Permalänk
Medlem

h80i vs h110 vs swiftech h220

Nu äntligen förstår jag varför alla pratar om att Haswell blir för varm. Jag har h80i monterad som push and pull på en i7 4770k 4.2 ghz. När jag stänger av alla fläktar jesus vad jag kan känna värmen som släpps ut(full belastning på ca 62 grader). Men det är mycket bättre när alla fläktar är igång.

Jag har knappt haft nya bygget i två veckor och jag vill uppgradera till h110 för jag har plats för det helt enkelt. Mitt chassi är phanteks enthoo primo.

Frågan är till er vilken ska man satsa på? H110 med 140mm fläktar och bättre kylning eller swiftech h200 som är bättre men riktig svårt att få tag på en ni. Snart släpps ju h220x versionen, kanske det är bättre alternativ att vänta på?

Vad skulle ni ha gjort? Jag hade velat bygga en komplett vattenkylning system men tid har man inte för sådant projekt. Kan man hitta en radiator med 3-4 plats för 140mm fläktar?

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört är stora fulltower kylare som en Noctua NH-D14 är bra mycket bättre än en sluten vattenkylare. Länk till test mellan olika kylare: http://www.tomshardware.com/reviews/h100i-elc240-seidon-240m-lq320,3380-12.html

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Satsa på en stor luftkylare Kör min 4770k i 4,5Ghz med en Noctua NH-D14, Swifttech H220 kyler lite bättre men jag kommer fortfarande inte högre än 4,5 med min CPU, Och Noctua kylaren är mkt tystare

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

kan säga att jag har en h110 med push&pull config , blev missnöjd med den men kan vara att jag hade stora krav , har inte samma cpu som dej då jag kör med amd men tdp bör väll vara ungefär samma vid oc skulle jag tro . stark luftkylning för 800kr slår ut dom flesta slutna vattenkylningskiten inom kr/prestanda men ett stark slutet är lite bättre men kostar mycket mer för det lilla man får så det är ditt val.

h110 i push&pull så är pumpen för svag för utnjutja alla 4 fläktar till max och swiftech har bättre pump samt om jag inte så var radiatorn coppar nånting vilket ger lite bättre .

men mitt tips är antingen stark luftkylning som dom andra sagt eller custom loop dock kostar det!

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Kan också tillägga att jag hade en H60 v2 på min 3570k, den låg 65C vid prime95. Nu har jag en NH-U9B (väldigt liten luftkylare från Noctua) som kyler en 4770k. Den går upp lite över 60C vid full load, så även ifall luftkylaren delvis har mer värme att flytta och är mindre låter den mindre och kyler bättre. Men har tänkt att köpa en NH-D14.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Jonte94: vf blev du besviken och på vad exakt? Vf kör du inte i pull bara? Har sett flera tester och pull är mest smidiga config och man förlorar knappt något beroende hur varmt rummet är och luftflödet i chassit.

Noctua NH-D14 ska jag testa faktiskt och då kan jag satsa mer på utsug.

Har ni DH-D14?

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_evil:

Jonte94: vf blev du besviken och på vad exakt? Vf kör du inte i pull bara? Har sett flera tester och pull är mest smidiga config och man förlorar knappt något beroende hur varmt rummet är och luftflödet i chassit.

Noctua NH-D14 ska jag testa faktiskt och då kan jag satsa mer på utsug.

Har ni DH-D14?

då jag frågade webhallen om det absoluta bästa kylnings systemet som dom har och det kostade mig då 1300kr och det kyler lika bra som en noctua gör säkert , push&pull gav mig 5 c mindre men då hade jag 2 köpta fläktar och 2 orginal , bytte ut orginal till bättre fläktar och det blev ingen skillnad i temperatur , frågade efter tips här på forumet , då var pumpen så dålig att den kör redan på max hela tiden och jag klarar inte ens av 1.5V i prime95 , mitt max är då 1.488V ( hav även lappat cpu ) och sätt andra som kan köra min volt på luft som är mycket billigare , därav blev jag besviken , så det blir en custom loop för mig istället

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz