Permalänk
Medlem

Pumpen låter högt H100i

Har skrivit i en annan tråd innan, men känner att denna får "rätt" uppmärksamhet då den handlade om något helt.
Så jag söker efter användare som har / haft en H100i som låter och hur ni åtgärdade problemet.

Har haft den i lite under en vecka, köptes helt ny. Jag köpte även med 2st Corsair Air Sp120 Quiet Edition PWM och bytte ut min original 140 mm i chassit till en corsair air AF 140. Jag kan styra mina 2 st Corsair SP från programmet, de är HELT tysta. Det enda som hörs i min dator är pumpen då övriga fläktar körs på 500 RPM. Har provat att stoppa alla fläktar i datorn, så jag är helt hundra på att det är pumpen.

Här är en video jag har gjort: http://www.youtube.com/watch?v=p0Sa9DdO4lg
Höj erat ljud så kommer ni definitivt höra pumpen. Jag bromsar upp varje fläkt i min video, och då hör man definitivt vad som är pumpljud och fläktljud. Jag hörde av mig till inet med videon men enligt dom hördes inget "Missljud" fast det är ju inte missljud som är problemet utan att pumpen helt enkelt är högljudd, det är inget missljud men helt enkelt irriterande.

Jag har läst runt att flera stycken haft högljudda pumpar, just nu har jag lagt datorn på sidan och den första minuten lät någonting knastrande - jag vet inte om det var luft som flyttades från pumpen? Hur som helst, knastrandet försvann ganska fort men den högljudda pumpen slutade inte låta. Ska iaf låta den ligga på sidan resten av dagen så får vi se om den vill bli tyst.

Pumen ligger på 2193 RPM vilket tydligen ska vara normalt. Kör senaste versionen: 2.5.5146, även provat versionen innan. Även provat att uppgradera firmwaren då programmet föreslog det, fast avinstallerade och ominstallerade sedan då det inte löste problemet, och jag ska inte uppgradera firmwaren då jag kör genom Link Commander och inte USB Dongle.
Vad ska jag göra?

edit: knastrandet har börjat igen, nu i liggande läge, har som sagt aldrig hört knastrandet innan jag la den på sidan. Så det kanske är ett bra tecken att det fortfarnade flyttar luftbubblor?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Om din pump låter så skickar du det tillbaks. Enkelt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Vill inte vara utan i typ 2 veckor =/
Och många har ju löst det på andra sätt så vill ju prova först allt som går.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

Sätt på orginalkylaren under tiden bara. Bättre det än att sitta med en pump som väsnas

Permalänk
Medlem

Bara att skicka in direkt. Inte mer med det.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem

Vore ju riktigt segt om jag får avslag och att det egentligen inte är något fel på pumpen utan den ska helt enkelt låta lite?
Hade vart bäst att få ett uttalande från någon som har en h100i hur deras pump låter, om den är tyst eller låter?

Just nu låter ju pumpen mer än fläktarna, vilket jag tycker är konstigt.
Ni får gärna höja volymen och kolla min video och kommentera vad ni tycker om ljudet. Det går ju jämföra med fläktarna eftersom jag bromsar upp dom, i videon går de på 900 RPM.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Nu har jag en H80i, men sådär högt låter min aldrig någonsin. Kan ju hända att det är någorlunda normalt på H100i:n, men det tror jag inte.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem

Detta kanske är lite för mycket att be om, men om du har tid över.
Tror du att du möjligtvis skulle kunna filma en video liknande min? Dvs tydligt ha mobilen vid pumpen, en bit ifrån samt bromsa upp fläktarna?

Helt okej om du inte orkar men hade vart otroligt shysst, jag kanske helt enkelt är överkänslig/hade för höga förväntningar på h100i om ljudnivån..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=JRuQuh4cfuA
Visserligen gammal, men gjorde den där videon när min H80 pajjade och fick ny.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Detta kanske är lite för mycket att be om, men om du har tid över.
Tror du att du möjligtvis skulle kunna filma en video liknande min? Dvs tydligt ha mobilen vid pumpen, en bit ifrån samt bromsa upp fläktarna?

