Dags för trådlöst nätverk till min stationära, vad ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Dags för trådlöst nätverk till min stationära, vad ska jag köpa?

Hej!

Nybliven sambo som jag är så förlorade jag slaget om att få spika upp 15m kabel i lägenheten. Nu finns bara en väg ut; trådlöst nätverk.

Vi har 100/10 fiber i lägenheten men jag gissar på att jag behöver köpa en ny router samt ett riktigt bra PICe-kort till den stationära för att flaskhalsen ska bli så liten som möjligt.

Jag spelar en del spel emellanåt (mest WoW och dyl), kommer min latency att dödshuligan-suga med trådlöst?

Vad ska jag köpa?

Tack för tips/stöd/råd!

Permalänk
Medlem

Hur stor är lyan?
Hur långt ifrån routern har du datorn idag?
Jag har själv en Unify Long Range som fungerar kanoners.

Permalänk
Medlem

Har en Asus AC66 och varken med min MBP eller stationära när jag kört den med d-link dwa-140 (usb) har det varit någon skillnad i latency.

Men här finns inga andra nät eller annat som kan störa (sålänge ingen startar micron).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Argine:

Hej!

Nybliven sambo som jag är så förlorade jag slaget om att få spika upp 15m kabel i lägenheten. Nu finns bara en väg ut; trådlöst nätverk.

Vi har 100/10 fiber i lägenheten men jag gissar på att jag behöver köpa en ny router samt ett riktigt bra PICe-kort till den stationära för att flaskhalsen ska bli så liten som möjligt.

Jag spelar en del spel emellanåt (mest WoW och dyl), kommer min latency att dödshuligan-suga med trådlöst?

Vad ska jag köpa?

Tack för tips/stöd/råd!

Om det finns många trådlösa nätverk i närheten så kommer det att störa. Vil du att det ska fungera bra så är det kabel det enda som gäller.

Varför ska din sambo bestämma att ni INTE ska dra kabel? Kan inte du bestämma att ni SKA dra kabel?

Permalänk

jag föredrar allt kabel framför trådlöst av två anledningar, säkrare och snabbare själv har jag dragit kabel snyggt med Biltemas kabelkanaler http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabelk... .

har dragit till vårat Datorrum samt till vardagsrummet och det syns knappt

Visa signatur

*CPU: Amd FX 8350 4,5Ghz. *Moderkort: MSI 990FXA-GD65. *Grafikkort: Radeon R290X. *Minne: 4x4096GB DDR3 1333Mhz. *OC: Windows 7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Argine:

Hej!

Nybliven sambo som jag är så förlorade jag slaget om att få spika upp 15m kabel i lägenheten. Nu finns bara en väg ut; trådlöst nätverk.

Vi har 100/10 fiber i lägenheten men jag gissar på att jag behöver köpa en ny router samt ett riktigt bra PICe-kort till den stationära för att flaskhalsen ska bli så liten som möjligt.

Jag spelar en del spel emellanåt (mest WoW och dyl), kommer min latency att dödshuligan-suga med trådlöst?

Vad ska jag köpa?

Tack för tips/stöd/råd!

Ett alternativ kunde kanske vara ett par s.k. homeplugs? Har man t.ex. mycket betongväggar eller annat som stör det trådlösa nätet kan detta vara lösningen. Kjell.com har lite info om homeplugs här: http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/hemna...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argine:

Hej!

Nybliven sambo som jag är så förlorade jag slaget om att få spika upp 15m kabel i lägenheten. Nu finns bara en väg ut; trådlöst nätverk.

Vi har 100/10 fiber i lägenheten men jag gissar på att jag behöver köpa en ny router samt ett riktigt bra PICe-kort till den stationära för att flaskhalsen ska bli så liten som möjligt.

Jag spelar en del spel emellanåt (mest WoW och dyl), kommer min latency att dödshuligan-suga med trådlöst?

Vad ska jag köpa?

Tack för tips/stöd/råd!

Berätta för Sambon att det inte kommer synas (argument 1), att om du köper en Router till som står och skräpar (argument 2) är mer störande än en liten högre golvlist. Sedan får ni ju inte ut det ni betalar för med trådlöst eller med homeplug. (argument 3) Jag köpte några bra homeplug, kom max upp i 40 av mina 100 och det kvittade vart jag kopplade in den i lägenheten.

Onödigt att köpa en router extra när ni kan använda pengarna till fina möbler eller något till hemmet. (argument 4)
Jag har dragit kabellister i vardagsrummet och in i grabbens rum och de tänker jag inte ens på att jag har. Som bonus kan man dra andra kablar i samma list liksom på vägen.
En extra bonus är att du inte kommer svära på att saker strular (argument 5)

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Lägenheten är 49m2 och routern sitter ungefär 6-7 meter från datorn. Det finns en del andra nätverk i huset.

