Permalänk
Medlem

BOOTMGR saknas

Min bärbara (toshiba satellite L750 - 17P) kraschade i morse och jag skulle formatera om den då den inte vill funka igen, efter den varit igång i 3 timmar får jag ett meddelande att omformateringen misslyckades och datorn startade om sig och då blev det en svart skärm med ett meddelande som lyder " BOOTMGR saknas, håll in Ctrl+Alt+Del för att göra en omstart"
Kan inte formatera om datorn igen, testat att komma åt den inbyggda och jag har testat med en skiva, men inget funkar.. har inte direkt lust att lämna in den på reparation...
Hoppas någon vet hur man kan fixa detta.

//en ledsen tjej

Permalänk
Medlem

Låter som att din hdd är trasig. Ladda hem ett program och testa den med. Finns antagligen med på UltimateBootCD som du kan ladda hem å bränna. Eller så laddar du hem ett testprogram för din hdd-tillverkare.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

stoppa i en windows installation skiva och kör boot diagnostics samt installera windows.
fungerar inte det kan du köra Hirens boot CD och starta MbrFix

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

stoppa i en windows installation skiva och kör boot diagnostics samt installera windows.
fungerar inte det kan du köra Hirens boot CD och starta MbrFix

Kuxet är ju att felet är att hon inte kan formatera disken, efter 3 h timeout. Eftersom den inte formaterats och datorn har kopierat över OSet (bootsektor bla bla) så när datorn startas om så kommer bootmgr upp(om jag fattade hennes problem/post korrekt). Det kommer inte hjälpa att köra en bootfix eftersom datorn inte kan "komma åt" disken.

Det du kan prova är att stoppa i disken i en annan dator och se om du kommer åt den för att kopiera över data.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Det bästa du kan göra är att köpa en ny disk och ersätta den gamla. Behöver inte skicka in din dator för något sådant. Kostar nog mindre också.

Ja, det låter som att din hårddisk är trasig någonstans. Om en installation idag tar tre timmar så skulle jag definitivt inte försöka igen. En Windows 7 installation tar väl ca 30 minuter och en Windows 8 ca 20 minuter på sin höjd.

Att du får upp BOOTMGR saknas efter ominstallationensförsöker kan också bero på att något misslyckades på vägen och att den gamla installationen fortfarande är intakt. Men om du har mycket saker av värde på hårddisken så bör du inte använda den alls. Bättre då att skruva ur den och lägga den i ett externt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kuxet är ju att felet är att hon inte kan formatera disken, efter 3 h timeout. Eftersom den inte formaterats och datorn har kopierat över OSet (bootsektor bla bla) så när datorn startas om så kommer bootmgr upp(om jag fattade hennes problem/post korrekt). Det kommer inte hjälpa att köra en bootfix eftersom datorn inte kan "komma åt" disken.

Det du kan prova är att stoppa i disken i en annan dator och se om du kommer åt den för att kopiera över data.

Släng disken i väggen och skaffa en ny i sånna fall inte värt att jävlas med HHD'er så länge man inte vill ha datan från dom. och efter som hon försöker formatera den så säger jag: Köp nya HDD

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Vet inte om alla skojar med dig , men bootmgr är väldigt vanligt om man tex har 2 hdd och installerar på ena utan att koppla ur den andra, tex om en är sata och en pata sök på bootmgr problem på google så får du svar hur du ska göra. Inget fel på dina diskar. nån pekade på MbrFix . kan va nåt.

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Venus111:

Min bärbara (toshiba satellite L750 - 17P) kraschade i morse och jag skulle formatera om den då den inte vill funka igen, efter den varit igång i 3 timmar får jag ett meddelande att omformateringen misslyckades och datorn startade om sig och då blev det en svart skärm med ett meddelande som lyder " BOOTMGR saknas, håll in Ctrl+Alt+Del för att göra en omstart"
Kan inte formatera om datorn igen, testat att komma åt den inbyggda och jag har testat med en skiva, men inget funkar.. har inte direkt lust att lämna in den på reparation...
Hoppas någon vet hur man kan fixa detta.

//en ledsen tjej

Fick samma meddelande när jag skulle fixa min gamla dator

En uppdatering av bios löste det hela

I mitt fall hade jag en väldigt gammal hårddisk så min dåvarande bios version kunde inte hitta den klokt

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Glapp i kontakten kanske? men då får du skruva isär datorn

Du kan testa att göra som han i videon här. Han har Vista i videon, men det ska funka på Windows 7 också. Jag har själv reparerat på det sätt som han gör sist genom kommandotolken bootrec /rebuildbcd

Skrivet av blackbush:

Vet inte om alla skojar med dig , men bootmgr är väldigt vanligt om man tex har 2 hdd och installerar på ena utan att koppla ur den andra, tex om en är sata och en pata sök på bootmgr problem på google så får du svar hur du ska göra. Inget fel på dina diskar. nån pekade på MbrFix . kan va nåt.