Helt okej om du inte orkar men hade vart otroligt shysst, jag kanske helt enkelt är överkänslig/hade för höga förväntningar på h100i om ljudnivån..

Det hade jag gärna gjort, men jag glömde dessvärre min mobil hemma hos tanten igår. Jag drog dock precis ner mina fläktar på "Quiet" (800~ RPM) och det låter inte i närheten lika högt som på din video.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk

Min H100i låter också för mycket. Köpte nya noctua pwm fläktar, det gjorde susen för allt över idle rpm. Men idle hör jag knappt någon skillnad och jag är helt övetygad om att det är pumpen som dränker fläktljuden... Har inte råd med ny kylning just nu...
Jag vet att mobilen inte är den bästa db-mätaren men det ger ju i alla fall en lite indikation, jag mäter upp 45db i idle ca 60cm från datorn där jag sitter normalt.

Edit: Knastrandet har jag ocskå när jag lagt ner/rest upp datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrimanes:

Min H100i låter också för mycket. Köpte nya noctua pwm fläktar, det gjorde susen för allt över idle rpm. Men idle hör jag knappt någon skillnad och jag är helt övetygad om att det är pumpen som dränker fläktljuden... Har inte råd med ny kylning just nu...
Jag vet att mobilen inte är den bästa db-mätaren men det ger ju i alla fall en lite indikation, jag mäter upp 45db i idle ca 60cm från datorn där jag sitter normalt.

Edit: Knastrandet har jag ocskå när jag lagt ner/rest upp datorn.

Försvinner knastrandet så fort du ställer datorn upp igen?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Entusiast

Gjorde en guide för snart 2 år sedan till H100an, den kanske kan hjälpa?
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

Löser det där även problemet med allmänt högljudda pumpar? Min låter ju bara som en kaffekvarn nu när den ligger på sidan, men inte annars.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Försvinner knastrandet så fort du ställer datorn upp igen?

Det uppstår vid start av datorn efter att jag har ändrat läge på den. Det försvinner ganska snabbt efter första uppstarten, känns som en naturlig omfördelning av vatten/luft? vid lägesändringen.

Permalänk
Medlem

Nu har den legat cirka 6 timmar på sidan, ett konstant knastrande, orkade inte sitta o tränga under bordet med datorn så bestämde mig för att resa datorn upp. Tror faktiskt den blev snäppet tystare! Inte lika "ettrigt" ljud ifrån pumpen i alla fall. Även om man t.ex hör en fläkt så kan det vara skillnad från fläkt till fläkt, vissa har ett lite mer behagligt ljud. Iaf lite så hände med pumpen nu, ett lite behagligare ljud att lyssna på.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Vill nog göra en RMA men vill va helt hundra först. Kan jag koppla ur strömmen til pumpen i cirka 30 sekunder för att lyssna om datorn blir tyst? Dvs för att säkerhetsställla att de är pumpen.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Vill nog göra en RMA men vill va helt hundra först. Kan jag koppla ur strömmen til pumpen i cirka 30 sekunder för att lyssna om datorn blir tyst? Dvs för att säkerhetsställla att de är pumpen.

Ja det är inga som helst problem.

Permalänk
Medlem

Min pump var högljud, hörde av mig till dem via swecs forum och fick en helt ny h100i innan jag skickat in min gamla. Bytte kylare på några minuter och skickade in min gamla. Downtime cirka 20 min super support

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Min pump var högljud, hörde av mig till dem via swecs forum och fick en helt ny h100i innan jag skickat in min gamla. Bytte kylare på några minuter och skickade in min gamla. Downtime cirka 20 min super support

Inet? Ska isflänka denna tråd i deras sektion o hoppas jag får samma lösning. Slipper man krångla med avmonterimg, påmontering av gammal kylare + köpa ny kylpasta, avmontering av gammal och påmontering av nya h100i haha

Eller hörde du av dig till corsair?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Eller så åker du till butiken, fick en ny över disken på 2 röda. inet

Permalänk
Medlem

Då får jag spendera en biltur på åtminstone 5 timmar och över 500kr i bensin så det ärinte så bara köpte från inet

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Inet? Ska isflänka denna tråd i deras sektion o hoppas jag får samma lösning. Slipper man krångla med avmonterimg, påmontering av gammal kylare + köpa ny kylpasta, avmontering av gammal och påmontering av nya h100i haha

Eller hörde du av dig till corsair?

