XFX R9 280X, temperatur och kylning

Permalänk
Inaktiv

XFX R9 280X, temperatur och kylning

Köpte nyligen ett XFX R9-280X-TDFD ifrån Inet och är väldigt besviken med temperaturen den kör i under load (BF4 på optimized settings enligt raptr, som är i princip ultra). Också läst att höga temperaturer för detta kortet verkligen kan sätta sig på tvären för prestandan, och jag misstänker att jag även känner av det då jag känner att den inte lever upp till sin fulla potential.

Temperaturen når runt 80 grader celsius, och det är när den börjar närma sig det som jag får smärre prestandaproblem också. Inte nog med att fläkten låter helt förjävligt också (men det är mitt minsta problem just nu). Idle så ligger den runt 37. Mitt mål är att försöka få ner den till max 65 under load, är det möjligt?

Finns det något jag kan göra? Känns inte jättespännande att fixa vattenkylning då enda fullcover blocket jag lyckas hitta passar tydligen bara ASUS-versionen, kan det vara möjligt att det passar XFX också? Har nog ingen möjlighet att lägga ner tid och energi på att bygga ett eget block. Har inga verktyg för det för den delen heller.

All tips och hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Köpte nyligen ett XFX R9-280X-TDFD ifrån Inet och är väldigt besviken med temperaturen den kör i under load (BF4 på optimized settings enligt raptr, som är i princip ultra). Också läst att höga temperaturer för detta kortet verkligen kan sätta sig på tvären för prestandan, och jag misstänker att jag även känner av det då jag känner att den inte lever upp till sin fulla potential.

Temperaturen når runt 80 grader celsius, och det är när den börjar närma sig det som jag får smärre prestandaproblem också. Inte nog med att fläkten låter helt förjävligt också (men det är mitt minsta problem just nu). Idle så ligger den runt 37. Mitt mål är att försöka få ner den till max 65 under load, är det möjligt?

Finns det något jag kan göra? Känns inte jättespännande att fixa vattenkylning då enda fullcover blocket jag lyckas hitta passar tydligen bara ASUS-versionen, kan det vara möjligt att det passar XFX också? Har nog ingen möjlighet att lägga ner tid och energi på att bygga ett eget block. Har inga verktyg för det för den delen heller.

All tips och hjälp uppskattas!

Hade ett xfx-kort tidigare som gick strax över 80 grader som nytt. Jag tog bort kylaren och såg att de smetat på tok för mycket kylpasta. Rengjorde och lade dit nytt pasta, sänkte med ca 10 grader. (tänk på att garantin går förlorad om du gör detta)

Permalänk
Medlem

Tycker du ska posta bild på dina settings i BF4..

Jag har CSGO maxad förutom FXAA som är OFF, för att jag har MSAA 8x.. Men Raptr ville ha den på också så jag sket i och "optimera" den..

Vad är din FPS när du spelar?

Anledningen till att du har så hög FPS kan vara så att du inte har satt en limit på hur mycket din "MAX FPS" ska vara så kortet får arbeta 100% för att skapa så mycket frames den kan.. Om du har en 60hz skärm så behöver du inte mer än 60 fps..

Och så kan du skapa din egen fläkt kurva som jag gjort på min ASUS 280x TOP..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RSX:

Tycker du ska posta bild på dina settings i BF4..

Jag har CSGO maxad förutom FXAA som är OFF, för att jag har MSAA 8x.. Men Raptr ville ha den på också så jag sket i och "optimera" den..

Vad är din FPS när du spelar?

Anledningen till att du har så hög FPS kan vara så att du inte har satt en limit på hur mycket din "MAX FPS" ska vara så kortet får arbeta 100% för att skapa så mycket frames den kan.. Om du har en 60hz skärm så behöver du inte mer än 60 fps..

Och så kan du skapa din egen fläkt kurva som jag gjort på min ASUS 280x TOP..

Grejen är att, när det kommer till temperatur så räknar jag med onödigt hög (full) load. Jag vill inte begränsa mitt grafikkort för att det blir för varmt när det jobbar hårt. Jag vill veta att det kan jobba så hårt det bara kan och hålla sig relativt svalt.

Jag får runt 70-160 FPS på Ultra i BF4 med mantle. Du har rätt i att man låter grafikkortet andas lite med vsync, men vsync är ofta ett problem också och jag tycker att det är skitdumt.

