Vad ska jag göra med min RaspPi?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra med min RaspPi?

Ja, som titeln säger. Vad ska jag göra med min Raspberry Pi?
Jag har redan en NAS, så det behövs inte, om det inte finns någon anledning till att ha två NASar?
Jag har redan en HP N54L med lite smått och gott på, som FTP tex.
Jag har ingen TV, så HTPC går inte.

Ge mig förslag på vad jag kan göra med min Pi!

Jag har en skärm som jag skulle kunna använda, ifall det handlar om någon monitoring av något slag
Har även en extern hårddisk på 320GB.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

En mumble-server för dig och dina kompisar? Det kanske är väl meckigt, när det finns skype osv.
Du kan ju göra en emulatorbox, med usb-controller. Då kan du använda den på datorskärmen du har, men också ta med hem till dina kompisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

En mumble-server för dig och dina kompisar? Det kanske är väl meckigt, när det finns skype osv.
Du kan ju göra en emulatorbox, med usb-controller. Då kan du använda den på datorskärmen du har, men också ta med hem till dina kompisar.

Nja. Tyvärr inget som lockar direkt. Men kom jättegärna med fler förslag

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Om du inte själv hittar på något, sälj den...

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Brevpress ?

Emulator för Gameboy ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

trådlös extern hdd. ?

en pejlings utrustning till Rävjakt. (radioamatör)
du har som en fyr som ska hittas på snabbast tid. bor du på landet så kan det bli kul.

fyren/räven sätts på 155 Mhz lite off så den inte ligger på nån kanal.
sen är det bara börja pejla in den sen stängs den av så bara 1min on 3min off

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Time Lapse-foto om du skaffar kameramodulen till. Du kan utveckla prototyper, som med en Arduino - lära dig hur elektronik funkar. Bygga en väderstation. Göra en IPV6-router. Lära dig Linux. Skapa en webbplats med Wordpress. m.m.

Det är roligt att surfa runt i det stora community som utgörs av folk som grejjar med Raspberry Pi. Finns mycket inspiration. Antar att de flesta som skaffar en Raspberry Pi är intresserade och nyfikna på vad man kan göra med teknik, i det lilla formatet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Finns hundra likadana trådar. Läs dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

trådlös extern hdd. ?

en pejlings utrustning till Rävjakt. (radioamatör)
du har som en fyr som ska hittas på snabbast tid. bor du på landet så kan det bli kul.

fyren/räven sätts på 155 Mhz lite off så den inte ligger på nån kanal.
sen är det bara börja pejla in den sen stängs den av så bara 1min on 3min off

trådlös extern hdd, det är ju en NAS? vilket jag redan har.
att leka rävjakt är nog inget man bör göra inne i stockholms storstad, haha men hade jag bott på landet som sagt, då hade det kanske varit kul

Skrivet av saturday_sun:

Time Lapse-foto om du skaffar kameramodulen till. Du kan utveckla prototyper, som med en Arduino - lära dig hur elektronik funkar. Bygga en väderstation. Göra en IPV6-router. Lära dig Linux. Skapa en webbplats med Wordpress. m.m.

Det är roligt att surfa runt i det stora community som utgörs av folk som grejjar med Raspberry Pi. Finns mycket inspiration. Antar att de flesta som skaffar en Raspberry Pi är intresserade och nyfikna på vad man kan göra med teknik, i det lilla formatet.

det där lät intressant! vad menar du med kameramodulen? är det en kamera, eller ska jag koppla in en kamera? för jag har redan en EOS 600D, så det skulle kunna bli rätt kul om de funkade ihop!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

det där lät intressant! vad menar du med kameramodulen? är det en kamera, eller ska jag koppla in en kamera? för jag har redan en EOS 600D, så det skulle kunna bli rätt kul om de funkade ihop!

Det är nog den tillhörande kameramodulen som åsyftas: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176500-raspbe... Men det går ju såklart även att koppla ihop den med din systemkamera: http://blog.davidsingleton.org/raspberry-pi-timelapse-control...

Sen finns ju alternativet att köpa en RaZberry om du vill börja med Z-wave och hemautomation, men då krävs det ju att man har enheter att styra också. https://www.m.nu/razberry-p-790.html

Permalänk
Medlem

Colocation @ FSData

Visa signatur

RIPE LIR