Lägenheten ägs helt och hållet av min sambo vilket ger henne all rätt att bestämma om det ska spikas kabel eller inte

Permalänk
Medlem

Fungerar det att ha homeplug i ett lägenhetshus då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argine:

Fungerar det att ha homeplug i ett lägenhetshus då?

Ja, det fungerar i lägenhet men det är olika faser och störningar som kan påverka. De jag köpte fungerade bra, och strulade inte alls med uppkopplingen eller dålig ping, utan bara va slöare än "upp till 500mbit/s" som de skriver. De ligger i en låda och skräpar nu för tiden.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Argine:

Fungerar det att ha homeplug i ett lägenhetshus då?

Jo så länge det är "bakom" samma elmätare. Som sagt kan olika faser ge sämre resultat. Om du inte har betongväggar emellan ska trådlöst fungera bra, speciellt om du kör 5Ghz, då slipper man en del störningar av andras nätverk (nästan alla kör fortfarande 2.4ghz).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hehe, känner igen mig i din situation. Till slut stod jag dock inte ut med den begränsning i nedladdningshastighet samt den försämring i latency som jag upplevde hade sin grund i det trådlösa. Ville dessutom inte ha routern i sovrummet, uttaget för bredband sitter där.

Lösningen blev att jag på en sambofri dag köpte kabel och klammer samt spikade upp dem på bästa sätt, med fokus på att de skulle synas så lite som möjligt. Det låter sig ju inte göras fullt ut när det handlar om utanpåliggande installation men till största del går de längs golvlisterna bakom möbler, visst upptäcktes det snabbt men ledde inte till något långvarigt klagomål.

Kan säga att både hastighet samt latency blev bättre i mitt fall, är mycket nöjd att jag tog beslutet.

Permalänk
Medlem

Undrar om jag kan hijacka den här tråden och få lite mer tips. Vill gå över till trådlöst i lägenheten eftersom det inte går att dra kablarna snyggt.
Enda bekymmret är att min gamla fina burk inte har WiFi kort. Möjligen dags att uppgradera den snart ändå. Men tänkte mig en mellan lösning innan dess med det här lilla paketet:
https://www.komplett.se/asus-rt-ac66uea-n66u-routerrepeater/8...

Helt nollad på sånt här eftersom jag levt dom senaste 10 åren med 100 lina direkt från väggen och bara haft en burk. men nu är det mer som ska in. Så det kändes dags att fixa router

Permalänk

Jag har helt gett upp med konsumentprodukter. Om du kan tänka dig att läsa en manual så rekommenderar jag produkter från ubiquiti. Körde en av deras power apn routrar och den täckte en hel 3våningsvilla. Den finns inte längre att köpa med det finns en annan mer hemanpassad modell på dustin.

Jag har nu precis igår installerat en "nanostation loco" som jag kör med en kabel från datorn sen agerar den wifikort. när jag hade konfigurerat den och stoppat in den i en annan dator så tror datorn jag kör trådat. Allt bara funkar direkt. Men det tog lite grävande för att få det att fungera som jag ville. Men nu har jag en grunka som jag kan koppla in i vilken stationär som helst och det bara funkar direkt. Bra till linuxburkar för där är ju allt hit or miss liksom (mer miss än hit dessutom). Har ett vanligt pcikort i en burk och där har jag ca 40% mottagning och ibland går det segt som fan, nu fick jag full mottagning. och jag kan maxa linan med låg ping, det var ett par ms 4 el om det var 8.

Men alltså, du måste bestämma dig vilken nivå du vill lägga dig på. Jag tycker trådlöst suger som det gör så jag vill gärna ha solida grejer.

en skoj grej med ubiquitigrejerna är att man kan få grejer med riktade antenner (bättre mottagning) och grejer som man kan köra mycket hetare än 13dbm som är det max lagliga. Ja det gick förr i tiden iaf att välja annat land i setupen och sen cranka upp till 28dbm.

Grejerna är inte plug and play men för basic trådlös routerfunktion så tar det inte så värst lång tid. Och dom har mycket egna smarta lösningar/produkter så jag tycker det är värt det.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

kollade lite snabbt på deras sida. Verkar va grejer för rejäla nätverk. ska läsapå lite mer, men ser definitivt intressant ut. Får tacka för tipset.

Permalänk

Ja det är schyssta grejer. dom har massa mer "hemanpassade" grejer också. typ nanostation, dom där bulletgrejerna (behöver en extern antenn till dom) och sen finns det ett par routrar som dustin fortfarande ha i lager. Eller allt går väl egentligen att använda hemma om man vill. Dom runda accesspunkterna är ganska coola tycker jag.

Jag hade typ 0minuter downtime på den power apn routern på ca 2 år (som var orsakat av routern då).
Det operativsystemet eller vad man ska kalla det (air os 5 eller vad dom nu kör) är riktigt nice. En I huset hade en telefon som orsakade massa skit i nätverket. Den hade extremt låg signalstyrka, då satte jag bara "treshold" i hela det trådlösa nätverket till ca 10db bättre än han hade så då kunde aldrig den luren ansluta, problem solved

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden