Permalänk
Medlem

Hur kan jag styra mina fläktar!

Hej alla Sweclockers fan.

Har ett litet bekymmer med mitt nya bygge.
Finns massor av sådana bygger här ute men har inte kunnat
klura ut hur ni styr era fläktar då det finns massor av dessa i chassina numera.

Detta har jag tänkt.

Chassi: D900
Fläktar: Corsair 120mm
Antal: 4 uppe, 4 nere, 3 front Och 1 bak = 12 fläktar.

Har införskaffat mig 2 stycken
InLine Multi Power Port för 12 st fläktar

Ena skall ha de fyra fläktarna uppe på 12v samt 1 bak på 7v
andra skall ha fyra nere på 12v samt 3 fram på 7v

Men kan och hur skall jag styra dessa?
Hur skall dessa kopplas ihop osv?
Vill kunna styra dessa 4 grupper.

Skulle vilja ha denna kontroller i fronten för styrning.

Hoppas på massor med förslag då jag är helt tom på lösningar för detta.

MvH Tokboy

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem

Inline multi power porten du köpte ger ingen styrning alls. Den låter dig bara koppla fläktar i olika fasta spännings lägen.
Själv kopplar jag alla fläktar direkt till moderkortet. Fast i och med du har 12 fläktar så kommer det itne gå så bra.

Om du har plats så kan du typ prova med 2st såna: http://www.inet.se/produkt/6909671/nzxt-sentry-mix-2-6-kanal-...

Eller bara köp en kontroller och ett par Y splitters: http://www.caseking.de/shop/catalog/Luefter/Adapter-Kabel/3-P...

Kör själv 2st Gentle Typhoon 1450rpm fläktar i botten kopplade till en port på moderkortet, och den klarar det utan större beskymmer.

Om det är PWM fläktar, så kan du kanske prova detta: http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-... Dock så ska det tydligen bara funka att styra PWM fläktar med denna lösning.

EDIT: Om fläktkontrollern klarar av det, så kan du nog även koppla in dom via en sån här http://www.caseking.de/shop/catalog/Luefter/Adapter-Kabel/InL...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Inline multi power porten du köpte ger ingen styrning alls. Den låter dig bara koppla fläktar i olika fasta spännings lägen.
Själv kopplar jag alla fläktar direkt till moderkortet. Fast i och med du har 12 fläktar så kommer det itne gå så bra.

Om du har plats så kan du typ prova med 2st såna: http://www.inet.se/produkt/6909671/nzxt-sentry-mix-2-6-kanal-...

Eller bara köp en kontroller och ett par Y splitters: http://www.caseking.de/shop/catalog/Luefter/Adapter-Kabel/3-P...

Kör själv 2st Gentle Typhoon 1450rpm fläktar i botten kopplade till en port på moderkortet, och den klarar det utan större beskymmer.

Om det är PWM fläktar, så kan du kanske prova detta: http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-... Dock så ska det tydligen bara funka att styra PWM fläktar med denna lösning.

EDIT: Om fläktkontrollern klarar av det, så kan du nog även koppla in dom via en sån här http://www.caseking.de/shop/catalog/Luefter/Adapter-Kabel/InL...

Thx för snabbt svar.

Ok. det var ett inpullsköp.

Har bara ett fack att använda till någon kontroller och vill kunna se fläktarnas hastighet.
Och vill helst styra dessa i grupper.

Men den sista du skrev om "Slingan" kan jag köpa 4 sådanna och kopla till Scythe kontrollern jag hänvisade till?

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokboy:

Thx för snabbt svar.

Ok. det var ett inpullsköp.

Har bara ett fack att använda till någon kontroller och vill kunna se fläktarnas hastighet.
Och vill helst styra dessa i grupper.

Men den sista du skrev om "Slingan" kan jag köpa 4 sådanna och kopla till Scythe kontrollern jag hänvisade till?

Kanske, den klarar bara 12W per kanal. Så du får räkna lite på det och se hur många fläktar den klarar per kanal.
Sen tror jag inte du kommer kunna se hastigheten då den slingan tycks bara ha 2 av pinsen kopplade. Den 3e pinen är vad som visar fläkt hastighet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Kanske, den klarar bara 12W per kanal. Så du får räkna lite på det och se hur många fläktar den klarar per kanal.
Sen tror jag inte du kommer kunna se hastigheten då den slingan tycks bara ha 2 av pinsen kopplade. Den 3e pinen är vad som visar fläkt hastighet.

Den har tre till första fläkten.
Tror du inte att den kommer gå efter den hastigheten?

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokboy:

Den har tre till första fläkten.
Tror du inte att den kommer gå efter den hastigheten?

Ah jo, det har du rätt i. Missade det. Men jo, den kommer då läsa hastigheten från första fläkten. Men som sagt. Räkna på hur många Watt varje fläkt drar först.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Ah jo, det har du rätt i. Missade det. Men jo, den kommer då läsa hastigheten från första fläkten. Men som sagt. Räkna på hur många Watt varje fläkt drar först.

hmmmm.
Är dålig på matte. El matte Woooow ännu värre.

Så kommer att skansa på detta paket.

1 st Akasa 5,25 Zoll FC.Six Fan-Controller - black

Dom två extra kanalerna kanske jag kan använda till mina två D5 pumpar.

3 st InLine Lüfter-Adapterkabel 3-Pin zu 6x 3-Pin

Bara tre då den fjärde gruppen är bara en lös fläkt i baken.

4 st BitFenix 3-Pin Verlängerung - sleeved rot

För att snygga till det lite.

Thx för all hjälp.
MvH Tokboy

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokboy:

hmmmm.
Är dålig på matte. El matte Woooow ännu värre.

Så kommer att skansa på detta paket.

1 st Akasa 5,25 Zoll FC.Six Fan-Controller - black

Dom två extra kanalerna kanske jag kan använda till mina två D5 pumpar.

3 st InLine Lüfter-Adapterkabel 3-Pin zu 6x 3-Pin

Bara tre då den fjärde gruppen är bara en lös fläkt i baken.

4 st BitFenix 3-Pin Verlängerung - sleeved rot

För att snygga till det lite.

Thx för all hjälp.
MvH Tokboy

Rätt enkelt att räkna på watt i fläktarna. Ta bara dess Ampere och gånga med volten, i detta fallet 12v.

Akasa kontrollern är en bit bättre på 20W per kanal. Dock om det verkligen är tajt så har NZXT kontrollern jag länka tidigare 30W per kanal.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Så, du menar att man tar
Power usage 0,25A gånger Operating volt 12v = 3W

4 fläktar gånger 3W = 12W / Kanal

Då borde Aksa kontrollern räcka.

Eller

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem

Jag kör ungefär samma uppsättning som dig just nu! Och jag kör alla i mobo!
3st= CPU
3st= CPU opt
2st= FAN 1
4st= FAN 2
1st= FAN 3

Kör bara med Y-split och det fungerar hur bra som helst!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokboy:

Så, du menar att man tar
Power usage 0,25A gånger Operating volt 12v = 3W

4 fläktar gånger 3W = 12W / Kanal

Då borde Aksa kontrollern räcka.

Eller

Yup. Exakt så

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Jag kör ungefär samma uppsättning som dig just nu! Och jag kör alla i mobo!
3st= CPU
3st= CPU opt
2st= FAN 1
4st= FAN 2
1st= FAN 3

Kör bara med Y-split och det fungerar hur bra som helst!

Intressant. Har undrat över hur många fläktar man kan pusha på en fläkt port i moderkortet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Yup. Exakt så

Thx

MvH Tokboy

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Jag kör ungefär samma uppsättning som dig just nu! Och jag kör alla i mobo!
3st= CPU
3st= CPU opt
2st= FAN 1
4st= FAN 2
1st= FAN 3

Kör bara med Y-split och det fungerar hur bra som helst!

Vill kunna styra dessa själv.
kommer köra vattenkylning i två slingor.
så tror inte att dessa fläktar kommer behöva gå så mycket.
Jag kör inte OC på mina system.

Men var intressant att veta.

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokboy:

Vill kunna styra dessa själv.
kommer köra vattenkylning i två slingor.
så tror inte att dessa fläktar kommer behöva gå så mycket.
Jag kör inte OC på mina system.

Men var intressant att veta.

Du styr dem via mjukvara i datorn! Jag har ställt in dem att gå på låga varv i ide och högre desto mer datorn belastat! Så det är inte svårt att styra!

Hälften av fläktarna är avstängda via Mobo när datorn tar det lugnt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Intressant. Har undrat över hur många fläktar man kan pusha på en fläkt port i moderkortet.

Jag tror jag kom fram till att jag kunde styra 8-10 fläktar per port!:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har för mig att ASUS mobos har max 12W för CPU_FAN.
TS, prova SpeedFan. Trevlig program, dock så måste man spendera lite tid för att ställa in allt som man vill. Har du ett ASUS bräda så se till bara och stänga av Q-Fan i BIOS innan du börjar pilla i SpeedFan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleg:

Du styr dem via mjukvara i datorn! Jag har ställt in dem att gå på låga varv i ide och högre desto mer datorn belastat! Så det är inte svårt att styra!

Hälften av fläktarna är avstängda via Mobo när datorn tar det lugnt


Tål att tänkas på!

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Har för mig att ASUS mobos har max 12W för CPU_FAN.
TS, prova SpeedFan. Trevlig program, dock så måste man spendera lite tid för att ställa in allt som man vill. Har du ett ASUS bräda så se till bara och stänga av Q-Fan i BIOS innan du börjar pilla i SpeedFan.


? Varför stänga av Q-Fan ?
Har ASUS bräda och brukar köra SpeedFan på nuvarande burk när jag gamar.

Vad händer? Och varför?

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz