Permalänk
Medlem

Kompakt kamera för festbilder.

Hallå!

Har en systemkamera, dock är den otymplig att ta med sig på fester och evenemang.

Undrar om ni har några tips på hyfsat billiga kompakta kameror. Bildkvaliteten behöver inte vara jättebra, bara man ser vad man fotat. Den får gärna vara bra på att ta bilder i mörker, men antar att det inte spelar så stor roll om man kör med blixt.

Den får gärna kunna filma med okej kvalité och klara höga ljudnivåer utan att låta skit.

Har ni några tips på vad man borde kolla på så säg till!

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Jag brukar rekommendera Canon S110/S120, Panasonic LX7, Olumpus XZ2 samt Sony RX100. Du har ju även Samsung EX2F. Vilken du ska välja beror väl lite på hur kompakt du vill att den ska vara samt vilken budget du har.

Och visst spelar ljusstyrka/sensorstorlek roll även om man fotar med blixt. De flesta kompaktkameror har ganska klen blixt och höjer ofta ISO-talet även om man fotar med blixt. Med en bättre kamera och med manuella kontroller kan kan ju dessutom välja att höja ISO-talet lite till och därmed få med mer av det befintliga ljuset, vilket ger ett bättre resultat med något mindre hårt ljus.

Edit:
Jag har inte koll på hur höga ljudnivåer dessa kameror klarar vid inspelning annat än att min S100 (som ju är rätt lik S110 och S120) utan problem klarar återge min kör på dryga 30 personer i en relativt liten lokal utan att det klipper och så. Ljudet som sådant är ju dock alltid rätt kass på kameror och mobiler osv och om välljud är prioriterat kanske man bör ha någon annan inspelningsmanick.

Permalänk
Medlem

Har väl ingen direkt budget, men så billig som möjligt. Canon S110 såg lovande ut.

Det behöver inte vara nå riktigt välljud men bara så det inte brusar och låter illa om man spelar in i en lokal med hög musik t.ex.

Permalänk
Medlem

Nikon Coolpix P330

Har, enligt mig, bra ljud från mikrofonerna.

Visa signatur
Permalänk

Rätta mig om jag har fel men skulle inte en spegellös systemkamera vara ganska passande för TS? Jag är ingen expert på spegellöst men jag vet att jag alltid skulle välja större sensor för mörker (Om jag inte vill ha ett resultat som kräver mindre sensor).
Kanske en Sony NEX-3N skulle vara något? (Har helt ärligt noll koll på spegellösa kameror)

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Rätta mig om jag har fel men skulle inte en spegellös systemkamera vara ganska passande för TS? Jag är ingen expert på spegellöst men jag vet att jag alltid skulle välja större sensor för mörker (Om jag inte vill ha ett resultat som kräver mindre sensor).
Kanske en Sony NEX-3N skulle vara något? (Har helt ärligt noll koll på spegellösa kameror)

Inte så vidare kompakt om du frågar mig. Har man redan en systemkamera är det smartare att köpa en äkta kompaktkamera, istället för någon slags halvhybrid.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

En mobil med hyfsad kamera är ju fint då har man dessutom möjlighet att göra vad man vill med bilderna på plats

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2173741

Kanske denna skulle fungera bra?

Vet att min farsa har en. Liten, smidig och lätt att ta med sig. Vad vet jag

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Hallå!

Har en systemkamera, dock är den otymplig att ta med sig på fester och evenemang.

Undrar om ni har några tips på hyfsat billiga kompakta kameror. Bildkvaliteten behöver inte vara jättebra, bara man ser vad man fotat. Den får gärna vara bra på att ta bilder i mörker, men antar att det inte spelar så stor roll om man kör med blixt.

Den får gärna kunna filma med okej kvalité och klara höga ljudnivåer utan att låta skit.

Har ni några tips på vad man borde kolla på så säg till!

Kör själv en Canon S110 som ett komplement till 7D:n och 5D mark II, mer som till-vardags-kamera då den är så liten och smidig.
Tycker den fungerar riktigt fint och har rikligt med funktioner, fin kvalité på både bild och video.
Mycket prisvärd nu när den har gått ner från 4500:- till 1900:-, klart värd pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Rätta mig om jag har fel men skulle inte en spegellös systemkamera vara ganska passande för TS? Jag är ingen expert på spegellöst men jag vet att jag alltid skulle välja större sensor för mörker (Om jag inte vill ha ett resultat som kräver mindre sensor).
Kanske en Sony NEX-3N skulle vara något? (Har helt ärligt noll koll på spegellösa kameror)

Tack för tipset men den där verkade lite för stor. Största anledningen var att den skulle vara lätt att ha med sig i en "vanlig" ficka t.ex.

Skrivet av sten1930:

En mobil med hyfsad kamera är ju fint då har man dessutom möjlighet att göra vad man vill med bilderna på plats

Jao men då måste man ju ha en smartphone och sånt klarar jag inte av. Touchskärmar ger mig självmordstankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Jao men då måste man ju ha en smartphone och sånt klarar jag inte av. Touchskärmar ger mig självmordstankar.

Sen är det väl eg bara Lumia 1020 som en går att jämföra med en "riktig" kamera, då den har både stor sensor och riktig blixt. Den har väl dock ingen optiskt zoom, svjv. De allra flesta mbilkameror presterar riktigt dåligt i svagt ljus, vilket ju är ett av dina kriterier, att den ska funka okej i svagare ljus.