Skärm trasig vid leverans.

Permalänk

Skärm trasig vid leverans.

Köpte en 27" skärm häromdagen och igår fick jag den. Förvånande nog så har den en stor spricka i ena hörnet. Vad är vettigast att göra. Att hävda ångerrätten och bara skicka tillbaka åbäket eller att säga som det är, att varan var trasig vid leverans. Vill gärna ha produkten och har på känn att det kommer bli en massa tjafs om jag påstår att den var trasig vid leverans och sådant har jag varken tid eller ork att hålla på med. Så behöver råd ang. vad jag ska ta mig till. Skicka tillbaka på direkten eller säga att varan var trasig? Vad händer när de upptäcker att varan i förpackningen är trasig? Men det kallas ju ångerrätt och tro fan att jag ångrar mitt köp av denna produkt när den är trasig? Men det kan man väl inte säga. Behöver råd från folk som varit med om liknande saker

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Medlem

Du reklamerar självklart produkten med hänvisning att den var trasig vid leverans. Om nu emballaget är sprucket eller har en fysisk skada ska du anmäla det också. Det kan vara så att tex posten slarvat vid hanteringen. Allt annat är bara dumt och onödigt.

Permalänk
Medlem

Ångerrätt gäller bara om du skickar tillbaka den i helt och obrukat skick. Om de ser att den är trasig kommer du nog få feta problem. Säg som det är istället. Någon annan kan säkert utveckla det hela mer.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Tack för svaren Fler svar skulle uppskattas!

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Medlem

Vi måste klara ut sen sak här först.

Vill du häva köpet pg.a att du ångrat dig och vill få pengarna tillbaka? Eller vill du få skärmen utbytt till en ny skärm (hel) ?

I vilket som helst av fallen så måste du OMGÅENDE kontakta butiken du köpt skärmen av och anmäla att din produkt är skadad, detta skall göras inom 7 dagar efter det att du mottagit produkten. Helst i samband med att du hämtar produkten hos posten om det finns synliga skador på emballaget.

Efter att du anmält att den var skadad vid leverans så kan du och butiken diskutera om hur ni skall lösa situationen.

Permalänk

Misstänker killen inte vill strula med reklamationer. Utan hellre vill häva och köpa en ny likadan. Eller snarlik modell. Istället för att vänta på service verkstad och allt skall få titta på den befintliga. Sedan har man ju bara 14dagars ånger rätt från att man löst ut paketet. Lämnar man in den på reklamation förlorar man ångerrätten. Gjorde själv det misstaget en gång. Lärde mig ganska snabbt.

Jag skulle kontakta butiken och säga
- Jag är inte nöjd med produkten.
- Varför frågar dom?
- Den har en spricka i skärmen. Känner inte jag vill betala för detta och vill inte reklamera den. Utan vill häva köpet och där efter direkt köpa en likadan skärm. För att undvika reparationstider.

Då har man varit ärlig och samtidigt redigt ut för dom varför man inte är nöjd.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Hedersmedlem

Du sitter i skiten. Får du en trasig produkt kan du inte ångra köpet enligt distansköplagen eftersom produkten inte är i nyskick. Ditt enda alternativ är att reklamera den.

Har du ångrat dig och inte vill ha denna skärmen nu så ring till butiken och säg som det är att du hade ångrat dig men att skärmen var trasig. Det bör inte spela någon roll för butiken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du sitter i skiten. Får du en trasig produkt kan du inte ångra köpet enligt distansköplagen eftersom produkten inte är i nyskick. Ditt enda alternativ är att reklamera den.

"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

1. Väsentligen oförändrat skick betyder inte nyskick, och
2. Omständigheten som försämrat varan (om det hade stått nyskick) kan inte hänföras till konsumenten.

------

Självklart skall det faktum att varan är trasig vid leverans inte frånta kunden den lagstadgade ångerrätten. Tyvärr måste kunden dock fortfarande meddela ånger inom 14 dagar, vilket gör att varan med största sannolikhet inte hinner repareras för att sedan testas av kunden innan denne bestämmer sig för om varan skall behållas eller ej. Det bästa/enklaste (för kunden) är således att utnyttja ångerrätten om en vara är trasig vid leverans.

Detta betyder dock inte att det är ok att skicka tillbaks varan utan att meddela säljaren att den är trasig. Att dölja något sådant skapar bara misstänksamhet, vilket knappast borgar för en god relation med säljaren (och som många säkert vet så är det lättare att få saker ordnade av en välvilligt inställd säljare än av en avog dito, oavsett vad lagar och regler säger).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mer_tjack:

Tack för svaren Fler svar skulle uppskattas!

Altså va fasen behöver du en avhandling om sådan som är rätt eller? Jag menar är en sak trasig vid leverans ta kontakt med stället du handlade skiten av. Menar det är dom som emballerat saken fel det är väl inte så att du måste gå till ARN eller liknande innan du först snackat med dom.

