Permalänk
Medlem

Flaskar detta?

Tjenare alla på SC!
Köpte igår på komplett superweekend ett R9 290 från XFX och tänkte höra med er om det är någon idé att skaffa ett till eller om min CPU kommer flaska och då inte ha någon nytta av mitt andra kort. Tänkte och kolla med er om mitt nätaggregat(XFX ProSeries Core Edition 850W) pallar med detta.

Tack på förhand!
Zadrok

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Du missade att skriva vilken CPU du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Tjenare alla på SC!
Köpte igår på komplett superweekend ett R9 290 från XFX och tänkte höra med er om det är någon idé att skaffa ett till eller om min CPU kommer flaska och då inte ha någon nytta av mitt andra kort. Tänkte och kolla med er om mitt nätaggregat(XFX ProSeries Core Edition 850W) pallar med detta.

Tack på förhand!
Zadrok

Vilken CPU har du? Kan vara bra att veta

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Tjenare alla på SC!
Köpte igår på komplett superweekend ett R9 290 från XFX och tänkte höra med er om det är någon idé att skaffa ett till eller om min CPU kommer flaska och då inte ha någon nytta av mitt andra kort. Tänkte och kolla med er om mitt nätaggregat(XFX ProSeries Core Edition 850W) pallar med detta.

Tack på förhand!
Zadrok

Svårt att säga om CPUn kommer flaska när du inte skriver vilken CPU du har. Det nätagget kommer fungera bra.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Nätagget kommer fungera bra. Tror att du har en 8350? Du kommer nog inte få ut allt ur 290 cf i alla lägen men klocka din CPU så högt du kan så ska det nog fungera bra ska du se

Här har du en lång disskution om cpu i cf/sli, ta inte allt för seriöst bara.
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1269498-kop-inte-sli-...

Permalänk
Medlem

Gick lite fort jag har en i5-3570k

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Ingen fara att de flaskar där.

edit

Trodde du menade ett kort.. Finns risk att de kommer flaska lite.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Gick lite fort jag har en i5-3570k

Med lite överklockning kommer en 3570k fungera bra. Utan överklock kommer det säkert fungera men flaska kommer det göra. Värt att nämna är att om du har en 1080p 60hz skärm så kommer den flaska eftersom den är begränsad till att visa 60 fps, (290 cf kommer leverera mer än detta i nästan alla spel i 1080p).

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Ser man skillnad på 60HZ skärm och en på 144?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Ser man skillnad på 60HZ skärm och en på 144?

ja

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Nätagget kommer fungera bra. Tror att du har en 8350? Du kommer nog inte få ut allt ur 290 cf i alla lägen men klocka din CPU så högt du kan så ska det nog fungera bra ska du se

Här har du en lång disskution om cpu i cf/sli, ta inte allt för seriöst bara.
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1269498-kop-inte-sli-...

Skrivet av HallonsyltarN:

Med lite överklockning kommer en 3570k fungera bra. Utan överklock kommer det säkert fungera men flaska kommer det göra. Värt att nämna är att om du har en 1080p 60hz skärm så kommer den flaska eftersom den är begränsad till att visa 60 fps, (290 cf kommer leverera mer än detta i nästan alla spel i 1080p).

Skrivet av Zadrok:

Gick lite fort jag har en i5-3570k

Skrivet av HallonsyltarN:

Svårt att säga om CPUn kommer flaska när du inte skriver vilken CPU du har. Det nätagget kommer fungera bra.

Dold text

Jag hade då inte velat trycka in två kort som maxar ~375W i spel (Mer i bänk) och en överklockad processor på ett 850W xfx aggregat...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Dold text

Jag hade då inte velat trycka in två kort som maxar ~375W i spel (Mer i bänk) och en överklockad processor på ett 850W xfx aggregat...

Kan jag få en källa på ditt uttalande? I sweclockers test drar väl hela testsystemet med en överklockad 4960x ~400w från väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Kan jag få en källa på ditt uttalande? I sweclockers test drar väl hela testsystemet med en överklockad 4960x ~400w från väggen?

