, vilken annan låda? Det kryllar inte direkt av kompakta chassin med plats för många hårddiskar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Exakt lika djup som Ikea Expedit, coincidence?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Skrivet av tifius:

Exakt lika djup som Ikea Expedit, coincidence?

Kanske det men den är 1 cm för bred, kom nästan lite när jag såg lådan sen mätte jag min expedits bredd och där föll den på mållinjen. =(

Permalänk
Medlem

Ser två användningsområden för denna.

Som tidigare nämnt fungerar den ypperligt som NAS/server. Visst har den fönster och stor plats för grafikkort, men det är knappast några extrema nackdelar om den står som server/NAS. Kylningskapaciteten borde vara så god att du kan köra fläktarna riktigt tyst.

Den fungerar även väldigt bra för entusiaster. De flesta här verkar köra med bara SSD eller 1xSSD+1xHDD. Jag kör i alla fall SSD+HDDRAID och behöver i alla fall 3x 3.5"-platser, helst fler. Denna lådan har även goda möjligheter till vattenkylning, något som andra chassin as samma typ saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vilket är lite konstigt för vem behöver fönster till en dator som kan ha 8st hårddiskar? Har man inte 8st 3.5"-hårddiskar så kommer det vara extremt mycket oanvänt utrymme...

Fast fönstret är på vänster kammare, hårddiskarna sitter i höger kammare så dem behöver man inte se! ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashtani:

Fast fönstret är på vänster kammare, hårddiskarna sitter i höger kammare så dem behöver man inte se! ;P

Jag tror att du förstår att Flamso antagligen syftar till att överlappet mellan de maskiner man önskar fönster i och de maskiner som använder upp till 8 3,5" hårddiskar är ganska litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mad_troll:

Kanske det men den är 1 cm för bred, kom nästan lite när jag såg lådan sen mätte jag min expedits bredd och där föll den på mållinjen. =(

Precis det jag tänkte, hade köpt en om den passat i min expedit.
Synd att de inte hade agget stående, då hade det funkat.

Sen hade jag gärna tagit ljuddämpning istället för fönster..

Permalänk

Finner detta chassi lite udda med vad de valt. 8st 3.5" samt 10 fläktplatser? Förmodar att man måste ta bort HDD-vaggorna för att få plats med alla. Det borde även finnas valmöjlighet mellan fönster och ljuddämpning, kommer inte ihåg senast jag verkligen viljat ha ett fönster...om ens någonsin.

Fractal borde satsa på att bygga in flera 2.5"'s platser, som ska ligga lite här och var för att få bort så många 3.5"'s platser som möjligt. De ser lite stor ut måste jag även säga, som Sweede's bild visar.

Permalänk
Medlem

Jag tror den här blir perfekt för mig! Men det är lite synd att de inte lägg upp några bilder på hur det ser ut med hårddiskar och moderkort i. Men det är bara att vänta tills den är släppt och det börjar dyka upp recensioner.

Permalänk
Medlem

Skickade mail till fractal och undrade om det skulle finnas en vit variant och när den skulle komma:

Hej Nicklas

Tack för ditt mail.

Vi har inga planer på att släppa Node 804 i vit just nu.

Om allt går vägen så skall den finnas tillgänglig i Maj.

Best Regards

Dåligt svar på vitt exemplar imo.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz