Permalänk
Medlem

Feedback NAS-chassi

Halloj!
Har gått runt och stört mig på att det finns få chassin som är små men ändå har bra kapacitet för att trycka in ett gäng diskar. Samtidigt är det ju lite kul att grejja lite på kammarn. Har därför dragit igång en liten verksamhet för att bygga mitt eget chassi till en kommande server som ska agera främst lagring men även lite annat smått och gott. Då jag aldrig har "designat" ett chassi förut tänkte jag att det kan vara värt att få lite feedback av mer erfarna alternativt få lite nya ideer.
Så mina krav jag har:
*Helst så litet som möjligt
*Billigt
*Rymma minst 4 3.5" diskar samt minst en 2.5"
*"Inget" krav på det estetiska, behöver dock inte se ut som skräp

Så har skissat lite snabbt idag och fått fram ett första utkast:

Enkel form, kantigt och fint. Aluminiumplåt är tänk att användas. Fråga här, behövs det verkligen kylning för diskarna. Är 80mm fläktar inritade nu. Går det att få in fläktarna på insidan utan att böka till det för mycket med ramverket?Några ideér? Chassit mäter 120x200x300, inte riktigt nöjd tycker det är för stort fortfarande. Enligt Caden så väger hela kalaset(utan hårdvara) ca 2.5Kg.

De täckande plåtarna skruvas som synes fast i en ram. Här syns placeringen av 5st 3.5" enheter samt MITX-moderkort. Då jag inte har valt nätagg än er det ej med. Tror dock det är luftigt nog för att trycka in ett. Diskarna står på en kant och skruvas från sidan. Ingen 2.5"plats är utsatt än men bör gå att trycka in någonstans kan ju köra 4 3.5"+1 2.5" i "vaggan" om det krävs.

Bild på ramen. 10x10 aluminiumprofiler, tjockt kan tyckas men då allt skruvas är det bra att ha 10mm att slå gängor i. Svets är såklart ett alternativ men svetsa bildar värme som i sin tur kränger materialet, d.v.s det blir riktigt svårt att få grejjerna rakt med svetsning. Därav mitt val att skruva. Kommer läggas till profiler för moderkortets hålbild, nätagget får säkert någon profil med samt ev. profil för 2.5" enhet

Bild från sidan med sidoplåt borttagen. Här syns moderkortets placering samt kontakterna på diskarna. Borde vara tillräckligt med plats för kontakter m.m?
Moderkortet sitter även på "fel" sida som synes, detta p.g.a diskarnas kontakter.

Så det är väl här jag befinner mig för tillfället, kom gärna med ideér hur man skulle kunna förbättra detta! Kostnad för detta (arbetstimmar exkluderat) räknar jag med ca en 500:- och fikabröd till vattenskärar-gubben^^

Permalänk
Medlem

Är väl bara att förlänga chassit lite för att få in fläktarna och sätta stag som du har

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Är väl bara att förlänga chassit lite för att få in fläktarna och sätta stag som du har

Precis! Är ju en självklar lösning som jag kom på igår när jag såg bilderna. Började med att rita "skelettet" och sedan plåtarna runtom, då blev det naturligt att fläktarna hamnade på utsidan. Satt typ 2 timmar igår så allt är långt ifrån genomtänkt men nu har jag iaf en modell att utgå ifrån

Skulle gärna ta emot förslag på ett nätagg modell litet som orkar driva ett MITX system(förmodligen ett med fastlödd CPU), 5 3.5"-diskar samt 1 2.5"-disk. Alltid bra att veta hur stor plats nätagget tar(externt är inte aktuellt).

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt köra med för nätagg? Vanligt ATX ser ut att bli för trångt. SFX kan fungera, men hänger lite på hur det blir med kabeldragning. Är väldigt svårt att beräkna hur mycket plats kablar tar. Något jag märkt av personlig erfarenhet i byggen. Numera orkar jag inte bygga egna chassin och skaffade mig nyligen ett DS380 som lär hålla mig ett tag.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Vad har du tänkt köra med för nätagg? Vanligt ATX ser ut att bli för trångt. SFX kan fungera, men hänger lite på hur det blir med kabeldragning. Är väldigt svårt att beräkna hur mycket plats kablar tar. Något jag märkt av personlig erfarenhet i byggen. Numera orkar jag inte bygga egna chassin och skaffade mig nyligen ett DS380 som lär hålla mig ett tag.

Har kollat _väldigt_ hastigt på nätagg för att se hur små det finns. Hittade då följande:
https://www.komplett.se/shuttle-pc61j-300w-psu/659601#!tab:ex...
Detta har tillräcklig effekt men är lite för stort(200mm långt går inte för sig....)
Så skulle gärna försöka hitta ett liknande fast lite mindre^^
Kablaget blir förmodligen en del custom då det inte kommer finnas plats för överflöd

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Fetgilla! Grymt tack, får modellera upp någon av de och se hur det kan få plats samt göra en imaginär kabeldragning för att se om det går

Permalänk
Medlem

Lite dött från min sida. Har haft fullt upp på jobbet ett tag så varit sliten när jag kommit hem varav caddandet har blivit lidande...
Har ritat lite iaf och börjar närma mig ett slut tror jag. Ej supervackert och en jävla massa skruv men tror det kan bli hyffsat.

2 80mm fläktar bakom plåten nu. Ett "fränt" mönster för insug som vinner design-vm alla dagar i veckan. Är dessa spår någon slags begränsning? De är 5mm breda varav det längsta spåret är 80mm. Hålet på toppen är bara en markering för startknapp, ev. usbingångar kan tillkomma där med.

Baksidan på steken, nätagget ser konstigt ut. Hittade bara modell till sketchup vilket visade sig vara totalt odugligt att konvertera till ett riktigt CAD-format,nåväl de yttre dimensionerna stämmer iaf. Kommer förstärka upp med 2 skruvar till under nätagget som dras i "skelettet".

Snittat från sidan. Här syns hur skruvförbanden ser ut. Det syns även att det är förbannat trångt mellan fläktar och hårddiskar samt allt annat xD.
Glädjande är att jag "enkelt" får in en SSD under nätagget vilket kommer ritas in i nästa utgåva.

Bild på "skelettet". En massa skruvade profiler, inga konstigheter. Har inte löst hur jag ska fästa moderkortet än. Löser sig till nästa utgåva.
Överlag så är det trångt. Jäkligt bökigt att stoppa in/ta ut/byta en hårddisk då man måste skruva isär en jävla massa. Ska inte ske ofta dock så man står väl ut. Chassit mäter 361x223x128 och har en vikt på ca 3kg. Har jag missat något uppenbart eller några andra ideér?