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290-and-290x,37...

där mäter de spänningen via en powered riser och separat nätagg till grafikkortet... ligger och toppar mellan 340 och 385w

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Forskade vidare och efter mitt köp upptäckte jag att mitt moderkort stödjer crossfire men när jag har två kort i kommer de köras i x8 och inte x16, kommer detta ge några dramatiska prestanda förluster? Primärt kommer jag köra BF4 och LoL

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-r9-290-and-290x,37...

där mäter de spänningen via en powered riser och separat nätagg till grafikkortet... ligger och toppar mellan 340 och 385w

"Ligger och toppar", vi snackar toppar på 1-2ms. Det ska väl ett vettigt nätagg kunna kompensera för?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zadrok:

Forskade vidare och efter mitt köp upptäckte jag att mitt moderkort stödjer crossfire men när jag har två kort i kommer de köras i x8 och inte x16, kommer detta ge några dramatiska prestanda förluster? Primärt kommer jag köra BF4 och LoL

Det är ingen fara Ingen större skillnad (om ens märkbar)

Dessutom räcker din nätdel gott och väl oavsett vad andra verkar kunna hitta på

Permalänk
Skrivet av Zadrok:

Forskade vidare och efter mitt köp upptäckte jag att mitt moderkort stödjer crossfire men när jag har två kort i kommer de köras i x8 och inte x16, kommer detta ge några dramatiska prestanda förluster? Primärt kommer jag köra BF4 och LoL

Kör du LOL kommer du inte ha nytta av 2 st 290. Kör du BF4 kommer din prolle flaska väldigt mycket även med clock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag hade då inte velat trycka in två kort som maxar ~375W i spel (Mer i bänk) och en överklockad processor på ett 850W xfx aggregat...

Jag har kört mitt överklockade system på ett 750w agg i över ett år nu. Hela mitt system nu medans jag minar drar 700w enligt min mätare.

Edit: trodde det rörde sig om ett 280x.

Permalänk
Medlem

Kommer jag fortfarande kunna köra BF4 på ultra med bra fps?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Forskade vidare och efter mitt köp upptäckte jag att mitt moderkort stödjer crossfire men när jag har två kort i kommer de köras i x8 och inte x16, kommer detta ge några dramatiska prestanda förluster? Primärt kommer jag köra BF4 och LoL

eftersom ivy bridge stödjer pci-e 3.0 8x så kommer du inte tappa någon prestanda, du kommer antagligen behöva överklocka din cpu till 4.2-4.4ghz eller så långt det går och om du inte redan har en bra kylare är det dags och skaffa det, annars så räcker nätagget och blir över även om vissa gnäller här men det ska absolut inte vara några problem för det är ett välbyggt nätagg som faktiskt klarar av och leverera 850w och lite över det om så skulle behövas så där behöver du inte oroa dig!

du kommer maxa BF4 med ett r9 290 med över 60 fps om du kör mantle

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Härligt, kan clocka lätt till 4,4 GHZ då jag sitter på vattenkylning i form av corsair H40(kanske inte de bästa men bättre än luft).

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Härligt, kan clocka lätt till 4,4 GHZ då jag sitter på vattenkylning i form av corsair H40(kanske inte de bästa men bättre än luft).

Nja, generellt sett så är luftkylning mer bang for the buck så att säga, snabb googlesökning gav mig svaret att en h40 presterar ungefär som en 212 evo, som kostar ungefär hälften så mycket.

Men självklart är det bättre än stock & du ska kunna överklocka lite.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Borde jag skaffa annan kylning?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Borde jag skaffa annan kylning?

nejdå, den ska palla med 4.4ghz iaf men det är budget vattenkylning bara så du vet och inget "grymt" system precis så förvänta dig inte låga temperaturer

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kanske uppgraderar någon gång när plånboken tycker det är lämpligt då. Investerade precis 8k på grafikkort så det kanske får vänta då.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem

Har kört några timmar BF4 nu och märker att jag måste klocka processorn ganska hårt för att kunna få ut max av mina kort men då och då får jag blåskärm, har en kompis som hade samma problem och det visade sig vara nätagget som inte pallade trycket. Kan det vara samma för mig? Vilket agg borde jag isåfall skaffa?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zadrok:

Har kört några timmar BF4 nu och märker att jag måste klocka processorn ganska hårt för att kunna få ut max av mina kort men då och då får jag blåskärm, har en kompis som hade samma problem och det visade sig vara nätagget som inte pallade trycket. Kan det vara samma för mig? Vilket agg borde jag isåfall skaffa?

Har du överklockat processorn mer nu? Isåfall låter det bara som att din överklockning inte är stabil, vad säger blåskärmen? Kör Whocrashed och checka dina dumps.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.