Juridikfråga Hyresrätt av garage

Permalänk
Medlem

Juridikfråga Hyresrätt av garage

Hej
Fick precis ett samtal från en bostadsrättsförening som jag hyr ett garage av som vill säga upp mitt hyreskontrakt för att en nyinflyttad vill ha garaget, jag har 3månaders uppsägningstid och haft garaget i 4år. Detta ställer till det rejält för mig. Frågan är har de rätt att göra så? Får man säga upp en hyresrätt för att någon annan ska ha lokalen?

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Är det ett garage eller en p-plats?
När går hyrestiden ut?
Vad har ni för avtal?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Yes, det är inga bekymmer för dem att säga upp dig som hyresgäst. Står antagligen i deras stadgar eller liknande att de boende har förtur.

http://www.zatzy.com/off-topic/392045-har-brf-raetten-saega-u...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det är ett separat varmgarage, tillsvidare hyresavtal, 3mån uppsägning är väl det som står skrivet, enda jag stör mig på är att hon som är ordförande sa att så länge hon var ordförande i föreningen så skulle jag få ha garaget kvar. Men icke, det är nån nyinflyttad som vill ha garaget till sin bil och sparka ut min sommarbil. Garaget var separerat från bostadsrätten då när jag fick det så ville inte dåvarande ägare ha garaget så då hyrde bostadsrättsföreningen ut det. Det verkar som det inte är lönt att bråka om det, är bara besviken och smått uppgiven fick leta flera år sist innan det dök upp. Får gilla läget..... och lägga in en intresseanmälan om det är någon som inte behöver garage att jag får bli tillfrågad innan det annonseras ut.

Tack för svaren och informationen, jag satt och googlade och hittade bara info om boende inte om garage klockren länk till zatzy som förklarade allt tack så mkt.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem

Det är väl helt normalt att boende i BRF:en har förtur när det handlar om parkeringsplatser?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det är väl helt normalt att boende i BRF:en har förtur när det handlar om parkeringsplatser?

Det må så vara, trodde dock att det var ett tillsvidare hyresavtal som inte kunde sägas upp för att någon annan ska ha det. Förstår de som köpt bostadsrätter där och ser att garaget brukas av utomstående. Anser att de kunde dock unvikit att säga "så länge jag är ordförande i föreningen så får du ha garaget kvar" jag tar det som att bryta ett löfte/muntligt avtal. Jag är väl den enda som står för mitt ord hela vägen till graven om så är, och det är väl därför som jag tycker det är fel. Hade de däremot informerat om läget att man kan få sitt kontrakt uppsagt till förmån för en bostadsrättsinnehavare så hade jag sökt garage under tiden och inte behövt bli så beroende av det. Men det är bara att gå vidare, tur det inte är mitt i vintern iaf.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruhler:

Det må så vara, trodde dock att det var ett tillsvidare hyresavtal som inte kunde sägas upp för att någon annan ska ha det. Förstår de som köpt bostadsrätter där och ser att garaget brukas av utomstående. Anser att de kunde dock unvikit att säga "så länge jag är ordförande i föreningen så får du ha garaget kvar" jag tar det som att bryta ett löfte/muntligt avtal. Jag är väl den enda som står för mitt ord hela vägen till graven om så är, och det är väl därför som jag tycker det är fel. Hade de däremot informerat om läget att man kan få sitt kontrakt uppsagt till förmån för en bostadsrättsinnehavare så hade jag sökt garage under tiden och inte behövt bli så beroende av det. Men det är bara att gå vidare, tur det inte är mitt i vintern iaf.

Fast utan att ha sett avtalet så är det ju intressant att du gör den tolkningen. Avtal "tillsvidare" har väl normalt en uppsägningstid på 3 månader, se JB. Sen kan vi väl också nämna om parkeringar, är det att anse som ett arrende eller en normal hyresförhållande?

ÄR det överhuvudtaget så att föreningen får hyra ut till utomstående?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF