Permalänk
Medlem

Musmatta?

Ska en "lasermus" ha någon speciell sorts musmatta? Köper ny mus och att införskaffa en ny musmatta vore inte helt fel! Om svaret på första frågan är nej, skulle jag ändå va tacksam över lite förslag

Kollade runt lite o den där Steelseries QcK ser ut som ett bra val?

Permalänk

Steelseries QcK fungerar utmärkt! den rekommenderar jag absolut

Permalänk
Medlem

Kör med Roccat Taito. Mycket nöjd.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Har du mycket plats på skrivbordet skall du ta en Qck+. Riktigt läckert

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

qck+ thick är riktigt skönt

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Kör på något som är helsvart.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

qck+ is the way to go

Visa signatur

CPU FX4300 4,6GHz - GPU Gigabyte R9 280x OC - PSU Corsair CX500M - Moderkort ASUS Sabertooth AM3+

Permalänk
Medlem

Det beror väl lite på vilka krav du har.
Qck mattorna är billiga och acceptabla om man inte har några direkta krav.
Och eftersom du verkar ny på det här med musmattor är det säkert ett mycket bra val.
Först om och när du nördar in dig mer på precisa glidegenskaper med friktion och statisk friktion och annat så kan du ju börja fundera på andra mattor. Men som sagt, Qck mattorna är billiga och gör sitt jobb.
Det ska dock sägas att icke optiska lasersensorer på möss gillar plastmattor bättre när det gäller avläsningen. Vissa gillar inte alls Qck mattorna, men de har med tiden blivit bättre så de flesta funkar nog acceptabelt med Qck idag.

Personligen gillar jag inte Qck mattorna alls. Bland tygmattorna föredrar jag Razer Golathus mattorna och främst "control" versionen på grund av den lägre friktionen.

Min solklara favorit bland mina 20 tal mattor är dock min nyinförskaffade Artisan Shidenkai mid. Artisan gör verkligen riktigt högteknologiska mattor i världsklass. Det jag framförallt gillar är att den statiska friktionen är obefintlig och att det inte är någon märkbar skillnad mellan den statiska och vanliga friktionen (dvs det tar lika mycket kraft att sätta musen i rörelse från stillastående som det gör att röra den när den väl börjat röra sig.).
Nackdelen är förstås att mattorna inte säljs i Sverige så man får importera. De är ett slags tygmattor med glasfiberyta som kombinerar det bästa av tyg och plastmattevärldarna. Man har kontroll som på en tygmatta, men nästan samma snabbhet som en plastmatta.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Det beror väl lite på vilka krav du har.
Qck mattorna är billiga och acceptabla om man inte har några direkta krav.
Och eftersom du verkar ny på det här med musmattor är det säkert ett mycket bra val.
Först om och när du nördar in dig mer på precisa glidegenskaper med friktion och statisk friktion och annat så kan du ju börja fundera på andra mattor. Men som sagt, Qck mattorna är billiga och gör sitt jobb.
Det ska dock sägas att icke optiska lasersensorer på möss gillar plastmattor bättre när det gäller avläsningen. Vissa gillar inte alls Qck mattorna, men de har med tiden blivit bättre så de flesta funkar nog acceptabelt med Qck idag.

Personligen gillar jag inte Qck mattorna alls. Bland tygmattorna föredrar jag Razer Golathus mattorna och främst "control" versionen på grund av den lägre friktionen.

Min solklara favorit bland mina 20 tal mattor är dock min nyinförskaffade Artisan Shidenkai mid. Artisan gör verkligen riktigt högteknologiska mattor i världsklass. Det jag framförallt gillar är att den statiska friktionen är obefintlig och att det inte är någon märkbar skillnad mellan den statiska och vanliga friktionen (dvs det tar lika mycket kraft att sätta musen i rörelse från stillastående som det gör att röra den när den väl börjat röra sig.).
Nackdelen är förstås att mattorna inte säljs i Sverige så man får importera. De är ett slags tygmattor med glasfiberyta som kombinerar det bästa av tyg och plastmattevärldarna. Man har kontroll som på en tygmatta, men nästan samma snabbhet som en plastmatta.

Snor tråden en snabbis. När du säger att Goliathus Control har lägre friktion, hur menar du då? När jag testade Speed och Control sida vid sida så gled musen mycket lättare på Speed, som namnet påpekar? Ska köpa en Goliathus då den passar perfekt på mitt skrivbord storleksmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Snor tråden en snabbis. När du säger att Goliathus Control har lägre friktion, hur menar du då? När jag testade Speed och Control sida vid sida så gled musen mycket lättare på Speed, som namnet påpekar? Ska köpa en Goliathus då den passar perfekt på mitt skrivbord storleksmässigt.

Jag upplever att control versionen har mycket bättre glid än speed versionen på grund av de grövre texturerna. Det går snabbare för mig att förflytta musen en viss sträcka. Samma erfarenhet verkar många andra, som skrivit i diverse forum, också ha.
Dock finns det även folk (som tex du) som har motsatt erfarenhet.
Själva ytan är mycket jämnare på speed, men det verkar allmänt som att desto jämnare och lenare ytan är desto högre blir friktionen (åtminstone när det gäller tygmattor). Den tygmatta jag har med allra högst friktion är Mionix Sargas 900 som också har den absolut lenaste och slätaste ytan.

Sedan ska det sägas att vilken friktion man får givetvis också beror på andra faktorer än bara musmattans yta, vilket kan förklara varför folk får helt motsatta resultat här. Musfötternas material, form, slitning och hur hårt man vanligen trycker ner musen är saker som påverkar friktionen och/eller helhetsupplevelsen.

Både control och speedversionen av Goliathus är dock populära mattor och det är en smaksak vilken man föredrar.
Det trevliga med dem är också bland annat att de finns i rejäla storlekar.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Razer goliathus control extended är den bästa musmattan jag har ägt, passar perfekt på mitt skrivbord och jag slipper de vassa kanterna som gör att jag får ont i handlederna efter ett par timmars spelande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allesammans! De blev en Mionix NAOS 3200 (tänkte först 8200 därav lasermus) tillsammans med en Steelseries QcK