Microsoft och Google grusar planer om enheter med dubbla operativsystem

Permalänk
Melding Plague

Microsoft och Google grusar planer om enheter med dubbla operativsystem

Wall Street Journal rapporterar att Asus tvingats skrota Transformer Book Duet efter påtryckningar från Google och Microsoft, som inte gillar idén med dubbla operativsystem.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt. Jag var lite sugen på att skaffa en hybrid med både windows och android i framtiden.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Nä men oj... Tror ingen blev överaskad av detta. Men synd

Permalänk
Medlem

Asus kanske kan släppa en Linux-platta, sen kan Win & Android köras som 'appar' i den...

Soft where, hard where, who cares what goes where.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Nä men oj... Tror ingen blev överaskad av detta. Men synd

Nej det kom verkligen inte som en överraskning.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Antar att dom uppmuntrar till det på telefoner för att få marknadsdelar? Men på pc där dom redan är dominerande inte vill få in Android. Eller kan det finnas andra anledningar till varför det är okej på ena platformen men inte andra?

Permalänk
Medlem

Telefonhybrider är å andra sidan mer intressanta än platthybrider (åsikt).
Känner personligen att iOS passar bäst till plattor. Windows tyvärr sist i min bok, men jag älskar å andra sidan win8.1, så länge det är på desktop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Känsligt område, antar att både är rädda att det upptäcks att den andra inte behövs. MS för att människor upptäcker att dom klarar sig med google's allternativ (Android eller chromeos), och google för att folk ska upptäcka att dom inte klarar sig där.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt initiativ av Microsoft att tillse att vi slipper deras operativsystem på Androidplattor

Skämt åsido så är det knappast märkligt att någon av företagen reagerar som de gör. Undrar nu bara vad det ska bli av stackars intel som helt plötsligt fått se sin vision för ökad profit söndertrampad av Google och Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mycket trevligt initiativ av Microsoft att tillse att vi slipper deras operativsystem på Androidplattor

Skämt åsido så är det knappast märkligt att någon av företagen reagerar som de gör. Undrar nu bara vad det ska bli av stackars intel som helt plötsligt fått se sin vision för ökad profit söndertrampad av Google och Microsoft.

Ja eller att vi slipper se Android på datorer också för den delen en telefon är en telefon...
Vilkert vi inte gör igentligen, men i vilket fall så slipper jag se den. Ogillar nog Google mer än MS, Personligen.
Eller varför inte slänga in Linux som standard & sen så får folk som inte är nöjda med det ,välja själva om dom vill ha MS eller Android istället.
Linux världen ska ha ett + för deras dual boot möjlighet, Sen ska vi inte prata om Äpplen Låst Låst Låst.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Både MS och google kommer nog sätta sig emot att man kan har 2 operativsystem även på telefoner? Där handlar det mest om att kunna köpa tex. en Samsung telefon med WP.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om kinesiska tillverkare som skiter i vad MS och Google tycker. Är det något som stoppar dem i praktiken?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Avstängd

Personligen är jag inte så intresserad utav en enhet med två operativ system.
Man väljer liksom ett, orka trixa med två. Dessutom tar två upp mer lagrsingsutrymme, etc.

Men jag tycker ändå att Google och Microsoft ska hålla tyst och låta Asus göra vad dom vill och låta dom ha två operativ system om dom vill.

Permalänk
Medlem

Tja Windows eller Android är ju som att välja mellan pest eller kolera (enligt min åsikt, för att förtydliga att jag inte vill provocera någon). I slutändan är det köparen som blir lidande när valfriheten försvinner. Hoppas att de i ren protest säljer dem med enbart Linux istället. Men det lär väl aldrig hända...

Man kan ju ana lite dubbelmoral från Microsoft. OK på telefoner men inte på plattor. Google är mer konsekventa även om de också kan tyckas vara onödigt tjurskalliga. Hellre inget Android alls än tvingas dela det med Windows. Egentligen borde man lita mer på sina egna produkter. Om de nu är så bra som de själva tror så borde de inte vara rädda för att man kan starta något alternativt OS. Om alternativen är så dåliga som de själva tycker så har de väl inget att vara rädda för? Hellre konkurrera på sina egna bedrifter än att försöka stoppa konkurrenterna som de ändå tycker är sämre. Fast det är klart, det kanske kan framstå i dålig dager om produkten säljs med ett alternativ, som om att det inte skulle räcka med enbart det egna alternativet. Men jag tycker det är fjanterier. Kan man själv jämföra så får ju bästa OS vinna. Är man bäst har man inget att frukta liksom.

Permalänk
Inaktiv

Farlig väg att gå. Köper man hårdvaran så ska mjukvarutillverkaren inte lägga sig i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror att detta är en reaktion ifrån MS för att Google stoppade telefoner med andriod och windows phone. Skulle inte förvåna mig om att de kommer överrens om att båda är ok.

Tycker att det är dåligt oavsett, bara sämre för konsumenter, dual booting ger det bästa av världar. Jag undrar även vad konkurensmyndigheten i EU anser om det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Personligen är jag inte så intresserad utav en enhet med två operativ system.
Man väljer liksom ett, orka trixa med två. Dessutom tar två upp mer lagrsingsutrymme, etc.

Men jag tycker ändå att Google och Microsoft ska hålla tyst och låta Asus göra vad dom vill och låta dom ha två operativ system om dom vill.

