spel-leken 2.0, ge +1 och -3 poäng till olika spel

Permalänk
Avstängd

spel-leken 2.0, ge +1 och -3 poäng till olika spel

Jag startar ny tråd med nya regler efterssom den första inte fungerade riktigt som jag tänkt mig(det hade blivit för komplicerat att ändra rätta retroaktivt, ber om ursäkt för detta). börjar också med fler spel. man skall ge +1 till ett poäng och dela ut -3 poäng totalt, dela helst upp minuspoängen mellan två spel eller tre spel så blir det mer demokratiskt, man bör bara ge -3 poäng om ett spel är mycket sämre än alla andra på listan och detta bör i så fall moteveras ordentligt

Far Cry2 - 16 (+1)
Crysis1 - 15
CoD - 13 (-2)
Half-Life2 - 14 (-1)
total annhilation - 15
heroes of magic3 - 15
arma3 - 15
mirrors edge 15
duke nukem forever 15
mafia2 - 15

Man kan om man vill välja att lägga till ett spel, man får lägga till spel/ge poäng högst en gång per vecka(räknat från måndag till söndag), för att göra tråden mer intressant införs krav på motivering om man ger ett spel +1, -2 eller -3, i mitt fal är det att jag gillade att vara sniper i far cry 2 och att spelet var otroligt fritt, CoD kräver i princip ingen tankeförmåga och man har ingen frihet i spelet att skälv bestämma hur man skall gå. Half life 2 ger jag -1 för att spelet är gammalt och valve vägrar släppa erterföljaren half life3.

snälla, ta med hela listan när ni ger poäng, detta görs enkalt via citera funktionen, klipp sedan bort allt utom listan och ta bort poängen, om man kopierar vanligt faller fetningen av poängen bort vilket innebär mer arbete om man skall posta ordentligt.

regler
-man får rösta en gång per vecka
-poäng kan inte ändras i efterhand
-spel som läggs till startar på 15 poäng
-man bör ta med hela listan med spel när man rörstar
-poäng ges givetvis i heltal

när ett spel har under 0 poäng 3 gånger i rad hamnar spelet i kyrkogården, när spelet har legat under 0 två gånger så skall sedan spelet placeras i kyrkogården om det inte röstas upp till 0 igen, jag kommer då att räkna antalet +1 spelet har hunnit få och detta kommer bestämma spelets ranking, det finns ingen övre nivå på hur mycket poäng ett spel kan få så det ända stället ett spel kan flyttas till är till kyrkogården, ungefär som livet här på jorden(...)

Permalänk

Far Cry2 - 16 (+1)
Crysis1 - 15
CoD - 13 (-2)
Half-Life2 - 14 (-1)
Total annhilation - 15
Heroes of magic3 - 15
Arma3 - 15
Mirrors edge 16 (+1)
Duke nukem forever 15
Mafia2 - 12 (-3)

Mirrors Edge - Grymt spel med nytt tänk.
Mafia 2- Fungerade inte att installera för mig

Permalänk
Avstängd

snyggar till listan
Far Cry2 - 16
Mirrors edge 16
Crysis1 - 15
Total annhilation - 15
Heroes of magic3 - 15
Arma3 - 15
Duke nukem forever 15
Half-Life2 - 14
CoD - 13
Mafia2 - 12

Permalänk
Medlem

Far Cry2 - 13 (-3)
Mirrors edge 16
Crysis1 - 15
Total annhilation - 15
Heroes of magic3 - 15
Arma3 - 15
Duke nukem forever 15
Half-Life2 - 15 (+1)
CoD - 13
Mafia2 - 12

Farcry 2: tre minuspoäng för att vara enformigt och tråkigt. Vacker stor värld med härlig grafik väger inte upp det faktum att spelet handlade om att slå ut samma vaktläger om och om och om och om igen..

Half-Life 2: pluspoäng för den härliga stämningen och storyn i spelet. Kör fortfarande igenom spelet 1 ggr/år bara för den känslan. Gillar personligen spel som går all in på sin storyline och som inte lever på en massa sidouppdrag som mer eller mindre känns copy+ paste från world of warcraft (gå "dit", döda ngt, kom tillbaka hit och jag skall belöna dig).

Edit: glömde uppdatera poängen också...

