Permalänk
Medlem

Chassifläktar till P280

Hej

Kör med de medföljande fläktarna från Antec i taket och bak på mitt chassi. Men när fläktarna är kopplade till fläktkontrollern och det går på lägsta fart så vobblar fläktarna och skapar vibrationer. Det kanske är så med alla fläktar?

Kan ni rek några schyssta och tysta fläktar som inte behöver köras via fläktkontroller? Det är väldigt viktigt att de är tysta.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1089435 125:-/st. Har tre sådana i mitt chassi, flyttar mycket luft och är tysta för det jobb de utför.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hej igen

Drar upp min gamla tråd istället för att starta en ny.

Jag har slängt ut alla fläktar från mitt P280 nu och behöver verkligen er hjälp.

Man kan ha 2x120mm i fronten, två i taket och en bak. Man kan även flytta in fläktarna i fronten så de monteras bakom hårddiskburen, är detta bättre än att ha dem i fronten?

Jag har kört med några billiga ACE fläktar i ett par år nu men de vibrerar något enormt så det är dags att byta ut dem.

Vad tror ni om dessa?
http://www.inet.se/produkt/6308641/scythe-120mm-slip-stream-f...

Jag har testat att köra med två:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/163202-arctic...
Men jag tycker att dessa fläktarna låter lite för mycket.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hjälpa mig att rek lite fläktar? Jag vill ha fläktar som klarar att monteras i taket på chassit utan att skapa vibrationer.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, att taket började vobbla.
Har plockat bort en fläkt där, så kör på bara en fläkt, som dessutom är avstängd när jag inte spelar.
Har även hängt på ganska mycket bitumen i taket.

Om du inte orkar lägga ner så mycket jobb så skulle jag tro att såna "gummistroppar" som man fäster fläktarna med kan hjälpa ganska mycket. Alternativt gummifästen som sitter på t.ex. Noctua NF-S12A, som är riktigt bra fläktar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Noctua hela vägen i min mening, visst dom kostar lite mer och i en del fall dubbelt upp el t.o.m mer men kvaliteten är också mycket hög.

Dessutom så kan du återanvända dom igen och igen, har en hög Noctua själv och en del är gamla men bara vägrar att dö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Man kan ha 2x120mm i fronten, två i taket och en bak. Man kan även flytta in fläktarna i fronten så de monteras bakom hårddiskburen, är detta bättre än att ha dem i fronten?

Tja.
Jag har likadant chassi som dig, ett P280. Underbart btw

Jag har inget strul med att de vobblar.
Har flyttat fram originalfläktarna i fronten till framför hårddiskarna, så de blåser mot grafikkorten.
Kopplat dessa två med ett motstånd.(som jag hade liggandes)

Du kan alltid använda dig av 12>7v motstånd:
http://www.coolerkit.se/shop/3-pin-kabel-2031p.html

Har köpt två st; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1261105
Som jag har i fronten, dessa styrs via moderkortet, som jag har på low.

I toppen har jag en H100i, som blåser in luft över radden, med ett par Corsair från Silent series.

Jag tycker mitt system, trots vattenkylningen, är riktigt tyst med tanke på mängden fläktar.
Om placeringen in/utsug är den bästa vet jag inte, men det funkar.
Tar hellre luft utifrån(21-22c) och blåser över radden än blåser varm(30-40c) chassiluft över den.

Kör även den bakre med Antec original, denna via fläktkontrollern på bakisdan på low.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tja.
Jag har likadant chassi som dig, ett P280. Underbart btw

Jag har inget strul med att de vobblar.
Har flyttat fram originalfläktarna i fronten till framför hårddiskarna, så de blåser mot grafikkorten.
Kopplat dessa två med ett motstånd.(som jag hade liggandes)

Du kan alltid använda dig av 12>7v motstånd:
http://www.coolerkit.se/shop/3-pin-kabel-2031p.html

Har köpt två st; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1261105
Som jag har i fronten, dessa styrs via moderkortet, som jag har på low.

I toppen har jag en H100i, som blåser in luft över radden, med ett par Corsair från Silent series.

Jag tycker mitt system, trots vattenkylningen, är riktigt tyst med tanke på mängden fläktar.
Kör även den bakre med Antec original, denna via fläktkontrollern på bakisdan på low.

Vobblade din plåt när du fick chassit och körde originaluppsättning fläktar? (två i taket) Eller du kanske aldrig körde som standard?

Tänkte om de kanske har fixat lite tjockare plåt i taket i en andra revision eller något när de blev medvetna om problemet med vobblande plåt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Vobblade din plåt när du fick chassit och körde originaluppsättning fläktar? (två i taket) Eller du kanske aldrig körde som standard?

Tänkte om de kanske har fixat lite tjockare plåt i taket i en andra revision eller något när de blev medvetna om problemet med vobblande plåt.

Jodå, körde allt original ett tag, utan problem. Både low/high.
Märkte inget vobblande alls. (Testa skruva åt fläktarna lite extra?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jodå, körde allt original ett tag, utan problem. Både low/high.
Märkte inget vobblande alls. (Testa skruva åt fläktarna lite extra?)

När köpte du ditt chassi? Ett tag efter release eller direkt när det kom ut?
Hur mycket åtdragna skruvarna har varit har inte spelat någon roll, testat allt möjligt på den fronten.

Min lösning funkar ju bra nu och så, en dum miss från Antec bara som är jobbigt för användaren att fixa till.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har också P280, hade lite vibrationer i taket när jag körde fläktarna på high. Nu kör jag nån typ av corsair silence fläktar och det är tyst.

Permalänk

Vill du ha garanterat tyst och pålitliga fläktar som ej är så snygga så är Noctuas bäst, dock finns det helt ok alternativ för en mindre peng. be quiet silentwings har fått bra kritik med och dom är ju snyggare.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Jubileumsmästare

Som ovan.

Jag har 3st 120mm SilentWings i mitt R4. Dock bara 1 som sitter korrekt p.g.a. "vaggan" i chassit.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1261105

Tycker dock att dom fungerar väldigt bra.

Edit: Titta på bilderna genom länken så ser du anordningen som skall dämpa ljud och vibrationer.

Permalänk
Medlem

Nu tog det fart i tråden, tack

Jag har testat att köra antec fläktarna som man fick med chassit, och dessa hängdes upp i taket med gummipluppar. Detta hjälpte tyvärr inte mot vibrationerna i chassit.

Det enda kruxet är att jag behöver väl byta ut alla för att få det hyfsat tyst och det är 6 fläktar sammanlagt. Det blir väldigt dyrt om jag ska köpa Bequite eller Noctua, då kan man nästan sälja chassit och köpa ett R4 med fläktar istället.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

be quiet silentwings tycker jag

Visa signatur

=)