Permalänk

Låsa fast Macbook.

Hejsan!

Ska iväg på endel lan iår och funderar på hur jag ska låsa fast min Macbook Retina. Finns ju inget kensington lås på nyare macar.. Att ta den med mig är inte ett alternativ då folk kan sno den tex när jag sover så skulle helst vilja låsa fast den i tex bordet!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Silvertejp!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av alatan:

Silvertejp!

Blir fina märken

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Ta med dig ett kassaskåp som väger 100kg och lägg datorn där.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Skrivet av gabinono:

Ta med dig ett kassaskåp som väger 100kg och lägg datorn där.

Vilka bra svar det blir, det kanske inte går på ett vettigt sätt? Var sjukt många som körde bärbart på DH men alla kanske har kensingtonlås eller inte sover så tungt som jag!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Vilka bra svar det blir, det kanske inte går på ett vettigt sätt? Var sjukt många som körde bärbart på DH men alla kanske har kensingtonlås eller inte sover så tungt som jag!

Hur menar du med att låsa den?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Du tar en jävligt kraftig kjedja runt bordet och datorn Vem fasen åker till dreamhack med mac ?

Permalänk
Skrivet av gabinono:

Hur menar du med att låsa den?

Att jag ska kunna gå ifrån den på tex Dreamhack. Med ett kensingtonlås låser man ju fast den i bordsbenet så folk måste kapa antingen bordsbenet eller ha med sig en stor bultsax för att klippa vajern. Finns även folk som låser fast den i polarens stationära. Gör man det jobbigt minskar chansen för stöld markant.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Hedersmedlem

Här är något jag hittade efter en runda på Google. Jag vet inte mer än det som står i beskrivningen, men det låter vettigt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Hur menar du med att låsa den?

Låsa fast den så att den inte går att bära iväg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kensington_Security_Slot

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av widL:

Här är något jag hittade efter en runda på Google. Jag vet inte mer än det som står i beskrivningen, men det låter vettigt.

Hmm är det bara den miniskruven som håller fast låset lär det ju räcka att hosta på den Denna känns säkrare? https://www.maclocks.com/macbookprolock.html

Fungerar ej till Retina

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk

Som nämnt Kensington finns inte på Retina macar.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Hejsan!

Ska iväg på endel lan iår och funderar på hur jag ska låsa fast min Macbook Retina. Finns ju inget kensington lås på nyare macar.. Att ta den med mig är inte ett alternativ då folk kan sno den tex när jag sover så skulle helst vilja låsa fast den i tex bordet!

Du skulle kanske kunna knalla iväg med den till en mekanisk verkstad och låta dom göra en öppningsbar och låsbar smidig metallbox till den? Förslagsvis isf i
3 - 4 mm aluminium. En smart detalj hade isf varit att fixa till så själva låsningen (hänglås?) av boxen även kan utgöra fästpunkt/låspunkt för tex en vajer med "ögla" som sen i andra änden låses mot nåt annat lämpligt. Har du burken i ett sleevfodral som "innerskydd" så innebär det att boxen bara behöver vara obetydligt större, och alu är ju inte tungt precis.... Ett "gavellock"/"dörr" ex vis försett sk piano gångjärn tror jag skulle bli bra.

Permalänk
Medlem

det är en lite bonnig lösning, men du skulle kunna bygga et lås själv:

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

IT-grossisten Deltaco har en del lås till MacBook Pro Retina, de flesta mindre IT-butiker brukar kunna ta hem saker från dem.

PM:a mig för mer info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hmm är det bara den miniskruven som håller fast låset lär det ju räcka att hosta på den

Trodde först det bara var en skruv. Men tittar man noggrannare ser man att det är en hel list som går mellan båda de bakre fötterna och använder flera skruvar i bakkant. Ger lite lutning på den med, vilket kan upplevas bättre ergonomiskt