Ursäkta för sent svar, hoppas din kylare fortfarande är trasig

Hörde av mig till corsair skippa inet är mitt råd (säger inte att deras support inte är bra, bara att corsairs support var fenomenal)

Gå in på corsairs sida och felanmäl kylaren själv, sedan kopiera ditt "ordernummer" eller vad man nu ska kalla det... Tror det står efter ett # tecken eller nått iaf. Kopiera iaf numret och klistra in i corsairs tråd och förklara läget så snabbas processen på ytterligare

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Najsisen!
Någon som har någon aning om ifall jag kan koppla ur och i strömmen på pumpen då datorn är påslagen? Blir så otroligt lätt att höra skillnaden då. Och med dra ur strömmen menar jag att man drar ut strömkabeln bara som ger pumpen+fläktarna ström.

Borde ju inte riskera kortslutning pga statisk elektricitet då jag inte kommer röra moderkortet. Kommer ju bara röra pumpen.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hej igen, har nu haft tid över och har provat att koppla ur pumpen helt och ljudet består!
Är nästan helt hundra på att det är mitt Corsair CX750, är det fläkten från den som surrar? Hur gör jag isf för att under några sekunder sakta ner PSU fläkten? Vet inte hur gärna jag vill stoppa in saker i PSUn när datorn är på för att felsöka...

Har inget annat nätagg att koppla in för att seo m datorn blir tyst.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej igen, har nu haft tid över och har provat att koppla ur pumpen helt och ljudet består!
Är nästan helt hundra på att det är mitt Corsair CX750, är det fläkten från den som surrar? Hur gör jag isf för att under några sekunder sakta ner PSU fläkten? Vet inte hur gärna jag vill stoppa in saker i PSUn när datorn är på för att felsöka...

Har inget annat nätagg att koppla in för att seo m datorn blir tyst.

Stoppa in en ståltråd!:p

Skämt åsido, jag har alltid tagit något icke-ledande material för att stoppa psu-fläktar med, först plocka ur agget så att du kommer åt fläkten, ha avstängd förstås, och så har du fläkten redan stoppad när du startar agget/datorn, voila och du riskerar att inte skada fläktbladen på det viset plus att du kan bara dra ur det du håller emot med och jämföra och göra om proceduren och se om det blir tyst

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej igen, har nu haft tid över och har provat att koppla ur pumpen helt och ljudet består!
Är nästan helt hundra på att det är mitt Corsair CX750, är det fläkten från den som surrar? Hur gör jag isf för att under några sekunder sakta ner PSU fläkten? Vet inte hur gärna jag vill stoppa in saker i PSUn när datorn är på för att felsöka...

Har inget annat nätagg att koppla in för att seo m datorn blir tyst.

Det är nog inte mer märkvärdigt än att stoppa in en plastpenna eller typ en glasspinne genom fläktgallret så du precis kan stoppa fläkten. Ta gärna inte t.ex. en skruvmejsel om du mot förmodan skulle råka tappa in den genom fläkten i nätagget Allt sånt där gör du givetvis på egen risk.

För övrigt kan jag berätta att jag har haft samma problem med missljud från Corsairs nätagg (HX-serien) och vattenkylning (H80 & H80i). Skruvade så sent som igår in en NH-D14 istället för min H80i och har lovat mig själv att hädanefter blir det INGA slutna vattenkylningar och nätagg från Corsair, jag är så less på deras minst sagt varierande kvalitet.