Frågor angående R290X (stockkylare, referensdesign, quiet-mode)

Permalänk

Frågor angående R290X (stockkylare, referensdesign, quiet-mode)

Hej!

Jag har funderat på att köpa Radeon 290X då det säljs till bra pris (Sapphires version för 3 499:-) men har även läst om problemen med stockkylaren (högljudd och kyler dåligt). Är den verkligen så dålig som det sägs? Har någonting blivit bättre med nya drivrutiner? Har läst en del recensioner.

Jag är inte behov utav monsterprestanda utan kan tänka mig att köra Quiet-mode för att sedan eventuellt byta kylaren i framtiden. Vill dock ha ett kort som håller länge och då känns detta som ett bra val. Låter det som ett bra val eller finns det andra alternativ jag bör se över?

Några andra problem med referensdesignen man bör tänka på?

Mvh,

Philip

Permalänk

Slog till på det erbjudandet och fick hem igår. Vid spelande med mina Sennheiser 598 hörs kortet mycket mer än vad jag tycker är acceptabelt. Det är ju iofs öppna lurar och så körde jag utan sidoplåt eftersom min radiator inte får plats i chassit. Om man står ut med ljudnivån så är det grym prestanda för pengarna. Mitt ska vattenkylas.

Visa signatur

HejHej!

Permalänk

Köp 290x och sen köp Arctic Cooling Accelero Xtreme IV

Så har du The Ultimate

Permalänk
Medlem

Hållbarheten lär inte bli bra om du kör med referenskylaren. Skulle hellre köpa ett 290 med en bra kylare i stället för ett 290X med referenskylare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Har ett Antec P182 som är stängt, dock uppe på skrivbordet i huvudhöjd. Är dock mest orolig över ljudnivån i idle då jag ser på en hel del film genom datorn och datorn och TVn står i samma rum. Är idle-nivån relativt tyst? Enligt sweclockers test är ljudnivån i idle jämförbar med andra liknande kort.

Permalänk
Medlem

I idle är kortet ingen fara, men när man kör i über mode så låter det som en dammsugare.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

I idle så är det ingen fara. Dock så skulle du kunna göra så att du byter kylpastan på kortet.
Någon som gjorde det och fick ner kortet 15 grader
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1274347-lappa-ori...