Med det sagt; Jag frågar inte om hur jag kan dra ner på grafikkortets arbetsbörda, jag frågar om hur jag kan hålla mitt grafikkort svalt så att jag kan låta det arbeta så hårt det bara kan. Jag använder dessutom min GPU för mer än spel, så varenda liten svett-tår den kan krama ur sig är till nytta för mig. Ang. fläktkurva så når den 80 grader med fläktarna på 100% ändå, så det lär inte hjälpa mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av istream:

Hade ett xfx-kort tidigare som gick strax över 80 grader som nytt. Jag tog bort kylaren och såg att de smetat på tok för mycket kylpasta. Rengjorde och lade dit nytt pasta, sänkte med ca 10 grader. (tänk på att garantin går förlorad om du gör detta)

Ingen lust att sabba garantin för att kleta med kylpasta, definitivt inte på ett grafikkort i den här klassen. Det enda hårdvaru-relaterade jag är villig att meka med är om jag hittar ett bra vältestat fullcover vattenblock.

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi? Hur många fläkt har du där?

btw, du behöver inte använda vsync för att begränsa fps..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RSX:

Vad har du för chassi? Hur många fläkt har du där?

btw, du behöver inte använda vsync för att begränsa fps..

Har detta chassi:
http://www.inet.se/produkt/6911371/corsair-carbide-200r-svart

Har en hel del påkostade fläktar också (bland annat 3 st av dessa: http://www.inet.se/produkt/5321848/silverstone-140mm-sst-ap14... ) Och har skapat ett bra luftflöde genom hela burken.

Vsync är oftast det bästa för att begränsa FPS, men FORTFARANDE så är det offtopic då det inte är det jag vill uppnå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Köpte nyligen ett XFX R9-280X-TDFD ifrån Inet och är väldigt besviken med temperaturen den kör i under load (BF4 på optimized settings enligt raptr, som är i princip ultra). Också läst att höga temperaturer för detta kortet verkligen kan sätta sig på tvären för prestandan, och jag misstänker att jag även känner av det då jag känner att den inte lever upp till sin fulla potential.

Temperaturen når runt 80 grader celsius, och det är när den börjar närma sig det som jag får smärre prestandaproblem också. Inte nog med att fläkten låter helt förjävligt också (men det är mitt minsta problem just nu). Idle så ligger den runt 37. Mitt mål är att försöka få ner den till max 65 under load, är det möjligt?

Finns det något jag kan göra? Känns inte jättespännande att fixa vattenkylning då enda fullcover blocket jag lyckas hitta passar tydligen bara ASUS-versionen, kan det vara möjligt att det passar XFX också? Har nog ingen möjlighet att lägga ner tid och energi på att bygga ett eget block. Har inga verktyg för det för den delen heller.

All tips och hjälp uppskattas!

Mitt XFX R9 280X ligger på 47 grader i idle jag mååste ha fått ett måndags exemplar eller vad tror ni??

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 750D, Processor: Intel Core i7-4770K 4.3 GHz, Hårddisk: SSD Sandisk Ultra Plus 128GB , Moderkort: MSI Z87-G45 GAMING, GPU: Gigabyte G1 GAMING GeForce GTX 1060 6GB ,Ram Minne: G.Skill Ripjaws Gaming 8GB 2133MHz , PSU: CoolerMaster GM 750W Modular, Kylning: Corsair H100i, Belysning:NZXT Sleeved LED Kit Cable 2M Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkish:

Mitt XFX R9 280X ligger på 47 grader i idle jag mååste ha fått ett måndags exemplar eller vad tror ni??

Har ett XFX 7970 GHZ som i princip är samma kort och mina temperaturer ligger på ca 45 grader i idle och 80 i load, det är vanligt för det den här kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackan18:

Har ett XFX 7970 GHZ som i princip är samma kort och mina temperaturer ligger på ca 45 grader i idle och 80 i load, det är vanligt för det den här kylaren.

Tack för svar, min gpu ligger på cirka 60° i load på t.ex BF3 med Ultra Settings så då vet jag att det är okej.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 750D, Processor: Intel Core i7-4770K 4.3 GHz, Hårddisk: SSD Sandisk Ultra Plus 128GB , Moderkort: MSI Z87-G45 GAMING, GPU: Gigabyte G1 GAMING GeForce GTX 1060 6GB ,Ram Minne: G.Skill Ripjaws Gaming 8GB 2133MHz , PSU: CoolerMaster GM 750W Modular, Kylning: Corsair H100i, Belysning:NZXT Sleeved LED Kit Cable 2M Blue

Permalänk
Medlem

Byt kylpasta. Inget som märks på garantin ändå. Så länge du inte klantar dig.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A