Förhindra att grafikkort klockar ner sig

Permalänk
Inaktiv

Förhindra att grafikkort klockar ner sig

Detta problem gäller enbart Diablo 3. När man kör med v-sync på antar jag att kortet känner att det inte behöver gå för fullt och klockar således ner sig. Detta resulterar i att spelet känner av att fpsen droppar under 60 vissa stunder och pga hur v-sync fungerar så halveras fpsen till 30 istället för 60. Kör man utan v-sync går kortet för fullt hela tiden men då får man givetvis screen tearing.

Kan man förhindra att kortet klockar ner sig även om det känner att det inte behövs? På mitt gamla gtx 680 kunde man välja något i stil med "prefer maximum performance" i kontrollpanelen. Finns något liknande för AMD kort? Tacksam om någon sitter på en lösning.

Permalänk
Medlem

Det vore väl att klocka kortet manuellt, så att det körs på dina angivna värden, även om du bara har skrivbordet framme.
Finns en hög program, som vad jag fattat för, bygger på samma grund.
Sen kan du även slänga in ett annat bios i ditt kort, men då utplånas din garanti.
Jag kommer inte gå djupare in på ämnet, då det var ett par år sedan jag överklockade grafikkort, och därmed inte hänger med, men det finns andra här som gärna berättar vad dom kan.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Stäng av vsync och lås fps på 60 ingame

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stealthbomb:

Stäng av vsync och lås fps på 60 ingame

Har provat det men då får jag screen tearing likt förbannat