Håller med. Tror inte alls det är en bra idé men det ska vara upp till konsumenterna att bestämma det.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Farlig väg att gå. Köper man hårdvaran så ska mjukvarutillverkaren inte lägga sig i.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Känns nästan lite som om att EA Games skulle bli sura och försöka tvinga dig att avinstallera Call of Duty X bara för att låta dig installera Battlefield X.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mycket trevligt initiativ av Microsoft att tillse att vi slipper deras operativsystem på Androidplattor

Skämt åsido så är det knappast märkligt att någon av företagen reagerar som de gör. Undrar nu bara vad det ska bli av stackars intel som helt plötsligt fått se sin vision för ökad profit söndertrampad av Google och Microsoft.

Är inte så insatt i detta så jag kan ha fatta fel men är det inte stödet i mjukvaran som tas bort? Om hårdvarustödet är kopplat till processor så får Intel sina slantar ändå, oavsett om några transistorer blir utan arbete eller ej

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är inte så insatt i detta så jag kan ha fatta fel men är det inte stödet i mjukvaran som tas bort? Om hårdvarustödet är kopplat till processor så får Intel sina slantar ändå, oavsett om några transistorer blir utan arbete eller ej

Det sämre för Intel eftersom de har den enda processorn på marknaden som klarar av både windows och andriod (x86) och om dual boot var tillåtet så skulle de ha ett bra case för tillverkare att välja en intel processor istället för en ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är inte så insatt i detta så jag kan ha fatta fel men är det inte stödet i mjukvaran som tas bort? Om hårdvarustödet är kopplat till processor så får Intel sina slantar ändå, oavsett om några transistorer blir utan arbete eller ej

Jo visst, men incitamentet att beställa en dyrare intel CPU för att köra android och Windows på minskar ju, då man till Android klarar sig finfint med ARM.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter motsägelsefullt eftersom bland annat Huawei ska släppa dual boot mobil med WindowsPhone och Android detta år.

http://www.trustedreviews.com/news/huawei-we-are-still-commit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Det sämre för Intel eftersom de har den enda processorn på marknaden som klarar av både windows och andriod (x86) och om dual boot var tillåtet så skulle de ha ett bra case för tillverkare att välja en intel processor istället för en ARM.

Ja, det låter ju rimligt. Såg en bärbar i artikeln och noterade inte att det var en surfplatta. Men är det inte så att (några?) av i-serien har detta stöd? Inte för att det känns om någon förlust ändå...

Skrivet av Ozzed:

Jo visst, men incitamentet att beställa en dyrare intel CPU för att köra android och Windows på minskar ju, då man till Android klarar sig finfint med ARM.

Snöade in mig på "riktiga" datorer Fast det är kanske också helt åt fanders?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Låter motsägelsefullt eftersom bland annat Huawei ska släppa dual boot mobil med WindowsPhone och Android detta år.

http://www.trustedreviews.com/news/huawei-we-are-still-commit...

Microsoft och Google är emot det på PC, inte telefon, vilket även tas upp i artikeln om du läser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Suck. Onödigt att byråktrati och trångsynta ledningar ska hindra utvecklingen.
Men men, det är ju så det är när dollarn är mer värd än kunden.

Permalänk
Medlem

Håller med Microsoft och Goole att det inte borde följa med två olika OS till datorer. Det borde inte följa med något OS utan kunden borde vara fri att själv välja att köpa till det OS som kunden vill ha till datorn. Vill kunden ha 2 olika OS så köper kunden två OS.
Operativsystem, precis som andra program ska inte tvingas på kunden.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Antar att dom uppmuntrar till det på telefoner för att få marknadsdelar? Men på pc där dom redan är dominerande inte vill få in Android. Eller kan det finnas andra anledningar till varför det är okej på ena platformen men inte andra?

Jag gör i alla fall precis samma tolkning som dig. Tråkigt.

Permalänk

Vad anser folket vara den bästa lösningen för att kunna ta backup på stora datamängder? Alltså masslagring till ett vettigt pris. Har endast 8Mbit så har inga krav på prestanda på tjänsten

Man vet ju aldrig när hårddisken rasar.

Permalänk
Testpilot

Ja men va trevligt när 2 av de största mjukvaru-jättarna sätter sig i varsit hörn med sina nya leksaker och tjurar mot varandra, sedan låter oss konsumenter stå kvar mitt i rummet med våra gamla leksaker i varsin hand..

Herre gud MS och Google, jag skiter i om detta är en principsak, att ni är rädda att förlora användare mot det andra OS'et eller något annat fjantigt - Det är i slutet av dagen vi konsumenter som förser er med era löner, så sluta ta bort våra möjligheter. Jag tänker inte gå och köpa en platta från vardera av er bara för jag vill ha någon enstaka funktion från respektive, då skiter jag hellre i det ena eller det andra, eller struntar i det allt som allt.
Till och med att jag nästan hellre går o köper en iPad som får ligga i kylskåpet tillsammans med resten av äpplerna tills det att den pajat (ingen Apple fantast, hehe..), detta då av ren "principsak" då jag inte stödjer företag som skiter i sina konsumenter eller försöker tvinga på mig något jag inte vill ha!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Farlig väg att gå. Köper man hårdvaran så ska mjukvarutillverkaren inte lägga sig i.

Fast man köper ju inte bara hårdvaran när det gäller vanliga datorer. Windows är inte gratis. Självklart kan Microsoft välja att inte sälja licensen till en tillverkare när som helst, så det är ju naturligt att de har ganska mycket makt.

Skickades från m.sweclockers.com