Ursäkta jag har asperger men va fasen till och med jag vet va jag ska göra i en sådan här situation. Jag köpte nyligen ett chassi som va skadat jag tog kontakt med dom o krävde att antingen får dom betala en fraktsedel och ta till baks skiten eller så får dom reducera priset på varan. Det blev det sista för jag brydde mig inte heller om det lilla felet som va. men som sagt så svårt är det inte och rätt ska va rätt

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeCe:

"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

1. Väsentligen oförändrat skick betyder inte nyskick, och
2. Omständigheten som försämrat varan (om det hade stått nyskick) kan inte hänföras till konsumenten.

Du har rätt. Har aldrig sett den skrivelsen i detta ljuset innan.
Verkar logiskt iofs. Har alltid tyckt att det var dumt om man skulle ta emot en trasig vara.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du reklamerar sändningen till butiken där du köpt.

OM du åberopar ångerrätt och skickar tillbaka en trasig skärm så kan det falla på dig och du får då betala för den trasiga skärmen och får inga pengar tilblaka.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Klart man har ångerrätt, även om varan är trasig när den levereras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mer_tjack:

Köpte en 27" skärm häromdagen och igår fick jag den. Förvånande nog så har den en stor spricka i ena hörnet. Vad är vettigast att göra. Att hävda ångerrätten och bara skicka tillbaka åbäket eller att säga som det är, att varan var trasig vid leverans. Vill gärna ha produkten och har på känn att det kommer bli en massa tjafs om jag påstår att den var trasig vid leverans och sådant har jag varken tid eller ork att hålla på med. Så behöver råd ang. vad jag ska ta mig till. Skicka tillbaka på direkten eller säga att varan var trasig? Vad händer när de upptäcker att varan i förpackningen är trasig? Men det kallas ju ångerrätt och tro fan att jag ångrar mitt köp av denna produkt när den är trasig? Men det kan man väl inte säga. Behöver råd från folk som varit med om liknande saker

Du krånglar till det för dig i onödan.

En vara som är defekt vid leverans anses vanligen som sk DOA, Dead on Arrival, och byts vanligen ut omgående. Det är dock viktigt att du omgående ringer och med stadig röst reklamerar varan med en begäran att en ny skickas till dig.

Fortsätter du vela så kommer det gå tid och efter en vecka eller så (beroende på företagets policy) så försvinner möjligheten till sk RMA, Return merchandise authorization, vilket betyder att de kan komma att försöka laga varan.

Att använda ångerrätten innebär att säljaren gransakr returen och när han finner en defekt vara kommer han förutsätta att du har orsakat skadan och avkräva dig kompensation. Onödig.

Precis som Tranceguy tycker jag att det inte behövs så mycket mer information än det som vi redan givit dig och lite sunt förnuft.

Lycka till

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Ångerrättens tidsfrist måste rimligen börja räknas först när manmottagit en hel och fullt fungerande vara.
Det är ju inte ens säkert att man kan undersöka varan och bestämma sig om man vill nyttja ångerrätten, om den inte är hel.

Först får man reklamera varan för att den är trasig vid leverans, sen ångerrätt när man får en ny levererad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du sitter i skiten. Får du en trasig produkt kan du inte ångra köpet enligt distansköplagen eftersom produkten inte är i nyskick. Ditt enda alternativ är att reklamera den.

Har du ångrat dig och inte vill ha denna skärmen nu så ring till butiken och säg som det är att du hade ångrat dig men att skärmen var trasig. Det bör inte spela någon roll för butiken.

Lagen säger INTE att produkten skall vara i nyskick.

Citat:

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

saxat från http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Permalänk

Vet att det gått en tid nu, men i alla fall.

Ni som säger att TS ska använda sig av ångerrätten kan väl inte tänka till riktigt?
Ska TS skicka tillbaka en trasig skärm så att någon annan stackare får gå igenom samma sak? Det är kanske just därför TS sitter med en trasig skärm idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av apelipell:

Vet att det gått en tid nu, men i alla fall.

Ni som säger att TS ska använda sig av ångerrätten kan väl inte tänka till riktigt?
Ska TS skicka tillbaka en trasig skärm så att någon annan stackare får gå igenom samma sak? Det är kanske just därför TS sitter med en trasig skärm idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Säljaren skulle ju aldrig godkänna en ångerrättsretur av en trasig skärm.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Säljaren skulle ju aldrig godkänna en ångerrättsretur av en trasig skärm.

De flesta butiker godtar att man häver köpet om man säger att den är trasig och vill utnyttja ångerrätten.
Sen ligger det på butiken att reklamera mot transportföretag eller tillverkaren. Att bara ångra och inte säga hela sanningen är ingen bra början.