Finns det plats för 2 diskar i en laptop?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackbush:

Vet inte om alla skojar med dig , men bootmgr är väldigt vanligt om man tex har 2 hdd och installerar på ena utan att koppla ur den andra, tex om en är sata och en pata sök på bootmgr problem på google så får du svar hur du ska göra. Inget fel på dina diskar. nån pekade på MbrFix . kan va nåt.

Njae det tror jag inte någon gjorde. Alla utgick nog från att det var en laptop med en ensam hårddisk.
I sådana fall är det bara att ställa in rätt hårddisk i BIOS, men det känns inte så troligt att det är det som är felet.

Tror man att det är MasterBootRecord som är felet behöver man inte ladda ned någon bootcd utan man kör in Windows skivan, väljer att reparera med kommandoprompt och kör kommandot Fixboot och/eller fixmbr. Håller det docks om föga troligt i sammanhanget.

Permalänk

Man kan alltid pröva att koppla ur och i hårdisken, det fungerade på min SSD! Jag brukade nämligen få "Bootmgr missing" efter överklocks när jag körde amd

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyke_:

Fick samma meddelande när jag skulle fixa min gamla dator

En uppdatering av bios löste det hela

I mitt fall hade jag en väldigt gammal hårddisk så min dåvarande bios version kunde inte hitta den klokt

Men tanke på åldern på datorn så lär det vara mer troligt med trasig disk än problem med sånt. Men inget är ju omöjligt.

Vi får vänta på TS å se, lite mer info/gensvar behövs

EDIT: Läste fel, ändrade svaret lite.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Men tanke på åldern på datorn så lär det vara mer troligt med trasig disk än problem med sånt. Men inget är ju omöjligt.

Vi får vänta på TS å se, lite mer info/gensvar behövs

EDIT: Läste fel, ändrade svaret lite.

Jo det är möjligt
Men tänkte att all info kan vara till nytta

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, har testat allt möjligt men är ganska säker på att jag behöver köpa en ny hdd.
Men då har jag en till fråga.
Just nu så kommer jag inte ens i BIOS (för meddelandet kommer upp direkt) om jag köper en ny hdd, kommer det gå att formatera med en skiva då?

Permalänk
Avstängd

Alltså, en fungerande dator ska starta utan hårddisk. Det som sker är möjligen att din hårddisk, exempelvis om det är av SSD- typ, är så snabb att du bara inte hinner se BIOS. Möjligt att du ska trycka på F2, F10, eller F12 eller liknande för att antingen komma in i BIOS elller välja bootdisk under uppstartsfasen. Men eftersom du får upp felmeddelandet så betyder det att datorn per se fungerar så köp du en disk. Tänk på att en bärbar har 2,5" diskar och att vissa bärbara datorer måste ha en tunnare version av dessa för att få plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackbush:

Vet inte om alla skojar med dig , men bootmgr är väldigt vanligt om man tex har 2 hdd och installerar på ena utan att koppla ur den andra, tex om en är sata och en pata sök på bootmgr problem på google så får du svar hur du ska göra. Inget fel på dina diskar. nån pekade på MbrFix . kan va nåt.

Nu ska vi öva lite på läsförståelse:
"Min bärbara (toshiba satellite L750 - 17P)" - plats för en HDD, så varför du börjar dra in typfall med två diskar vet jag inte.
"efter den varit igång i 3 timmar får jag ett meddelande att omformateringen misslyckades" - så du anser alltså att det omöjligt kan vara diskfel om det tar +3h att utföra en snabbformatering av en disk, som dessutom misslyckas?
"Kan inte formatera om datorn igen, testat att komma åt den inbyggda [disken].." - då disken hittas alltså inte längre, du tycker fortfarande att det omöjligt kan vara diskfel?
Varför försöker du lura TS, är det medvetet eller bara pga okunskap?

Till TS:
Som några andra redan har skrivit, med största sannolikhet är disken trasig. (Glappkontakt är väldigt osannolikt med tanke på disken sitter monterad i en Satellite L750 - 17P).
Att du inte kommer in i BIOS kan bero på att datorn inte klarar att gå vidare i uppstartssekvensen (pga trasig disk). Testa att montera ut disken och sen starta datorn, då borde du kunna komma in i BIOS (genom att trycka F2).
Med ny disk och win-dvd ska det inte vara något problem med en ominstallation.

Edit: Här kan du se en video på hum man byter disk, https://www.youtube.com/watch?v=svTUrXrAa1U

Länk tillagd.
Visa signatur

Raid is not backup