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

Far Cry2 - 13
Mirrors edge 16
Crysis1 - 15
Total annhilation - 16 (+1)
Heroes of magic3 - 15
Arma3 - 15
Duke nukem forever 12 (-3)
Half-Life2 - 15
CoD - 13
Mafia2 - 12

Motivering: TA är gamalt men håller fortfarade och är enligt mig ett av de bästa RTS genom tiderna. Duke Nukem var så försenat att man tappat suget helt, det var ett ok lir men åthelvete för kort med tanke på utvecklingstiden.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Far Cry2 | 14 +1
Mirrors edge | 16
Crysis1 | 15
Total annhilation | 16
Heroes of magic3 | 15
Arma3 | 15
Duke nukem forever | 12
Half-Life2 | 15
CoD | 10 -3
Mafia2 | 12

Snyggade till det lite xD Jag vill oxå fråga varför ska det vara -3 poäng? Kan vi inte fixar det på annat sätt typ. Man ger max +2 och max -2 .. Sedan så få man bara ge max 1 poäng per spel typ? Sedan oxå om man lägga till ett spel så få man ta bort 1 poäng från + och - ?..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sizkest:

Far Cry2 | 14 +1
Mirrors edge | 16
Crysis1 | 15
Total annhilation | 16
Heroes of magic3 | 15
Arma3 | 15
Duke nukem forever | 12
Half-Life2 | 15
CoD | 10 -3
Mafia2 | 12

Snyggade till det lite xD Jag vill oxå fråga varför ska det vara -3 poäng? Kan vi inte fixar det på annat sätt typ. Man ger max +2 och max -2 .. Sedan så få man bara ge max 1 poäng per spel typ? Sedan oxå om man lägga till ett spel så få man ta bort 1 poäng från + och - ?..

Det är intressant idé att man balencerar genom att dra ifrån 1 poäng från varje spel när man lägger till ett nytt, anledningen till att det är +1 och -3 är just för att kompensera för att spel läggs till och när spelet hamnar i kyrkogården(där typ alla spel kommer hamna) så räknar man antalet +1 spelet har fått.

Jag personligen föredrar fortfarande min lösning då jag inte vill att de andra spelens poäng skall påverkas av att man lägger till ett spel, däremot funderar jag på att införa en regel(gäller inte retroaktivt) att man inte får ge alla minuspoäng till samma spel. Tanken är iallafall att det skall vara svårt för spel att nå höga poäng. En annan lösning är att ha +2 och -2 där spel kan "vinna" genom att nå en viss poäng men detta koncept har redan provats och jag tycker att det blir roligare så här!

Jag nöjde mig nu med att skriva en rekomendation att dela upp minuspoängen men det finns dock fall där det är försvarbart att ge alla tre minuspoängen till ett spel *host* CoD *host*

Permalänk
Avstängd

då drar vi igång igen!
Far Cry2 | 14
Mirrors edge | 16
Crysis1 | 16 +1
Total annhilation | 16
Heroes of magic3 | 15
Arma3 | 15
Duke nukem forever | 12
Half-Life2 | 15
CoD | 7 -3
Mafia2 | 12
ger +1 för crysis då spelet var relativt fritt, fysikmotorn och editors var skojig och för grafiken, ger -3 till CoD pga dessa punkter(...)

Permalänk
Medlem

Far Cry2 | 14
Mirrors edge | 16
Crysis1 | 14 -2
Total annhilation | 16
Heroes of magic3 | 15
Arma3 | 15
Duke nukem forever | 12
Half-Life2 | 16 +1
CoD | 6 -1
Mafia2 | 12

Tycker Half Life 2 är ett fantastiskt spel som håller sig till dagens standards. Crysis tycker jag är överskattat grafikdemo och CoD behöver jag inte räkna upp alla tusentals anledningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fiskmasen_99:
Skrivet av Pojo:
Skrivet av CynXen:

Tänkte påminna om att man får ge poäng en gång varje vecka räknat från måndag till söndag. Ifall ni vill rörsta igen eller lägga till spel och också kunna rösta nästa vecka har ni knappt 51 timmar på er nu.

Kom gärna med feedback, antingen via pm eller i tråden ifall ni har förslag på förbättringar.